Sunday, December 18, 2016

Krisis Aleppo di Syria | Antara Tersirat dan Tersurat

Sekarang kita digegarkan dengan krisis peperangan di Aleppo, di Syria... Sebenarnya krisis nie dah lama.. cuma tak dapat liputan meluas pihak media... Sekarang baru digegarkan bertubi-tubi... tapi kenapa sekarang? Krisis peperangan di Syria dah lama... Di Aleppo pun sudah lama... Sampai keadaan di bandar Aleppo tak ubah seperti padang jarak padang terkukur... 

Sekarang ramai yang share berkenaan keadaan di Aleppo... Video-video... artikel-artikel... Gambar-gambar.. Ramai duk share... Tapi aku kekadang tak faham jugak... share untuk dapat "Like" ke.. share nak bagi kesedaran... Atau nak mengingatkan diri sendiri?

Sebab apa aku cakap macam tu? Sebab aku tengok share bukan main pasal Aleppo... icon smiley sedih...icon smiley marah... Tapi betul ke? Atau lakonan dalam FB je... Duk tengah-tengah kemelut di Aleppo... Penduduk di Aleppo merayu meminta bantuan... Pihak NGO membuat kempen besar-besaran mengajak kita menghulurkan bantuan... Agak-agak berapa kerat je yang bagi? Kebanyakannya sekadar air mengalir di atas daun keladi... News pasal Aleppo masuk news feed... kita share.. pastu sambung bergegar vaganza..sambung ber"Smule"... Apakah?

Krisis di Aleppo bukan sekadar menunjukkan krisis di sana.... tetapi mencerminkan krisis pada diri kita sendiri... Krisis jiwa dan iman... Level iman kita sekarang tak ubah sama macam level seorang pencuri sahaja di zaman nabi... Keberkesanan ucapan astaghfirullah kita sekadar sedekah senyuman sinis bagi orang islam di zaman nabi... Solat kita mungkin... sekadar 1/1,000,000 nisbah keimanan berbanding orang beriman di zaman nabi...

Orang islam dahulu kala... seorang dihina, seluruh umat bangun membela.... Kita? Sekampung dibunuh pihak musuh, sepotong lagu memori kita bernyanyi dengan riang gembira... Satu daerah umat islam dibunuh, Sedetik kita berdiam diri sekadar menghormati si mati... Satu negeri dibunuh... Barulah kita nak meng"share" kesedihan mereka.... Hulur bantuan? Jauh lagi.... Nak tunggu mati sedara terdekat dahulu baru terasa barang kali... Betapa rendah dan hinanya iman kita...

Contoh terdekat.... dalam negara sendiri sudah tahu betapa rapuhnya iman.... Agung bersolat cara biasa pun menjadi isu... Konon menyindir sedangkan diri sendiri disindir atas kebodohan sendiri... Perkara baik biarlah baik.... Perkara tak baik baru kita sama-sama baikkan.... Perkara di hati kita serahkan pada yang Esa... Kita bukannya ada "superpower" boleh tahu isi hati orang... Berbangga lah dengan kebaikan yang ada pada kita.. Jangan saling berdengki nak tengok keburukan semata-mata.. Apa saja kecenderungan diri kita, itulah keadaan jiwa kita.. Negatif...negatif...negatif... itu sahaja yang dicari.. Walhal perkara positif diibarat seperti sebentang kain putih.. Tapi setitik dakwat hitam juga dicari...

Perang di Aleppo, perang fizikal hakiki.... Kita berperang dalam jiwa sanubari... Umat Islam di Malaysia sungguh ramai... Tapi janganlah kita tergolong dalam golongan buih-buih di atas lautan... Banyak tapi tak berguna... Yang mana ada kekayaan, hulurkan bantuan... di mana ada kecerdikan, hulurkanlah sumbangan dan buah fikiran, yang mana ada kudrat tenaga, hulurkanlah bantuan sukarelawan... Sekadar bersembang di laman sosial, bukanlah dapat iman yang tinggi melangit, tapi akan membentuk riak sombong yang semakin menebal di hati yg semakin sakit. 

Aku gunakan platform blog nie untuk memberi nasihat... salah satu usaha si burung pipit memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim a.s. Lebih baik dari tidak melakukan apa-apa... Usaha ikhlas bukan inginkan pujian, tapi inginkan keberkatan dariNya... Sebab kita menumpang di bumi Tuhan, bukan hak milik kita segala apa yang ada di dunia ini... Cuba bayangkan kalau kita yang berada di Aleppo... Apa yg kita harapkan dari saudara jauh kita di serata dunia... Betapa kecewanya mereka... Betapa hancur harapan mereka melihat kita, sahabat dan saudara jauh seagama... Masih mampu bergelak ketawa, bergurau senda, bernyanyi asyik berjoget berdansa.. sedangkan saudara kita sedang ditembak hina di mata dunia. Save our humanity... Save our own soul... Pray for Aleppo... Pray for our faith and iman... Pray for OURSELVES! Jangan dijauhkan iman dan takwa dalam diri kita kerana kesenangan... Sedangkan kesenangan yang kita kecapi juga adalah satu ujian..

Wednesday, November 30, 2016

Dugaan dan Cubaan

Aku menulis entri ini..selepas aku menerima satu berita yang amat pedih dan perit... satu ujian yang datang bertimpa-timpa... Selepas satu..satu lagi datang... dan masih berterusan sehingga menerima satu berita pada hari nie... di mana berita itu adalah yang paling aku tak mahu dengar dan risau.... Dan ianya berlaku....

Sesungguhnya segala dugaan dan cubaan itu datang dari Allah untuk makhlukNya... adalah untuk kebaikan hambaNya.... tetapi apabila kita terkena cubaan itu...sungguh perit untuk ditelan... Ya... memang senang jika dugaan itu kena pada kawan kita...sahabat kita... kita pergi ucapkan sabar...sabar.. sabar... itu semua dugaan dan ujian dari Allah... tapi bila terkena pada diri kita sendiri... Mampukah kita?

Kisah satu pasukan kelab bola di Brazil... di mana pasukan itu berjaya melangkah ke pusingan akhir dalam satu kejohanan yang boleh dianggap sebagai European League di Amerika Selatan... Kejohanan yang kedua terulung di benua Amerika Selatan... Mereka bersorak gembira di dalam loker room... meraikan kejayaan buat julung kali dalam sejarah mereka.... Bernyanyi dan bertepuk sakan...

Tiba-tiba selepas lima hari... semua mati...hanya tinggal beberapa orang pemain sahaja yang hidup... mati kerana kapal terbang mereka terhempas... Anda salah seorang yang hidup... berada di bilik loker yang sebelumnya penuh dan bising dengan riuh rendah rakan seperjuangan... kini senyap sunyi.... Apa rasa anda...

Kisah satu keluarga yang kaya dan mewah.... hidup di satu banglo mewah... kehidupan yang sempurna... jutawan dan rupawan... Segala yang diinginkan hanya petik jari sahaja... semua boleh beli... duit banyak... setakat jatuh rm50 sekeping pun tidak terasa dan dihalalkan begitu sahaja.... Mewahnya mereka..

Tiba-tiba didatangi sakit kronik...lumpuh seluruh anggota badan.... segala harta dirompak dan dicuri perompak penyamun.. semua rakan lari dan membiarkan dirinya yang sudah tidak ada gunanya lagi.. terkontang-kanting bersendirian... rumah banglo sekadar rumah sunyi tanpa gelak ketawa... Jika itu adalah anda... apa rasa anda...

Seorang orang biasa yang hidup aman dan bahagia bersama keluarga.... tidak kaya dan tidak miskin... sekadar hidup sederhana dengan makan gaji.... tidak mengapa asalkan tidak berhutang... hidup bahagia bersama keluarga tercinta...

Tiba-tiba diberhentikan kerjanya... mata pencarian keluarga hilang serta merta.... anak-anaknya baru hendak memulakan persekolahan... rumah masih disewa... kereta masih belum habis bayar... hidup jadi tidak tenteram kerana memikirkan pasal wang pencarian yang sudah tiada... Stress dan tertekan... Nak cari kerja baru bukannya senang... sepanjang pencarian kerja...apa hendak dimakan dan diminum..untuk diri dan keluarga?? Jika itu diri anda... apa rasa anda...

Seorang pendosa... sebelum ini hidupnya penuh dengan dosa... tapi hidupnya senang dan selesa... dibua pintu hidayah menjadi orang soleh... meninggalkan dosa-dosanya.. berubah kepada kebaikan dunia dan akhirat...

Tiba-tiba hidupnya menjadi sukar... tidak lagi senang dan selesa... hidupnya penuh dengan cabaran dan rintangan... nak dapatkan rm10 sehari pun sangat susah... disantau...disihir... difitnah oleh masyarakat sekeliling..... Jika itu adalah anda... apa rasa anda... apa yang akan anda lakukan..

Hidup ini sememangnya tidak adil... Kadang-kadang hidup kita penuh dengan dosa...tapi senang... kadang-kadang hidup kita ikhlas perjuangkan kebenaran...tapi hidup dengan kesusahan dan kemiskinan... 

Dugaan dan cubaan datang silih berganti.... semuanya ujian... ada ujian kesenangan...ada ujian kepayahan... ada ujian kesihatan...ada juga ujian emosi hati dan perasaan... Bagi yang menuju ke arah kebaikan... ujian itu datang kerana Allah ingin menguji keimanan... kadang-kadang ia sangat sukar ditelan... tetapi semakin sukar ujian..semakin hebat iman kita jka menang dengan ujian...

Kadang-kadang...ujian datang bertimpa-timpa... kesusahan demi kesusahan dilalui... dalam keadaan susah itu...kita diuji lagi dengan kesusahan... diuji lagi dengan kesempitan... diuji lagi dengan keperitan... sehingga kadang-kadang kita tertanya-tanya... Kenapa Ya Allah...kenapa Ya Allah...

Dan dalam keperitan menerima ujian yang berat itu... dibebani lagi dengan ahli keluarga...rakan-rakan dan kawan-kawan yang menyindir kita...yang mengutuk kita...yang memburukkan kita.... walhal mereka hanya tahu secebis ais di atas permukaan iceberg yang besar... Tidak adilnya dunia ini... Jika ada satu microfon yang boleh kita gunakan untuk sampaikan apa yang terkandung di dalam hati... akan ku luahkan semuanya... tetapi apa gunanya...tahu atau tidak tahu...mereka tidak peduli.. bahkan sambung mengeji dan menghina..

Ibarat sepuluh makanan diberikan kepada satu keluarga... sembilannya elok...satu sahaja kurang elok...sudah pasti yang akan diperkatakan adalah yang satu itu...bukan yang sembilan itu.. Itulah dunia... Bertahun kita jadi baik... kerana sehari boleh mengubah segalanya... Bertahun kita ikhlas berkhidmat... kerana sehari boleh hilang jawatan... bertahun kita mengerah keringat..kerana sehari boleh dilupakan seperti debu ditiup angin...

