Thursday, September 29, 2011

Kisah Lawak: Jururawat dan Orang Tua

Pak Tan yang sudah tua dimasukkan anak-anaknya ke rumah orang-orang tua. Baru saja dia masuk ke sana, seorang jururawat yang ayu sudah datang menemaninya duduk-duduk di balkoni rumah...
 
Mereka berdua duduk bersebelahan sambil menatap matahari terbenam. Jururawat tu berada di kanan Pak Tan...Tiba-tiba Pak Tan cuba nak condong ke kanan...Si Jururawat dengan cekap menangkapnya agar tidak terjatuh dan menegakkan badannya kembali.

Beberapa saat kemudian kembali Pak Tan cuba nak mencondongkan badannya lagi, kali ini ke kiri. Kembali dengan tangkas si jururawat menegakkannya kembali. Begitulah terjadi selama beberapa minit... Pak Tan cuba ke kanan lagi....Tapi Si jururawat tu tetap cuba menegakkan Pak Tan.. Pak Tan mengeluh kesah...

Akhirnya si jururawat membawa Pak Tan kembali ke biliknya.

Keesokan harinya anaknya datang melawat.

Anak: How are u papa?

Pak Tan: Menatang apa tu nak?

Anak: Ops... ayah ok ke kat sini?

Pak Tan: Ok ler...Nak harap anak sendiri jager...susah....Tilamnya ok..empuk... makanannya enak...Tapi takde la seenak anak sendiri yang buat....jururawatnya manis-manis. Tapi ada satu masalah besar....

Anak: Errrr......Masalah apa ayah?

Pak Tan: Dah banyak kali ayah cuber nak kentut...tapi jururawat tak izinkan.... Tiap kali ayah condongkan badan nak kentut...Jururawat tu betulkan balik....Potong betul ler... Dah penuh angin dah nie dalam perut ayah nie....

Anak: Kenapa ayah tak bagitau yang ayah nak buang angin?

Pak Tan: Jururawat tu cantik sangat ler.... malu nak bagitau yang ayah nie nak kentut....huhuhu

Anak: He he he....

Wednesday, September 28, 2011

Kebenaran Di sebalik Sejarah Silam | Wajib Baca!!

Haa..... aku nak bebel pasal sejarah lagi... Sape yang tak minat sejarah.. jangan la ditekan pangkah pulak yer...Cuba la bace sat.... Ni bukannya sejarah macam buku teks sekolah tu... Ni sejarah yang sepatutnya disemai dalam otak fikiran anak-anak muda kita sekarang......

Aku ada bebel pasal mana datangnyer "nama-nama" semua benda di dunia nie di entri sebelum nie... (SINI ). Dalam entri tu.... aku ada terangkan pasal asal-usul nama-nama semua benda di dunia dan apa kaitannya dengan sejarah.... Ok.... Kali ni aku nak tanya korang semua.... di mana titik permulaan sejarah manusia?? Berjuta-juta tahun dulu ker? Beratus ribu tahun dulu ker? Atau sejak adanya bumi nie lagi? 

Jawapannya senang jer.... Turunnya Nabi Adam ke muka bumi....itu la permulaan sejarah manusia.... Senang kan? Mestila senang.... sebab Al-Quran dah bagitau awal-awal.... kita jer malas nak belajar isi kandungannya.... Sejarah yang asli dan sebenar...kita boleh kaji menggunakan nama-nama Nabi.... susunan mengikut turutan Nabi.... Bermula dengan Nabi Adam..... kemudian sapa? Ingat tak?

Ermm.... Bagi yang tak ingat..... Selepas Nabi Adam, Nabi Idris... Kemudian Nabi Nuh... hingga akhirnya Nabi Muhammad.... Ada dua peristiwa besar dalam sejarah.... satunya.... Nabi Adam.... Titik permulaan sejarah manusia.....dan Nabi Nuh... Permulaan sejarah baru selepas bencana besar..... Dikatakan juger.... sejarah Nabi Nuh ada kaitan dengan Atlantis! Cuma omputeh je tak nak sebarkan benda nie....

