Tuesday, December 30, 2014

Banjir Besar Di Malaysia 2014 | Nukilan Rasa Secebis Wacana

Dari jauh aku baca dan dengar berita banjir di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perak... Dari masa ke semasa aku baca kisah banjir di Kelantan...Kekadang tu aku call mak ayah di kampung cuba dapatkan berita terbaru berkenaan banjir... Aku nak balik tolong..sah sah memang tak mampu.. Duduk luar negara dengan duit yang ada cuma cukup untuk perbelanjaan survival di sini...

Aku cuba bukak tonton.my... Mana berita banjir nie.. macam tak teruk.... bila bukak facebook dan twitter... boleh lihat dari minit ke minit kisah banjir yang sangat teruk... Bermulanya air naik di Kuala Krai dan Gua Musang di Manik Urai... sehinggalah ke Kota Bharu... Aiikk.... Kenapa media sosial lagi laju dari media massa yang sepatutnya lagi arif dalam bidang penyampaian berita semasa?? Adakah semasa PRU sahaja banyak berita terkini dari saat ke saat? Atau sekadar lakonan di depan kamera sekadar meraih tepukan gemuruh rakyat? Aku jadi bingung...

Air banjir sudah sampai ke tahap atas atap rumah.... tenggelam habis rumah...tenggelam habis kereta di jalanan... Ramai yang terlibat... anak-anak kampung... orang kaya di bandar.. semua terlibat.. Ada yang lari ke bukit...ada yang lari ke atas atap bangunan sekolah... ada yang tak sempat lari.. Berapa kematian? Berapa kerugian? Tidak pasti.... berita dicampur gosip-gosip liar.. si gatal berkongsi cerita palsu tanpa memikirkan kesan dan akibat... Siapa punya angkara? Komunis kah? Israel laknatullah kah? Yahudi nasrani kah? Eh eh... orang Malaysia jugak rupanya empunya kerja... Patut lah Melaka jatuh ke tangan Portugis dahulu kala...

Aku cuba cari lagi di internet berita terbaru keadaan banjir... Tapi yang nampak..perbalahan dua puak tiga suku... Orang duk sibuk dengan banjir... rakan-rakan di kawasan selamat sibuk berkeras hati bertikam lidah menegakkan parti tiga suku masing-masing... Saling menuduh..saling menuding jari... Banyaknya masa mereka saling menuding dikala orang bergelap di puncak bukit menanti bantuan.. Kalaulah mereka yang alami...sempat lagi ke nak menuding sesama sendiri? Parti dijadikan tuhan agaknya... Syirik kah mereka? Jangan ditanya aku yang sebesar zarah sahaja ilmu di dada.. Tanyalah mereka yang pandai itu..

Ada pula sesetengah pihak... masih nak menyambut tahun baru dengan bunga api meriah sakan... Masih ada yang bercuti panjang...masih ada yang bershopping sakan..masih ada yang berhibur sakan... Berparti bergelak ketawa... hal banjir dijadikan isu ketawa... Mana etika? mana sifat kemanusiaan? Mana sifat tanggungjawab tolong menolong sesama manusia? Mana sifat keprihatinan agama dan bangsa yang selalu dilaung-laungkan? Kalau si adik ditimpa bala, si abang patut ke pergi berhibur? Tepuk dada tanya diri.. Jangan asyik minum di kedai kopi berbual kosong tanpa input diri..

Berhari-hari aku update pasal isu banjir... Akhirnya ada jugak terdengar berita misi bantuan.. Alhamdulillah.... Syukur masih ada yang simpati.. Syukur masih ada yang menjadi manusia.. Khalifah di muka bumi...Scroll atas sampai bawah... ternampak pulak isu sekat misi bantuan sukarelawan sebab kepartian... nak cop dulu.. nak tunjuk sape yang bagi dahulu sebelum diagihkan bantuan... Misi angkat bakul sendiri ke nie? Mana lagi penting... mangsa banjir atau politikus abadi? Menunjuk-nunjuk di kala orang menagih bantuan semangkuk nasi... Apa dah jadi nie?? Ini bukan masanya wahai pemimpin-pemimpin pilihan warga marhaen.. Baik si Sultan Kelantan juga turun padang tanpa dikenali... Tanpa selfie...dan tanpa eskot polisi... Sekadar membantu sesama insan bukan kerana nama dan kepentingan peribadi...

Dari tersekat dan disekat... ada juga yang telah terima bantuan... ada pula berperangai rakus membuli sukarelawan.. Bantuan diterima, terus lupa ujian Ilahi? Ada juga berperangai ambil kesempatan diatas kesempitan orang lain... Sumber asas mangsa banjir diniagakan berkali ganda mahalnya.. Makin pelik.. makin risau dengan perkembangan sosial masyarakat Malaysia... Lupa dirikah? Atau tidak kenal diri sendirikah? Ya Rabbi..... Harap sekadar berita sensasi..bukan realiti..

Sekali dengan krisis banjir...satu kapal terbang Airasia hilang dari radar... Tidak sampai sehari, terus dicanang di radio dan TV.. terus misi bantuan dihulur... Sedangkan mangsa banjir... berhari-hari baru dihulur.. Bantuan dihulur bukan dari berpusat..tapi dari individu yang bersimpati... Kenapa? Terus aku terfikir.... Mangsa banjir di pantai timur khususnya di Kelantan ini tak pentingkah? Rakyat Kelantan ini bukan rakyat Malaysia kah? Dalam hierarki Malaysia sistem piramid a.k.a sistem kasta masyarakat melayu terutamanya, di manakah Kelantan? Di bawah sekali kah?  Atau langsung tidak ada dalam sistem? Dendam apakah yang terkesumat? Harap ini sekadar luahan emosi amarah aku sahaja..

