Thursday, June 9, 2011

16 Jam Tersekat Dalam Traffic | Kisah Benar

Ni kisah aku masa aku masih lagi student di UPM nie.. Masa tu time hari raya sekali dengan tahun baru cina.... Memang pergh la kan... memang ramai giler la orang balik kampung sekali..... dua perayaan kaum terbesar di Malaysia.... Kisah nie bermula di bus stand kampung aku....

Aku naik bas dengan abang aku nak balik ke Selangor.... Naik la bas pukul 9.30 pagi... Nak dipendekkan cerita...jem dah start teruk start dari jalan nak pegi Machang lagi.... Dah nampak dah kete banyak giler.... Nak potong ikut kiri...banyak yang takut sebab polis mengganas time tu.... Ade jer polis kat mane-mane.... Sampai je di bandar Kuala Krai, jem bertambah teruk... Tapi boleh tahan sabar lagi....

Sampai je di kawasan Bukit Tujuh.... bas dah overheat! Tak dapat nak naik jalan berbukit! Giler kau.... aku dah rasa bas tu terundur sikit sebab enjin dah mati...Tengah-tengah duk kalut tu...Driver bas sempat tarik handbreak.... Selamat la kitorang.... Makcik- makcik dah mula duk mengucap....he he. Dapat gambaran tak kekalutan dan ketakutan time tu... Bukit tu tinggi.... Kete biase pun kene tukar gear rendah nak naik..... Nampak gaung dalam tu memang pemandangan biase saje kat situ...:)

Dalam beberapa minit...bas dah ok balik.... meneruskan perjalanan ke Selangor... Ramai yang dah takleh nak tido dah nie...sebab takut jadi ape-ape.... Sampai je di Bentong.... Bas memang dah takleh pegi dah... mati sekerat jalan.... Terpaksa la kitorang kene tumpang bas orang lain... Dalam duk tunggu setengah jam lebih...akhirnya ada bas sudi bagi kitorang tumpang... Tunggu bas ganti...sah-sah lama giler baru sampai... Memang jalan jem....average speed dalam 40km/h je.... Maka aku naik la bas tadi...duduk di atas tangga jer...Lagi ok dari duk di atas lantai kan...

Sampai di Genting Sempah dalam pukul 9.30 malam.... Berhenti kejap di situ....ramai yang nak terkencing dah.... Aku dan abang aku, pegi bantai McD... sambil order sambil pegi tandas kat dalam McD..ha ha ha. Nak pegi tandas awam....beratur macam nak masuk ujibakat AF derr...Tak dapek la nak tunggu.... Perjalanan diteruskan dengan kelajuan 30km/h jer....

Sampai di Gombak......kene tukar bas lagi...sebab bas ni menghala ke arah lain....Arah tujuan asal kitorang ke Putra... Kene naik bas lain lagi...Terpaksa turun di Greenwood...dan tunggu lagi... Dalam setengah jam...sampai la bas yang sudi bagi tumpang tu.... Aku dan abang aku pun naik la bas tu...macam biase....naik last-last sebab nak duduk atas tangge.....he he he.

Akhirnya sampai ke Putra dalam pukul 1.30 pagi.... Abang aku meneruskan perjalanan ke Shah Alam dengan bas yang sama....sebab kebetulan bas tu nak pegi Shah Alam.... Aku pulak....terkontang kanting sorang-sorang cari teksi nak pegi UPM.... Tapi nasib aku kire baik jugak la...Tengah duk cari-cari teksi....ada dua tiga orang dari bas lain nak pegi Seri Kembangan.... Boleh la aku tumpang sekaki...hihihi.

Dan aku pun sampai la di UPM dalam pukul 2.00 pagi...lebih-lebih la.. Korang kire la dari pukul 9.30 pagi...sampai di UPM dalam pukul 2.00 pagi..... The worst journey aku setakat nie....ha ha ha. Perjalanan biase cuma ambik masa 7 atau 8 jam..Naik laju...boleh cecah 6 jam...Tapi aku time tu...cecah lebih 16 jam! Sampai je kat bilik....member tengah layan hindustan time tu...Tayangan pukul 12.30 malam... Aku pun layan je la...he he

8 comments:

Unknown said...

loh,torture giler :P

mas saari said...

mak oii..lamanya!
mau kebas dibuatnya..

puteraduyong said...

fuh...menunjukkan ramai sungguh rakyat kelantan berhijrah... :)

Isteri Encek Bard said...

ADEH SABO JERLAH TAK SUKER JAME

Abang Long said...

Salam...kira ok la 16 jam..Aku pernah sampai 23 jam dari Terengganu (Dungun) ke KL sebab banjir..soknyer mc coz demam

http://abanglongonline.blogspot.com/2011/06/blog-kucing.html

atuk said...

Assalamualaikum PW

kawan saya dr kelantan ke kl minggu lepas, tolak pukul 5ptg sampai pukul 5 pg....Subhanallah

Wassalam

Munn Jaafar said...

ya Allah kesiannya...nasib baik la driver tu smpt tarik hand brek kan..isy..

aizamia3 said...

kesian pada yang anak kecik.. nasib baik kg ai tak jauh..