Persoalan..... bilakah Nabi Adam diturunkan di muka bumi? Berapa ratus ribu tahun kah? Dan bila pulak zaman Nabi Nuh itu? Ada kaitan tak dengan kepupusan dinasour seluruh dunia nie? Betul ker kajian barat yang cakap dinasour mati beratus ribu tahun dulu? Atau..... hanya sezaman dengan zaman Nabi Nuh jer? Sebab aku pernah dengar citer.... masa Nabi Adam diturunkan ke bumi....Segala haiwan dan pokok-pokok sudah pun wujud di bumi...termasuk dinasour! Dan.....Nabi Adam bukannya kecik cam kite nie.... Setinggi pokok kelapa! Betul ke tidak.. kaji la...he he

Ok...aku tinggalkan persoalan tu dekat korang... Kali nie persoalan tentang zaman Nabi-nabi lain pulak... Lepas Nabi Nuh....sape pulak? Jawapannya Nabi Hud.... Kemudian Nabi Soleh.... Kemudian Nabi Ibrahim... Nabi Ibrahim dikatakan ada kaitan dengan sejarah melayu! Ada tau ker?? Tak tau? Nabi Ibrahim disebut dalam kitab Mahabhrata....disebut dalam Sulalatus Salatin... disebut jugak dalam transkripsi lama.... Sebab tu aku nak bagitau yang sejarah YANG ASLI DAN BENAR nie menarik!!

Kita diberi landasan....kita diberi petunjuk.... iaitu susunan nama-nama Nabi mengikut turutan.... Dan juger cerita sejarah yang lain dalam Quran.... Semuanya dibagitau....tapi kita tetap jugak duk percaya dengan sejarah ciptaan omputeh tu... Bukan semua tak betul...ada jer yang betul.... Tapi banyak yang cuba diseleweng.... Contohnya sejarah Mesir kuno.... Ada seorang pemerintahnya pernah menganut agama Islam! Tapi tak pernah dihebohkan... 

Kematian firaun zaman Nabi Musa.... Sememangnya sudah dibuktikan ada seorang firaun mati disebabkan kandungan garam laut yang melampau dalam badan...Kemungkinan besar mati lemas di dalam laut!! Pun tak dihebohkan... Ops...kejap.... korang tau kan kisah Nabi Musa membelah laut tu kan? Harap-harap tau la.... 

Nampak kan? Kebenaran hanya ada dalam Quran.... sememangnya Allah dah cuba memberi petunjuk dan iktibar....tapi kita mengabaikannya.... Bukan saje kisah di tanah arab jer... Semuanya sekali! Zaman Nabi Adam... mana wujud lagi kaum arab! Masa tu semuanya lain....Dari anak-anak Nabi Adam la... terbentuknya kaum-kaum....termasuk la jugak Yakjuj dan Makjuj...Wallaualam... 

Kalau dikaji...ada jugak tersentuh kisah kaum-kaum lain dalam Quran...contohnya...kisah orang Rom.... ada jer terpampang dalam Quran... Tau kan? TAU TAK? Kisah Zulkarnain... Kisah bangsa Madyan... bangsa ape lagi....banyak.... Semuanya diceritakan dalam Quran..... Korang tau tak nie??? Agak-agak kaum melayu ada tak? Ada orang kaji tak sebelum nie? Harap korang dapat mesej yang aku cuba sampaikan.....:)

P/S: So....sila la baca Quran.... jangan asyik duk baca buku akademik atau majalah hiburan jer! He he he...

Mana datang asalnya perkataan "Pokok" , "Pisang" atau "Batang" ?

Aku tertanya-tanya pasal nama-nama segala benda di dunia nie.... Mana asalnya...mana datangnya nama-nama yangkorang selalu panggil nie.... Sape yang ajar mula-mula sekali pasal nama-nama nie.... Pernah ke korang terfikir? Ermm.... ramai yang tak nak ambik kisah pun kan.... Tapi aku terfikir... Dari mana asalnya....