Di masa artikel blog ini dikarang, banjir semakin surut..tetapi kesan banjir sangat memilukan.. Kesan seolah-olah dilanda tsunami yang dahsyat... Tiada bicara boleh menerangkan... Harapkan insuran, bukan semua orang kampung beli insuran.. Aku faham kerana aku juga orang kampung... Bukan semua syarikat insuran masukkan pakej "Act of God" ini... Hanya mangsa yang tahu akan kesusahan yang telah, sedang, dan bakal dialami... Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul... Yang mana bersenang-senang, silalah menghulurkan bantuan...yana ada wang, hulur-hulurkan lah.. yang ada kudrat, turunlah padang membantu.. yang ada kepakaran, sama-sama menggembleng tenaga dan idea untuk membantu mangsa banjir... Tidak ada ada hijau tidak ada biru... Kita sama-sama manusia yang hidup di muka bumi Tuhan..

Dari krisis banjir terburuk ini...yang disamakan dengan Bah Merah 1967 ini... Aku dapat menyimpulkan satu benda... Rakyat Malaysia sekarang.... sakit... Tenat... Sakit tenat perkembangan sosialnya... Menunggu masa untuk mati.. Sifat yang empat Rasul kita.. seperti langsung tidak tergambar di dalam masyarakat kita... Kita Islam kan? Kita selalu berbangga dengan budaya timur kita kan? Tapi masih wujudkah semua itu? Boleh baca sekali lagi artikel ini dari atas sampai bawah.... Kemudian sama-sama renungkan... Di mana kita sebenarnya? Tak payah disebut syurga atau neraka.. Sekadar bertanya.... Baik kah kita nie? Atau bongkak sombong pekak buta tuli syok sendiri meninggi diri?

Maaf jika ada yang tersentak...ada yang terguris...ada yang terkena...tercalit dan terpinga-pinga.... Sekadar luahan rasa seorang rakyat Kelantan yang berada di luar negara... Sedih pilu bukan kepalang... Perasaan ingin membantu membuak-buak...tapi apakan daya... Perjuangan di negara orang terpaksa diteruskan.. Hanya mampu memanjatkan doa kepada mereka yang terkena musibah... Tabahlah....bersabarlah... Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya... Ujian yang besar dari Allah untuk rakyat pantai timur... Harap diterima dengan penuh keimanan... Semoga kalian tabah menghadapi dugaan ini.... Tetapkanlah bersujud menghadap Ilahi meminta keampunan...semoga kalian bertambah iman... Aminn..

Wednesday, May 28, 2014

Kembara Ke Zaman Silam | Menabung



Dengan salam (Assalamualaikum) aku mulakan blog yang dah lama bersarang dan berhabuk nie... Uhuk uhuk... Siyes berhabuk... Dah berbulan aku tak hapdet blog... Haih... Otak dah jem... Tibalah masanya untuk KitKat!! Nak makan Cadbury dah takot ada DNA ba....... Haaa.... gitu la gamaknya tertulisnya entri nie... sambil rehat-rehat lepas mengadap bacaan ilmiah dari pagi sampai ke petang.... nak sambung lagi malam nanti... rehat jap menaip benda mengarut dalam blog nie... he he... Tapi kali nie takde la mengarut sangat... just nak cerita pasal cerita-cerita aku zaman duk kampung dulu.... 

Dulu.... kehidupan aku nie takde la senang....tak jugak susah....sederhana je... Nak kate susah... takde la sampai tak makan... nak kate senang.... takde orang gaji nak tolong buatkan.... so.... tengah-tengah... tapi bes nak share dengan sesape yang sudi nak bace entri nie.... sebab banding dengan kehidupan sekarang nie... sangat la senang berbanding kehidupan aku yang dulu... 

Start nak citer pasal sekolah la kan... duit poket ayah aku bagi... RM1.50 sehari... masuk form 4, baru up siket ... RM2.00 sehari... Sikit? Bagi aku mase tu dah banyak beb.... Tak terfikir nak mintak lebih.... cukupla dengan RM2 tu.... sebab aku tak guna pon... pegi bawak dua hingget...balik bawak dua hingget...masuk tabung..Makan? Makan kat rumah jer... Sedor la diri tu duit orang bagi je..  takde nyer nak singgah McD ke KFC ke... he he. Jarak rumah dari skolah... ade la dalam 2km lebih.. so masa awal-awal dulu kayuh je ler basikal... Bila dah masuk form 5.. merempit guna motor.. lagi la tak terasa setakat 2km lebih tu kan...

So.... tu la aku...sejak kecik mak ayah aku dah ajar menabung.... bukan macam kebanyakan korang... nak itu ini...mintak jer... Aku? jangan harap.... nak apa-apa...kene menabung sendiri... pandai-pandai la simpan duit tu.... Kalau mintak..memang boleh pekdah la.. Kena bebel secupak dua gantang... Pastu sambung lagi besok harinya! Huhuhu...

Aku dari dulu minat main bola sepak.... tapi main kat kampung tak wajib pakai kasut pon.. kaki ayam je... Save kan? he he... tapi bila nak main untuk sekolah... kenela ada kasut... So... simpan la sikit-sikit sebab nak main bola untuk sekolah.... Beli yang termampu.... pastu pakai sampai lenjan!Stakat koyak sikit-sikit.. buat tak tahu jer... tercabut tapak...pegi la repair... Beli baru... Last solution beb!

Sama jugak dengan buku komik... aku dulu penggila Dragon Ball.... Harga sebijik...RM3.50... So... dengan duit tabung tu la aku beli buku tu.... Layan beb... Terasa nikmat pun ada walaupun masa tu rasa tak puas hati tak macam orang lain... sume mintak dengan PAMA jer... Rasa nikmat sebab beli dengan hasil usaha sendiri beb.... Bukan mintak terus dapat ajer... 