Yang pasti... segala ujian itu untuk mematangkan diri kita... untuk meningkatkan keimanan kita... untuk memastikan diri kita mendapat orang sekeliling yang ikhlas dengan kita... segala ujian akan ada hikmahnya... antara yang zahir...atau yang batil... yang kita sedari atau yang tidak sedar... yang kita nampak secara dekat atau untuk kebaikan kita di masa akan datang... tetaplah bersabar... dan teguhkan iman kita...tingkatkan usaha dan bertawakal kepadaNya..... Insya Allah... kita tergolong dalam golongan yang benar dan soleh... 

Friday, November 25, 2016

Israel Terbakar | Dianggap Serangan "Terrorist"


Kebakaran di Israel 2016
Tu la bila dah paranoid sangat kan... Israel sekarang sedang menghadapi bencana kebakaran di beberapa kawasan seperti Haifa dan Shuafat.. Boleh dikatakan hampir seluruh kawasan tanah Israel terbakar.... Bencana dari Allah kepada mereka...

Tapi yang kelakar nya diorang ingat diorang diserang oleh "terrorist"... Semua penduduk yang terkena kesan kebakaran lari untuk selamatkan diri dan kebanyakan mereka ingat mereka diserang oleh orang Palestin... Haa...tau takut jugak rupanya... Paranoid...


Diorang ingat diorang la yang paling mulia di dunia nie... Diorang hina semua manusia yang lain.... Bila jadi macam nie... duk tuduh sabotaj dari luar... serangan terrorist... Ek eleh... kalut takde pasal... Dah rasa hebat sangat...selesaikanlah ujian yang sedikit dari Allah nie.. Allah bagi kebakaran sikit pun dah kalut... tu belum serangan tentera Al mahdi...

P/S: Ingin menambah pendapatan sambil belajar menjadi USAHAWAN? Ingin TINGKATKAN EKONOMI KITA SENDIRI SAMBIL MEMBANTU MENINGKATKAN EKONOMI MUSLIM??
Jom ke link ini------> SEMINAR PERNIAGAAN MUSLIM

Friday, November 18, 2016

Dunia Akhir Zaman | Ramalan Semakin Menjadi Kenyataan

Sekarang kita berbalik kepada isu dunia akhir zaman... di mana banyak hadis-hadis nabi menceritakan keadaan akhir zaman yang akan kita hadapi nanti... Daripada perkembangan dunia semasa... Daripada corak kehidupan kita... kita akan cuba cantumkan satu persatu bagaimana halatuju dunia kita sekarang ini.... Yang penting... apa yang diceritakan dalam hadis, semakin menunjukkan kebenaran.... Semakin menjadi kenyataan.

Aku bukan pakar hadis... Kalau nak tahu pasal hadis, boleh lah ke masjid untuk mendengar sendiri dari ustaz-ustaz bertauliah dan yakin dengan sanad-sanadnya... Atau yang malas pergi masjid... boleh la cuba sertai majlis-majlis ilmu.... atau bukak youtube... masuk la ke zon kuliah ke.. Abu Khadijah Channel ke... boleh dengar dari ustaz sendiri apa yang sudah dan bakal berlaku...

Bagi yang rasa tak nak pegi ke tempat tu... haa... bacalah blog nie.. Sebagai permulaan... aku nak citer pasal Donald Trump. Donald Trump nie bukanlah adik beradik Donald Duck atau McDonald... Walaupun agenda mereka ada berkait rapat.... tapi sah bukan adik beradik.. Donald Trump terkenal dengan business nye... Tetapi sesape yang ikut kempen politiknya sebelum menjadi Presiden US aritu... Dia membawa pendekatan yang sangat ekstrem.. Bencikan Islam.. Bencikan orang yang bukan berkulit putih.. dan sebagainya.. Dan dia menang! Menang dengan jayanya... Memang ada yang membantah (itu lumrah).. tetapi pokok pangkalnya...Dia menang! Maknanya rakyat Amerika sendiri menyokong agendanya... Scary~~~~

Dikatakan si Hillary menang dalam undian populariti...tetapi kalah mengikut kawasan yang ditetapkan.. Kalau kita... macam hasil undian seluruh rakyat menang...tapi kalah mengikut kawasan Parlimen... Macam pernah dengar kan? Macam pernah berlaku kan? Sistem mereka... lakonan semata... 

Perkembangan di Asia Barat... Di Syria, Palestin... di Iraq.. di Yaman... Ikutilah perkembangan dari sana... kerana di situlah paksi perubahan dan tanda akhir zaman yang akan banyak muncul... Peperangan demi peperangan berlaku di sana... Aku menantikan apakah dasar yang akan dibuat oleh si Donald Trump nanti untuk peperangan di Asia Barat itu... Dalam salah satu ucapannya pernah berkata, dia akan kembalikan Jerusalem sebagai tampuk pemerintahan Yahudi.. Terang dan jelas.. 

Baik.... kita pergi kepada keadaan cuaca dunia.... Jika dilihat dengan lebih luas... Perkembangan cuaca dunia sekarang semakin ekstrem... Kemarau panjang di banyak negara termasuk Pakistan, India, Vietnam... Kebanyakan sungai kering kontang.... Dan sesetengah negara lain mengalami yang sebaliknya... Tsunami dan banjir.... Melimpah ruah airnya... tetapi membantu ke tak? tidak... Ia seakan ujian bala menimpa... Dan perubahan cuaca dunia bukan kerana secara tiba-tiba tetapi kerana dikawal oleh sesetengah pihak... Seperti kemarau di Vietnam, ada berkait rapat dengan pembinaan empangan baru di China... Sama juga di Pakistan dan India... Tsunami.... juga ada yang menceritakan kerana akibat dari kekejaman manusia menggunakan teknologi HAARP.. iaitu secara panjangnya ialah High Frequency Active Auroral Research Programme. Bagaimana cuaca di Malaysia?

Dah habis dengan cuaca... kita fokus ke arah pandangan masyarakat dunia... Sekarang dunia didoktrinkan mindanya untuk membenci ISIS... Islamic State... Kenapa dinamakan ISLAMIC STATE.. Bukan ISLAMIC GROUP ke... ISLAMIC REGIME ke.... Tapi digunakan ISLAMIC STATE.... Nampak tak permainan di situ... Ramai yang bencikan ISIS kerana kekejamannya... semua sumber dari media mana? Media barat... Nak masuk sendiri ke sana lapor berita... tak bagi masuk dan tak dibenarkan... Media control.... Bagaimana media massa di negara kita?

Ok... kita ke negara sendiri la pulak...asyik kalau citer pasal dunia akhir zaman..kita cerita dunia kan... kita ke negara sendiri... Malaysia.. Dalam salah satu contoh perkembangan akhir zaman.. akan ada ramai orang Islam yang akan sokong golongan yang menyokong Dajjal... Baik... Sokongan kepada puak Dajjal ada berbagai konsep dan jenis.... Antaranya ialah menyokong sistem Dajjal.. menyokong bisnes dan ekonomi Dajjal... menyokong fahaman dan cara hidup Dajjal... dan lain-lain... 

Dalam banyak contoh yang aku bagi.. semuanya diamalkan oleh masyarakat kita... SEMUANYA... Menyokong sistem dajjal.... Semua jenis sistem... sistem pendidikan..sistem ekonomi... sistem pemerintahan negara... semuanya berlandaskan ajaran barat... Sistem riba diamalkan.. sistem hierarki walaupun yang atas tak buat keje pon... (dalam kerajaan)..  Sistem parti politik... semuanya adalah ajaran mereka... Sampaikan umat Islam terdiri dari beberapa parti politik... dan golongan parti hanya akan tolong menolong jika sama parti.. APA NIE?? Bukan ke ini sudah termasuk dakyah orang barat masa penjajahan dulu iaitu DIVIDE AND CONQUER? Fahami dan hayati....

Menyokong bisnes dan ekonomi... Cuba korang lihat dan tengok apa yang korang beli dan pakai... Keluaran sape? Rokok.. ada tak di kotak rokok tu kata "Rokok Patuh Syariah".. Ada tak? Pakaian... makanan.... segala benda yang kita guna dan pakai.... adakah dari keluaran dari muslim atau menjana ekonomi orang islam? Atau...memberi keuntungan mepada mereka? Menyalurkan duit untuk membeli senjata api yang membedil dan membunuh rakyat Palestin dan Umat islam seluruhnya?? Setidak-tidaknya pun.. duit kita menjana kekayaan ekonomi mereka sehinggakan kita dilenyek dan ditindas dalam negara sendiri... Sedar tak kita bahawa jika mereka membuat sekatan ekonomi terhadap kita, kita akan MATI KERING DALAM NEGARA SENDIRI?? Jangan hanyut dengan drama sinetron cerekarama Suamiku Encik Hanyut dan Isteriku Cik Angau...

Menyokong fahaman dan cara hidup Dajjal.... Ni paling banyak kat negara kita... yang paling atas..yang guna bomoh dan sihir... Tak payah cakap kat aku solat tak tinggal.. aku pegi haji 14 kali... tapi kalau percaya kepada bomoh dan sihir.... KOSONG. Sebab korang mensyirikkan Allah... Yang kelas bawah sikit... jenis ikut cara kehidupan Dajjal.. Berhibur sampai lewat malam... minum arak.. berjudi... tu nyata sangat kan... Tak buat kan.. siap baca entri nie sambil geleng-geleng kepala tuu..

Yang tak nyata sikit... Yang jenis perangai sombong, angkuh... tak hormat orang tua.. suka mengumpat.. mulut laser.. suka cakap benda tak elok... tu semua tu... sebenarnya ciri-ciri pengikut Dajjal... Tak payah la cakap "Aku...kalau Dajjal keluar, aku akan lawan dia!".. Kalau sifat dalam diri tu dah ada unsur-unsur sifat keDajjalan tu... korang akan terpengaruh dan akan ikut Dajjal...Contoh paling kecik dan dekat macam nie lah... Cuba tanya jujur dalam diri masing-masing... Di rumah anda.. dalam 24 jam sehari... Dari pagi nak bekerja sehingga balik tidur pada waktu malam... Berapa saat anda luangkan masa untuk baca Quran? Atau untuk mendalami ilmu agama.. Jika takde langsung... maknanya anda sudah berlagak sombong, angkuh, tak sedar diri dan berlagak dengan Allah sedangkan Dia yang memberikan rezeki kepada kamu..menghidupkan kamu dari pagi sampai ke malam.. 

"Ehhh....aku dah solat 5 waktu tak tinggal kot". Ok...bagus..Alhamdulillah.... Dah bagus tu... Cuma kalau kita bekerja... nak naik pangkat... adakah mencukupi dengan membuat kerja-kerja biasa sahaja? Atau kita perlu buat ekstra untuk menaikkan pangkat kita (Darjat).. Dan selepas dah naik pangkat, adakah kerja kita masih lagi key in data depan komputer sahaja? Konsep yang sama.... Cuma kita yang tak nampak... Nampak yang dapat duit je... Dapat pahala tak nampak... Quran dapat membentuk jiwa kita.. Hindari dari sifat-sifat di atas... Cuba praktikkan.. Tak reti baca.. pegi kelas... Duit kan dah banyak keje dari pagi sampai malam... Takkan takleh spend sikit untuk kebaikan diri... Spend untuk fesyen diri boleh plak..he he...