Contoh la kan.... Di satu pokok pisang nie... Sape la yang ajar yang batang tu dipanggil "batang"... buah tu dipanggil "buah"... "pisang" tu dipanggil pisang... Sama jugak dengan bahasa lain... kenapa pokok dipanggil tree... kenapa pisang dipanggil banana..... Sape yang mula-mula sekali ajar nama-nama benda nie semua? Datuk? Nenek? Pak Ngah? Pak Su? Atau.... Tok Wan?

Masalahnya....sape pulak yang ajar datuk nenek moyang kita tu? Takkan benda ni dipanggil secara tak sengaja kan? Mesti ada seseorang atau sesuatu yang ajar kita kan.... Korang terfikir tak? Logiknya macam nie la.... Korang dilahirkan di dunia nie tanpa ajaran dari sapa-sapa.... sampai la korang besar... aku rasa... nak basuh berak pun tak pandai kan.... ni kan pula nak kenal buah pisang.... 

Sape yang ajar? Ke kita nie merevolusikan diri sendiri? kenapa kita sekarang dah tak berevolusi dah sekarang nie yer? He he he...Kepada semua warga Islam... JANGAN PERCAYA AJARAN KARUT CHARLES DARWIN.... TEORI EVOLUSI..... Teori tu langsung tak wujud!!

Sebenarnya... jawapan ada dalam Quran.... Ce bace...ce bace... korang mesti terjumpa citer pasal Nabi Adam... Manusia pertama yang wujud di muka bumi nie.... Bukan berevolusi dari seekor beruk yer.... Manusia dijadikan dari tanah... Semua kita-kita nie...cucu cicit Nabi Adam...Ni la tok moyang kita yang asli....Jangan nak ngade-ngade nak ngaku yang datuk nenek moyang korang tu datang dari BERUK...

Dalam Quran...diciterkan pasal bagaimana Nabi Adam diajar akan "nama-nama" segala benda di dunia nie.... Maknanya segala benda di dunia nie dah ada nama masing-masing.... Hanya Allah yang tau... Dan diperturunkan nama-nama itu kepada Nabi Adam a.s.... Haaa... cam tu la bermulanya segala nama-nama tu... 

Cuma yang menjadi persoalannya... bahasa permulaan yang digunakan.... Bahasa apakah pertuturan Nabi Adam a.s? Haa...yang ni la pihak pengkaji sejarah kene la ambik tau.... Sebab bahasa pertuturan Nabi Adam la bahasa tertua di dunia... Lepas tu...barula bahasa semakin berkembang dan berkembang sampai la hari nie.... Ye la.. pelat lidah bukannya sama kan... Lama-lama berubah juger.. 

Contoh paling dekat.... bahasa Melayu... masa zaman Melaka dulu.... Bahasa pertuturan lebih sopan dan berlapik.... sekarang? jauh panggang dari api la jawabnya..... Tu baru bahasa melayu.... Ni pasal bahasa pertuturan yang dah berabad lamanya... Ada paham....he he

P/S: Jadi mana datangnya orang gua?? Hanya orang putih je tau mana datangnya penipuan itu...hehehe...

Tuesday, September 27, 2011

Lu Bikin Gua Marah La Der !

Lu selalu bikin gua marah.... apa-apa hal...selalu bikin gua marah... haiyyo.... Gua tatau nak cakap macam mane dekat lu..... Bagi pembaca-pembaca yang nak tau ape pasal gua marah.... Sila bacer.... Sila bacer.... Jangan sekip-sekip aa..... Gua tak suker kalau lu olang bace sekip-sekip.... nanti lari dia punya meaning.... Gua mau cakap A....Lu olang paham B... haiyyo...

Gua ar..... olang Cina... tapi campor sikit darah melayu... Bukan campor guna radas eksperimen dalam kelas biologi aa.... Ini darah campor sejak lahir lagi.... Bukan campor sebab derma darah.... bukan campor sebab suka-suka nak campor.... Gua tak suker ubah benda-benda semulajadi hoh.... Gua suka natural.. Haiyo.. Banyak lari gua punya tajuk.... Jangan sekip ar.....jangan sekip....

