Wednesday, May 11, 2011

I Folo U... U WAJIB Folo I.. Motif??

Pergh...... maaf la sesaper yang terasa okeh.... aku ni cuma nak bagi satu persoalan.... pasal folo memfolo nih.... Kenapa ramai lagi yang mengamalkan konsep ni? Konsep biler I folo U... U mesti folo I balik.... kalau tak.. I unfolo U...

Jangan la gini derr..... kenapa korang folo dier? Atas apa tujuan?.... Tau tak apa kepentingan gadget follower tu? Ok..... macam ni..... isu folo memfolo ni memang dah lamer..... dulu aku pun kene jugak.... sebab biase la kan.... newbie.....blogger baru..... tengah cari follower lagi.... Tak tau care yang betul nak tarik follower.... Sekarang baru tau sikit-sikit... Tapi sebenarnya konsep tu salah....

Kita nak folo....kita folo.....nak mengharapkan blogger tu folo kita balik.....ok.....silakan. Tapi jangan la sampai memaksa.... Ni ader yang siap PM dekat facebook... "Aku dah folo ko, Folo aku balik". Adoi..... suka-suka hati korang je ek memaksa gitu...... kalau nak blogger tu tau yang korang dah folo blog dier pun.... jangan la sampai tahap memaksa.... Setakat bagitau dekat shoutbox...atau dekat komen sudah la... Pastu terserah kat blogger tu la nak folo balik ke tak.

Satu masalah yang selalu terjadi ialah..... part nak bagi orang folo balik blog korang.... kalau la blog korang tu takde entri mantap...... atau blog korang tu berat giler.... atau susah giler nak folo.... sah-sah tak jadi niat murni nak folo balik.....

Ini terjadi dekat aku... aku pernah nak folo balik satu blog nih.... aku bukak blog tu....okeh.... blog agak berat..penuh widget blink-blink nih....ok lagi....nasib baik hari tu internet agak laju..... Pastu aku try la bace entri.... Halamak..... entri pasal personal jer nih... "Aku bergaduh dengan boypren".. "Aku dapat kek"... Aku rase marah giler hari ni".... Macam tu la contoh tajuk-tajuk.... so.... aku dah ragu-ragu..... Sebab aku sukakan entri yang menarik,berinfo, atau ada unsur lawak....yang boleh dijadikan bahan bacaan.....

Ok la....oleh sebab dier dah folo aku.... ape salahnye aku folo balik kan.... nanti ader pulak yang datang PM aku dekat facebook.... he he he. Nak folo nie.....carik la butang follower nih.....tak jumper! Maner diletaknya tak tau.... Aku ni dah la ragu-ragu dah....tak jumper pulak butang follower.....last-last.... korang tau la kan apa aku buat....:)

Apa yang aku nak citer ialah.... first...jangan memaksa....ikut suka dier la nak folo balik ke tak. Second... senangkan pembaca nak folo kiter....jangan susahkan. Third... nak suruh orang folo balik....kuatkan blog kiter... menarikkan blog kiter dengan entri-entri yang disukai ramai.... ringankan blog seringan mungkin.... Possibility orang nak folo balik terletak banyak dekat tangan korang sendiri.... Hanya korang yang boleh mengubahnya....jangan memaksa okeh....:)

43 comments:

nur amalina athman said...

yg paling parah kalau dia follow kita..then suruh kita follow dia..bila kita tak follow dia..dia unfollow kita..yg tuu parah laa kan..haha

mcm ni lah said...

esok tunggu je msg kat fb ade design banner baru,. gempak sket bro

K said...

betol-betol

follow kena ikhlas :D

kita yang menentukan hala tuju blog kita,cewahhh XD

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

kepada mereka yang mungkin baru dalam dunia blogging..elok upkan entri kasi mantap....konsep ni memang best..tp untuk long term orang tak akan kekal d blog kita..kita mencari pembaca tetap bukan pembaca segera.. =)

bicara mak dara said...

saya pun pernah kena desak begitu bukan hanya disuruh follow tapi memaksa supaya saya masukkan blognya dalam bloglist saya.. Dah tu hampir 2-3 hari terdapat sindiran di shoutbox sperti.. saya dah masukkan awak dalam list saya.. blog saya bila lg.. then esoknya pulak.. tak ada pon blog saya? then Bila ni? dan macam2 lg.. macam macam kan hahahaha

Budak Botak said...