Baik....start dari kisah Donald Trump sampailah ke perkembangan dalam negara kita... agak-agak dunia ke arah keamanan ke...ke arah kedajjalan.... Ekstremist dijadikan pemimpin... Cuaca semakin dahsyat... Iman kita semakin nipis... Pengetahuan agama kita berada di tapak kaki walaupun pengetahuan dunia kita setinggi gunung... Agak-agak dajjal akan keluar ke tak untuk jadi 'The False Messiah" atau dengan kata lainnya menjadi "Penyelamat Dunia" konon-kononnya.. 

Aku bagi satu contoh ringkas kat korang.... Katelah kita ditimpa bala yang dahsyat... kene tsunami.. lepas tu tinggal sehelai sepinggang.. duit takde sebab habis buat belanja itu ini.. ekonomi kita kan dah teruk... Barang mahal...Nak bagi anak isteri makan apa? Datangla bantuan dari US (contoh ok)... hulurkan makanan dan minuman.. lepas tu US tolong negara kita pulihkan keadaan... Korang terhutang budi tak? Orang berniaga aku nak tanya... bila orang tolong kita dapat untung... dia nak komisyen tak? Mesti nak kan... Sama la macam konsep tolong dari US nanti (Kejujuran tolong kerana Allah agak-agak ade tak dari Donald Trump?)... Kita bila dah pulih..sambung bergaduh balik kan berebut harta sendiri.. Maka jadilah... Menang sorak kampung tergadai... 

P/S: Ingin menambah pendapatan sambil belajar menjadi USAHAWAN? Ingin TINGKATKAN EKONOMI KITA SENDIRI SAMBIL MEMBANTU MENINGKATKAN EKONOMI MUSLIM??
Jom ke link ini------> SEMINAR PERNIAGAAN MUSLIM

Thursday, November 17, 2016

Bagaimana Ingin Cepat Popular Dalam Blogging | Tips Ringkas Tingkatkan Trafik Blog

Blogging... Ramai yang ada blog sendiri kan... siap buat domain sendiri lagi.. Tapi dalam ramai ramai blogger, hanya segelintir sahaja yang jadi popular... So, bagaimana nak cepat popular dalam dunia blogging nie? Nak tau tips-tips bagaimana ingin cepat popular dalam blogging? Ok... baca entri nie...

Sebenarnya senang je.... Pertama... Korang kene up-to-date.. Selalu tahu berita semasa...berita viral... Lepas tu share la berita tu mengikut gaya penulisan korang... Sebab ramai yang Google benda-benda yang viral kan?

Gosip.... pergh.... kalau duk kedai kopi..duk kedai mamak... kalau ada kawan bukak cerita gosip... mesti melekat lama kan... Semua nak dengar kan.. sama je dengan blog... kalau citer gosip... komfem dapat trafik tinggi.....

Cerita artis... ini pun termasuk gosip... tapi gosip tak semestinya artis kan... Artis pulak.. kebanyakannya tak lari dari cerita gosip... Kalau bukak je cerita artis.... pelakon ke..penyanyi... even pak pacak pegang pasu bunga pun orang nak baca cerita dia kan... komfem dapat UV tinggi...

Lepas tu... campur dengan elemen di atas... main pulak SEO.. Nak dapatkan tempat paling atas dalam carian Google... bila dah cukup elemen tu... komfem cepat naik dalam blogging.. 

TAPI...........................................

Korang kene ingat tau.... kenapa korang berblog... tujuan apa korang berblog.... Nak popular? Nak duit sampingan? Nak berkongsi cerita? Apa pun tujuan kita.... kene ingat... Segala yang kita dapat tu sebaik-baiknya biarlah benda yang baik..benda yang suci dari segala dosa dan kejahatan.....

Bagi aku... aku berblog memang nak dapatkan duit sampingan sambil nak berkongsi pandangan dan cerita... tapi biarlah UV aku tak setinggi mana pon.... Kalau banyak alhamdulillah... kalau sedikit biarlah.. Asalkan apa yang aku kongsikan, apa yang aku masukkan dalam blog aku... biarlah benda yang memberi manfaat kepada masyarakat... 

Aku tahu kalau tulis bab gosip dan artis... komfem dapat trafik tinggi... Tapi aku tak mahu rezeki sampingan itu datang dari membuka keaiban atau cerita orang... Yang guna duit tu nanti kita... yang membaca blog kita adalah kamu semua... aku tak mahu makan dari sumber yang haram... aku tak mahu menyebarkan perkara negatif kepada korang... aku tak mahu menjadi racun dalam daging... Aku mahu menjadi penyebar benda positif... Biar menjadi sekuntum bunga di dalam taman yang luas..cuba mewangikan seluruh taman... Bukannya bangkai yang mereput membusuk di tengah jalan.

Jadi, nasihat aku kepada korang yang baru nak berblog dan sudah berblog... Cek blog masing-masing... Jangan blog kita menjadi platform menyebarkan fitnah dan perkara negatif... Kita kene ingat... apa yang kita kongsi dalam blog, selama-lamanya akan berada di dalam carian internet... Even kalau kita dah mati sekalipun... blog kita masih ada... Jangan kerana blog, saham akhirat kita dipenuhi dosa-dosa... Jadikan blog kita sebagai tempat untuk saham-saham pahala di akhirat kelak... Berkongsi ilmu adalah satu sedekah... berkongsi pendapat membina juga adalah satu amal jariah... Dan biarlah blog kita dikenali di langit, walaupun tidak dikenali di muka bumi ini...  

P/S: Ingin menambah pendapatan sambil belajar menjadi USAHAWAN? 
Jom ke link ini------> SEMINAR PERNIAGAAN MUSLIM

Wednesday, November 16, 2016

Bagaimana Ingin tingkatkan Ekonomi Muslim | Muslim Trade House (MTH)

Sesiapa yang berminat untuk tambahkan pendapatan, sesiapa yang dah mula berniaga tapi ada keinginan untuk meluaskan lagi pasaran produknya.... dan juga kepada sesape yang baru mula berjinak-jinak atau masih memikirkan benda apa yang nak dijual atau diniagakan.... Baca entri nie betul-betul.... Peluang anda untuk melakukan perkara-perkara tersebut sudah terhidang di depan mata... Dengan mudah kata... sertailah Muslim Trade House (MTH) di bawah badan bukan kerajaan Pertubuhan Usahawan Halal Muslim Malaysia (PUHMM).Kita sama-sama tingkatkan ekonomi muslim !

Muslim Trade House (MTH)

Syarat-syarat untuk menyertainya adalah senang dan mudah sahaja.... anda adalah seorang MUSLIM... dan produk yang nak diniagakan itu adalah 100% Muslim... Jika ada was-was pada produk, boleh datang dan dapatkan dulu nasihat dari pihak Pertubuhan... Bagaimana nak dapatkan nasihat? Pihak Muslim Trade House (MTH) akan menawarkan kursus dan seminar bagi yang berminat... Ada beberapa peringkat latihan dan seminar yang disediakan... Seminar paling asas yang disediakan ialah Seminar Perniagaan Muslim (SPM).

Seminar Perniagaan Muslim
Seminar Perniagaan Muslim (SPM) adalah seminar untuk memberikan kesedaran di manakah letaknya kita sebagai muslim di dalam sistem ekonomi di dalam masyarakat kita khususnya, dan di dunia secara amnya... Banyak manakah peluang kitayang sudah terhidang untuk memulakan hidup sebagai seorang usahawan tetapi tidak diketahui kita sebagai seorang muslim dan bagaimanakah langkah yang sepatutnya untuk kita memulakan atau mengembangkan perniagaan atau penjualan kita di peringkat yang lebih baik di bawah payung yang sama iaitu Muslim Trade House (MTH)

Di samping itu, bagi yang sudah ada produk, korang boleh membezakan produk korang dengan produk dari non-muslim.. korang boleh tingkatkan networking untuk proses penjualan, dan korang juga boleh meningkatkan skill dan ilmu berkenaan perniagaan... Dengan hadir ke seminar juga, anda secara tidak langsung telah bersedekah sedikit sebanyak kepada pihak Maahad-maahad Tahfiz yang terpilih oleh pihak Pertubuhan.


Untuk sertai Seminar Perniagaan Muslim ini, adalah sangat senang dan murah berbanding ilmu yang akan diambil dan diterima nanti... Hanya dengan RM10, korang sudah dapat hadir ke seminar dan menikmati ilmu yang disampaikan. Mudah sahaja, hanya perlu hubungi En. Ahsan sebagai Qualified Distributor pihak Muslim Trade House (MTH) di nombor ini untuk dapatkan kupon menghadiri seminar:

No. Tel : 011-16974697 (Whatsapp)
Emel : ahsannurmubarak@gmail.com

Terdapat TIGA GOLONGAN SASARAN yang ingin dibantu untuk tingkatkan pendapatan korang...

1) Golongan Satu : Golongan Usahawan/Peniaga Muslim
Bagi golongan ini, pihak MTH akan membantu untuk memasarkan produk anda, memberikan nasihat berkenaan cara yang lebih berkesan untuk memasarkan produk anda dan juga berpeluang untuk meluaskan networking sesama usahawan

2) Golongan Dua : Golongan Yang mencari Peluang Perniagaan
Bagi golongan ini, yang baru nak memulakan perniagaan, korang diberi peluang untuk belajar dan memahami tentang dunia perniagaan... Disediakan kursus dan latihan bagi yang berminat untuk mempelajari dengan lebih lanjut dan juga dapat memulakan perniagaan anda dengan lebih mudah di bawah nasihat dan kerjasama dari pihak Muslim Trade House (MTH) dan rakan-rakan MTH.

3) Golongan Tiga : Golongan yang Ingin Menambah Pendapatan
Golongan ini... pihak Pertubuhan Usahawan Halal Muslim Malaysia (PUHMM) akan menyediakan satu platform untuk anda menambah pendapatan secara langsung dan tidak langsung. Korang juga akan disediakan latihan dan kursus untuk menambah ilmu pengetahuan tentang bagaimanakah cara untuk menambah pendapatan mengikut kesesuaian anda... Golonagn ini tidak semestinya peniaga atau usahawan...korang adalah orang biasa yang sememangnya nak tambah pendapatan... Datang dan dengar dahulu di seminar, bagaimanakah caranya.. yang pasti, korang akan faham nanti bagaimanakah caranya...