Gua nak citer pasal apa gua marah.... lu olang selalu bikin gua marah... Pertamanya... gua marah kalau lu olang bawak kete macam jalan raya tu mak bapak lu punyer... Bawak ikut suka hati...bukan ikut jalan...tapi ikut suka hati.... Nak tuka lorong tak bagi signal.... Nak masuk simpang pun tak bagi signal.... Apa guna kete lu ade signal? Baik lu buang saja.... Buat bazir saja... Kalau lu tak nak itu signal...lu bagi jela kat gua.. Gua boleh jual...boleh untung... 

Keduanya.... Gua tak suka driver sombong.... Bukan sombong sebab tak bagi otograf... Gua tak nak lu punya otograf.... Tapi sebab lu susah nak angkat tangan...Bukan angkat tangan lambai-lambai...haiyyo... Chii sii aar.... Angkat tangan tanda teterima kasih.. Bila olang dah bagi jalan aa.... Lu dapat jalan sebab olang bagi... Angkat la tangan tanda terima kasih.... Bukan susah pun.... Tapi apa pasal lu susah giler nak angkat tangan? 

Gua bagi jalan....ikhlas.... tapi bile lu tunjuk sombong gom-gom.... Gua marah... Macam ni ke sikap olang Malaysia? Gua risau aa.... Gua takut olang sombong tu nanti jadi cikgu anak gua... Ajar benda sombong macam tu.... Haiyyo.... Lu ar.... bikin gua susah hati....

Jangan sekip ar..... sebab dah nak habis... gua nak chong-cheng lama-lama pun gua dah tak larat.... Ingat ar.... Jalan raya bukan lu punya bapak punyer... Jalan raya untuk semua bangsa... Gunakan sebaiknya... Jangan tunggu ada polis baru lu olang nak jadi baik.... 

P/S: Jangan skip! he he.... Bace macam apek cina tengah marah-marah...baru bes...:)

Monday, September 26, 2011

Lafaz Shahadah Dalam Hantu Bonceng | Pendapat Peribadi Aku

Aku nie mungkin out to date sikit kot pasal nie.... Tapi sebab nak tengok citer nie dulu sebelum komen... maka aku terlewat la sikit..... Sumer duk bising pasal isu nie... Erk... Bukan semua ok.... bagi yang tau sensitiviti lafaz shahadah jer tau.... Bagi yang tak rase paper tu... erm.... tepuk dada tanya iman masing-masing je la yer..

Dalam citer tu.... Si Zizan menyebut...

"Ash Haduallailaahaillallah....Wa'ash haduannamuahammadan.....Syaitan!!!"

Dari apa yang aku tulis nie.... Kalau dibaca secara selamba badak sumbu nyer..... apa maksudnya? Mungkin dari bahasa arab ni...korang tak rasa salah paper kan.... Cuba diterjemah.....Sape tau bahasa arab? Mesti korang geleng kepala kan..... Rangkap kedua tu... maksudnya...

"Dan aku bersaksi yang Muhammad itu.....Syaitan!!"...

Astaghfirullah...... Buruk kan maksudnya.... Tapi mengikut Ahmad Idham.... iaitu selaku pengarah citer nie.... Dia kata yang dialog ini sudah ditengok dan disahkan boleh boleh BEBERAPA ulamak.... Aku terfikir jugak... sape la ulamak itu.... Sebab dier tak mention sape namanya...

Ok..... Aku tak nak mengutuk atau mengeji si Ahmad Idham.... Mungkin setiap manusia ada salah silapnya.... Tapi kan.... Yang aku herannya..... Kenapa banyak-banyak tempat yang nak buat lawak.... lafaz shahadah jugak dibuat lawak macam nie?? Dan maksud lafaz tu jugak sangat la SALAH dan boleh membawa kepada terpesongnya akidah?? Kenapa yer....

Si Zizan sudah mintak maaf dekat semua umat Islam.... Dia cakap dia hanya ikut skrip citer tu... Sebab masa dier nak ucap lafaz shahadah tu... tetibe nampak setan kat atas..... Ermm.... Kerja tu kerja jugak si Zizan oi.... hati-hati jugak la pasal dialog nie.... Apa salahnya kalau dihabiskan dulu lafaz shahadah tu...kemudian barula sebut si setan tu kan.... Apa salahnya....

