Exabyte

Friday, February 13, 2015

Jangan Percaya Taksub dan Tahyul !! | Kisah Arwah Tok Guru Nik Aziz Ditanam

Perginya seorang tokoh ulamak dan politik di Kelantan khususnya...dan di Malaysia amnya... sangat memberi kesan ke atas setiap warga Kelantan dan muslimin di Malaysia... Seorang ahli politik yang sangat rendah diri dan tidak tunduk dengan permintaan kaum musyrikin... Walaupun banyak cabaran yang dihadapi, tetapi tetap dengan pendiriannya...cuba untuk kembalikan sinar Islam di muka bumi Kelantan dan Malaysia amnya.....

Kisah arwah Tok Guru disembahyangkan dan dikuburkan banyak dikongsi di laman sosial... Ada yang percaya dan ada yang tak percaya... ada yang cakap ada awan yang mengiringi... ada yang cakap burung-burung datang hinggap di kawasan rumah arwah Tok Guru... Ada yang mengatakan ada awan "Allah" terbentuk di perkarangan rumah arwah Tok Guru.... dan banyak lagi..

Maka timbul perdebatan antara dua kaum... kaum yang percaya dan tak percaya.... Yang percaya berkata.."Inilah ulamak yang disanjung"... Yang tak percaya pulak cakap.."Jangan percaya tahyul mahyul nie! Jangan taksub!".... Dan aku pulak kata.... "Yang korang nak berdebat benda nie, memang tak dek keje ek???"

Ada jugak yang duk korek cerita-cerita lama berkenaan gosip arwah Tok Guru dengan ahli politik yang lain.... Cerita yang kononnya keburukan dan ketidak adilan arwah ketika menjadi seorang Menteri besar... Terdetik dalam hati aku, " Kalau yang meninggal tu ahli keluarga korang, nak ke orang duk jaja cerita buruk (tah benar ke tak) pasal ahli keluarga korang ketika hari-hari terkahir nya??"

Pelik sungguh manusia sekarang.... Suka bercerita...suka berborak... suka berkongsi... tapi suka berkongsi benda yang negatif dan tak elok... Pasal gosip-gosip liar... pasal hari pengkebumian arwah Tok Guru... yang elok dijadikan teladan dan pedoman...yang tak elok patut didiamkan... Islam sendiri mengajar kita... Jangan buka aib orang (Kalau betul pun ada hal buruknya!!).. Kalau benda tu salah, jadi fitnah... menjawab la korang di akhirat nanti.. (Tu pun kalo korang percaya hari akhirat! Dah duk citer sana sini macam tak takut je kan)

Pasal awan duk ikut... pasal awan berbentuk kalimah "Allah".... biar cerita menjadi cerita... Boleh tanya orang yang ada di tempat kejadian tu sendiri... Betul ke tak betul... Kalau betul... Jadikan ia sebagai pembakar semangat untuk mencontohi kehidupan arwah Tok Guru...jadikan sebagai motivasi diri untuk berubah menjadi orang yang soleh di muka bumi nie...Cuba memperbanyakkan amalan dari memperbanyakkan kejahilan... Menjadi daei yang cuba mengembalikan sinar Islam dengan berdakwah kebaikan Islam....

Kalau benda tu hanya cerita liar, biarkan ia menjadi buah mulut si pencerita...masuk telinga kanan keluar telinga kiri.... Nasihatkan baik-baik...bukan dikutuk..Mungkin niat sang pencerita cuma untuk mengsensasikan cerita supaya rakyat Malaysia membaca kisah kebaikan kehidupan arwah Tok Guru... Tapi matlamat tidak menghalalkan cara.. Harus kita awasi...

Pokok pangkalnya... arwah Tok Guru patut kita contohi.... hanya orang yang rapat dengan beliau akan tahu jauh langit dengan bumi kehidupan arwah Tok Guru nak dibandingkan dengan ahli politik yang lain.... Harta kekayaan ditolak tepi, perjuangan Islam itu pasti... Hanya orang yang cuba merapatkan diri dengan Islam sahaja dapat merasa kesedihan hilangnya seorang Murobbi... hilangnya seorang ulamak yang dari awal kehidupannya, cuba menyedarkan masyarakat sekitarnya akan kehidupan cara Nabi... Itulah sunnah yang patut diikuti...

Tanyalah orang yang bekerja di pejabat beliau... Tanyalah pelajar kuliah beliau...tanyalah jiran beliau.. Tanyalah sesiapa yang rapat dengan beliau... Pasti tidak ada satu pun cerita buruk yang akan keluar dari mulut sipulan itu..... Hanya kisah kebaikan dan teladan yang patut kita contohi untuk kita kembali ke jalan yang benar...