Golongan Sasaran Seminar Perniagaan Muslim

UMRAH SECARA ANSURAN
DI samping itu juga, pihak Muslim Trade House menyediakan pakej umrah secara ansuran... Secara ringkasnya, pihak MTH memberi peluang untuk korang membuat umrah secara lebih mudah dan tidak membebankan... Hanya perlu dibayar separuh sebagai pendahuluan dan selebihnya dibayar secara ansuran dengan syarat-syarat yang telah disediakan seperti perlu menjadi rakan MTH dan sebagainya... Maklumat detail akan diberikan jika anda berminat dan datang sendiri untuk mendengar kaedah dan syarat-syaratnya pada taklimat umrah nanti.

Umrah secara ansuran

MELANCONG SECARA PERCUMA
Pihak MTH juga menyediakan platform di mana bagi sesiapa yang ingin ke luar negara secara PERCUMA untuk tujuan mencari bahan-bahan produk ke, mendapatkan barangan mentah untuk jualan ke, atau sekadar untuk berjalan-jalan makan angin, pun boleh datang untuk mendengar sendiri dari pihak Pertubuhan bagaimanakah caranya.... Benda percuma bukan senang nak dapat kan? Pasti ada syarat-syaratnya... tetapi syarat-syarat yang ditetapkan tidaklah membebankan anda semua... Nak tau? Sila hubungi nombor yang tertera dan sertai Seminar Perniagaan Muslim sebagai titik permulaan...

Apa yang penting, kami cuma hendak menolong semua muslim di Malaysia untuk kembangkan pasaran, tingkatkan ekonomi korang dan juga untuk menyediakan platform networking untuk anda semua... Ini bukan MLM... kami berjuang untuk meningkatkan taraf kehidupan semua muslimin muslimat di Malaysia ini...secara bekerjasama dan berkonsepkan perpaduan sesama muslim! Cuba bayangkan, semua golongan berada di bawah payung yang sama... sama-sama tolong-menolong antara satu sama lain berpandukan cara-cara dan panduan dari pihak Pertubuhan tanpa rasa irihati dan dengki... Sama-sama menggemblengkan tenaga untuk meningkatkan ekonomi semasa kita...Pasti kita akan berjaya kan? 

Itulah matlamat kami... Kami berjihad untuk memperjuangkan HALAL BERSAMA ISLAM.. Ayuh semua! Jom kita datang ke seminar, tingkatkan ilmu perniagaan dan sama-sama kita bergerak untuk membangkitkan taraf ekonomi kita yang semakin merudum akibat dari kealpaan dan kelalaian kita sendiri! Hanya dengan RM10 sebagai permulaan... kita gegarkan dunia ekonomi dengan kekuatan kesatuan kita... Dengan bertekadkan niat semuanya kerana Allah... kita hidupkan sunnah Rasulullah.. di samping menigkatkan tahap ekonomi individu masing-masing.. Hanya dengan RM10 sahaja.... 

P/S: Website rasmi Muslim Trade House bagi yang ingin melihat produk-produk yang telah mendaftar di bawah MTH ---> www.muslimtradehouse.com

Monday, November 14, 2016

Perbezaan Malaysia Dengan UK Siri 1: Bas dan Keretapi

Sebelum nie aku dah janji dengan korang...nak citer berkenaan apa yang aku belajar sepanjang duduk di UK... Selain daripada belajar pasal akademik... sempatla tengok masyarakat sana, suasana kat sana... cuaca... dan lain-lain.... Sebagai permulaan.. nak kongsikan berkenaan sikap kita dan mereka apabila menaiki bas dan keretapi... 

Dalam bas dan keretapi, kan ada ruangan khas untuk golongan kurang upaya (OKU), golongan perempuan mengandung, orang tua, golongan yang ada anak tolak guna stroller... kalau keretapi, ada coach khas untuk perempuan kan.... Kalau di UK, golongan muda-mudi di sana, secara TANPA DIMINTA, akan berebut untuk bagi seat untuk golongan khas itu kalau mereka duduk di tempat yang telah dikhaskan itu... Jika tempat itu dah penuh, akan ada yang bangun dan mempelawa seat mereka untuk golongan yang diutamakan itu...

Ni bukan orang cerita kat aku... aku sendiri tengok dan alami... Semasa aku nak naik bas dengan isteri... aku tolak anak aku dalam stroller, naik la bas... masa tu bas dah penuh... aku naik dengan stroller, terus dua orang omputeh kapel bagi seat kat aku dan anak dalam stroller tu... belakang aku sorang makcik... pun sorang lelaki siap berkot, bagi seat tanpa diminta... seat dah takde...dia berdiri kat belakang... makcik tu siap cakap "That's ok, you can seat. My stop is just 5 minutes from here". Dan si lelaki tu cakap balik sambil senyum " No no no... that's ok. I insist to give the seat to you mam." Pastu makcik tu jawab balik, "Owwwhh... how nice of you.. Thank you". Aku dengar... pergh... sayu je rasa bila teringat layanan kalau di negara kita...

Kenapa diutamakan? sebab.... HORMAT... BUDI BAHASA... NILAI MURNI.... orang tua kita patut hormat... kalau diorang kurang ajar pun kita kene hormat... lepas bagi tak ucap terima kasih... Pun takpe! Kita yang nak buat baik..kan? perempuan mengandung pulak... diorang tak larat... nak bawak bayi dalam kandungan bukan senang... cuba korang letak satu sarung bantal yang berisi tujuh kilo minyak dalam tu (lebih kurang la kot berat air ketuban+bayi), dan ikatkan di perut korang... cuba jalan, cuba berdiri lama-lama kat dalam bas tu...

Ingat ek... di Malaysia nie... majoriti nya terdiri dari orang Islam.. muslim... Apa yang diajar dalam Islam kepada kita? Ada yang boleh jawab tak? Mestila boleh kan... semua kan dah pandai-pandai belaka... tuisyen sana sini... sekolah sampai petang... segala ilmu dalam internet... Haa... apa jawapan dia?

Islam ajar supaya kita sentiasa berbuat baik dan menyuburkan sikap nilai-nilai murni... Sentiasa membantu dan tolong-menolong... kadang-kadang kita kene berkorban sikit... Korbankan seat untuk mereka yang lebih memerlukan... Amal jariah tuu.... Masalhnya ramai yang salah anggap jugak pasal KORBAN nie... PENGORBANAN selalu disalah anggap dengan SELFISHNESS ... Pentingkan diri sendiri... Nanti aku buat entri khas untuk tajuk tu...

Baik..... cuba perhatikan masyarakat kita pulak.... macam mana masyarakat kita lakukan bila ada orang tua, perempuan mengandung naik bas atau keretapi... susah nak bagi seat kan? Kalau bagi pun bila diorang mintak dulu.. "Dik, boleh pakcik duduk sini? Pakcik tak larat".. Baruuuuuu bagi.. tu pun mulut potpetpotpet... Cakap dalam hati... "Pakcik oi...kalau tau dah tak larat....takyah la keluar.. duk je umah..." Lebih kurang la kan....

Kekadang kita selalu lupa... yang perkara kecik macam nie... akan berikan impak besar dalam sikap masyarakat kita.... Contoh la eh... Pakcik tu berdiri... korang tak bagi seat pun..buat tak tau main henset.. anak-anak kecik tengok je kat apa yang berlaku... bila korang dah tua... nanti si anak-anak kecik ni pulak takkan bagi seat kat korang... PADAN MUKA

Bagaimana nak berubah..... UBAH BERMULA DENGAN DIRI KITA... sesape yang baca nie... cuba ubah... Ubah kepada yang lebih baik.... sebab Tuhan nie Maha adil... kalau kita buat baik kat orang.... kita akan dibalas dengan benda baik... Mana tahu... dengan hanya kita sedekahkan seat kita kepada yang memerlukan... kita sudah mengubah minda separa sedar beberapa anak-anak kecil, orang sekeliling yang tengok apa yang kita buat itu... pandangan pakcik tadi kepada golongan muda-mudi sekarang.. dan mereka cuba buat jugak untuk orang lain kerana kita yang mulakan... pakcik tadi pulak.. ceritakan kejadian itu kepada cucu-cucunya... Secara tak langsung.... perkara yang baik tersebar kepada masyarakat... perkara positif merebak melangkaui sempadan bangsa dan umur... 

Kalaulah kita tidak berubah.... kita tetap dengan sikap lama masyarakat kini..tak bagi seat... duk main henset dengar lagu guna headset sampai terpekik terlolong gegendang telinga sebab nak pecah pasang kuat sangat demi tak mahu dengar permintaan pakcik makcik nak minta seat.... Dah berapa banyak perkara negatif yang kita sebarkan kepada orang sekeliling, anak-anak kecil... dan pandangan pakcik makcik tu kat kita... Secara tak langsung, perkara negatif kita dah sebarkan kepada masyarakat... Kerana kita.....kerana kita bang oi..kerana kita adik manis oi... bukan Najib, bukan menteri... kita!

Jadi, bermula dengan bas dan keretapi.... kita ambil contoh yang baik dari masyarakat UK.... kita belajar korbankan seat kita untuk mereka yang memerlukan... Semoga sesape yang cuba dan telah buat... agar dirahmati Allah dalam hidupnya... aminn...

Thursday, November 10, 2016

Tariff Eletrik dan Air Terkini | Petua Nak Jimatkan Bil

Ramai dari kita nie suka guna je tanpa tahu berapa tariff terkini eletrik dan air kan? Sape yang kat sini akan cek tariff terkini sebelum nak guna banyak mana letrik dan air... sila klik like dan share!! He he.. Ok... sini aku akan bagi senarai tariff terkini bil air dan letrik supaya kita tahu banyak mana nak guna..senang nak bajetkan penggunaan letrik dan air.

Ok.. letrik... Penggunaan mengikut per kilowatt... Tariff terkini yang dikemaskini untuk penggunaan domestik (Tariff A). Boleh cek di laman web rasmi TNB :

Untuk permulaan 0 - 200 kWh                        :       0.218 sen per kiloWatt
Untuk 100kWh seterusnya (201 - 300 kWh)  :        0.334 sen per kiloWatt
Untuk 300kWh seterusnya (301 - 600 kWh)  :        0.516 sen per kiloWatt
Untuk 300kWh seterusnya (601 - 900 kWh)  :        0.546 sen per kiloWatt
Untuk selepas dari itu (901 kWh dan ke atas) :        0.571 sen per kiloWatt


Untuk air pulak.... tariff dia berdasarkan berapa meter padu (m3) yang kita gunakan sebulan... Untuk domestik juga. Sumber dari laman web SYABAS:

Untuk 0 - 20 m3           :    RM 0.57 per m3
Untuk 21 - 35 m3         :    RM 1.03 per m3
Untuk 35 - seterusnya  :    RM 2.00 per m3


Jadi.. gunalah secara bijaksana... kadar bil macam tu... so, kalau nak jimat, pandai-pandailah gunakan letrik tu... Contohnya bil letrik.... kadar permulaan dari 0 - 200 kWh kan murah lagi... so, gunakan sepenuhnya kelebihan itu sebaiknya... gosoklah baju korang banyak-banyak setiap awal bulan selepas dapat bil bulan lepas... akhir bulan kurangkan penggunaan alat eletrik yang banyak guna letrik... dan sebagainya...