Dah la sebelum tu ada dialog Ya Allah!!.... Ya Allah!!.... Ash... Syaitan!!! Ermm.... bagi golongan muda... Aku rasa korang tak rasa benda nie penting kan... Sebab nak melawak... agak-agak jugak la nak melawak pun... Citer nie disaksikan semua golongan...berjuta manusia... Jadi kalau la ia jadi ikutan macam dialog "Cer citer" tu.... agak-agak ape jadi?

Itu yang aku terfikir masa layan citer nie... Citer tu bagi aku boleh tahan la.... Cuma part tu jer merosakkan mood nak gelak aku nie... Sebab maksud lafaz dalam citer tu....macam yang aku terjemahkan kat atas... Kalau salah terjemahan tu.... Boleh perbetulkan... Aku ni pun bukannya terer sangat.... :)

Kepada Ahmad Idham tu.... Kalau tersalah ker...tersilap ker....apa salahnya meminta maaf dekat semua umat Islam kan.... Kalau la betul tak sengaja.... Sebab kalau yer pun buku skrip tu diberi dekat ulamak tu.... Bukannya depa baca semua kan... Takut TERLEPAS PANDANG...... Apa-apa pun.... Sila jaga akidah agama kita.... Jangan kerana nak melawak...agama dipersenda....

P/S: Kan elok lafaz shahadah tu diganti dengan 'a'uuzubillahiminashhaitaanirrajim.... Syaitan!!... Kan?

Friday, September 23, 2011

Tangisan Gaza | WAJIB TONTON

"Tears of Gaza" yang dibuat oleh Vibeke Lokkeberg ini adalah untuk semua golongan manusia yang masih terleka dan terlena dengan dunia sekarang.... Dokumentari khas ini memaparkan kisah disebalik kekejaman Israel yang cuba membunuh dan menghapuskan negara Palestin dari peta dunia....

Saksikan dan cuba lah hayati....kepada semua rakyat Malaysia...tak kira tua ker muda....remaja ker dewasa....perempuan atau lelaki... diharap sebarkan video nie.... Berikan kesedaran kepada semua golongan masyarakat negara kita..... Biar mereka dapat merasai erti pengorbanan dan erti kedamaian.... Dan erti kematangan dalam kehidupan..... 



Kepada semua remaja dan golongan muda.... Cuba korang bayangkan... Kalau korang yang berada di sutiasi seperti depa.... Cuba dalami perasaan dan cara kehidupan mereka yang sangat jauh berbeza dengan cara hidup korang.... Cuba tanya dalam diri masing-masing.... 

ADAKAH AKU NIE MENGADA-NGADA?
KENAPA AKU TIDAK TABAH SEPERTI MEREKA?
ADAKAH AKU NIE MANJA SANGAT BERBEZA DENGAN MEREKA?
CUKUPKAH DENGAN APA YANG DAH ADA PADA DIRIKU BERBANDING DENGAN APA YANG DIORANG KECAPI?
BERSYUKUR KAH DIRIKU?

Bagi aku.... remaja dan golongan muda di negara kita nie... sangat lah MANJA dan TERLAMPAU BANYAK KEMUDAHAN berbanding dengan depa semua.... Sampai kene cubit dalam kelas pun nak mengadu sampai masuk berita TV3.... Dapat tilam buruk masa duk kolej pun dah rasa nak buat aduan... Nak basuh baju sendiri pun tak reti... Dapat baju baru sekali sebulan pun masih rasa tak cukup-cukup... Dapat makan tiga kali sehari pun rasa tak cukup sampai sanggup buang lebihan makanan hampir sama banyaknya dengan yang masuk dalam perut tu...

Jadi, janganla korang tak bersyukur dengan kehidupan sekarang.... Sedar la....yang korang tu sangatlah bertuah dapat hidup di Malaysia.... Kecapilah kehidupan senang lenang nie dengan rasa penuh kesyukuran kepada Allah... jangan pulak korang mudah lupa dan mengabaikan perintah dan suruhan-Nya.... 

