Friday, December 23, 2011

Indahnya Bahasa, Indahnya Budaya, Indahnya Hidup Berbagai Bangsa


Pada Rabu yang lepas... Aku menghadiri satu aktiviti yang melibatkan sebilangan pelajar antarabangsa dari beberapa buah negara.... Aktiviti tu dinamakan WUPID 2011, World Universities Peace International Debate 2011.... Tengok nama tu pun dah tau kan... Semuanya pasal debat.... Dan kebanyakan dari kita akan terbayang....BOOORRIIIIINGG.....he he he


Bagi aku WUPID nie bagus..... sebab ia banyak berkisar pasal topik-topik yang berkaitan ke arah keamanan sejagat.... Time aku pegi malam tu.... cuma GRAND FINALE jer... sebelum tu dah ada pusingan awal...Tapi aku tak pegi.... yang dapat masuk final ialah dari Victoria University of Wellington dari New Zealand, Oxford University, Ateneo De Manila, dan jugak Cambridge University.... Wakil Malaysia... ermm... paham-paham je la...hihihi Dan kebanyakan yang hadir pun.... pelajar antarabangsa... Mungkin wakil-wakil dari peserta pertandingan yang lain.... sebab ada lebih kurang berbelas-belas dari universiti antarabangsa yang lain turut sama bertanding....mungkin ada jugak dari pelajar antarabangsa yang belajar di UPM nie.... Tapi main point dier... dah macam dekat oversea dah malam tu...


Tajuk masa final.... CAPITALISM... atau bahasa melayunyer.... kapitalis.... Bagi aku sangat menarik tajuk nie... Depa membahaskan satu isu yang sememangnya salah satu punca kenapa dunia sekarang nie terbentuk politiknya macam yang ada sekarang nie..... Ok....ok.... ramai yang dah start boring nie agaknya... he he he.. Aku bukannye nak citer pasal WUPID nie... tapi event selepas tu....
Dalam event WUPID tu....duk berdebat jela kan.... Debat dalam bahasa inggeris... Bapak laju diorang cakap.... susah nak tangkap.... ye ler... sorang guna sleng Harry Potter... sorang gune sleng Arroyo... sorang tu sleng Aussie... sorang lagi sleng BI chinese... Tak fokus kejap jer.... terus tak dapat tangkap..huhuhu

Lepas habis depa berdebat.. Maka ada la persembahan salingan.... Dan masa tu ler aku tetiba berasa bangga dengan BUDAYA ASAL AKU....BUDAYA MELAYU. Kenapa yer? Haaa...... sebab malam tu UPM sediakan persembahan tarian zapin.... Kalau tak silap...budaya tarian nie sinonim dengan Johor kan... Time tu... semua pelajar antarabangsa semuanya excited giler nak tengok.... Siap ambik gambar lagi... Pastu kekadang teruja sampai bagi tepukan gemuruh tengah-tengah persembahan.... Aku yang ternampak gelagat depa nie....terfikir... INDAHNYA PERBEZAAN BUDAYA DAN BAHASA.....Atau lebih tepat.. INDAHNYA BUDAYA BANGSAKU...

Terharu beb..
Diorang lebih excited tengok tarian zapin dari persembahan nyanyian lagu omputeh yang dipersembahkan lepas tu.. Aku terbayang masa kehidupan sebelum era globalisasi nie... Sebelum semua nya nak pakai baju kot... sebelum adanya MTV.... sebelum adanya K-POP... sebelum semua penduduk dunia nie pakai baju white collar... Sebelum semuanya nak pakai legging! Sebelum wujudnye fesyen yang sama seluruh dunia......

Apa yang aku terbayang nie? Aku terbayang masa zaman budaya yang masih tak bercampur macam sekarang.... Melayu dengan budaya melayunyer.... Cina dengan budaya cinanya.... India dengan budaya indianya.... Omputeh dengan budaya omputehnyer..... Timbul satu perasaan keterujaan..... Timbul satu perasaan yang korang rasa macam nak meluaskan pandangan dan ingin merantau dan melihat sendiri budaya bangsa lain....yang unik dan menarik.... Wujud satu imej di mana kita dapat kenal sesuatu bangsa dengan budayanya.... Dan yang menariknya.... masa tu semua fesyen bangsa takde yang singkat giler cam sekarang!


Masa time pelajar antarabangsa tengah excited tuu...aku pun turut sama excited.... Time tu la aku rasa sangat bangga dengan BUDAYA ASAL kita.... Bangga yang aku dilahirkan sebagai seorang melayu.... Walaupun masa tu tarian zapin guna lagu arab mane tah.... Tapi depa tak pandang kita sebagai TERRORIST ke haper... depa pandang kita sebagai satu bangsa yang ada tarian yang unik dan penuh adab kesopanan..... Seolah-olah depa ingin tahu dan tertarik akan keunikan tarian kita tu...Indahnya aturan Ilahi....:')


Sebab tu aku kekadang pelik dengan anak muda sekarang..... Bangga dengan budaya luar.... Bangga bila dapat pakai legging.... bangga dengan short pants nyer.... bangga dengan baju ala-ala nak pegi kelab malam.... Bangga dengan baju kot.... bangga dengan pakaian barat.... Bangga dengan imej fesyen K-POP.... Di mana itu semua bukan imej asal kita.... Bahayanya globalisasi....

Mungkin ada pembaca yang tak tercapai dek akalmu kot.... Mungkin awal-awal dah reject pandangan ikhlas nie... Entri nie agak berat dan ilmiah.... Satu pandangan peribadi berkaitan budaya dan bahasa.... Aku bukannya halang perubahan yang berlaku sekarang nie... Bukannya tak suka... Suka kalau perubahan itu ke arah yang lebih baik.... Tapi masalahnya anak muda sekarang nie lebih ke arah ERA KEBARATAN DAN KE K-POP AN YANG MELAMPAU... Ekstrem sesangat.... sampai terlupa yang kita nie ada agama... ada adab sopan bangsa... Tu belum cakap imej GOTHIC la.....imej PUNK la.... Kalau ikut imej SERBAN takpe.... imej BERTUDUNG ker... Selari dengan agama... Betul tak?

P/S: Apa kata kalau meeting Parlimen nanti pakai baju kebangsaan masing-masing... Kan menarik tu... Tak pun masa Malam Anugerah apa-apa.... Pakai baju kebangsaan...Pergh..... Dunia luar pun tertarik nak tengok kita kan.....:)

1 comment:

atuk said...

Assalamualaikum PW

saya peratikan TG Nik Aziz yg selalu pakai baju Melayu..

Wassalam