Tapi habis ke duit yang ditabung? Tak de la sampai habis beli itu ini... siap boleh simpan dalam BSN tuu.... Haaa... Banyak tu tak la kan.... tapi OK la.. Sampai boleh guna untuk bayar nak ambek lesen memandu... Bayar untuk itu ini bila perlu... Banyak la jugak tuu...hi hi hi... Ke sikit? :p

Tu baru bab menabung..... bab masuk kebun.... masuk dapur... masuk hutan mandi jeram... masuk kebun getah lepak dengan kawan... masuk kebun durian... main "bola lawa"... pijak-pijak urut ayah... Haaa... banyak kenangan manis dan pahit sepanjang duk kampung dulu.. Bes! Sangat bes!... Yang lain-lain tu citer di lain entri....

Bukan setakat bes... tapi banyak mendidik erti susah dan senang... susah payah berusaha nak dapatkan sesuatu.... Sampai sekarang aku masih lagi menabung walaupun dah kerja... Target nak beli itu ini...kene menabung dulu... Tak suka la meminjam atau berhutang...  Loan loan tak main la kalau boleh... simpan... pastu beli...baru la syok.. Err...rumah memang kene loan la kot... tak mampu bai...:)

Kekadang aku terfikir gak.... budak sekarang dah jarang kenal erti susah.... kebanyakan start kenal dengan senang... segala-gala orang gaji... menabung tak pernah sebab duit ada orang hulur je... Masuk dapur makan minum je... tolong-tolong tu jarang... ke tak pernah? Kemas rumah semua orang gaji... Kan? Respek la sesape yang masih sanggup tolong mak ayah buat itu ini tanpa disuruh...

Memang aku puji dan respek kalau korang kenal erti susah sejak dari rumah lagi.... Selalu tolong mak ayah.. tolong orang gaji... didik sifat murni dari rumah... Sebab dari situ lah... baru korang kenal erti bersyukur... Erti kesenangan.... Nikmatnya hidup senang.... Kalau tak... susah sikit mula nak marah... tak boleh hidup sorang-sorang... Kene suruh basuh pinggan pun dah bebel gitu gini.... Bila dah hidup tanpa mak ayah.... Baru nak rasa kepayahan hidup.... Memang meletop la jadinya.... Fikir masa depan oi.... Cuba hidup susah dari sekarang.... Cubalah....Mampu ke tak..:)

Okeh.... nanti aku citer yang lain pulak.... Hari nie pasal menabung.. Yang lain citer di lain entri... Kalau ada yang sanggup baca la kan... Maklum la... dah lama tak hidupkan blog nie... Dah tak up-to-date pasal cerita terkini... Dah tak terkejor dengan isu-isu semasa geng bloggers... Hanya mampu tulis apa yang aku rasa nak tulis je sekarang... Rilek-rilek sudaa..... Sebab.... Aku menulis bukan kerana nama...:)


P/S: Blog nie lepas nie jadi blog jenjalan a.k.a travel je kot... Insya Allah akan diciterkan perjalanan aku dan family di perantauan... :)

Friday, February 14, 2014

Valentine's Day | Hari Kekasih | Hari GILA !!


Mesti semua duk sibuk keluarkan hukum-hakam copy paste dari mana-mana pendapat ustaz pasal hari kekasih atau Valentine Day untuk entri blog masing-masing kan....:) Biasa ler.....dunia blogger pun ada musim-musim nyer.... Tapi aku tak nak nak bagi hukum ke apa...sebab aku rasa dulu aku penah sambut gak... Tapi sekadar bagi hadiah gitu-gitu je la kan.... Nak keluar gi mane-mane..mase tu bukannya ada duit! he he.... Nasib baik....-_-"

Berbalik pada hari kekasih atau Valentine's day nie..... Kenapa aku kata hari GILA?? Sebabnya.... kebanyakan yang sambut hari kekasih.... Kebanyakan komfem gila nak seks je keje.....Aku yakin agak laku jugak la penjualan kondom pada valentine day nih.... Dan terbukti masa aku nak bayar air twister oren dan ubat panadol masa dekat satu pasaraya dekat umah aku dulu... sederet budak-budak muda duk tunjuk nak beli kondom! Cover dengan sebotol pepsi atau cekedis... Atau setin arak!

Tak ke GILA tuu? Gila nak buat benda HARAM.... Itu satu hal..... ada jugak sebab hari kekasih....GILA nak berparti.... Nak enjoy sakan bersama lelaki dan pempuan di mana-mana tempat yang available di kelab malam atau konsert-konsert...yang tak dicekup oleh pihak JAIS atau Jabatan agama negeri masing-masing... Pastu mula la arak ditogok macam minum air teh jer.... Mabuk-mabuk.....pastu tertidur tak sedar diri dah.... tau-tau lepas sembilan bulan...keluar baby!! Pastu campak dalam tong sampah... Aii... zaman jahiliyah sekurang-kurangnya tahu jugak tanam leklok... nie campak gitu jer?

Kalau orang putih tu biar la diorang nak sambut ke tak... tapi kita sebagai umat islam nie kena la tahu dulu ape benda kah Valentine day nie sebenarnya..... Mana datangnya sejarah valentine day nih.... Kalau sejarah dia tu cantik....ok la jugak.... tapi sejarah pun dah fail! Inikan lagi nak sambut.... Kalau sambut tu bawak kebaikan tu takpe.... tapi memenuhkan ruang surat khabar Metro pasal buang bayi buat aper! 