P/S: Takkan nak merasai sendiri keadaan macam kat Gaza dekat Malaysia baru nak insaf derr...

Thursday, September 22, 2011

Engkau Tuu Dah Liat Nak Solat.... Ada Hati Nak Suruh Aku?

Bagaimana nak ajak GF/BF bersolat kalau ko sendiri yang liat nak solat....Pergh.... macam nie la status Mr. Muscleman a.k.a Bro Ben dekat dier punyer FB tadi.... Aku tertarik sebabnyer benda ni dah lama aku nak kupas.... tapi oleh kerana medium kapasiti otak aku ni dah dipenuhi dengan pembelajaran master dan kerja... Maka terlupa la jugak.... 

Ada betul dan benarnyer status tuu... Bro Ben dah kupas dengan panjang lebar di entrinyer di SINI... Aku sokong... dan aku nak menambah sikit pasal KENAPA RAMAI YANG TAK SOLAT... Sebelum aku pegi lebih lanjut.... Satu jer soalan yang aku nak bagi kat hang pa semua.... Kenapa perlu bersolat? Sila jawab tanpa apa-apa rujukan...dua saat dari sekarang.... Boleh tak? Ada jawapan tak yang keluar dari otak pemikiran hang pa semua?

Mungkin ada yang jawab... KEWAJIPAN DALAM AGAMA.... Mungkin ada yang jawab... SOLAT TU TIANG AGAMA.... Ada yang mungkin jawab... SEBAB ALLAH SURUH... Apa jawapan hang pa? Dalam blog nie dah banyak dah citer pasal SOLAT... Kebaikan dan hubungan solat dengan ilmu alam.... Kepentingan solat untuk kesihatan badan..... Godek-godek la dalam blog aku nie... Cuma yang menjadi masalahnya... Kenapa ramai lagi yang tak nak solat?

Punca utama.... bagi aku la kan... BERPUNCA DARI RUMAH ANDA SENDIRI... Segala-galanya bermula sejak dari kecil lagi... Si bapak dan mak nyer sendiri tak MEMAKSA anaknya bersolat.... Kononnya.... si anak ada kebebasan memilih cara hidupnya.... Waklu! Ni la orang kata.... Salah didikan agama... Kononnya hak asasi manusia dirajakan melebihi kehendak agama... SALAH GILER!

Lagi satu... mak bapak sendiri pun TAK BERSOLAT!! Ni lagi parah nie.... Macam mana nak didik anak bersolat ek? Aku bagi beberapa persoalan ikhlas... Dan aku nak si pembaca yang TAK SOLAT tu... sila jawab dengan ikhlas dalam hati masing-masing......

"HIDUP KORANG AMAN DAMAI TAK?"

"WALAUPUN BERHARTA, RASA CUKUP TAK DENGAN APA YANG ADA?"

"HATI KORANG TENTERAM TAK?"

Tu jer.... kalau korang rasa jawapan korang tu ke arah yang tak berapa elok..... Aku rasa.... Punca utamanya.... SEBAB KORANG TAK SOLAT. Tu jer.... Sila la belajar bermula hari nie.... dan cuba lah jadikan amalan wajib setiap hari..... Korang akan dapat kebahagiaan dan keberkatan DI DUNIA dan di akhirat nie.....Insya Allah.......

P/S: Kaya, miskin, gembira, sedih, semuanya UJIAN dari Allah..... :)

Wednesday, September 21, 2011

Berhibur (Lagu) Sambil Belajar | Tips Ringkas

Sebenarnya korang boleh berhibur sambil belajar..... Apa? Tak boleh? Sape cakap derr... Boleh jer.... Korang boleh berhibur dan jugak belajar dalam satu-satu masa..... Tak semestinyer korang kene genius tahap gila babun kalau nak berhibur sambil belajar nie..... Cuma biar kene cara dan tempatnya....