Sebenarnya kita boleh bajet bil letrik dan air kita... daripada kadar tariff nie lah... Boleh bajet berapa kWh sehari kita guna (purata) dan cuba darab untuk sebulan... simple math...terus dapat anggaran bil kita bulan-bulan... rasa nak jimatkan lagi.. cuba kurangkan mana-mana yang tak patut... Contohnya...macam setkan timer untuk aircond ketika tidur... takdela pasang aircond sampai bangun pagi baru tutup.. tu kalau bangun... kalau jenis kelawar.. tidur sampai tengah hari... kan sejuuuk ada aircond.. tak perasan terlajak sampai tengah hari... average aircond guna letrik 1kWh setiap jam.. Jadi... gunalah matematik..

Bil korang, korang yang bayar... tapi oleh kerana dengan keadaan ekonomi kita sekarang... mesti ramai yang nak berjimat cermat kan... Salah satunya... berjimat cermat la dalam penggunaan letrik dan air kita... Mana tahu, dari penjimatan tu, korang boleh beli hadiah anniversary setiap tahun.. :) 

P/S: Kalau entri nie membantu, sila klik LIKE dan SHARE kepada kawan-kawan! Thanks!

Wednesday, November 9, 2016

Pilihan Raya 2016 di US: Trump atau Clinton | Hala tuju ramalan Akhir Zaman

Pilihan raya 2016 di US bakal berakhir... dan ia akan menentukan siapakah yang akan menggantikan Barack Obama... antara Donald Trump dengan Hillary Clinton. Seriusly aku tak sokong kedua-duanya... tapi antara dua orang calon tu, aku pilih Clinton, sebab Trump secara terbuka menolak orang Islam dan menyokong secara total puak LGBT. 

Tapi kalau ikutkan perkembangan semasa sekarang, secara LIVE dari NBC News, Trump mengungguli undi dari rakyat US. Satu berita buruk bagi umat Islam seluruh dunia.

Kalau korang dengar dan saksikan ucapan dari si Trump nie... korang akan dengar ucapan yang racist dan abuse kepada muslim seluruh dunia... Dicopkan muslim adalah punca huru-hara dunia.. punca kejatuhan Amerika.. racun kepada kemodenan dan kemajuan Amerika. Clinton pula walaupun tidak radikal dan terbuka seperti Trump tapi aku yakin dia pun mempunyai polisi yang lebih kurang sama tetapi berlapik seperti Obama. 

Kalaulah si Trump menang di US, dipilih sebagai Presiden baru US...aku rasa kalau korang dengar dan ingat apa yang dijelaskan dan dikatakan dalam ucapannya.... Dunia akan kembali huru-hara... kembali ke zaman Bush... zaman muslim diperangi seperti di Iraq, di Afghanistan.. di utara benua Afrika... dan tidak mustahil... pencetus peperangan dunia ketiga akan bermula dari Trump... Harap apa yang aku katakan ini tidak benar...

Mesti dari kalangan rakyat Malaysia akan kata, "Apeeelah nak kecoh-kecoh dengan US..kat Malaysia pun pening... Biar la apa nak jadi kat sana..hak mereka!!"

Kalau ekonomi kita kukuh takpa... nie tak..ekonomi kita bergantung kepada perkembangan dunia.... perkembangan dunia bergantung banyak pada apa yang berlaku di negara yang mempunyai pengaruh besar seperti US... Dan perkembangan Amerika nie akan membentuk jalan mana yang akan dilalui masyarakat dunia termasuk kita di Malaysia... Kita kena ingat, kalau mereka membuat sekatan ekonomi kat kita... mampuih kita! Segala apa yang ada di sekeliling korang adalah barang import! Walaupun barang tu buatan Malaysa...tetap bahan asas dia barangan import!

 Jadi, ia perkara penting bagi aku... polisi Trump dan Clinton terhadap dunia berbeza... Dan dari apa yang aku dengar dan saksikan.... Clinton lebih baik berbanding Trump... Tapi sekarang di US mereka lebih memihak kepada Trump.... Semoga dunia masih aman selepas ini... Aku takut hasil dari keputusan ini, maka dunia semakin bergolak dan semakin nyatalah nanti ramalan akhir zaman yang selalu dikatakan oleh ustaz-ustaz sekarang.... Wallahualam..


Thursday, October 27, 2016

Bagaimana Ingin Mendownload Sumber Rujukan Seperti Jurnal dan Buku Secara Percuma

Sekali-sekala aku nak kongsikan jugak la kepada researcher dan pelajar di luar sana bagaimana nak dapatkan rujukan atau reference seperti journal ( jurnal) atau buku secara percuma dalam internet.. Dunia teknologi dah takde sempadan dah... kebanyakan boleh di download secara percuma.. 

Pertama... sumber jurnal. sumber yang paling popular untuk penyelidikan dalam pendidikan terutama untuk pelajar PhD dan Master... student degree tak ambik tau sangat bab-bab jurnal nie... bila nak buat Final Year Project (FYP), haa...barulah terhegeh-hegeh nak cari kan... 

Ok... sumber yang paling popular ialah... melalui website sciencdirect . Korang boleh klik kat hyperlink tu. Nie memang paling popular la kan.. 

Yang kedua... website Scopus . Yang nie pun popular jugak... Jadi boleh try search paper jurnal yang korang nak dan boleh cuba la setakat mana kebolehan yang boleh didapati dari website tu.

Yang ketiga... website google je. Tapi lebih spesifik iaitu Google Scholar . Terus ke carian google tetapi lebih khusus kepada artikel dan jurnal. 

Yang keempat... bagi aku yang PALING POWERFUL. Yang kat atas tu kadang-kadang paper ada gak dapat abstrak je kan... tak dapat full paper.... ataupun tak boleh access sebab pihak universiti kita tak subscribe... Website nie... kebanyakannya dapat full paper terus... kalau ada. Yang lemahnya... korang kene ada link paper itu (dari Elsevier ke, dari link paper yang korang masuk tadi), atau tajuk khusus paper yang nak dicari... Website nie ialah Sci-hub .  Caranya... terus masukkan copy link paper tadi dekat search dia tu... atau tulis tajuk penuh paper yang nak dicari tu... Cubalah kalau nak tau... kebanyakan paper yang aku dapat, dari website nie... Tak payah nak pegi library mintak tolong belikan paper tu atau mintak tolong kawan oversea tolong carikan (kerana diorang memang dapat access lebih kebiasaannya). 

Pasal buku pulak... aku bagi satu jela kot... yang bagi aku, rasanya yang paling banyak buku yang aku jumpa dan free... tak payah nak sign in ke ape ke... terus masuk, cari, download dan takde halangan langsung.. Websitenya ialah BookZZ . So, kalau ade buku yang ingin digunakan dalam research atau FYP korang, tapi takde di perpustakaan (dipinjam orang ke, memang takde di situ ke) boleh cuba ke website tu dan search... bagi yang mampu beli... Silalah beli.. Bagi yang tak mampu... inilah jalannya.. 

Ada banyak lagi website lain yang disediakan untuk kemudahan korang... bagi yang ada cadangan lebih baik, boleh la tinggalkan di ruang komen.. kita share dan cuba bantu researcher muda nie... dapatkan rujukan sebanyak mungkin... Semoga bermanfaat.. 

Monday, October 24, 2016

Kos Sara Hidup Malaysia Sangat Tinggi

Balik dari obersea.. terus ke kedai makan nak order nasi goreng kampung dengan neslo ais... Sekali dapat bil sekitar RM10! Kos sekarang sangat jauh meningkat berbanding tiga tahun lepas... Dulu aku ingat order dua tu baru dalam RM7 je... sekarang dapat RM10 tu pun kawan aku kata kira murah...Kalo tak...boleh cecah RM15.. gilo!

Pergh..... aku mengalami kejutan budaya kejap.... Ye la.... tiga tahun di negara orang... bukan setakat terkejut dengan cuaca yang dah macam kat dalam dapur grillzzz tu..... harga barang pun dah mencanak naik! Ni kira panas luar dan dalam!

Aku saja gi pusing dalam Tesco....usha harga barang..... oo mak aihh... semua naik.... macam mana aku nak uruskan bajet kehidupan nie.... Sewa rumah naik... bil pun naik kan... makanan pun naik... barang mentah pun jugak naik.... gaji... statik!

Sebagai mukadimah blog aku yang dah bersarang nie.... saja je meluahkan rasa ketidakpuashatian aku berkenaan kos sara hidup nie.... Nak citer terkejut punya pasal... hari pertama aku masuk dalam Tesco.. keluar tangan kosong je... balik rumah...baring sambil letak tangan atas kepala... sampai termimpi-mimpi... Mahal...mahal....mahal... 

Sekarang dah hampir sebulan kembali ke tanah air... cuaca pun dah dapat sesuaikan diri... harga je agak slow sikit... Aku pegi pasar malam... pegi pasar borong... Pasaraya CS... last-last masuk kedai Eco RM2 baru beli barang...hahaha

Yang pasti.... memang mahal kos di Malaysia... kalau ada yang kata kos Malaysia sudah dikira berpatutan berbanding negara lain.. orang tu tak bandingkan sepenuhnya la... Harga barang kita memang lebih kurang sama dengan harga barang di luar negara..tengok barang la kan import ke tempatan punya keluaran.... tapi perlu dikira dengan jumlah pendapatan kita.... Kalau kat luar gaji fresh graduate 2000 currency diorang contohnya di UK, gaji permulaan sebanyak 2000 pound utk fresh graduate... Gaji kita takkan RM2000 mengikut matawang kita... sepatutnya kalau harga barang tu lebih kurang sama... gaji pun sepatutnya lebih kurang la kan... barulah rate harga per pendapatan tu lebih kurang sama... baru adil.. Ni tak.... harga barang...lebih kurang... pendapatan rakyat... sangat rendah! 

Takpelah... sekarang aku cuba sesuaikan diri dengan kos di sini.... Orang kata..kene blend kan... Setakat nie boleh la survive... tapi kene pandai-pandai la.... Dah tau harga mahal, kita pun takleh la berjoli sakan kan.... Kene la control perbelanjaan mengikut apa yang kita dapat..... Last-last kita jugaaaak yang kene berkorban kan.... 

Orang dulu-dulu....zaman Nabi... pemimpin yang berkorban demi rakyat... sekarang rakyat kene berkorban demi........ demi.... demi negara... he he he.... Banyak kene cek balik... Tunggu jela PRU... harap semua sudah mendapat kesedaran.... he he.

Malu sebenarnya... malu dengan kaum non-muslim.... negara dicop negara islam... mesti diorang brand kan apa yang kita buat atas nama islam kan.... tapi.... Islamkah cara kita sekarang? Banyak kene muhasabah diri balik.... Dari pengalaman hidup di perantauan... akan ku ceritakan satu persatu lepas nie dalam blog usang yang tah ade orang baca ke tak nie... Takpelah...sekadar pembacaan santai bagi mereka yang masih folo blog ini sudah la... kan..

