Saturday, February 27, 2016

Pengalaman Melahirkan Anak di UK | Detik Kelahiran Khayla Luthfiyyah

Burung berkicauan.. Angin sepoi bahasa... Hari yang terang...tapi agak sejuk.. kerana sekarang di UK adalah awal musim bunga... Suhu dalam 10-11 Celcius.. Bunga Daffodil sedang mekar mewarnai bumi UK ini... Saya dan wife bersiap nak ke Hospital Bedford... Hari ini hari terakhir wife boleh overdue dari tarikh yang sepatutnya kene "induce"... 
Wife dah mintak overdue 10 hari... dan itulah tempoh maksimum yang doktor berikan... hari yang sepatutnya di "induce" adalah hari emak saya dan emak mertua datang ke bumi UK... Pertama kali menaiki international flight...pertama kali datang ke bumi UK... Dan pertama kali juga... keluar dari bumi Malaysia.... Maka atas faktor risau keadaan mak mak... dan juga wife masih tak terasa nak deliver lagi... Maka kami membuat keputusan untuk mintak overdue dan sekaligus mengambil mak mak di Heathrow Airport.... 
Setibanya kami di Hospital Bedford... wife menarik nafas panjang... senyum... tapi Allah sahaja yang tahu apa yang terbuku di dalam hatinya... Kami keluar dari kereta.. dan menuju ke pintu utama hospital.. Sempat lagi bergambar di hadapan pintu hospital sebagai kenangan... 
Kami terus menuju ke wad bersalin... mendaftarkan diri di Delivery Suite untuk di "induce"... Sempat melihat jam di dinding... menunjukkan jam 3.00 petang... Kami disuruh menunggu di dalam sebuah bilik.. Hampir setengah jam kami berborak dan bersembang... Saya sedar.. ketika itu, apa yang perlu saya buat adalah cuba menenangkan isteri dari kerisauan... Sembang mesra bercampur gelak ketawa... 
Banyak kerisauan seorang ibu dan orang yang nak bersalin... Kerisauan tentang anak sulung yang pertama kali ditinggalkan di rumah bersama nenek-neneknya.. Kerisauan berkenaan "induce" itu sendiri... Kerisauan masalah kompleksiti kelahiran kerana wife saya ada diabetes semasa mengandung (disebabkan inilah doktor menasihatkan untuk di “induce”) .. Kerisauan demi kerisauan yang pasti timbul dalam hati si isteri... 
Pukul 3.30 ptg... seorang jururawat datang dan menyuruh kami ke bilik wad persalinan.. Isteri saya baring di atas katil dan jururawat memulakan pemantauan ke atas isteri dan bayi dalam kandungan.... Doktor datang cek saiz bukaan... Dan sememangnya tidak ada tanda bukaan langsung... Malah jalan keluar masih belum ada... Dan ketika itulah, doktor memberi sedikit penerangan tentang "induce"...
Mengikut kata doktor.. proses "induce" akan dimulakan bermula jam 5.00 ptg.. Jangkaan proses kelahiran: Isteri saya akan mengalami kesakitan bermula selepas dimasukkan ubat... dan proses "contraction" akan menjadi sangat rapat... Jangkaan delivery... pagi besok! Jika masih belum deliver, akan di induce lagi.. Jika belum deliver selepas 3 hari.. Maka perlu di ceasar iaitu proses pembedahan...
Maka, berserahlah kami kepada yang Maha Esa.. Saya cuma mampu duduk menemani isteri di sisi... Jam 5.00 ptg, doktor memasukkan pil induce ke dalam serviks... Dan proses kesakitan dapat dilihat selepas hampir 15 minit dimasukkan pil tersebut... Proses contraction mula berlaku... 
Saya diajar oleh seorang sahabat.. untuk memberikan urutan lembut kepada isteri jika si isteri mengalami contraction... Saya pun buatlah apa yang termampu... Dari selang setengah jam kepada tidak sampai lima belas minit.... Dan selepas beberapa jam... isteri saya mengalami kesakitan contraction hanya hampir selang 2-3 minit sahaja... 
Doktor datang cek... dan saya terus bertanyakan soalan berkenaan hal itu...dan doktor menerangkan memang begitulah kesakitannya bila di induce... Sebab ia seakan dipaksa untuk berlakunya proses contraction, yang sepatutnya berlaku secara normal.. Doktor tanya isteri saya jika tidak mampu menahan sakit, doktor akan memberikan ubat "epidural".. Isteri saya enggan menerima ubat itu... Setiap jam doktor datang dan cek keadaan isteri... 
Jam 9.00 malam... isteri saya menyuruh bertanyakan khabar Izz, anak sulung kami yang berada di rumah... Saya pun menelefon emak saya.. selang beberapa minit saya pun matikan perbualan... terus memberitahu kepada isteri saya,”Semua OK, Izz seronok sedang main dengan emak kita..” Saya memberikan jawapan sambil senyum... Isteri berasa lega.. Tapi masih sakit menahan contraction yang semakin kerap dan lama.. Walhal keadaan sebaliknya di rumah... Izz menangis mencari kami... emak kami pun turut sama menangis, tidak sanggup melihat cucunya bersedih pilu menunggu kami pulang... Mintak ampun Ya Allah.. 