Satunyer.... Korang kenela memilih bentuk hiburan tu macam maner.... Contohnya dalam lagu.... Kekadang tu lirik lagu tu sendiri dah banyak pengajaran dan pembelajaran tentang kehidupan.... Contoh lagu ialah.... Lagu nasyid "demi masa" dari Raihan.... Kan pengajaran tu.... Kalau nak yang temporari sikit.... Lagu Cerita Kedai Kopi nyanyian Malique Too Phat tu... Ada pengajaran tu... sesambil menghafal lagu tu..korang juger dah mempelajari ilmu kehidupan sebenanrnya.... Lagu cintan-cintan tak termasuk dalam kategori nie...sori yer...

Sekarang ni jugak kerajaan menggalakkan kita memperbanyakkan pengetahuan tentang bahasa asing kan... Korang boleh guna lirik-lirik lagu sebagai proses pembelajaran bahasa.... Bahasa inggeris terutamanya... Malas nak membaca... belajar dengan lirik lagu omputeh tu... Bagi yang nak belajar bahasa Korea ker...Jepun ker.... Semuanya boleh.... Jangan duk tiru tarian dier dah ler... Tu dah menyimpang dah tu..

Kekadang jugak.... setiap lagu tu ada video klip nyer... Dari video klip tu sendiri korang boleh belajar tentang ilmu pengetahuan yang berguna.... Contoh video klip yang boleh dijadikan asas kehidupan ialah... Video klip Maher zain untuk lagu " Chosen One"..... Cer tengok....cer tengok...


Amacam? Boleh paham apa yang nak disampaikan? Banyak mesej berguna dalam video klip tu... Termasuk ler pasal Islam ni agama yang menggalakkan kedamaian dan keharmonian... Diselitkan keadaan sebuah keluarga yang happening serta harmoni dan aktif walaupun agama langsung tidakditinggalkan.... Bukan macam set mind kebanyakan orang zaman sekarang... Biler kuat beragama... kene pasif dan tak happening.... Mesej tu... Dan mesej utama dier... tentang keperibadian Nabi kita... Nabi Muhammad S.A.W..

Nampak dah kan? Berhibur tak salah dalam Islam... Bukan kata Islam melarang langsung dari berhibur.... BOLEH BERHIBUR... Tapi kene ada batas-batas nyer... Berhibur sekadar menggembirakan hati dan menyihatkan jiwa sambil ingatan kepada Tuhan tetap dijaga... Betapa cantiknyer kalau betul-betul folo ajaran Islam.... Masalahnya... Kebanyakan suka menganggap Islam nie agama yang bosan dan boring.... Semua nak sekat.... Sape yang berfikiran kolot macam tu.. sila la berjumpa pakar Islam...Mufti ker... Ustaz ker... Ulamak ker...Mintak penjelasan...jangan main hentam semberono jer... Dan jangan pulak mintak pendapat dari ustaz "Tak bertauliah".... Sesat nanti..

Tuesday, September 20, 2011

Susah Ker Jadi Suami?? | Peranan Seorang Suami Atau Bapa


Agak-agak susah ke senang nak jadi seorang suami nie? Mesti ada yang kata senang, ada yang kata susah kan... Sebenarnya senang jer nak jadi seorang suami.... Lepas akad nikah... kire sah la jadi suami orang kan... Masalahnya.... berapa kerat jer yang betul-betul menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami.... Itu yang menjadi persoalan....

Suami nie akan jadi seorang bapa.... Dalam institusi kekeluargaan, Suami adalah ketua bagi keluarga dia.... Maknanya.... segala keputusan, tingkah laku, tutur bahasa, adab-adab, dan sebagainya mencerminkan keluarga tu sendiri..... Sesat si suami atau bapa nie.... sesat la keluarga tu.... 

Tanggungjawab seorang suami atau bapa nie amatla berat.... Ingat oit.... nak jadi suami nie bukan semata-mata sebab dapat buat seks secara halal jer.... banyak benda yang korang kene redi... Perkara utama.... jadilah ketua keluarga yang baik... Segala tindak tanduk korang....anak-anak dan si isteri akan perhatikan... Orang luar mungkin tak tau sangat perangai di sebalik tabir tu.... tapi isteri dan anak-anak nie...korang takkan boleh kencing punyer... 

