Monday, March 5, 2012

Kenapa Suka Lagu Tu ??

Dalam keadaan aku yang masih tak berapa sihat nie.... Nak tulis entri blog pun macam takde mood.... Tapi aku rasa macam nak tulis jugak.... Dalam entri kali nie.... aku nak share dengan korang pasal lagu.... pasal SONG... Kenapa suka lagu tu ?? Korang suka sebab lagu atau suka sebab penyanyi tu? 

Bagi aku.... aku suka dengar lagu tu sebab lagu tu sendiri..... Tak kisah la sape penyanyi nyer... kalau lagu tak bes... Penyanyi popular tahap seluruh dunia kenal pun.... Aku tak suka jugak.... Tapi yang paling aku suka bila... Lagu tu bes... dan lirik nya pun bes..... 

Mesti ramai yang kata...."Nie mesti nak bagi tau nasyid lagi nie.".. He he... nasyid memang kebanyakan lirik nya bagus... Tapi ada jugak yang tak bes didengar.... Aku kali nie saje nak share dengan korang pasal lagu-lagu bukan nasyid yang aku suka sebab lirik dier.... 


Suka lagu nie sejak pertama kali dengar..... memang mantap lirik dier.... Lagi-lagi part "When I get older, I will be stronger, They'll call me freedom, Just like a waving flag, And there it goes back....". Sape paham maksud dier? :)


Yang nie pun bes... Aku tak kenal pun group nie.... Tapi lagu dier yang buat aku tertarik.... Lirik dier ada mesej tersendiri.... Mesej yang dalam dan berat untuk semua.... tapi lagu pun bes untuk dilayan....:)

Ok....dah cukup untuk omputeh....yang ni melayu marey... Tapi yang melayu nie pelik.... sebab kebanyakan lagu yang berunsur nasihat mendalam..... Semua di DELETE dalam Youtube.... Hmmm..... Kenapa nak delete ek.... Contoh nye la kan..... Lagu yang bes dan ada mesej tersendiri ialah..... CERITA KEDAI KOPI dari Malique.... Lagu MANTERA BERADU dari M.Nasir dan Malique..... Cuba korang try search dalam Youtube..... Dah takde beb.... 


Yang nie ada lagi.... lepas nie pun aku rasa di "hilang"kan dari Youtube kot...  Lagu Jamal Abdillah dengan malique.... Aku Maafkan Kamu... Semua lagu Malique kan? ha ha ha.... Sebab lirik dier tu... dan lagu dier bes... Bagi aku la kan.... bagi korang mungkin lain.... ]

Aku sangat suka kalau lagu-lagu kat Malaysia nie dipenuhi dengan lirik-lirik membina macam nie..... Lirik yang boleh digunakan sebagai nasihat walaupun tu lagu bukannya lagu patriotik ke haper.... Lagu popular untuk semua lapisan umur! Tak boleh ker? Ni mesti kebanyakan pasal cinta... pasal emosi...dan lain-lain... Ni contoh last untuk korang....


Lagu dari kumpulan Amuk.... Lagu berjudul Akar dan Bumi..... Cuba la pahami lirik nyer yang agak menikam jiwa tu...he he he... Ni semua contoh... korang mungkin lain taste lain jenis lagu kan.... Aku jenis layan sumer...asalkan sedap didengar dan liriknyer pun bes.... Barulah berhibur sambil menginsafi diri yang kerdil di bumi Allah nie.... Bukannya lagha dan terkinja-kinja tanpa rasa keinsafan.... :)

P/S: Banyak lagi sebenarnya.... Tapi aku list yang sempat terlintas masa nak buat entri jer...he he he

1 comment:

MAY said...

boleh masuk ape je corak lagu..nasyid boleh...omputih pny lagu boleh..jiwang rock kapak boleh..hehe..asalkan sedap di dgr.