Jam 10.00 malam... Isteri saya masih menahan sakit contraction... Dan sakitnya itu sampaikan isteri saya tak mampu nak bercakap.. Saya cuma mampu membacakan selawat, zikir, surah yassin dan doa memudahkan proses bersalin... Yang menengok pun rasa tak sanggup, apatah lagi yang menanggung... Sambil sambil memberikan urutan lembut dan kekadang hanya mampu memegang tangan isteri, tanda masih berada di sisi.. Aku terfikir...Ya Allah...sakitnya proses melahirkan seorang manusia di bumi-Mu ini... Rasa ketidaksanggupan itu menyebabkan saya doakan jika kesakitan yang ditanggung isteri saya itu boleh dikurangkan dengan cara memberikannya kepada saya separuh... Silakanlah Ya Allah... Kesian melihat isteri menahan sakit... 
Saya sempat solat maghrib dan isyak di hospital... Walaupun ini adalah hospital di UK, tapi tetap ada surau... Sempat memanjatkan doa di sepanjang sujud terakhir setiap solat... "Ampunkanlah dosa isteriku.. permudahkan proses bersalinnya... Kurangkan lah kesakitannya".. Hanya itu yang mampu didoakan berulang-ulang bila hati kita sendiri berasa sebak ketika berdoa...  
Oleh kerana isteri saya dah tak tahan sangat...doktor memberikan ubat paracetemol atas permintaan isteri... Doktor menyarankan epidural... tapi isteri masih enggan menerima epidural... Kuat sungguh semangat isteriku ini... Isteri saya membuat permintaan untuk berada di dalam bath tub untuk mengurangkan kesakitan... Doktor izinkan dan segera membuat persiapan... Mengisi air suam dan menyediakan baju persalinan...
Isteri saya mengadu.."Bang, sakitnya induce nie.. Sakit dia lain macam.. Seolah-olah takde stop langsung dan macam tak kesudahan..boleh ke bertahan sampai pagi besok?" Saya hanya mampu memberikan kata-kata semangat... Hati sebak hanya Allah yang tahu...Sebab kita tidak mampu tolong apa yang diminta si isteri... Rasa kerdilnya diri sebagai seorang hamba..
Isteri agak tenang bila berendam di dalam air suam... Tapi masih dapat dilihat sakit masih ada... Saya pun turut sama berasa sedikit tenang... Selawat dan zikir masih diucapkan di dalam hati.. doa masih diteruskan... Jam 10.45 mlm... tiba-tiba isteri saya mengalami water broke.. Cepat-cepat saya memanggil doktor dengan menarik tali kecemasan yang disediakan di dalam bilik mandi itu...
Doktor datang dan keluarkan isteri saya dari bath tub... dan terus ke bilik wad bersalin... Doktor cek kata dah ada bukaan 8 cm (kalau tak silap).. dan dah nampak kepala bayi... Doktor sangat tenang...bercakap lembut dan menasihati isteri saya supaya duduk mengikut keselesaan.. Bila rasa nak push....push... Itu je pesanan dia... Tak kalut dan bising... Sempat senyum dan menenangkan saya... "Dont' worry daddy... Your baby will come out soon.. " Sempat menawarkan air kepada isteri... Bertanya kepada saya nak ambil video kelahiran ke tak... Sangat tenang... Ya Allah... bezanya dengan kelahiran anak sulung kami di Malaysia... 
11.20 pm... Akhirnya lahirlah anak kedua saya....Perempuan... Doktor mengizinkan saya untuk mengiqamahkan anak saya... Doktor meletakkan anak yang baru lahir itu di atas dada isteri saya... "The first contact, it's important... It's bonding relation with your mummy, my dear" Itulah lebih kurang ungkapan doktor semasa meletakkan anak di atas isteri saya.. Doktor juga memberikan penghormatan kepada saya sebagai seorang ayah untuk memotong tali pusat anak yang masih bersambung dengan ibunya... Selesai proses itu.. doktor sempat bertanya kepada kami... jika inginkan coffee dan sandwich .. Memahami kepenatan sepanjang berada di dalam wad.... Betapa bagusnya layanan mereka.. 
Selepas selesai mengeluarkan placenta dari isteri saya, maka kami dipindahkan ke wad biasa.. Saya pun pulang ke rumah untuk menyelesaikan drama di rumah pula.. dan kembali ke hospital bersama Izz, dan emak kami pada esok paginya... 
Ya Allah.... ku panjatkan syukur kepada-Mu kerana dikurniakan seorang anak perempuan yang diberi nama Khayla Luthfiyyah.... Dipermudahkan proses bersalin ini.... Kami pun turut sama terkejut kerana bayi lahir hanya selepas tempoh 6-7 jam dari bermulanya induce... Pagi besoknya... doktor yang memberikan penerangan dan meramalkan kelahiran esok pagi itu.. datang melawat kami dan turut sama terkejut.... Sebab apa yang dia cakapkan, sebenarnya adalah ramalan yang mungkin paling cepat... Kebanyakan mengambil masa lebih lama dari itu jika di induce dengan tiada langsung tanda bukaan seperti yang dialami isteri saya.... Syukur padaMu ya Allah.... Syukur padaMu ya Allah... 
Selamat hari lahir yang pertama Khayla Luthfiyyah... Semoga menjadi seorang anak yang solehah dan mendapat keberkatan dari Allah... Khas untuk bacaan Khayla semasa besar nanti, juga sebagai ingatan mesra terima kasih dari saya untuk isteri... dan sebagai satu kisah perkongsian buat semua bakal ibu dan ayah... Papa sayang kamu... :)