Bukan nak kata semua jenis hari-hari sambutan nie tak boleh... ada je yang boleh disambut... Biar kena dengan cara dan adat keislaman dan ketertiban.... Kita kan terkenal dengan kesopanan dan kesusilaan semulajadi bangsa kita nie... Takkan benda tu pun dah hilang di hati sanubari kita nie sampai nak ikut jugak cara kebaratan yang salah lagi tak bermaruah? Yang elok kita ambek...yang tak elok kita buang jauh-jauh....

Aku citer la sikit sejarah Hari Valentine nie... Yang setakat pengetahuan aku la kan.... Ok.... Gini citer nyer... Hari Valentine nie dikaitkan dengan sejarah zaman Rome.. Dipercayai berasal dari upacara keagamaan Romawi Kuno yang memang terkenal dengan kesyirikan dan agama pagannya... 

Terciptanya hari valentine nie atas sebab kaitan dengan nama St. Valentine... Ada tiga judul berkenaan kematian St. Valentine.... Satu.... St. Valentine nie percaya pada Tuhan yang Satu.. Maka kerajaan Rome amat marah dengan dia maka dibunuhnya di tali gantung pada 14 Feb....

Kedua... St. Valentine nie berperanan menikahkan ramai tentera yang pada masa itu diarahkan supaya tak berkahwin atas sebab... sesape tentera yang berkahwin...akan jadi lemah... Lebih menggalakkan penzinaan dari perkahwinan... Kirenye dia langgar perintah kerajaan Rome... maka dibunuhnya pada 14 Feb...

Ketiga.... dikaitkan dengan sejarah hari kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol (Andalusia). St. Valentine nie adalah paderi dan mengumumkan hari kejatuhan Islam itu sebagai "hari kasih sayang" kerana baginya Islam itu adalah ZALIM... 

Ok...dari ketiga-tiga versi.... banyak cendekiawan Islam mengaitkan dengan versi ketiga... Kerana ada satu kisah berkenaan satu kapal tentera Islam dibakar dan ramai tentera Islam mati secara dibakar hidup-hidup pada 14 Feb...Dengan cara tipu helah yang sangat licik... Dan kematian mereka disambut meriah oleh pihak Rome dan dianggap kemenangan mereka atas dasar kasih sayang tuhan pagan mereka... Versi pertama dan kedua dari sumber blog sahaja.... Sila Google dan korang jumpa banyak versi terjemah dari Wikipedia dan sebagainya...

Aku lebih percayakan versi ketiga... kerana kalau korang rajin baca sejarah Islam di Andalusia... ada satu kisah berkenaan kekalahan tentera Islam yang berkait rapat dengan tarikh 14 Feb.... Memang ada... Aku pun dah lupa buku mana aku baca... tapi itulah sejarah yang diakui pakar sejarah Islam.... 

Kalau tengok balik.... hari kekasih = hari sambutan kekalahan Islam.... Uih.... Tak ke GILA kita nie menyambut hari kita dikalahkan? Sewel ke ape kita sambut hari musuh merampas hak kita dan membunuh tok nenek moyang kita.... Korang kan cerdik pandai... Boleh la fikir logik benda nie..

So.... tugas aku sekadar memberi apa yang aku tahu... Korang nak terima ke tak... terserah.... Tapi mula dari saat aku tahu sejarahnya memang menghina Islam... Maka aku dah tak nak sambut dah... Bukan ada kesan pun kalau tak sambut... Hari lain kan banyak je lagi.... Hari jadi... Hari tanggal pernikahan... yang halal ada jer... Setakat nak bagi bunga... kalau korang mampu...bagi hari-hari pun ok kan...:)

Wokeh... kalau yang rasa nak sambut jugak... It's up to you.... Rasa tak romantik dan tak sempurna hari korang kalau tak sambut... It's up to you... Aku dah bagitau apa yang aku tahu... Part aku dah lepas... Part nak terima ke tak nak terima... serah kat hati masing-masing... Takkan lari gunung dikejar... Takkan lari awek tu kalau dia betul nak kat korang.. Kalau sebab tak sambut hari valentine pun boleh mintak clash... Something wrong la beb...2cents dari aku... Peace! 

Friday, January 24, 2014

FAKTA WacanaKu: Tsunami Muslim Di Seluruh Dunia

Mungkin ramai yang sudah tahu akan berita nie... berkenaan tsunami populasi muslim di seluruh dunia... Yes... ini FAKTA...bukan auta... Sememangnya orang islam semakin ramai dan berkembang di seluruh dunia.... Bukti kecil-kecilan boleh dilihat di Malaysia sendiri... Semakin ramai saudara baru yang memeluk agama Islam secara sukarela.... Semakin ramai artis mendapat hidayah mengikut ajaran sebenar Islam.... Semakin ramai golongan muda semakin sedar akan keindahan Islam....

Dan ini bukti secara video... populasi orang Islam semakin berkembang di seluruh pelusuk dunia terutama di Eropah dan Amerika... Saksikan.. Tapi sebelum tu.... ada sesuatu yang agak pelik...kekadang aku pelik jugak dengan orang kita... yes jumlah muslim memang semakin ramai... yes populasi muslim tak dinafikan semakin berkembang.... Aku kat UK sekarang pun boleh tengok sendiri orang Islam memang ramai kat sini... Senang beb...

Senang nak cari makanan halal... Senang nak cari masjid... Kiranya nampak jelas bukti kehadiran Islam di UK nie sememangnya nampak ketara...Sampai dah ada dijual di Tesco UK, ayam halal dan daging lembu halal.... Komuniti Islam dah semakin kuat dan kukuh di sini... 

