Monday, June 6, 2011

Nasib Libya | Angkara Minyak

Blog aku sedikit terabai sejak aku balik dari kampung nie..... Planning nak surfing gune broadband nie....tapi tak dapat jugak.... sebab line broadband kat kampung aku ni slow giler...max speed hanya 80kb/s jer.. haih... Pagi umah wife aku....baru la laju sikit....

Bila dah takleh nak mengadap laptop... aku nie mula la mengadap TV.....dalam duk mengadap TV.... bukak la berita... dah lama aku tak tengok berita nie... Selalu bace dekat online jer... Dalam duk tengok berita tu... Aku tengok pasal krisis di Lybia....

Nampaknya apa yang aku dah jangka dah berlaku... Dulu au ada buat entri pasal pergolakan di Tanah Arab... Nak letak link dalam nie... tak dapat...sebab internet slow giler sekarang nie.....Aku ada citer di entri dulu pasal starting krisis di Mesir akan merebak ke seluruh tanah arab... Puncanya....MINYAK.

Orang barat nie sekarang nie berlumba-lumba nak dapatkan stok minyak... sebab minyak dah nak habis kat dunia nie... Dijangka minyak akan berkurangan dalam 10 tahun akan datang.... Mungkin yang ada punca minyak mentah je aan tetap guna minyak..... Sebab minyak mungkin akan jadi salah satu benda yang paling berharga di dunia selepas emas...

Itu apa yang aku perhatikan la....Lybia huru-hara bukan sebab pemimpin dier....tapi orang barat yang nakkan minyak... Depa nila yang menghasut dan mempergunakan kes-kes pemimpinnya untuk gulingkan pemerintahan.... Tapi tujuan utamanya... nak minyak tu... Silap-silap nanti depa je yang boleh guna minyak..... kita-kita ni....terpaksa guna teknologi lama balik...

Tak mustahil....ingat...kita pun ada sumber minyak... tak mustahil kita pulak yang diusha depa nie nanti.... Berwaspada la yer.... jangan asyik nak enjoy jer....lompat sana sini.. dah macam beruk dah.... segala hiburan ingat.... semangat cintakan negara.....langsung tarak..... hati-hati.....

8 comments:

Mizz Coki said...

Hai Bro Wacana! Wah baca entri macam tengok Al Jazeera kat astro la pulak hahaha..

Entri dah update! BOSS! MARI KITA JUMPA MIHA POGACNIK, NAK TAK?

ApiH said...

disebabkan krisis begini la harga minyak boleh naik... yang menjadi mangsa adalah rakyat biase di dunia..

Unknown said...

minyak oh minyak..

minyak makan pun susah maw cari..

Munn Jaafar said...

satu peringatan utk direnugkan..takut juga kalau jadi kat sini, xsggup nk ddk kt ngara yg huru hara...

btw nak ajak PW join GA pertama sy, jom la join..hehe

http://gadiskutersayang.blogspot.com/2011/06/munnafendy-1st-ga-dibuka-sekarang.html

aizamia3 said...

betul.. peringatan jangka masa panjang untuk kita.. jangan dah kena baru nak menyesal.. tak guna dah..

An said...

betul minyak je isu n agenda barat coz negara diorg maju mcmmana pun xde minyak mcm negara2 islam..

suha said...

setuju (^_^)
sebab tibe2 je rusuhan 2 berlaku,mesti keje amerika punye..huhu

AzwanRamli said...

mereka takkan redha dgn kiter ,selagi kiter x turut meraka. :)