Wednesday, February 24, 2016

Kuasa Doa !


Doa adalah senjata seorang mukmin... Memang itu adalah hakikat untuk seluruh umat Islam.... Dari ikhtiar dan usaha.... kita berdoa untuk kemakmuran diri kita...dan juga orang lain... Makbulnya sesuatu doa itu bergantung kepada penerimaan Allah s.w.t kepada doa kita... 

Adakah kita berdoa dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh? Adakah kita berdoa yang baik-baik? Banyak kebergantungan untuk diterima doa kita... Solat kene sempurna dulu untuk diterima doa kita... untuk sempurna solat...wudhuk kene sempurna dulu... Diri kene bersih dulu dari hadas kecil dan hadas besar... Hati kita bersih ke belum dari dosa... Banyak sangat... 

Kekadang apa yang kita doakan itu sebenarnya memudaratkan kehidupan kita untuk kekal di jalan yang benar dan diredhai... Pun salah satu penyebab doa tidak dimakbulkan... Kekadang Allah uji dulu kita untuk dimakbulkan doa itu... Ujian itu berat... Tapi kesabaran menyebabkan Allah makbulkan doa kita... Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.... 

Tapi, kita disuruh untuk terus berdoa...dan berdoa... dan berdoa.... Contoh salah satu doa yang diterima ... Ikhlas walaupun saya tak kenal pun dia... Pasal Entri Neelofa.. Masa entri ditulis.. dia belum  bertudung... Walaupun saya tak kenal pun dia.. Tapi semasa buat entri tu... saya doakan supaya dia bertudung suatu hari nanti... Ikhlas... Alhamdulillah.... menjadi kenyataan... Sebab tu orang kata... doa yang baik-baik... Insya Allah jadi yang baik-baik...

Jadi, apa salahnya jika kita doakan yang baik-baik untuk pemimpin kita... Kepada sahabat yang kurang baik.. yang agak tersesat dari jalan Allah...  Supaya diberikan hidayah untuk menjadi umat Islam yang terbaik... Doakan kepada seluruh kawan kita di FB... Supaya menjadi kawan yang baik... Janganlah kita menambah dosa dengan share benda yang bukan-bukan di FB dan Twitter.... Share la benda yang baik-baik.... Kepada blogger... hentikan entri atau tajuk fitnah dan pengisian yang tak elok... Itu juga satu doa dari kita... Buatlah entri yang baik-baik...