Bro saya dh follow blog nie, follow saya balik ye. He3, lariiiiiii...

1 said...

Assalamualaikum..macam-macam karenah..salah kaedah tu..

TUN Syed Husainie Faruzi said...

sabo je la~

Faten Rosli said...

betul la tu.. tak baik paksa2 ni. biarlah kita folo dgn ikhlas.. :))

nuyui a.k.a miss YUI said...

salam bro..

nk bg komen skit leh??
bg sy la,follow ke x follow itu hak msing2..tp jgnla smpai wat org rase trpksa follow balik...

aish,time nak follow laju je,tp pas dah,cm HAMPEH..senyap aje..xder satu komen pon sggh..xkisahla utk entry yg cmner..

so,watpe follower ramai tp xbermanfaat..mksudnya just nak kasi gempak ANGKA follower aje tu..aish,XDE MAKNA tu sume..

oppsss..tlbh pnjgla bro..sowi2..

btw,thnx sbb follow sy,atas sbb pe ea bro??huhuhuuh..

Admin said...

Salam.
Hmm saya kasik penyelesaian... ok?

Letak LIKE lebih bermakna ... jika ada yang suka entri berkenaan ... maka klik LIKE, follow tu sekadar satu tanda aras buat tuan punya blog je. Tentu dia akan lebih suka berblogging bila ada ramai follower. Jangan matikan minat mereka untuk menulis - walau apa jua. Mungkin permulaan, mereka tulis kisah peribadi macam saya ... kentut berak jatuh katil semua citer dalam blog .... tetapi lama kelamaan ... tune entri akan berubah dengan masa.

Remaja dengan kisah remaja, orang bujang dengan citer bujangnya, dah kawin soal anak2 jadi bahan, bila dah tua seikit jadi macam saya ... semua nak taruh ... yela konon banyak benda nak dikongsi.

Amalan paksa2 follow ni memang la agak geram gak nak layan, tapi lama2 nanti kita akan lali juga.

So, saya syorkan jadikan LIKE yang facebook berikan tu, letakkan di entri macam yang dah ada tu la sebagai bahan ukur utk menyukai .. nama pun LIKE ... follow takat ikut2 je .. ikut tak makna baca .. bila ada LIKE ... sah2 dah kena baca .... betul tak?

http://hasrulhassan.blogspot.com

Sekadar beri pendapat.

sesumpahmerah said...

kenal pasti tujuan asal kita berblog...yg penting kepuasan bila kita menulis entry..

Ez0Lleee said...

Bro..aku sangat setuju dengan pendapat yang ko berikan ini..Ok..aku x pena kena bende nie..sebab aku da warn kat blog aku awal2..and aku pon ade entri mcam nie.. dan aku sokong pendapat @iqbal hakimi bahawa kite mencari pembaca tetap bukan segera...

najihahfara said...

suka ayat yang diboldkan tu

Unknown said...

aku dah malas layan blogosphere.. ramai blogger tak matang.. gedik.. bosan

nini said...

hehe...nak gelak jap..dulu masa mula2 dulu...SY selalu follow orang,ntah papew je..mungkin sebab newbie kot, so men follow je la, dah nye tataw blog mana yang best kan...tapi tak ikut pun cerita dorang...tetttt....
so skang ni terpk la, apa la konon fucntion ak follow dia, sesaje nak penuhkan list kot,....haha =D

myzziema said...

yes! harap2 sesape yg berkenaan tu silalah baca entry ni. kdg2 org yg paksa2 kita follow balik tu, dia follow kita bukan ikhlas pun.

kalau kita tegur dia kat entry kita pun, sah2 dia tak baca. bg sy la, org yg buat mcm tu mmg jarang baca entry org. buat blog sekadar nak kmpul follower. entry mnarik ke tak, tu tolak tepi. ntah hape lah niat dia berblogging +___+

Anonymous said...

ye sy sgt setuju...saya ni dh follow over 100blogs tp saya nye follower xdela byk tu pun..xkisah sebab bg saya bukan kuantiti tp kualiti yang lebih utama..kita nak folo org biar ikhlas..so org nk folo kita pun ikhlas.. :)

mas saari said...

setuju...yg penting followlah dengan ikhlas! tak perlu mendesak, tak perlu memaksa..