Friday, April 22, 2016

El Nino Penyebab Bil Eletrik Naik? Fakta atau Auta

Persoalan: El Nino menyebabkan bil eletrik naik. Ramai cakap sebab kompressor aircond dan peti sejuk terpaksa bekerja keras nak maintain kan suhu. Kalau aircond, aku sangat setuju. Sebab haba input mungkin dulu 30-35 Celcius dan sekarang cecah 35-40 Celcius atau lebih. Untuk dapatkan haba output (korang setkan termostatnya katelah 20 Celcius) tu akan memakan lebih banyak tenaga eletrik.

Tapi kalaulah sipulan tidak ade aircond dan bil eletrik tetap naik? Dikatakan pula kepada peti sejuk.. Ermm... Peti sejuk nie ada kaitan jugak ke dengan pemanasan di luar rumah? Bukan ke peti sejuk nie berasaskan "natural convection" di dalam kompressor ke.. Maknanya ia cuma memanipulasi liquid di dalam kompressor dan panel luar itu untuk menyahkan haba dari dalam peti sejuk. Maknanya jika peti sejuk itu kekal tertutup atau dibuka sekali sekala sahaja... penggunaan haba tidaklah banyak perubahannya..Jadi, TNB ada udang di sebalik batu ke? Jangan tuduh melulu... kita duduk, rileks kan diri dan kita kaji dulu.

Senang je kalau kita nak ramalkan penggunaan eletrik kita.. Kirakan semua penggunaan kita ke tahap maksimum.. contohnya aircond 1.5HP.. lebih kurang 1500W per jam.. itu setting maksimum.. gunakan itu dalam pengiraan.. cara kiraan asas: 1500W (1.5kW) x jumlah jam yang kita gunakan (anggaran korang) x 30 hari (sebulan) x tarif bil.
 
Tarif bil ada perubahan mengikut penggunaan. Contohnya 200kW pertama, tarif dia 0.218 sen per kW... contoh... Selepas tu bila dah cukup 200kW, tarif dia lain dah...katelah 0.248 sen per kW. So, kalau kiraan korang dah lebih dari 200kW, gunakan tarif bil yang seterusnya dalam pengiraan. Tapi kene ingat... jangan salah unit! Tarif gunakan kilo watt (kW) dalam pengiraan... 
 
Setiap alat eletrik di rumah ada dinyatakan jumlah tenaga eletrik maksimum untuk alat itu. Lampu, kipas, heater, seterika, semua ada. So, kalau korang rasa macam ada yang tidak kena dengan bil korang, cuba kiralah dan tengok berapa yang korang dapat. Anggaran penggunaan harus dilebihkan supaya kita tidak bias dengan diri sendiri...Maklum lah... biasanya kita nak cari salah orang kan.. Sekarang nie kita cuba jujur dengan diri sendiri... Kira mengikut apa yang kita gunakan.. dan lebihkan sedikit.

So, katalah korang dapat jumlah RM400++, dan bil korang dapat dalam RM450 atau RM350... kira ok la tu... Offset dalam RM50 mungkin disebabkan El Nino... Jika mengikut kiraan korang (secara jujur okeh) korang dapat RM400++ tapi bil sampai RM800..... Ada benda tak kene la tu... Tu dah bukan El Nino... itu Eii Nak Kene Ni...Tapi pastikan kiraan korang tu secara jujur... cek balik takut ada salah kat mana-mana... Korang tipu, korang cari penyakit jela...

Kelengkapan eletrik yang biasa banyak mempengaruhi penggunaan eletrik ialah seperti aircond, seterika, heater air, peti sejuk, dan stove (dapur letrik). Alat eletrik yang mengubah suhu sekitar dari sejuk ke panas atau panas ke sejuk. Alat eletrik yang lain seperti lampu, kipas, TV tidak sebanyak seperti yang disebut tadi tapi tetap boleh memberikan impak besar jika korang tidak menjimatkan penggunaannya. jadi, dalam anggara kiraan, fokus untuk kelengkapan utama itu dahulu. 

Bagi aku, el nino memang ada kesannya, tapi bergantung juga la kan. Sebab aku ingat dulu-dulu, mase masih duduk di kampung, apabila TNB menukar meternya yang baru, bil letrik naik tapi tarif tak naik lagi. So, pelik jugak la kan. Sebab itu aku pernah kira macam tu. Memang lain dari anggaran.. rupa-rupanya ada kes "curi line letrik".. aku pun tak faham mase tu...so aku iyekan jelah. TNB pun menolak duit lebih yang kitorang bayar itu ke dalam bil bulan depan. Jadi, baik korang kira sendiri anggaran dan tengok, betul ke tak kenaikan bil korang tu. Jika macam jauh sangat jumlahnya, mungkin boleh komen ke TNB dengan penuh berhemah, tak perlu nak viral sana sini tanpa usul periksa. Kita berbincang secara berhemah dan jujur... Jadilah masyarakat yang baik budi pekertinya, walaupun di musim El Nino... ehhh..

Thursday, March 3, 2016

Bagaimana Ingin Menyusun Bajet Yang Berkesan Melalui Simpanan


Dulu saya dah buat satu entri berkenaan bagaimana ingin membuat bajet sendiri dengan efektif dan berkesan... Dah cerita panjang lebar dah dalam entri itu... Siap buat contoh kira-kira berdasarkan gaji hanya RM2500... Dalam entri ini, saya saje nak berkongsi lagi bagaimana nak menyusun bajet sendiri dengan berkesan melalui simpanan... Supaya takde la kene ikat perut di akhir bulan menunggu gaji baru masuk..

Perkara pertama perlu ada dalam diri... untuk berjaya membuat bajet yang berkesan... Kenela berdisiplin... Disiplin dalam perbelanjaan. Kalau kita tidak ada disiplin menyimpan duit... memang buat lah draf bajet guna apps power pun... tak ke mana... Kalau kita berdisiplin, guna buku 555 pun dah jadi bang...

Jika korang perasan kan... melalui entri saya yang lepas tu, saya menyarankan korang mengasingkan perbelanjaan wajib terlebih dahulu... contohnya, bila dah dapat gaji.. terus tolak dengan perbelanjaan tetap seperti sewa rumah, loan kereta, anggaran bil letrik, air, internet dan sebagainya... Kiranya kalau korang buat kiraan bajet perbelanjaan guna Excel, korang boleh letak yang tetap itu sebagai perbelanjaan tetap, ditolak siap-siap sebelum dibelanjakan duit korang untuk kegunaan harian... Nampak keyword di sini? Perbelanjaan tetap ditolak siap-siap sebelum kegunaan lain.

Katelah... dari gaji RM2500, dah tolak semua bagai... tinggal RM650... Itulah jumlah untuk korang belanja.. kalau rasa tak cukup... Boleh dikurangkan perbelanjaan tetap itu... pengurangan penggunaan letrik, air, internet... boleh menjimatkan perbelanjaan... Kereta pula ambil yang mampu milik je.. tak payah nak bergaya sangat tapi papa kedana duit dalam bank.. kalau nak guna kereta besar dan mahal semata-mata nak dapat pujian orang, nak dapat awek, baik tak payah...ingat...SEGALA PUJI HANYALAH MILIK ALLAH...  Awek yang melihat kereta dahulu sebelum diri kita, adalah awek yang tak bagus.. Senang citer, takde kereta... babailah korang. 

Perlu dibuat target berapa jumlah nak disimpan... Dan perlu istiqamah dalam keputusan yang telah dibuat... Katelah korang nak simpan RM500 sebulan.... Dari gaji RM2500... so, tolak awal-awal RM500 tu dari gaji korang... tinggal RM2000.... pandai-pandaila susun atur perbelanjaan menggunakan RM2000 tu jer... Jangan sekali-kali korang menggunakan dasar "terpaksa" dan "darurat"... Sebab kebanyakannya bukan sebab darurat sangat pun... 

Cuba tengok apa kes yang menyebabkan "darurat" itu... Kalau nak tolong perbelanjaan mak ayah di kampung.. atau ingin bersedekah untuk orang fakir... ok.. itu adalah sangat digalakkan... Tapi kalau disebabkan nak tukar henset baru... nak beli baju baru.. walhal henset baru je dibeli 5 bulan lepas, masih elok lagi... baju dah penuh almari.... baik tak payah.... Bukan berjimat... tapi itu dah termasuk dalam golongan orang yang membazir... Golongan materialistik... Jadilah seorang yang cerdik mindanya, bijak perbelanjaannya, suci hatinya... Barulah kita menjadi sebuah masyarakat yang dihormati..

Selalu mencatat pengeluaran perbelanjaan ke mana... Banyak habis disebabkan minyak kereta dan tol ke... banyak habis dek kerana rokok ke... Atau banyak habis sebab selalu makan di luar ke... Kita boleh tengok trend perbelanjaan kita... Catat bukan bermaksud cerewet.. tapi sekadar nak tengok di mana pengaliran wang kita... Kalau dicatat pengaliran takde ke mana pun..tapi asyik takde je duit...haa..kene curi dek toyol la tu.. 

Dengan mencatat...korang akan sedar ke mana pembaziran pengaliran duit korang... Kekadang benda tu kita tak sedar.. Kalau kita boleh mengubah sedikit sahaja paten perbelanjaan kita, kita mampu hidup tanpa berhutang...tanpa ikat perut dan tanpa GST.. eh... sori..tersasul.

Contohnya, dari catatan korang... Banyak ke arah makan di luar... Mungkin lepas nie boleh start masak di rumah sekali sekala... Kalau lah banyak di rokok... Mungkin boleh cuba kurangkan kadar putung rokok yang dihisap dalam sehari... Bukan setakat dapat meningkatkan kadar simpanan, korang pun makin sihat. Berhenti terus lagi baik... Bukan setakat ramai orang suka, bumi pun suka.. 

Hiduplah cara penuh kesederhanaan... RM2500 tu cukup kalau korang bujang... di bandar pun masih cukup... cuma sekarang makin sukar dan tak boleh hidup senang macam orang kaya dalam drama TV... Janganla kita amalkan kehidupan penuh bergaya tapi papa kedana... Janganlah kita amalkan hidup "ko ada, aku pun kene ada"...cermin diri dan muhasabah sebelum meniru gaya hidup seseorang... Janganlah kita amalkan kehidupan pentingkan pujian orang daripada pujian Ilahi... Tak ke mana pun puji dari makhluk bernama manusia nie... Puji hanya di mulut, dengki mungkin terbakar di hati... 

Dah la gaji RM2500 je... disebabkan nak folo gaya masa kini, hidup berhutang sana sini, pandangan mata sekeliling penuh hasad dengki, hati sendiri tak aman serba serbi.... Cuba fikir balik... renungkan diri... Apakah matlamat hidup di dunia ini.... Kenapa Allah jadikan bumi ini dan kenapakah kita dijadikan... Cuba belajar dari Rasul kita... berniaga bukan mencari kekayaan... berniaganya Rasul kita untuk mencari keredhaan Allah... 