Jika kita semua doakan yang baik-baik... Insya Allah sahabat kita jadi baik... Bila sahabat kita jadi baik... Mereka pun doakan yang baik-baik untuk sahabat-sahabat mereka... Secara tak langsung... seluruh masyarakat kita mendoakan yang baik-baik... Insya Allah seluruh umat Islam di negara kita menjadi orang yang baik-baik.... Manelah tahu...berkat doa yang ikhlas itu... mereka mendoakan untuk kita juga... Indahnya hasil dari usaha kecil murni kita dari berkat doa yang baik-baik.... 

Untuk permulaan, doakan saya dalam perjuangan menimba Ilmu di bumi UK ini..Doakan saya dapatkan tamatkan pengajian PhD saya dengan jayanya... :p

P/S: Semoga pembaca entri ini diberikan rahmat dan dimurahkan rezeki, ampuni dosanya.. Tingkatkanlah imannya... Jadikanlah dia seorang yang soleh/solehah... Jika seorang bukan Islam, bukakanlah hidayah kepadanya untuk memeluk Islam... Aminn Ya Rabbal 'Alamin..

Tuesday, February 23, 2016

Tanda-Tanda Kemunculan Dajjal (Secara Nyata) Semakin Hampir


Bagi yang mengikuti akan kisah akhir zaman ini, sudah pasti tahu yang Dajjal akan muncul di khalayak ramai suatu hari nanti, mengumumkan bahawa dia adalah Tuhan di atas muka bumi ini... Maka dia akan terbang mengelilingi bumi selama 40 hari.. Tidak ada tempat yang terkecuali dari dijejaki Dajjal kecuali Mekah dan Madinah... Apakah tanda-tanda akan munculnya Dajjal secara nyata di muka bumi ini? Inilah tanda-tandanya....

Rasuah -  Rasuah sudah menjadi satu perkara biasa untuk kebanyakan manusia... Baik di peringkat bawah mahupun di peringkat atasan... Nak dapatkan sesuatu, kene bagi rasuah.. Nak itu ini, kene bagi rasuah.. Cuba tengok keadaan masyarakat dunia...tengok keadaan masyarakat sekeliling kita... Adakah rasuah itu satu perkara terpencil...atau sudah menjadi kelaziman masyarakat? Jika sudah menjadi kelaziman... maka itu adalah satu tanda hampirnya Dajjal muncul.

Hiburan dan Fesyen - Inilah dikatakan salah satu syurga Dajjal... hiburan dan fesyen melampau yang secara terang-terangan berlawanan dengan apa yang disarankan dalam Islam... maka itulah satu bentuk pendoktrinan sistem Dajjal... Fesyen yang tidak menutup aurat, secara berlebih-lebihan dan amalan pembaziran melampau semata-mata untuk sesuatu fesyen, amatlah perlu kita ambil berat. Hiburan yang menjurus ke arah zina dan maksiat adalah secara terang-terangan bertentangan dengan ajaran Islam... Cuba tengok masyarakat kita hari ini...

Wang dan Riba - Sistem ekonomi Dajjal amat menitikberatkan amalan Riba... Wang adalah salah satu syurga Dajjal yang akan ditawarkan kepada kita nanti....Wang digunakan untuk membeli makanan... Ingat, orang yang beriman nanti akan terpaksa berlapar kerana ingin kekalkan imannya.. Pengganti makanan hanyalah ungkapan Subhanallah, Allahuakbar, Lailahaillallah, dan ALhamdulillah. Jika Dajjal datang kepada kita, ditawarkan wang sejuta serta makanan... apa jawapan kita? Adakah sistem riba menjadi sistem utama ekomoni kita? Adakah duit dijadikan raja dalam kehidupan seharian kita sekarang?

Kemarau - Dikatakan bumi akan mengalami musim kemarau yang amat panjang sebelum munculnya Dajjal... Kemarau akan membuatkan hasil bumi berkurang, ramai yang terpaksa berlapar dahaga... Dan Dajjal akan datang menawarkan makanan dan minuman..dengan syarat..sembahlah dia... Dikatakan kemarau akan datang berperingkat-peringkat... tahun pertama kemarau selama 1/4 dari setahun... kemudian 1/2 dari setahun... kemudian 3/4 dan seterusnya selama setahun.... Berapa lamakah dirasakan musim kemarau di tempat kita?