Tapi yang peliknya.... dekat Malaysia... ramai yang berhijrah ke arah Islam... tapi ramai jugak yang cuba berhijrah ke arah keluar dari ajaran Islam... Mengapa yer? Di mana salahnya? Sambil tengok video tu.... sambil-sambil la fikir balik di mana silapnya... Kitakah? Pemimpin kah? Atau siapa yang patut bertanggungjawab akan hal tu.... Dan yang lebih penting... kat mana level kita sebagai orang Islam... Kalau level Candy Crush diambil contoh... di mana level iman kita... Level 5 ? Level 35? Atau Level 300? :)


P/S: SHARE kan.. insya Allah korang dah cuba membantu menyebarkan benda yang baik...

Wednesday, January 22, 2014

Hikayat Kedai Kopi - Cium Kemaluan Isteri, Tidak Berbau Syurga [18sx]


Bersambung al-kisah hikayat kedai kopi dengan satu kisah ceramah di satu masjid sebuah kampung.... Maka diceritakan la si ustad itu berkenaan sesape yang mencium kemaluan isteri atau suami... maka dia tidak akan berbau syurga.... Maka ramailah yang berbisik-bisik seperti tidak bersetuju dan gundah gulana..... Tapi takut hendak bertanya sebab takut diejek... Maka terbawa-bawa lah al-kisah cium kemaluan isteri ke kedai kopi.....Kebetulan lepas bagi ceramah si ustad singgah la sekejap ke kedai kopi nak pekena Tongkat Ali Cafe....

Lepas Ustad dah order air kopinya... dan duduk sambil membelek-belek surat khabar free.... Datangla seorang anak muda berjanggut ala kambing jantan bernama Harun... 

Harun: Assalamualaikum ustad... boleh saya duduk sebelah ustad? Ke ada empunya?

Ustad: Waalaikumussalam..... Boleh ajer.... silalah duduk... jangan malu-malu... Ehh...orderla kopi ke pape ke.... Tapi bayar sendiri yer..he he..

Harun: Takpe ustad.... saya cuma nak bertanya nie ustad.... pasal ceramah tadi... Ada kemusykilan la ustad...

Ustad: Ermm... ada ape yer... boleh boleh... silalah bertanya... short dan simple yer...

Harun: Hamboi... he he... gini ustad.... pasal cium kemaluan isteri tak berbau syurga.... Kenapa ye ustad? Saya pernah dengar ada seorang ustad tu cakap, cium kemaluan isteri tu takpe.... harus... sebab suami isteri boleh jer...jangan orang lain sudah ler selain suami isteri... Kenapa boleh sampai tak berbau syurga pulak ustad? Berdosa besar ke? Haah? Jawab ustad...jawab!

Ustad: Shhhhhh..... kuat bebeno suaranya.... slow la sikit... tau la tak puas hati... he he....

Harun: Oh... terover... sorry Ustad... takde la... sebab nie first time saya dengar ceramah cakap gitu...Masa kursus kahwin takde pulak bagitau tak boleh...

Ustad: Rilek.....rilek brader brader rilek... [sambil nyanyi lagu Rilek brader] Ermm...... panjang nak citer nie...

Harun: Pendekkan... Short and simple..

Ustad: Balas nampak..... Hmm...Tak sabo-sabo.... 

Harun: Ye la..... saya musykil nie ustad.... musykil...

Ustad: Macam nie..... ustad tak cakap pun tak boleh.... tak cakap pun berdosa..... tapi ustad cuma cakap cium kemaluan isteri tu tak bau syurga....

Harun: Tak berbau syurga tu maknanya tak masuk syurga la kan?? Berdosa la tu..... Ustad... saya dah pening dah nie...

Ustad: Hek eleh awak nie.... beriya sangat nie kenape? selalu buat ek... he he... Gini..... memang la cium kemaluan tak bau syurga.... masa cium tu bau ape? Cuba cakap?

Harun: Errr....ermmm.....err.....ooOOOOOoooooo..... heh...heh..... 

Ustad: Faham? [sambil hirup kopi]

Harun: Fahaaaam ustad... thehehe..... Asal tak cakap awai-awai..... Boleh salah faham nie..Aiyoo..

Ustad: Dah masa ceramah takde pulak yang tanya... ingat faham... pelik jugak tadi... asal semua senyap... lawak tak sampai ke haper... Rupanya salah faham... Haduh...

Satu kedai kopi gelakkan Harun.... Padahal kebanyakan dalam kedai tu semuanya salah faham jugak! Nasib baik ada Harun....hihihi

P/S: Tak faham, silalah bertanya.. jangan malu-malu...

Troll Kangkung dan Jepun | Apa Cittaaaa!!

Orang Jepun pun makan kangkung jugak kan? :p

Pergh.... sehari dua nie banyak je troll pasal kangkung dan troll jepun dekat wall Facebook aku... Yang belah sana troll kangkung.... Yang belah sini troll pasal Jepun.... Penuh wall beb! Ada yang buat aku tergelak jugak... ada yang annoying sebab melebih-lebih troll dia.... Tapi kan...yang ironic nyer... dua-dua golongan nie... sama aja!

Takde beza beb... Yang troll kangkung dan yang troll jepun... sama aja... Sumer nak cari salah masing-masing nak menganjing bagi puas hati masing-masing..... Dah macam anjing dengan kucing je dua-dua.... Carik alasan nak menghangatkan suasana.... he he.... Dah macam adik beradik masa kecik-kecik... sikit-sikit gaduh... salah sikit je nak gaduh... tapi last-last berbaik jugak kan?

Harap macam tu la dua-dua golongan nie.... Troll kangkung sebab alasan tak logik compare pasal harga turun.... Troll jepun sebab sorang tu tak dapat masuk Jepun.... Sekarang gah la duk troll sana sini.... tapi jangan bila ada orang hina Islam.... hina Malaysia...dua-dua duk senyap duk sembunyi dalam selimut....masing-masing angkat kaki...wall FB sonyap tak berani nak jadi warrior dah.... kecut perut sebab takut terganggu periuk nasik..