Insya Allah RM2500 masih cukup... ikhlaskan hati dalam bekerja... optimumkan perbelanjaan untuk mendapatkan keredhaan Ilahi... Insya Allah hidup kita diberkati... Bila hidup kita berkat, hati kita akan sentiasa senang dan lapang... Allah cukupkan rezeki kita...

Saturday, February 27, 2016

Pengalaman Melahirkan Anak di UK | Detik Kelahiran Khayla Luthfiyyah

Burung berkicauan.. Angin sepoi bahasa... Hari yang terang...tapi agak sejuk.. kerana sekarang di UK adalah awal musim bunga... Suhu dalam 10-11 Celcius.. Bunga Daffodil sedang mekar mewarnai bumi UK ini... Saya dan wife bersiap nak ke Hospital Bedford... Hari ini hari terakhir wife boleh overdue dari tarikh yang sepatutnya kene "induce"... 
Wife dah mintak overdue 10 hari... dan itulah tempoh maksimum yang doktor berikan... hari yang sepatutnya di "induce" adalah hari emak saya dan emak mertua datang ke bumi UK... Pertama kali menaiki international flight...pertama kali datang ke bumi UK... Dan pertama kali juga... keluar dari bumi Malaysia.... Maka atas faktor risau keadaan mak mak... dan juga wife masih tak terasa nak deliver lagi... Maka kami membuat keputusan untuk mintak overdue dan sekaligus mengambil mak mak di Heathrow Airport.... 
Setibanya kami di Hospital Bedford... wife menarik nafas panjang... senyum... tapi Allah sahaja yang tahu apa yang terbuku di dalam hatinya... Kami keluar dari kereta.. dan menuju ke pintu utama hospital.. Sempat lagi bergambar di hadapan pintu hospital sebagai kenangan... 
Kami terus menuju ke wad bersalin... mendaftarkan diri di Delivery Suite untuk di "induce"... Sempat melihat jam di dinding... menunjukkan jam 3.00 petang... Kami disuruh menunggu di dalam sebuah bilik.. Hampir setengah jam kami berborak dan bersembang... Saya sedar.. ketika itu, apa yang perlu saya buat adalah cuba menenangkan isteri dari kerisauan... Sembang mesra bercampur gelak ketawa... 
Banyak kerisauan seorang ibu dan orang yang nak bersalin... Kerisauan tentang anak sulung yang pertama kali ditinggalkan di rumah bersama nenek-neneknya.. Kerisauan berkenaan "induce" itu sendiri... Kerisauan masalah kompleksiti kelahiran kerana wife saya ada diabetes semasa mengandung (disebabkan inilah doktor menasihatkan untuk di “induce”) .. Kerisauan demi kerisauan yang pasti timbul dalam hati si isteri... 
Pukul 3.30 ptg... seorang jururawat datang dan menyuruh kami ke bilik wad persalinan.. Isteri saya baring di atas katil dan jururawat memulakan pemantauan ke atas isteri dan bayi dalam kandungan.... Doktor datang cek saiz bukaan... Dan sememangnya tidak ada tanda bukaan langsung... Malah jalan keluar masih belum ada... Dan ketika itulah, doktor memberi sedikit penerangan tentang "induce"...
Mengikut kata doktor.. proses "induce" akan dimulakan bermula jam 5.00 ptg.. Jangkaan proses kelahiran: Isteri saya akan mengalami kesakitan bermula selepas dimasukkan ubat... dan proses "contraction" akan menjadi sangat rapat... Jangkaan delivery... pagi besok! Jika masih belum deliver, akan di induce lagi.. Jika belum deliver selepas 3 hari.. Maka perlu di ceasar iaitu proses pembedahan...
Maka, berserahlah kami kepada yang Maha Esa.. Saya cuma mampu duduk menemani isteri di sisi... Jam 5.00 ptg, doktor memasukkan pil induce ke dalam serviks... Dan proses kesakitan dapat dilihat selepas hampir 15 minit dimasukkan pil tersebut... Proses contraction mula berlaku... 
Saya diajar oleh seorang sahabat.. untuk memberikan urutan lembut kepada isteri jika si isteri mengalami contraction... Saya pun buatlah apa yang termampu... Dari selang setengah jam kepada tidak sampai lima belas minit.... Dan selepas beberapa jam... isteri saya mengalami kesakitan contraction hanya hampir selang 2-3 minit sahaja... 
Doktor datang cek... dan saya terus bertanyakan soalan berkenaan hal itu...dan doktor menerangkan memang begitulah kesakitannya bila di induce... Sebab ia seakan dipaksa untuk berlakunya proses contraction, yang sepatutnya berlaku secara normal.. Doktor tanya isteri saya jika tidak mampu menahan sakit, doktor akan memberikan ubat "epidural".. Isteri saya enggan menerima ubat itu... Setiap jam doktor datang dan cek keadaan isteri... 
Jam 9.00 malam... isteri saya menyuruh bertanyakan khabar Izz, anak sulung kami yang berada di rumah... Saya pun menelefon emak saya.. selang beberapa minit saya pun matikan perbualan... terus memberitahu kepada isteri saya,”Semua OK, Izz seronok sedang main dengan emak kita..” Saya memberikan jawapan sambil senyum... Isteri berasa lega.. Tapi masih sakit menahan contraction yang semakin kerap dan lama.. Walhal keadaan sebaliknya di rumah... Izz menangis mencari kami... emak kami pun turut sama menangis, tidak sanggup melihat cucunya bersedih pilu menunggu kami pulang... Mintak ampun Ya Allah.. 
Jam 10.00 malam... Isteri saya masih menahan sakit contraction... Dan sakitnya itu sampaikan isteri saya tak mampu nak bercakap.. Saya cuma mampu membacakan selawat, zikir, surah yassin dan doa memudahkan proses bersalin... Yang menengok pun rasa tak sanggup, apatah lagi yang menanggung... Sambil sambil memberikan urutan lembut dan kekadang hanya mampu memegang tangan isteri, tanda masih berada di sisi.. Aku terfikir...Ya Allah...sakitnya proses melahirkan seorang manusia di bumi-Mu ini... Rasa ketidaksanggupan itu menyebabkan saya doakan jika kesakitan yang ditanggung isteri saya itu boleh dikurangkan dengan cara memberikannya kepada saya separuh... Silakanlah Ya Allah... Kesian melihat isteri menahan sakit... 
Saya sempat solat maghrib dan isyak di hospital... Walaupun ini adalah hospital di UK, tapi tetap ada surau... Sempat memanjatkan doa di sepanjang sujud terakhir setiap solat... "Ampunkanlah dosa isteriku.. permudahkan proses bersalinnya... Kurangkan lah kesakitannya".. Hanya itu yang mampu didoakan berulang-ulang bila hati kita sendiri berasa sebak ketika berdoa...  
Oleh kerana isteri saya dah tak tahan sangat...doktor memberikan ubat paracetemol atas permintaan isteri... Doktor menyarankan epidural... tapi isteri masih enggan menerima epidural... Kuat sungguh semangat isteriku ini... Isteri saya membuat permintaan untuk berada di dalam bath tub untuk mengurangkan kesakitan... Doktor izinkan dan segera membuat persiapan... Mengisi air suam dan menyediakan baju persalinan...
Isteri saya mengadu.."Bang, sakitnya induce nie.. Sakit dia lain macam.. Seolah-olah takde stop langsung dan macam tak kesudahan..boleh ke bertahan sampai pagi besok?" Saya hanya mampu memberikan kata-kata semangat... Hati sebak hanya Allah yang tahu...Sebab kita tidak mampu tolong apa yang diminta si isteri... Rasa kerdilnya diri sebagai seorang hamba..
Isteri agak tenang bila berendam di dalam air suam... Tapi masih dapat dilihat sakit masih ada... Saya pun turut sama berasa sedikit tenang... Selawat dan zikir masih diucapkan di dalam hati.. doa masih diteruskan... Jam 10.45 mlm... tiba-tiba isteri saya mengalami water broke.. Cepat-cepat saya memanggil doktor dengan menarik tali kecemasan yang disediakan di dalam bilik mandi itu...
Doktor datang dan keluarkan isteri saya dari bath tub... dan terus ke bilik wad bersalin... Doktor cek kata dah ada bukaan 8 cm (kalau tak silap).. dan dah nampak kepala bayi... Doktor sangat tenang...bercakap lembut dan menasihati isteri saya supaya duduk mengikut keselesaan.. Bila rasa nak push....push... Itu je pesanan dia... Tak kalut dan bising... Sempat senyum dan menenangkan saya... "Dont' worry daddy... Your baby will come out soon.. " Sempat menawarkan air kepada isteri... Bertanya kepada saya nak ambil video kelahiran ke tak... Sangat tenang... Ya Allah... bezanya dengan kelahiran anak sulung kami di Malaysia... 
11.20 pm... Akhirnya lahirlah anak kedua saya....Perempuan... Doktor mengizinkan saya untuk mengiqamahkan anak saya... Doktor meletakkan anak yang baru lahir itu di atas dada isteri saya... "The first contact, it's important... It's bonding relation with your mummy, my dear" Itulah lebih kurang ungkapan doktor semasa meletakkan anak di atas isteri saya.. Doktor juga memberikan penghormatan kepada saya sebagai seorang ayah untuk memotong tali pusat anak yang masih bersambung dengan ibunya... Selesai proses itu.. doktor sempat bertanya kepada kami... jika inginkan coffee dan sandwich .. Memahami kepenatan sepanjang berada di dalam wad.... Betapa bagusnya layanan mereka.. 
Selepas selesai mengeluarkan placenta dari isteri saya, maka kami dipindahkan ke wad biasa.. Saya pun pulang ke rumah untuk menyelesaikan drama di rumah pula.. dan kembali ke hospital bersama Izz, dan emak kami pada esok paginya... 
Ya Allah.... ku panjatkan syukur kepada-Mu kerana dikurniakan seorang anak perempuan yang diberi nama Khayla Luthfiyyah.... Dipermudahkan proses bersalin ini.... Kami pun turut sama terkejut kerana bayi lahir hanya selepas tempoh 6-7 jam dari bermulanya induce... Pagi besoknya... doktor yang memberikan penerangan dan meramalkan kelahiran esok pagi itu.. datang melawat kami dan turut sama terkejut.... Sebab apa yang dia cakapkan, sebenarnya adalah ramalan yang mungkin paling cepat... Kebanyakan mengambil masa lebih lama dari itu jika di induce dengan tiada langsung tanda bukaan seperti yang dialami isteri saya.... Syukur padaMu ya Allah.... Syukur padaMu ya Allah... 
Selamat hari lahir yang pertama Khayla Luthfiyyah... Semoga menjadi seorang anak yang solehah dan mendapat keberkatan dari Allah... Khas untuk bacaan Khayla semasa besar nanti, juga sebagai ingatan mesra terima kasih dari saya untuk isteri... dan sebagai satu kisah perkongsian buat semua bakal ibu dan ayah... Papa sayang kamu... :)


Wednesday, February 24, 2016

Kuasa Doa !