Islam Menjadi Musuh Dunia -Orang Islam akan dijadikan musuh dunia... Kerana semasa di zaman pemerintahan Dajjal... hanya ada dua puak...Orang Islam dan orang kafir (termasuk munafik dan sebagainya)... Islam akan dilabel sebagai "orang jahat" di muka bumi ini... Cuba tengok keadaan orang Islam di seluruh dunia... dilabel Terrorist.. dilabel orang yang lemah dan tak bertamadun... Dan cuba kita lihat lagi Islam dipecah belahkan... Timbul puak Syiah..timbul puak Wahabi... Keterpesongan akidah semakin disebar luaskan demi melemahkan Islam... Timbul ISIS...

Cuba perhatikan keadaan di timur tengah... Negara-negara arab kebanyakannya sudah dikuasai Syiah dan Wahabi... Pemerintahan Sunni digulingkan... Syiah diangkat.. Di mana ada masyarakat Sunni... ditindas dan dibunuh... Cuba lihat di Myanmar...masyarakat Rohingya dibunuh... di China.. satu puak Islam dibunuh... Cuba lihat di benua Afrika... pembunuhan umat Islam di sana sangat dahsyat terutama di bahagian yang bergolak... Di Amerika dan negara Eropah, didoktrinkan ke dalam pemikiran masyarakat mereka "Islamophobia"... Kenapa dan mengapa?

Israel Raya - Terbentuknya negara Israel adalah satu tanda yang sangat besar dalam kemunculan Dajjal.... Sekarang Israel masih kecil.. dikatakan perancangan mereka ialah.. akan dibentuk satu negara dipanggil Israel Raya, iaitu meliputi negara Iraq, Syria, Jordan, Palestin dan Iran... Jika dilihat dari satu sudut... kesemua negara itu adalah terdiri dari puak Syiah.. kecuali Palestin, yang telah dijajah Israel.. Kebetulan?

LGBT - Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender (LGBT)... Ini pun adalah salah satu dekatnya kemunculan Dajjal... CUba tengok sekarang semakin ramai yang mempunyai masalah ini... Di UK, siap ada kelab khas untuk mereka... Di negara kita?

Benda Haram dalam Sumber Makanan - Cuba kita tengok berapa banyak jenis makanan yang ada sumber babi... Sehinggakan agak sukar nak larikan diri dari termakan makanan yang tidak bersumberkan babi... Perhatikan kod bahan makanan.. Perhatikan juga gelatin... Kenapa mereka (pihak industri makanan) diikhtiarkan juga babi di dalam rantai makanan kita? Sampai ke peringkat gelatin nak jugak masukkan babi ke dalam makanan... Makanan berbentuk jelly sangat banyak ada gelatin.. termasuk kek dan jajan (Di luar negara sangat perlu berhati-hati).. Kenapa? Dari makanan lah akan menjadi darah daging kita...Vaksin juga ada yang bersumberkan babi...Kene berhati-hati...

Selain babi, kekadang kita terlupa yang sumber dari lembu pun sama haramnya jika tidak disembelih... Banyak daging burger diproses dengan darah daging itu sendiri.. Banyak makanan yang bercampur dengan perkara yang haram... Kedai makan contohnya... digunakan pelaris.. itu juga suatu benda haram... kotor dan tidak bersih... tempat masak bercampur dengan halal dan haram (kebanyakan di hotel contohnya).. 

Anak Luar Nikah - Cuba perhatikan juga perkara ini.... berapa banyakkah yang telah dicatatkan dari tahun ke tahun.... Kenapa menjadi semakin banyak... Pengaruh ketidakpercayaan kepada agama menyebabkan perkara ini menjadi perkara biasa di luar negara... Di dalam negara? Orang kata hasil Valentine's Day.. hasil New Year day...

Dikatakan akan tewaslah semua manusia yang sedikit imannya bila berdepan dengannya kerana Dajjal akan menawarkan syurga (neraka) di tapak kirinya dan neraka (syurga) di tapak kanannya..Cuba kita perhati betul-betul... dari segala perkara di atas... sudah berapa ramaikah umat Islam tertewas... Perkara yang disebut itulah adalah antara pengaruh syurga Dajjal kepada semua manusia... Dan cuba tengok dan perhati... tinggal berapa kerat je yang terselamat dari godaan syurga Dajjal itu.... Semoga kita dilindungi dari Dajjal dan sekutunya....