Kekadang suka tengok depa duk meriuhkan suasana... tapi kekadang jangan la sampai terlebih sampai menganjing memalukan depa.... Islam takde suruh kita aibkan sape-sape walaupun orang tu salah kan? Cuba bayangkan korang yang dimalukan macam tu... apa rasa korang? Indahnya Islam kan... awal-awal dah larang demi kebaikan bersama... So... troll in nice.. errr....cam mano tuh? =)

Dua-dua macai sama jer aku tengok.... sibuk nak troll.... sibuk nak cari salah.... jumpa jer kesalahan... sekecik terjatuh sebutir nasik atas meja sekalipun... dah nak dibesarkan cakap itu satu pembaziran! (over!..) Sebab best kan nak troll orang nie.. Best sakat orang nie... Macam childish je kan.... kebudak-budakan... Sebab tu ada timbul nama "macai".....Sebab lebihkan guna emosi dari kewarasan otak fikiran kurniaan Ilahi... Sorry kalo terkasor... Tapi itu yang benar ye nggak....? :)

Beraninya aku nak carik gaduh dengan dua-dua golongan macai..... ehhh...jangan salah faham.... nie cuma luahan seorang blogger jer.... Tak terkenal pon.... cuma kalau boleh... lebih baik kita memandang semua isu tuu secara matang.... yang mana salah kita cuba ingatkan....yang mana betul kita pelajari.... troll pun troll juge....tak salah selagi jangan over sangat... tapi pandangla juga isu tu dengan minda yang terbuka.... di mana kurangnya...di mana tak kenanya... dan apa yang patut kita buat....

Aku nampak satu jer.... segelintir pandang isu tu sekadar isu remeh... sekadar setitik dakwat hitam je atas kain putih... one point of distraction of other issues... BIG issues...Really really reeeeaaaally big issues.... Ermm.. nie golongan yang berfikir..  ada segolongan pandang benda tu benda besar... satu peluang nak menonjolkan nama untuk plan masa depan seterusnya... Batu loncatan nak tonjolkan "superhero"...Ini golongan licik.. Ada memerhatikan isu itu dari jauh.... menunggu apa yang bakal berlaku...menunggu peluang untuk mencelah... One moment for a massive opportunity to sneak in... Ini golongan "blackmail"... 

Ada yang bergaduh mulut, bergaduh di FB... panas mata dan telinga sebab mengutuk member macai... Pertahankan sampai ke lubang kubur bila golongannya dikutuk... Walhal tak tau pun perkara sebenar punca mana datangnya cerita asal... sibuk duk percaya khabaran berita angin yang direka-reka dan diputar belit media massa... Ini golongan hangguk hangguk geleng geleng... Wowowowo.... ini bahaya beb... Kesian kat depa nie... Kena masuk tempat pemulihan nie... Selagi ada golongan nie... selagi tu negara tak maju... well.... tu pandangan aku la kan...

Apa yang pasti..... kita kena hati-hati... dengar...baca...perhati... dan belajar... atur langkah membina masa depan... segala jenis kangkung dan jepun dijadikan teladan dan tauladan... Sekarang masa depa... Nanti akan tiba masa kita sebagai anak muda ganti depa nie.... Segala yang salah, jangan diulang..segala yang benar, hendaklah diteruskan... Learn from their mistakes...  Itu yang sepatutnya kita lakukan.... Bukannya sekadar nak menang sorak dengan troll masing-masing.... kampung kita makin tergadai... Peace yo! :)

P/S: Sedap ooo makan kangkung masak kicap.. Cuba tanya orang Jepun kalo tak caye...:D

Monday, January 6, 2014

Penjelasan Isu Bughah Oleh Mufti Perak | Auta Dan Fakta Bila Dimanipulasi


Bila fakta dimanipulasi oleh golongan yang pandai memanipulasikan cerita.... yang fakta pun jadi auta.. yang auta dijadikan fakta... haih... kesian pulak bila difikirkan balik... kenapa tak jujur jer menyampaikan satu-satu kenyataan oleh pihak yang ditanya? Kenapa perlu ditapis-tapis mengikut selera sendiri? Yang benar dijadikan agenda, yang isu dihilangkan dengan isu lain.. mana nak cari kebenaran... Ikuti laporan terbaru dari Mufti Perak berkenaan isu bughah yang telah menjadi mangsa golongan yang suka memanipulasikan berita dan laporan mengikut kepala sendiri.... 

BANGI, 6 Jan – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hari ini mengeluarkan satu kenyataan rasmi sebagai penjelasan berhubung kenyataannya dalam isu bughah.

Dalam satu kenyataan sebanyak enam muka surat itu, Tan Sri Harussani menjelaskan bahawa beliau tidak bersetuju jika demonstrasi dijadikan sebagai cara terbaik untuk menggerakkan kerajaan yang lalai.

Jelasnya, beliau tidak rela dengan apa yang berlaku di Mesir di mana kerajaan yang sah digulingkan secara kekerasan berpunca daripada demonstrasi yang menyebabkan ribuan nyawa terkorban.
Beliau juga risau sekiranya demonstrasi ini menjadi tindakan biasa dan jalan pintas terhadap sebarang ketidakpuasan hati segelintir rakyat. Maka, keamanan dan kestabilan ekonomi, politik dan masyarakat tidak akan berlaku.
 
