Monday, July 13, 2015

Kes Gaduh Low Yat - Bangsa Mana Yang Baik, Mana Yang Buruk

Sumber gambar - Google

Gaduh di Low Yat, siapa yang betul siapa yang salah.. Siapa yang kene pukul siapa yang pukul... Semua duk viral video itu ini...duk viral sape salah sape kena aniaya... Aiyoyo.... Apa sudah jadi? Kenapa mau gaduh? Hah? 

Aku bukan nak komen....Cuma saje nak aktifkan sikit blog yang dah bersarang nie... aku sekarang duk jauh... no komen sape yang betul sape salah... setakat dengar dari fb, dari berita TV... takde jaminan berita itu betul... Kebolehpercayaan dari sumber berita dah macam kurang sejak dua tiga menjak nie... 

Cuma sedih bila baca komen kanak-kanak riang di fb... Cakap bangsa ku baik bangsa mu buruk... Bangsa nie elok, bangsa nie tak elok.... Salah bai.... salah... sangat salah... Kes tu kes terpencil.. Kalau dari yang aku tau (Yang aku rasa betul la).. Kes nie kes kene tipu, pastu kene aniaya sebab penjual tu tipu (tak kira la melayu ke cina, ini kes penjual dan pembeli).. Bila tak puas hati sebab kene aniaya, bawak geng,jadilah gaduh. Macam kes-kes gaduh di sekolah dulu-dulu... Itu je... Bawak nego sikit, polis handle.. setel. Dah. Selesai. 

Tapi yang duk cakap melayu kene tipu dengan cina sampai masuk isu perkauman...Please stop. Melayu ada baik dan ada buruk... Cina pun sama... Baik buruk seseorang bukan berdasarkan kaum... Kalau betul si penjual tu menipu... Salah la dia.. Bukan kaum dia yang disalahkan... Nak kata penjual melayu baik-baik...tak jugak. Ada jugak yang menipu..Bukan setakat menipu...cuba jatuhkan kawan-kawan yang berniaga lagi...Guna bomoh la apelah... So, jangan kaum yang disalahkan.

Bagi aku, melayu dan cina ada kelebihan masing-masing... Kerajinan dan kesatuan memang cina lagi bagus.. Diorang bersatu...kita nak naik sorang-sorang... Diorang menipu...kita pun apa kurangnya.. Ada yang tak menipu..sama jugak dengan mereka. So? Jangan sebab benda boleh diviralkan...semua gatal tangan nak share sana sini... Pastu letak status.. "Bangsa ko bla bla bla...bangsaku bla bla bla"

Cuba kita putarkan cerita ini dan tukar watak yang menipu dan yang kene tipu tu... ape jadik? Yang menipu peniaga melayu...dan yang kene tipu tu orang cina.... Ape jadik? 

Malaysia kuat sebab kesatuan bangsa. Bersatunya kaum, bersatunya bangsa, itulah titik tolak Malaysia digeruni negara lain. Yang salah tetap salah, yang benar tetap benar. Cuma mintak tolong kaki viral sosial media, jangan sebab nak UV trafik, setiap kes nak dimanipulasi. Jangan sebab tangan kita, negara makin rosak sengsara. Cukuplah dengan masalah korupsi sana sini.. Cukuplah berita putar belit TV..cukuplah berita berat sebelah surat khabar... Jangan pulak kaki viral sosial media masuk ke lubang yang sama... Sumber mana lagi yang dipercaya? 

Jangan ditambah lagi masalah perpecahan kaum. Negara bergolak, orang asing senyum lebar... Negara tak aman, orang asing ketawa.. Negara kita huru hara, orang asing bertepuk tangan... Malaysia ada banyak sumber galian, jangan ingat negara asing tak cuba mengeksploitasi keadaan demi keuntungan mereka. Negara asing sedang memandang, Silap langkah kita kembali dijajah. Jangan sebab tangan kita sendiri, negara jatuh bak zaman Melaka dulu. Isu perkauman bukan benda kecik... Jangan dibuat main. 

P/S: Bukan UV yang dkejar, sekadar buah fikiran untuk direnungkan
Ping your blog