Wednesday, February 17, 2016

Kenapa Wanita Melayu Dikatakan Suka Lelaki Warga Asing Berbanding Lelaki Melayu

Topik panas... hangat dan terbakar.... Dikatakan ramai wanita melayu nie lebih suka kepada lelaki warga asing berbanding lelaki melayu.... Lelaki warga asing nie termasuk orang putih dan kaya la kan... kalau tak termasuk... rasanya kurang la sikit peratusan "suka" tu kot.. Dan jugak termasuk warga Bangladesh, warga Nepal dan sebagainya.... Ok.. kenapa lebih suka?

Mengikut kajian atas angin bersama wartawan angan-angan kosong... Dikatakan wanita melayu suka lelaki warga asing kerana mereka lebih romantik, lebih 'caring' dan lebih hensem... Dikatakan juga kerana lelaki melayu nie 'panas baran', 'tak romantik', dan tak 'caring' seperti lelaki warga asing.... Betul ke? Sama-sama kita bincang... 

Sekali tengok... senang nyer wanita-wanita memberi komen mengikut pembahagian "lelaki melayu' dan 'lelaki warga asing'... Alahai.... Kalau lelaki yang bagi 'wanita melayu' dan 'wanita warga asing'.. agak-agak diorang suka tak? Seorang lelaki bagi komen, tak suka wanita melayu dan lebih suka wanita warga asing kerana mereka lebih cantik, lagi putih, dan romantik...dan mereka lebih suka menjaga suami dan anak-anak di rumah berbanding wanita melayu yang lebih suka keluar rumah dan bekerja kononnya nak sara keluarga walhal nak lari dari jadi suri rumah sebab nampak tak hebat di mata masyarakat...apa agak-agak rasa wanita melayu sekalian...hehe. Point pertama.. takyah la cakap gitu... Sama jer.. So, baik korang bincang "Wanita melayu lebih suka lelaki yang macam mana?".. Elok sikit... :)

Bagi aku... biarlah kalau itu pendapat mereka..Pendapat individu masing-masing.. setiap pendapat yang diberi selalunya bergantung kepada mentaliti seseorang individu tersebut.. Dari jawapannya, kita tahu dia nie macam mana... Mungkin segelintir jer yang berpendapat begitu... Aku percaya ada juga wanita melayu yang tidak menyokong apa yang diorang kata..  Mungkin pendapat yang diberi itu berpunca dari pengalaman hidup sendiri, atau dari buah mulut bicara gosip tak berilmiah dari FB, Wasap, Twitter dan sebagainya... Atau dari pengaruh luar yang telah didoktrinkan sejak dari kecil melalui media massa seperti TV, Internet dan sebagainya... 

Pemikiran masyarakat kita sekarang lebih kepada inginkan lelaki yang kelihatan seperti Shah Rukh Khan (warga Bangladesh banyak iras dia kan).. Nak macam Tom Cruise (orang putih).. Nak macam Christopher Tatum (Badan taf) Nak macam sapa lagi..... Lepas tu disajikan tayangan harian dengan rancangan drama materialistik yang menunjukkan kesenangan dan kebahagiaan jika dapat bersama dengan lelaki yang romantik dan caring..lagi senang jika lelaki itu kaya raya.. dapat beli bunga ros setiap hari, dapat bagi hadiah cincin dan gelang dari emas 24 karat... tak pun dari pandora pun jadi dah.... Cuba fikir sat... kalau di radio, dipasang hari-hari lagu yang sama.. agak-agak korang hafal tak lagu tu? melekat tak dalam otak kita? Sama la macam drama juga...

Secara jujurnya... Memang begitulah yang akan menjadi pemikiran dan kesukaan wanita untuk dijadikan pasangan hidup.... Tapi realitinya macam mana? Apakah realiti sebenar kehidupan berpasangan atau lebih tepat...alam rumahtangga...Cuba fikir sat... Fikir dengan jujur tanpa menuding jari kat sape sape... 

Hidup di alam perkahwinan...dari berdua kepada bertiga (dapat anak yer..bukan dapat madu).. dari bertiga kepada berempat... dan seterusnya... apa sebenarnya yang paling penting... Yang paling penting... Adakah lelaki romantik? Adakah lelaki kaya? Adakah lelaki hensem? 