Selain itu, beliau juga menyalahkan pihak media yang menemuramah beliau kerana tidak menyiarkan sepenuhnya kenyataan beliau dalam isu-isu yang berkaitan semasa sesi temuramah tersebut.
Atas sebab kerisauan yang amat tinggi, beliau menzahirkannya dengan mungulangi ketetapan para ulama yang menggambarkan betapa usaha menjatuhkan kerajaan yang sah secara kekerasan itu sangat bahaya kepada kesatuan ummah bahawa golongan bughat ini boleh diperangi setelah diajak berdamai seperti direkodkan dalam pelbagai kitab termasuk al fatawa al kubra karangan Ibn Taimiyyah.
 
Berikut adalah kenyataan penuh beliau:

KENYATAAN RASMI S.S. MUFTI KERAJAAN NEGERI PERAK BERKAITAN ISU “ BUGHAH ” DAN “ HALAL DARAH
Merujuk kepada laporan akhbar Berita Harian dan portal Malaysiakini bertarikh 2 Januari 2014 yang menyatakan di halaman utama bahawa Perhimpunan Haram Di Dataran Merdeka “Penderhaka”, peserta perhimpunan sebagai “Bughah” iaitu penderhaka terhadap pemerintah adil. Sementara di halaman 10 akhbar Berita Harian ditulis pernyataan “sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari Hukum Syarak dihalalkan golongan bughah”. Akhbar Sinar Harian bertarikh 5 Januari 2014 di halaman utama dan kedua juga sarat dengan pandangan saya berkenaan isu “Bughah” dan demonstrasi.

Kenyataan-kenyataan tersebut telah diterbitkan menerusi media arus perdana dan dikatakan menjadi polemic dan kecelaruan kepada masyarakat. Pada dasarnya, ianya adalah kenyataan daripada saya apabila ditemubual oleh wartawan akhbar Berita Harian dan Sinar Harian namun, kenyataan panjang saya kepada Berita Harian berhubung perkara tersebut dipendekkan malah difokuskan hanya kepada isu demonstrasi “ TURUN” sahaja. Sedangkan terdapat isu lain termasuk penganjuran Konsert di Ambang Tahun Baru “ditiadakan” sebagai bahan berita.

Diizinkan Allah saya dapat menatap isu dan berita perihal demonstrasi setiap kali ianya dianjurkan oleh pelbagai pihak di Malaysia. Setiap kali penganjuran demonstrasi dilaksanakan, maka saya akan dihubungi untuk memberi ulasan terhadapnya. Apa yang menggusarkan saya ialah apabila berlakunya demonstrasi dalam skala yang besar di negara ini maka, majoriti para pesertanya adalah orang Melayu yang beragama Islam. Maka, secara jelasnya akan berlaku pertembungan antara dua pihak yang mana kedua-duanya merupakan warga Muslim. Jika berlaku pertembungan tersebut sudah tentu ia akan menghasilkan kemudaratan ke atas pihak-pihak, di samping akan menguntungkan mereka yang berkepentingan dan yang menangguk di air yang keruh.

Nasihat dan peringatan
Oleh yang demikian, selagi diberi amanah saya tidak akan berputus asa untuk menegur dan mendamaikan kedua-dua kumpulan yang merupakan saudara-saudara saya. Sudah tentu ayat al Quran surah Al Hujurat ayat 9 menjadi panduan yang bermaksud :
“…Dan jika dua puak dari orang-orang beriman berselisihan, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya bersifat melampau (zalim), maka lawanlah puak yang melampau (zalim) itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah diantara keduanya dengan adil (menurut hokum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil…” .

Sebab penurunan ayat ini dengan satu riwayat daripadanya ialah perbalahan yang ditimbulkan oleh Abdullah bin Ubai yang menyemarakkan perbalahan dengan mengatakan bahawa kencing himar Rasulullah ketika Baginda SAW menziarahi Sa’ad bin Ubadah telah menyakiti beliau.
Dalam riwayat yang lain pula merekodkan perbalahan itu berlaku sesama golongan ansar.( tafsir Ibn Juza)

Saya berpandangan bahawa syarat “syaukah” yang sering dikaitkan dengan bughah masih dijadikan perbahasan seperti yang terkandung dalam kitab-kitab feqh contohnya kitab nihayatul Muhtaj.
Dalam kes Abu Bakar al Siddiq memerangi orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat juga memberi gambaran kepada kita bahawa tindakan memerangi mereka juga diambil walaupun golongan ini tidak mempunyai senjata namun ia didokong oleh sekumpulan manusia yang mempunyai bilangan ramai dan munasabah mencetuskan suasana tidak aman kepada pemerintahan.

Pembentukan negara kita berasaskan sistem demokrasi berparlimen. Rakyat diberi hak untuk menentukan pemimpin yang mereka kehendaki berdasarkan sistem pilihanraya. Oleh itu, adalah tidak wajar sama sekali rakyat dihasut untuk mencari mekanisme yang lain bagi menyatakan ketidakpuasan hati kerana negara ini mempunyai instrumen yang diakui untuk menyampai hasrat rakyat seperti parlimen, Dewan Negara, Dewan Undangan Negeri ataupun mahkamah. Tanpa menafikan hak rakyat untuk berhimpun secara aman sepertimana yang dilaungkan namun, rantaian demonstrasi yang telah berlaku mencatatkan sebaliknya. Telah timbul kebimbangan kepada rakyat di sekitarnya kerana kemudaratan lebih terhasil daripada manfaat.

Larangan memberontak
Saya menekuni hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
Sesungguhnya akan timbul selepas aku sifat pentingkan diri ( daripada pemimpin-pemimpin kamu) dan perkara-perkara yang kamu ingkar ”. Sahabat bertanya , “ Wahai Rasulullah ! Apakah yang engkau perintahkan kepada kami? Jawab Baginda SAW “ Kamu hendaklah menunaikan hak yang diwajibkan ke atas kamu dan mintalah hak kamu daripada Allah ”.