Doa adalah senjata seorang mukmin... Memang itu adalah hakikat untuk seluruh umat Islam.... Dari ikhtiar dan usaha.... kita berdoa untuk kemakmuran diri kita...dan juga orang lain... Makbulnya sesuatu doa itu bergantung kepada penerimaan Allah s.w.t kepada doa kita... 

Adakah kita berdoa dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh? Adakah kita berdoa yang baik-baik? Banyak kebergantungan untuk diterima doa kita... Solat kene sempurna dulu untuk diterima doa kita... untuk sempurna solat...wudhuk kene sempurna dulu... Diri kene bersih dulu dari hadas kecil dan hadas besar... Hati kita bersih ke belum dari dosa... Banyak sangat... 

Kekadang apa yang kita doakan itu sebenarnya memudaratkan kehidupan kita untuk kekal di jalan yang benar dan diredhai... Pun salah satu penyebab doa tidak dimakbulkan... Kekadang Allah uji dulu kita untuk dimakbulkan doa itu... Ujian itu berat... Tapi kesabaran menyebabkan Allah makbulkan doa kita... Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.... 

Tapi, kita disuruh untuk terus berdoa...dan berdoa... dan berdoa.... Contoh salah satu doa yang diterima ... Ikhlas walaupun saya tak kenal pun dia... Pasal Entri Neelofa.. Masa entri ditulis.. dia belum  bertudung... Walaupun saya tak kenal pun dia.. Tapi semasa buat entri tu... saya doakan supaya dia bertudung suatu hari nanti... Ikhlas... Alhamdulillah.... menjadi kenyataan... Sebab tu orang kata... doa yang baik-baik... Insya Allah jadi yang baik-baik...

Jadi, apa salahnya jika kita doakan yang baik-baik untuk pemimpin kita... Kepada sahabat yang kurang baik.. yang agak tersesat dari jalan Allah...  Supaya diberikan hidayah untuk menjadi umat Islam yang terbaik... Doakan kepada seluruh kawan kita di FB... Supaya menjadi kawan yang baik... Janganlah kita menambah dosa dengan share benda yang bukan-bukan di FB dan Twitter.... Share la benda yang baik-baik.... Kepada blogger... hentikan entri atau tajuk fitnah dan pengisian yang tak elok... Itu juga satu doa dari kita... Buatlah entri yang baik-baik...

Jika kita semua doakan yang baik-baik... Insya Allah sahabat kita jadi baik... Bila sahabat kita jadi baik... Mereka pun doakan yang baik-baik untuk sahabat-sahabat mereka... Secara tak langsung... seluruh masyarakat kita mendoakan yang baik-baik... Insya Allah seluruh umat Islam di negara kita menjadi orang yang baik-baik.... Manelah tahu...berkat doa yang ikhlas itu... mereka mendoakan untuk kita juga... Indahnya hasil dari usaha kecil murni kita dari berkat doa yang baik-baik.... 

Untuk permulaan, doakan saya dalam perjuangan menimba Ilmu di bumi UK ini..Doakan saya dapatkan tamatkan pengajian PhD saya dengan jayanya... :p

P/S: Semoga pembaca entri ini diberikan rahmat dan dimurahkan rezeki, ampuni dosanya.. Tingkatkanlah imannya... Jadikanlah dia seorang yang soleh/solehah... Jika seorang bukan Islam, bukakanlah hidayah kepadanya untuk memeluk Islam... Aminn Ya Rabbal 'Alamin..

Tuesday, February 23, 2016

Tanda-Tanda Kemunculan Dajjal (Secara Nyata) Semakin Hampir


Bagi yang mengikuti akan kisah akhir zaman ini, sudah pasti tahu yang Dajjal akan muncul di khalayak ramai suatu hari nanti, mengumumkan bahawa dia adalah Tuhan di atas muka bumi ini... Maka dia akan terbang mengelilingi bumi selama 40 hari.. Tidak ada tempat yang terkecuali dari dijejaki Dajjal kecuali Mekah dan Madinah... Apakah tanda-tanda akan munculnya Dajjal secara nyata di muka bumi ini? Inilah tanda-tandanya....

Rasuah -  Rasuah sudah menjadi satu perkara biasa untuk kebanyakan manusia... Baik di peringkat bawah mahupun di peringkat atasan... Nak dapatkan sesuatu, kene bagi rasuah.. Nak itu ini, kene bagi rasuah.. Cuba tengok keadaan masyarakat dunia...tengok keadaan masyarakat sekeliling kita... Adakah rasuah itu satu perkara terpencil...atau sudah menjadi kelaziman masyarakat? Jika sudah menjadi kelaziman... maka itu adalah satu tanda hampirnya Dajjal muncul.

Hiburan dan Fesyen - Inilah dikatakan salah satu syurga Dajjal... hiburan dan fesyen melampau yang secara terang-terangan berlawanan dengan apa yang disarankan dalam Islam... maka itulah satu bentuk pendoktrinan sistem Dajjal... Fesyen yang tidak menutup aurat, secara berlebih-lebihan dan amalan pembaziran melampau semata-mata untuk sesuatu fesyen, amatlah perlu kita ambil berat. Hiburan yang menjurus ke arah zina dan maksiat adalah secara terang-terangan bertentangan dengan ajaran Islam... Cuba tengok masyarakat kita hari ini...

Wang dan Riba - Sistem ekonomi Dajjal amat menitikberatkan amalan Riba... Wang adalah salah satu syurga Dajjal yang akan ditawarkan kepada kita nanti....Wang digunakan untuk membeli makanan... Ingat, orang yang beriman nanti akan terpaksa berlapar kerana ingin kekalkan imannya.. Pengganti makanan hanyalah ungkapan Subhanallah, Allahuakbar, Lailahaillallah, dan ALhamdulillah. Jika Dajjal datang kepada kita, ditawarkan wang sejuta serta makanan... apa jawapan kita? Adakah sistem riba menjadi sistem utama ekomoni kita? Adakah duit dijadikan raja dalam kehidupan seharian kita sekarang?

Kemarau - Dikatakan bumi akan mengalami musim kemarau yang amat panjang sebelum munculnya Dajjal... Kemarau akan membuatkan hasil bumi berkurang, ramai yang terpaksa berlapar dahaga... Dan Dajjal akan datang menawarkan makanan dan minuman..dengan syarat..sembahlah dia... Dikatakan kemarau akan datang berperingkat-peringkat... tahun pertama kemarau selama 1/4 dari setahun... kemudian 1/2 dari setahun... kemudian 3/4 dan seterusnya selama setahun.... Berapa lamakah dirasakan musim kemarau di tempat kita?

Islam Menjadi Musuh Dunia -Orang Islam akan dijadikan musuh dunia... Kerana semasa di zaman pemerintahan Dajjal... hanya ada dua puak...Orang Islam dan orang kafir (termasuk munafik dan sebagainya)... Islam akan dilabel sebagai "orang jahat" di muka bumi ini... Cuba tengok keadaan orang Islam di seluruh dunia... dilabel Terrorist.. dilabel orang yang lemah dan tak bertamadun... Dan cuba kita lihat lagi Islam dipecah belahkan... Timbul puak Syiah..timbul puak Wahabi... Keterpesongan akidah semakin disebar luaskan demi melemahkan Islam... Timbul ISIS...

Cuba perhatikan keadaan di timur tengah... Negara-negara arab kebanyakannya sudah dikuasai Syiah dan Wahabi... Pemerintahan Sunni digulingkan... Syiah diangkat.. Di mana ada masyarakat Sunni... ditindas dan dibunuh... Cuba lihat di Myanmar...masyarakat Rohingya dibunuh... di China.. satu puak Islam dibunuh... Cuba lihat di benua Afrika... pembunuhan umat Islam di sana sangat dahsyat terutama di bahagian yang bergolak... Di Amerika dan negara Eropah, didoktrinkan ke dalam pemikiran masyarakat mereka "Islamophobia"... Kenapa dan mengapa?

Israel Raya - Terbentuknya negara Israel adalah satu tanda yang sangat besar dalam kemunculan Dajjal.... Sekarang Israel masih kecil.. dikatakan perancangan mereka ialah.. akan dibentuk satu negara dipanggil Israel Raya, iaitu meliputi negara Iraq, Syria, Jordan, Palestin dan Iran... Jika dilihat dari satu sudut... kesemua negara itu adalah terdiri dari puak Syiah.. kecuali Palestin, yang telah dijajah Israel.. Kebetulan?

LGBT - Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender (LGBT)... Ini pun adalah salah satu dekatnya kemunculan Dajjal... CUba tengok sekarang semakin ramai yang mempunyai masalah ini... Di UK, siap ada kelab khas untuk mereka... Di negara kita?

Benda Haram dalam Sumber Makanan - Cuba kita tengok berapa banyak jenis makanan yang ada sumber babi... Sehinggakan agak sukar nak larikan diri dari termakan makanan yang tidak bersumberkan babi... Perhatikan kod bahan makanan.. Perhatikan juga gelatin... Kenapa mereka (pihak industri makanan) diikhtiarkan juga babi di dalam rantai makanan kita? Sampai ke peringkat gelatin nak jugak masukkan babi ke dalam makanan... Makanan berbentuk jelly sangat banyak ada gelatin.. termasuk kek dan jajan (Di luar negara sangat perlu berhati-hati).. Kenapa? Dari makanan lah akan menjadi darah daging kita...Vaksin juga ada yang bersumberkan babi...Kene berhati-hati...

Selain babi, kekadang kita terlupa yang sumber dari lembu pun sama haramnya jika tidak disembelih... Banyak daging burger diproses dengan darah daging itu sendiri.. Banyak makanan yang bercampur dengan perkara yang haram... Kedai makan contohnya... digunakan pelaris.. itu juga suatu benda haram... kotor dan tidak bersih... tempat masak bercampur dengan halal dan haram (kebanyakan di hotel contohnya).. 

Anak Luar Nikah - Cuba perhatikan juga perkara ini.... berapa banyakkah yang telah dicatatkan dari tahun ke tahun.... Kenapa menjadi semakin banyak... Pengaruh ketidakpercayaan kepada agama menyebabkan perkara ini menjadi perkara biasa di luar negara... Di dalam negara? Orang kata hasil Valentine's Day.. hasil New Year day...

Dikatakan akan tewaslah semua manusia yang sedikit imannya bila berdepan dengannya kerana Dajjal akan menawarkan syurga (neraka) di tapak kirinya dan neraka (syurga) di tapak kanannya..Cuba kita perhati betul-betul... dari segala perkara di atas... sudah berapa ramaikah umat Islam tertewas... Perkara yang disebut itulah adalah antara pengaruh syurga Dajjal kepada semua manusia... Dan cuba tengok dan perhati... tinggal berapa kerat je yang terselamat dari godaan syurga Dajjal itu.... Semoga kita dilindungi dari Dajjal dan sekutunya....

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785