Di sini, sudah nampak mentaliti masyarakat kita... ke mana arahnya... kerana secara jujurnya... sepatutnya wanita melayu yang memberikan jawapan seperti di atas itu... kena fikir balik dan berbincang dengan orang yang sudah ada pengalaman dalam ilmu berumahtangga.... Apa yang paling penting... Mungkin mereka itu..akan memberikan jawapan berlainan selepas mereka kahwin 5-9 tahun... Pengalaman mengajar kita menjadi seorang manusia...

Mungkin pandangan mereka atas dasar pengalaman kawan-kawan yang sedang berkapel... tapi kene ingat... perangai masa kapel adalah sangat berbeza selepas kahwin... Kapel la beribu tahun pun.... tetap berbeza selepas kahwin... so senang citer.. takyah kapel..

Bagi saya, ini yang patut menjadi point penting bagi wanita melayu yang ingin membuat keputusan siapakah lelaki yang patut dijadikan pasangan hidupnya... Yang patut mereka lebih suka... Pilihlah mengikut empat cara asas ini: AGAMA, KETURUNAN, HARTA dan PARAS RUPA.. Perhatikan susunannya... Yang paling penting ialah agama.... Jika lelaki itu beragama... Jaga solat, jaga sumber pendapatan.. seorang yang jaga amal makruf nahi mungkar... Insya Allah hidup korang akan terbela...

Lelaki yang boleh menjadi imam keluarga, boleh menjadi sumber inspirasi dan motivasi.. Lelaki yang membimbing kita ke arah jalan yang diredhai.. Lelaki yang sanggup bersama korang ketika susah dan senang... Cuba tanya ayah dan mak kita.. cuba tanya mereka yang bahagia sampai ke tua... apa sebenarnya rahsia kebahagiaan mereka.... Kebanyakannya pasti akan menjawab.. Bertoleransilah antara kamu.. Saling tolong menolong..Dan sama-samalah mencari keredhaan dalam agama...

Keturunan...boleh tahu sifat dan tabiatnya... boleh tahu tentang sejarah kesihatan dan sebagainya (Boleh ke korang tahu keturunan lelaki warga asing sedalam dalamnya? Ada yang sudah berkahwin di negara asalnya dan berkahwin di sini atas dasar ingin mendapatkan warganegara) Harta... lebih kepada kesenangan dunia... dan untuk kesenangan keluarga di dunia.. paras rupa, bergantung pada korang..nak bersama selama mana kita hidup... nak pandang wajahnya sampai kita tua dan mati... Perlu diingat... keturunan, harta dan paras rupa tidak boleh dipakai jika hilang point yang utama iaitu AGAMA... 

Sedikit penerangan hidup berumahtangga... tak selama-lamanya romantik akan membawa kebahagiaan... tak berkekalan sifat caring jika kita sendiri tak caring.. tak kekal hensem lelaki seperti mana cantiknya wanita...akan berkedut dan tua suatu hari nanti... Jangan dikejar pandangan luaran dan dunia... kebahagiaan dan kesejahteraan hidup bergantung pada toleransi antara pasangan... Jika lelaki romantik, caring, dan hensem dicari... jangan lupa mungkin lelaki itu juga mencari wanita cantik, romantik dan caring... Alangkah bahagia jika kedua-dua mencari agama dahulu sebelum mencari yang lain? 

So, point di sini... pilihlah lelaki yang hebat agamanya.... Tak kira lelaki melayu atau lelaki warga asing (Ada juga yang datang itu huffaz quran...maka beruntung la sesiapa yang dapat huffaz quran ini).. Insya Allah bahagia hidup seorang wanita itu... walaupun mungkin hanya hidup di desa...walaupun hidup sederhana... sekadar ala kadar... tapi bahagia yang dicari itu yang utama... Betulkan minda kita.. betulkan niat kita.. Tingkatkan iman dan amal kita.. Jadi seorang yang baik.. insya Allah akan dapat pasangan yang baik-baik juga...Jodoh itu di tangan Tuhan.. Tapi kita yang berusaha dan kitalah yang memilih jalan hidup..Jalan dipilih bergantung kepada iman.. Selepas berusaha dan memilih.. kita bertawakal :)
Ping your blog