Imam Al Nawawi menyatakan bahawa terdapat dorongan di dalam hadis ini untuk dengar dan taat sekalipun pemerintah adalah zalim. Sebagai rakyat, seseorang itu perlu memberikan hak pemimpin iaitu ketaatan dan tidak memberontak, bahkan dia perlu merendahkan diri kepada Allah dalam usaha menghapuskan kemudaratan pemimpin, menolak kejahatannya dan berusaha untuk membaikinya. Ini bertepatan dengan saranan Nabi Nabi SAW bahawa cara teguran terbaik adalah secara bersemuka.
“Seafdhal-afdhal jihad ialah memperkatakan kebenaran di hadapan pemimpin yang zalim.(HR Abu Daud)

Antara adab penting yang wajib diambil kira dalam menasihati pemimpin ialah memberi nasihat secara sembunyi, bukan secara terang-terangan berdasarkan hadith:
“Sesiapa yang ingin menasihati pemerintah berkenaan sesuatu urusan maka janganlah dizahirkan secara terang-terangan tetapi hendaklah meminpin tangannya ke tempat yang sunyi sekiranya dia menerima nasihat maka niatnya telah tercapai tetapi sekiranya ia enggan menerima nasihat maka sesungguhnya orang yang memberi nasihat telahpun melaksanakan tugasnya.”(HR Imam Ahmad)
Imam Ibnu Hajar Al Asqolani merakamkan dalam kitab Fathul Bari bahawa “ para Fuqaha telah sepakat atas kewajiban untuk mentaati pemimpin yang berkuasa dan untuk berjihad bersamanya. Ketaatan kepadanya lebih baik daripada memberontak kerana dapat mengelak daripada tercetusnya pertumpahan darah dan memberi ketenangan kepada orang ramai ”.

Belum pun ditinjau dari sudut istilah syara’, perkataan bagha dari sudut bahasa sudah pun membawa maksud kerosakan, melampaui batas, hasad dan kezaliman. (Maqayis lughah, Mukhtar al Sihah dan lisan al arab). Laporan Berita Harian hanya melaporkan pandangan saya tentang kerisauan saya tentang kesan bagha para penunjuk perasaan walhal saya juga membuat teguran yang sama kepada perbuatan bagha penganjur pesta maksiat sempena sambutan awal tahun.

Jika dikatakan demonstrasi adalah cara terbaik untuk menggerakkan kerajaan yang lalai, maka saya fikir itu bukanlah cara yang bersesuaian kerana saya tidak rela dengan apa yang berlaku di Mesir di mana kerajaan yang sah digulingkan secara kekerasan berpunca daripada demonstrasi yang menyebabkan ribuan nyawa terkorban. Apa yang merisaukan saya adalah sekiranya demonstrasi ini menjadi tindakan biasa dan jalan pintas terhadap sebarang ketidakpuasan hati segelintir rakyat. Maka, keamanan dan kestabilan ekonomi, politik dan masyarakat tidak akan berlaku. Seperti dimaklumi, mekanisme menurunkan kerajaan secara aman telah disediakan secara terhormat dan demokratik serta telah terbukti mampu dibuat secara aman damai. Buktinya ialah terbahaginya negeri-negeri di Malaysia ini di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.

Kerisauan saya ini saya zahirkan dengan mengulangi ketetapan para ulama yang menggambarkan betapa usaha menjatuhkan kerajaan yang sah secara kekerasan itu sangat bahaya kepada kesatuan ummah bahawa golongan bughat ini boleh diperangi setelah diajak berdamai seperti direkodkan dalam pelbagai kitab termasuk al fatawa al kubra karangan Ibn Taimiyyah.Semoga tanah air kita terselamat dari golongan ini dan menyelamatkan kita semua.
 
Saya menyeru semua umat Islam berhati-hati dari terjebak menjadi ‘ayam laga’ kepada pihak-pihak yang berkepentingan melalui perkakas-perkakas media dan sebagainya kerana mereka sangat irihati jika umat Islam bersatu dan bersepakat. Ingatlah pesanan dan ancaman Rasulullah SAW :
Jika datang kepada kamu sekumpulan manusia dengan seorang pemimpin yang bertujuan untuk merobek kekuatan kamu dan memecahbelahkan Jemaah kamu maka bunuhlah ia. (Hadith Riwayat Muslim)

Hadith ini sebagai peringatan serius Nabi SAW agar dikekalkan penyatuan ummah dan segala usaha memecahbelah umat patut ditangani secara tegas dan tuntas.

Kesimpulannya, sekiranya berlaku percanggahan pandangan terhadap isu ini , ianya merupakan pemahaman dan penilitian saya terhadap isu dan kaitannya dengan reality semasa di negara ini. Saya tiada niat lain kecuali mencari redha Allah dan melihat perpaduan umat Islam terus terpelihara khususnya dalam menghadapi cabaran-cabaran semasa.

The End

Okeh... dari laporan nie...nampak la kenyataan Mufti Perak dimanipulasikan.... kesimpulan sebenarnya... cuma tidak elok berdemonstrasi secara membabi buta.. elok diberi nasihat secara sembunyi kepada pemerintah... jika tidak didengari, terpaksa ikut dulu buat seketika..bila dah tiba masa rakyat berkuasa (PRU yang seterusnya), maka gunalah kuasa memilih itu sewajarnya... Faham? Jangan mudah lupa sudah la yer...Sepandai-pandai tupai melompat, jatuh ke tanah juga kan... :)

Boleh dibuat memorandum dan surat bantahan... demo secara aman takpe..cuma takut ada segolongan cuba menjadi batu api dalam selimut je.. Dibaling batu, disorok tangan, dituding ke arah sipulan yang tak tau pape...u know wat i mean..
Ping your blog