Unknown said...

bayangkan kalau follower ada 20K, sempat tak nak follow semua?

ada-ada je kengkadang blogger ni...

RHI said...

kalau akak follow blog org dan orng tak follow balik, akak tak kisah, yang pasti akak tetap akan ikuti perkembangan org yg akak follow, akak pasti akan luangkan masa untuk itu

Srikandi Bonda said...

Thanks for sharing bro.. InsyAllah, Yun cuba ikutinya. hehehe. ^_^

❤ lovelymasha❤ said...

betoi3...akak pun tak suka dipaksa...kalau akak minat akak akan follow jugak...cuma ambik masa sikit..hehe...

akak mai sini tinggal jejak sini jugak...thanks singgah belog akak...hepi blogging..

nurkaloi said...

itu laa
kekadang pelik gak ann
tapi besenye kaloi fllow memang sbb nak ikuti perkembangan dye la kan kan

hmm mcam2 rgam manusia

Munn Jaafar said...

yeah...akhirnya PW dah meluah rasa...thanks sebab dah mewakili munna jugak...haha pls jgn paksa2 k...chill...^^

Sharifah Aniza Ali said...

dun push2 haa..like like...^^

Azzah said...

followera 20K tak bermakna 20K jugak yang baca entry kita...btw saya setuju yang komen klik LIKE tu..

Isteri Encek Bard said...

suker entry nie.. tapi sebenarnyer ieb tak kesah sangat, kekadang biler diorang gitau cam tu, boleh sket remind ieb tuk folow dier.. yer lah kekadang ieb terlepas pandag tu folow dier... tapi kalo unfolow balik tu ieb tak suker..

Elyssa said...

derhh! sampai pm kat fb bagai. elle selalu follow dan bgtau kat shout box yg kita follow dia. nak follow balik ke x itu hak masing2. tak yah memaksa. kalau dah tahap memaksa tu diorang sebenarnya tak faham apa sebenarnya blogging dan buka blog sebab trend. tapi kalau sampai unfollow tu memang perangai budak x matang.

Danial Marzuki said...

setuju....

aizamia3 said...

aku LIKE semua komen kat atas ni... :)

Ujang9897 said...

biasa la tu..., lama2 yg buat mcm tu akan phm..=)

gua buat bodo jer...=)


yang baru pasti jadi yg lama..nanti dorg akan tau gak...


wei kau tak follow aku lagi kan..cpt follow!!

Browacana said...

@Ujang9897: Dah folo ngok....hahaha

SiNLeEn said...

Setuju sgt2... hehehehe

NSA_TATMA said...

btol la...kadang2 sy pon terkena jugak...dia kata...awak follow sy..sy follow awak balik.....ih....tak boleh ke dia follow kita dulu...ececece...

Kei Seichi said...

tak jumpe butang follow tapi nampak butang [X] besar kat atas...butang tu je yang menarik minat so klik la kat situ...hati pon puas...hahaha

CikAizA said...

hahaha... walaupun aiza blogger baru...

ramai gak yang buat macam tu kat aiza... biasanya aiza follow blog tu berdasarkan pengisian entri blog tersebut..

nak buat apa follow sesuatu blog tapi kita x BW kat blog tersebut...

UpProfits FX said...

Aku dah folo bro wacana..tak kira, bro kena folo aku lek..hahaha

Haida said...

hmmm tak kisah la nak follow, follow, tak nak follow sudah....tak da paksaan dlm hidup..

gilastats said...

Hi... setuju... tp kalau blog canggih xder masalah nk dpt byk followers

Unknown said...

ada seorang blogger baru follow my blog.lepastuh dia pergi kecoh kt blog org lain yg wan tak follow blog dia balik.rasa cam nak penampar je.aku tak suruh pon ko follow blog aku.pahal plak nak paksa aku follow blog ko.geram tol lah

Azlan Strider said...

hahaha..btul2..ape2 pun perhiasan gadget dan widet harus laa mesra blogger..kadang2 pening masuk blog tapi payah nk cari simple button macam comment, follow, etc..hehehe

Regards,
-Strider-

Hamba Allah said...

setuju sgt2! :D