Monday, May 30, 2011

DOA KU BUAT MEREKA

Nak join klik SINI
Bro Ben buat segmen lagi... kali ni segmen berkisar tentang pengajaran pasal orang tua kita.... Ok....untuk korang semua....aku bagi la satu citer aku masa aku duk matrik.....

Masa aku mula-mula menjejak kaki ke matrik....itu la first time aku kuar ke alam luar dari kampung aku... Aku sekolah di kampung sampai ke form 5.... Takde nyer pegi skolah asrama penuh atau asrama tak penuh... Dapat result ok jugak dalam SPM.... asal kita tetapkan matlamat, berjaya jugak kat mane-mane kan...:) 

Mula-mula duk matrik tu.....memang terkena kejutan budaya.... bukan homesick....tapi terasa bebas giler... sebab tau-tau la kan...duk umah dulu kalau ade ape-ape tak kene jer....ada orang larang... lagipun duk dalam kampung nie...duk mana-mana pun orang kenal aku..... jiran tetangga kuat lagi... So, takleh nak rasa bebas sangat la kan.... Kirenyer masa aku duk matrik tu....rasa aku ni dah takde orang perhati dah.... tersangat bebas la derr...

Maka berlaku la kejutan budaya dalam diri aku.... Maka aku banyak la kuar jalan-jalan dan berfoyer-foyer dengan kawan-kawan baru... pegi situ....pegi sini.... pelajaran tu dah jadi so-so dah.... Dapat result pertengahan semester......2.67 daripada 4.00. He hehe.... amik ko... Kawan-kawan aku....dapt 2.00 something jugak la... ada yang dapat 1.9++ .... Tapi tak cukup sedar lagi....sebab kawan-kawan cakap dapat 3.00 pun dah ok dah..... sikit je lagi tu kan....

Tapi Tuhan sayang kat aku kot... Ataupun berkat doa mak ayah kat kampung.... satu hari aku kene demam teruk... meracau aku dibuatnya.... Takleh pi mana-mana....duuuk je dalam bilik.... sekali masa aku tengah tido..aku bermimpi jumpa ayah aku.... Ayah aku marah giler kat aku der.... Siap kene maki hamun lagi.. Aku rasa menyesal giler time tu.. Masih dalam mimpi nih.. Suara ayah aku tu dah la macam petir kuatnya.... kalau realiti memang garang giler....dalam mimpi lagi garang la derr.... Sedar je dari mimpi.... aku muntah....uwekkk!!

Lepas tu.....aku rasa nyesal giler... aku ingat sumer janji-janji aku dulu masa mula-mula menjejak kaki ke matrik..... Aku ingat sumer detik-detik azam aku dulu masa datang sini.... Sejak hari tu...aku dah tak kene kejutan budaya dah....Kembali pada asal..... keluar tu keluar juger...tapi berpada-pada.... Asalkan result dan agama tak diabaikan.... Akhirnya aku dapat la result yang ok... dari 2.67 kepada......tak nak la bagitau... Sumer member aku tak sangka aku dapat result tu.... 

Dalam praktikum ( sama dengan kelas la kot) aku...ada 8 orang dapat highest pointer....7 dapat dikenal pasti....sorang lagi sumer tak tau.... sumer tak bajet aku yang dapat... Last-last tau jugak.....sumer terkejut macam aku ni tak sepatut dapat....yela kan...sekolah harian jer asal-usul aku nie..Bukan MARA, bukan SBP.....kan..kan.... Bangga? Tak langsung....ada la sikit-sikit....he he. Tapi yang lebih membanggakan aku... aku dapat tunaikan janji-janji aku kat mak ayah aku....:)

Pesan aku, sesape yang baru nak menjejakkan kaki ke alam matrik atau universiti.... Sila la prepare diri anda... Sebab 2/3 nyer akan terkena kejutan budaya.... Dari seorang yang rajin kepada malas...seorang yang baik kepada jahat.... bertudung kepada free hair....dan macam-macam lagi.... Bersedialah dari rohani dan jasmani korang.... Kuatkan azam dan ingat pesan mak ayah.... jangan terbabas!

14 comments:

Niena Muhammad said...

panjang betul karangan ni... nakal gak dulu2 ea..hehe...nway dtg klik suma iklan nuffnang..

Anonymous said...

kejutan budaya sgt bahaya kalo x kuat iman hancus...tahniah berjaya mengatasi nye hee :)

zaMir said...

kisah yg mnarik...sama la saya kat asasi upm nih...sy tak kne kjutan bdaya...kwan2 sy la..sbb sy dah biasa tggal kat asrama...

yg spm smpai 10a tu blum tntu boleh brjaya kat U...spt kwan2 saya...

amry said...

thanx bro tuk entry ni...aku sangat suka n stuju la. aku dulu dapat panggilan matrik tapi rezeki aku tak ada, pak sedara tak bagi.aku cukup geram bro. sekarang adik aku dapat masuk matrik....matrik yang sama sepatutnya aku masuk dulu..mintak izin aku nak share bro...

apa-apa kena ingat asal usul kita kan bro.

UpProfits said...

Aminn..smga menjadi anak yg baik..

Maya Mayana said...

ALHAMDULILLAH kesedaran tu datang...semoga terus menjadi "saham" ibu bapa di akhirat kelak...1st time dtg sini...thanks singgah blog...I follow :) matriks kat mana tu yerk? matriks k.pilah strict je :P

Browacana said...

@Maya Mayana: Matrik K. Pilah...he he. Strict tapi tak cukup strict...:p

Aziela said...

Tahniah! Bukan kerana pointer, tapi atas kejayaan disiplin diri. Jejak dari page Ben. SAlam perkenalan. Follow yer...

Eera Shera said...

salam.singgah dari segmen bro Ben. nasib cepat sedar dari poya2 tu kan.hehe..dulu saya pun macam tu bila mula2 masuk matrik.malas study. tau main jek =)

Eera Shera said...

salam.singgah dari segmen bro Ben. nasib cepat sedar dari poya2 tu kan.hehe..dulu saya pun macam tu bila mula2 masuk matrik.malas study. tau main jek =)

Puteri Katek said...

phewwwiiittttt!!!!!!!! tahniah sebab cepat sedar.,,,,hahahahahaha

Budak Botak said...

Bestnya Allah bagi petunjuk la tue...

Entry terbaru -> Emma Maersk - Kapal Kontena Terbesar Di Dunia... (",)

Unknown said...

bagus... budak baik..;D

''bidadariSIDIA'' said...

Assalam :)

singgah baca,
jom terjah kita punya pulak :)

http://bidadarisidiahuzaifah.blogspot.com/2011/05/doa-ku-buat-mereka.html