Satu persoalan kepada yang suka mengutuk,mengeji, menghina, dan memperlekehkan arwah Tok Guru..... Setakat mana iman korang? Setakat mana amal ibadat korang? Setakat mana amal kebaikan korang? Setakat mana tahap kesabaran korang? Kalau setakat nak pakai baju jubah masuk ofis rasa malu, jangan nak banyak bunyi.... Kalau setakat pergi meeting tertinggal solat, baik tak yah nak sembang...Kalau setakat solat 5 waktu pun on off on off.. baik duk diam je... Kalau tahajjud langsung tak buat atau kadang-kadang je ketika terrrrrr bangun tidur...baik duk diam... Kalau setakat jalan jem dah menyumpah...baik jangan komen apa apa... Kalau setakat buat baik sebesar guli, terus nak bangga diri, baik duk senyap senyap...Kalau setakat hari-hari duk dengar lagu, dengar mengaji Quran tak sampai sejam sehari..baik duk diam.... Kalau mulut tu jenis celupar suka mengutuk dan bukak aib orang... BAIK DUK DIAM

Aku bukan taksub kepada arwah Tok Guru... aku cuma nak kata.... siapa diri kita nak banding dengan arwah Tok Guru...siapa diri kita nak kutuk dan bukak gosip kat beliau... Dulu dulu, kita nie banyak buat benda baik ke? Sekarang kita ada buat amal ibadat sebanyak arwah ke? Bila kita mati nanti, seramai orang tu ke nak berselawat dan bertahlil atas kematian kita? Allahurobbi.... Keciknya iman dan amal ibadat kita nak dibandingkan dengan para ulamak.... Keciknya kita nak dibandingkan pejuang-pejuang Islam yang lain.... Tak malu ke kita yang sangat kerdil nie tapi banyak pulak mulut kita nak komen itu ini?? 

Biarlah mereka bercerita....banyak faktornya... Sedih...pilu... terasa kehilangan seorang ulamak.... Banyak faktornya.... biarlah ia menjadi cerita yang baik-baik.... Perginya arwah Tok Guru bukan tangan kosong...banyak hasil yang telah ditinggalkan untuk memakmurkan negeri Kelantan khususnya dalam keagamaan... Cuti 90 hari... cuti hari Jumaat (kedai pun tutup di hari Jumaat).... Pasar malam tutup sekejap untuk solat maghrib....Kalau tak silap atas cadangan beliau.. Beliau meninggalkan kita dengan jasa yang banyak..... KITA?? Apa jasa kita memakmurkan Islam di muka bumi milik Allah nie???

Adakah kita nak mati dengan sambil menyanyi KPOP? adakah kita nak mati ketika aurat terbukak? Adakah kita nak mati dengan keadaan RASUAH? Adakah kita nak mati dengan penuh kaya tapi amal ibadat langsung takde? Adakah kita nak mati dengan keadaan berdosa? Hentilah cakap-cakap kosong...dan sama-sama kita menyambung perjuangan arwah Tok Guru... Naikkan Islam kembali di Kelantan, Malaysia dan kalau boleh biarlah sinar Islam di dunia dimulai dari Asia Tenggara ini...


Video di atas adalah satu dokumentari khas yang dibuat semasa arwah Tok Guru menjadi Mneteri Besar di Kelantan... Hayatilah kehidupan arwah ketika kesibukannya menjadi orang paling berkuasa di negeri Kelantan.... Cuba bandingkan dengan diri kita...Yang selebihnya boleh dilihat di dalam Youtube.... 

Al-fatihah untuk arwah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat...

Thursday, February 12, 2015

Tok Guru Nik Aziz Meninggal Dunia | Nukilan Diri untuk Tok Guru

Tok Guru Nik Aziz telah meninggal dunia pada malam Jumaat (12/2/2015) pada pukul 9.45 malam di kediaman beliau... Sama-sama lah kita memberi sedekah Al fatihah kepada allahyarham... Semoga ditempatkan dalam golongan ahli syurga, Insya Allah.....

Sedikit nukilan untuk dikongsi...

Baik budi baik pekerti
Seorang insan yang dihormati
Bukan pangkat dan harta dimiliki
Sekadar rumah kampung untuk didiami

Setiap pagi pergi mengajar
Kuliah subuh untuk diteladani
Berduyun pemuda ingin belajar
Niat menyambung perjuangan Ilahi

Mentadbir negeri sebagai menteri
Meninggi diri tidak sesekali
Segala arahan jujur di dalam hati
Berkat Allah sahaja yang dicari

Dikutuk dihina rakyat sendiri
Kerna dengar media sana sini
Datang jumpa silakan diri
Berkunjung ke rumah baru puas hati

Fitnah disebar bertalu talu
Dikata wahabi dikata sesat
Sedangkan yang berbunyi ilmu cuma di dagu
Asyik berhibur dengan hiburan barat

Uzur Tok Guru tanda berundur
Dari dunia politik haru biru
Negara maju sosial mundur
Sedih Tok Guru hanya Allah yang tahu

Pergi Tok Guru mengadap Ilahi
Hilangnya seorang pejuang Islam
Pengikut dajjal terus berparti
Cahaya Islam kembali suram

Sedih bukan kerna kerabat
Sedih hati hilangnya tak berganti
Kembali dikau hanya berjasad
Semangat Tok Guru tetap di hati


Solat zakat Quran dan haji
Penghayatan Islam semakin dijauhi
Ayuh sahabat cekalkan hati
Sambung perjuangan Tok Guru dihormati


Betulkan niat betulkan perjuangan
Harta dan pangkat godaan syaitan
Bersatu muslimin bersatulah Islam
Muafakat ikhlas tanpa ganjaran

Kitab sejarah dibuka bersamaLaksamana bangun bersama Bendahara
Tiba masanya gendang bergema
Biar pemuda meneraju bahtera

Al-fatihah buat allahyarham Tok Guru Nik Aziz...

Ping your blog