Sunday, May 29, 2011

Hari Belia | Gelagat Sana Sini

Okeh....aku dah janji kat entri INI yang aku nak citer pasal gelagat remaja kat hari belia di Putrajaya kan... Ni la citernyer.... Sebelum tu.... Nak promote kat sini pasal PENGIKLANAN di blog ni.... sape-sape yang berminat, boleh la ke SINI dan boleh dirunding lagi okeh.....:)

Semalam aku berjalan-jalan di Putrajaya sebab Hari Belia.... Dalam ramai-ramai orang nie....macam-macam la gelagat depa kan... Kebanyakan memang la daripada golongan belia.... Ada jugak yang bawak family... Tapi memang sesuai la bagi sesape yang suka jalan-jalan....sebab korang akan berjalan sampai lenguh kaki tu... 

Mula-mula aku citer yang light-light dulu.... Tengah duk jalan-jalan...aku tengok ada dua tiga kapel yang tengah merajuk...he he. Si pempuan kejar si lelaki yang buat muke blur jer... Ada yang tengah marah-marah...siap cakap kuat giler... Aku rasa duk Indonesia pun boleh dengar kot... agak-agak la kan...ha ha ha. Pastu ternampak pulak segerombolan budak-budak yang kononnya punk... Siap melaung-laung lagi....Laung ape tah... Rambut pacak ala-ala trojan.... Bajet ganas la tu.. Kalau suruh pegi perang di Palestin, depa yang lari dulu....komfem!

Citer di Masjid... Ramai jugak la yang datang solat....tapi kalau dibandingkan dengan jumlah ramai di karnival.. 1/500 je kot.... Tu pun ramai datang sebab tumpang mandi.... Dah macam jerebu dah dalam tandas masjid tu.... Bau dier.... memang hapak.... dah macam Dollah hapak dah...he he he. Lepas solat maghrib... Imam masjid bagi tazkirah..... menyentuh perkara yang sama dalam entri ni... Siap sindir-sindir lagi... tapi yang dengar....hanya yang dalam masjid je la kan... Kat luar tu..... duk berhibur dan berseronok tak ingatkan solat....

Lepas tu pegi dekat konsert tu.....Ooo mak kau.....ramai gilerz.... kalah orang dalam masjid tadi... Startnyer belum lagi.... Tapi ramai tu kalah yang orang dalam masjid sepanjang waktu maghrib tu... Risau jugak aku menengok nyer.... Sumer dah macam histeria biler keluarnya si SUPER JUNIOR tu... Haih....kalaula semua histeria sebab masuk waktu maghrib kan bagus.....he he he.... mendalam ek? 

Dalam duk dengar konsert tu..... Aku tengok la sumer teruja tengok artis yang depa minat nih.... Oo.. baru aku faham macam maner keadaan duk dalam crowd konsert ramai gini... Sebelum nie aku tengok jauh-jauh jer.... Baru mengerti kenapa kat Kelantan kene asingkan lelaki dan perempuan kalau ada apa-apa konsert...:)

Aku keluar awal...sebab tak minat....campor dengan panas.... Lagipun kaki aku dah lenguh semacam dah... Tak larat den oit... Tapi aku belajar banyak hari tu.... Tengok gelagat remaja sekarang.... Dan yang pasti...aku rase risau giler.... Cetek giler tahap agama depa semua... Aku cuba bandingkan dengan karnival Cheng Ho kat Kelantan dulu dengan karnival nie.... Banyak kekurangan dalam karnival besar nie... Kekurangan dari segi penjagaan agamanya....... Sambung pasni.....:)

15 comments:

mcm ni lah said...

best ke?

Eiza GreenAppleKu said...

Sejujurnya, saya tak suka ke tempat perhimpunan yang seperti itu. Rimas je saya melihat dalam tv. Takder mendatangkan faedah. Jom pakat-pakat gi dengar ceramah agama ker, moga mendapat ilmu dan petunjuk. Boleh juga buat bahan dalam blog nanti. Woha..

mas saari said...

nak pergi tempat sebegini tak kisah tapi kena ingat tanggungjawab masing2 kan?

Browacana said...

@mcm ni lah: Kalau nak jalan-jalan, bes...:)

Browacana said...

@GreenAppleKu.com: Kena pegi....amik pengalaman sendiri.... kalau bab lain, terserah kat diri sendiri macam kata Kak Mas tu.... nanti aku bagi lagi entri bandingan dekat Karnival Cheng ho dengan Karnival hari Belia nie...;)

BeloG MTT said...

Bro jom join..Hehe :D

http://www.lailyqaisyirah.com/2011/05/kenapa-guna-nama-blog-tu-by-mtt.html

zarul farhana said...

alah...nk p tp xda transport la...xtaw nk p cm na...

Unknown said...

dunia sume tu...

harrazdani said...

kalau tak buat mcm tu manakan dapat sejuta yang hadir....hmmm

Nazrul Ashraff said...

nak prgiiii.. skang ada kat kolej 13 upm ni. heee..

LaLa said...

dayla setuju...kalo ade konsert,mesti yg kt depan tuh dah tunggu dr siang...solat pon tinggal...
tp dayla pergi jugak sbb mmg minat suju...pergi lepas smyg mgrb kt umah...dtg2 tuh yg kt depan ramai pulak yg pengsan2...haaa tulah sape suruh tinggal solat...konsert2 jugak...smyg jgn lupeXD

suha said...

Budak2 zaman sekarang,mane pikir nak mati..dorang ingt mati tu hanya bila tua dan sempat lagi nak taubat..ok komen ni sgt emo,mcm cik suha si tua lak (^_^)

Unknown said...

aku yg duk putrajaya pun tak kuasa nak pergi...

kalu umpan nga konsert utk himpun belia mmg tersasarlah objektif sebenar program tersebut...

agak2nye berapa kos kerajaan nak belanjakan proram tersebut...

buletin utama td ade cite pasal peniaga tak puas hati sbb orang tak ramai datang ke gerai mereka, bukan sbb makanan tak sedap tapi lokasi yg di beri memang tak sesuai dan harga sewa tapak cecah ribu ringgit...

semua nie aku dah jangka dah, hari belia adalah hari perosak belia...

bawal crepe putih said...

pernah di ajak oleh seseorg ke sini! maaf.. x di layan! haha

Unknown said...

mungkin ramai yang jamak dan qasar kot... bersangka baik je...


owhh, aku memang tak minat gi tempat sesak, konsert dan clubbing, rimas... shoping mall reramai pun aku tak minat...