Masa kapel tunjuk baik dan indah-indah jer kan... lepas kawin....mula la pecah tembelang satu persatu.... Sama jer isteri atau suami.... Biasa la tu... Sebab hanya orang yang terdekat dengan kita jer tau sifat sebenar kita...

Rosak amalan dan ajaran si suami/bapa nie.... maka rosak la anak-anak depa.... isteri tu mungkin boleh diselamatkan lagi kalau imannya kuat... Anak-anak akan mencontohi si bapa dahulu sebelum mencontohi orang lain... Kalau si bapa tu sengal dan tak tahu akan adab-adab sopan.... Maka anaknya hampir pasti akan meniru segala apa yang si bapa buat.... Lagi-lagi si kecil yang baru berumur 2 tahun ke atas... Bila masa kecil pun si anak dididik secara salah dan sesat... maka susah ler nak betulkan balik....

Sebagai contohnya... Si bapa nie jarang bagi salam bile bertegur sapa.... Maka si anak pun sangat la berat mulut nak wish salam dekat sapa-sapa.... Sama juger dengan mengucap "terima kasih" biler dapat something dari orang lain.... Benda simple n stedi nie susah nak diamalkan kalau si bapa tu tak didik anaknyer berbuat demikian..... Lagi satu... buang sampah ke tempatnya iaitu tong sampah.... Benda ni pun simple.... tapi kalau si bapak tu sendiri yang suka buang sampah merata-rata.... Agak-agak si anak suka buang sampah ke mana? Dua saat dari sekarang.... he he

Kalau si suami suka tinggal solat.... Amat la jarang si isteri tak tinggal solat... Akan terikut juger perangai si suami...kerana suami kan ketua keluarga.... Anak-anak apetah lagi.... Lagi dier suka.... Kalau si suami/bapa ni suka berhibur...hidup asyik nak enjoy jer.... Si anak pun mungkin akan turut sama suka enjoy jer hidup dier... Jangan salahkan si anak kalau suka melompat macam monyet di jalanan jika si bapa sendiri yang bangang dan suka terkinja-kinja macam beruk...

Bukan semua si bapa/suami tu jahat.... ada yang baik... Tapi yang baik secara individu ni masalah jugak... Si suami/bapa dah beriman dan beramal soleh...tapi tak diajak nyer sekali si isteri dan anak-anak.... ni pun salah juger... Ajak la sama-sama beramal soleh.... barula jadi seorang ketua yang baik... 

Contohnya..... Si suami nak pi solat di masjid.... yang si isteri nak pi shopping mall.... Ape salahnye diajaknyer sekali bersolat bersama....Si suami jadi imam lagi bagus...  Lepas tu keluar la sekali sambil berpegangan tangan ke shopping mall tu....he he....Si anak pun sama... walaupun time nak solat tu time siaran Upin dan Ipin... Jangan la si bapa berlembut sangat.... tutup je TV tu... Biar depa tau mane lagi penting.... solat ker....Upin dan Ipin yang penting.... Simple.... Tapi susah nak dibuat....kan? Sebab cara menyayangi anak-anak dan isteri dah makin menyimpang... Salah saper?

Sebagai ketua keluarga.... perlu memimpin keluarga korang dengan sebaiknya.... Jangan dibawa ke jalan yang sesat...bawak ke jalan yang benar.... baru la ada keberkatan... Si isteri berperanan sebagai penasihat dalam keluarga... Tak salah berbincang... Tapi jangan sampai mengarah si suami.... Si suami ada kuasa vetto.... Cuma perlu digunakan dengan ikhlas dan demi kebaikan keluarga... Bukannya bersifat peribadi..

Ini baru satu isu.... iaitu isu JADILAH SEORANG KETUA KELUARGA YANG BAIK. Banyak lagi isu yang nak dikupas untuk jadi seorang suami/bapa yang baik... Antaranya ialah isu nafkah dan lain-lain...Sape kata senang.... susah beb... Hanya yang bersedia sajer yang dapat menjadi seorang suami/bapa yang baik.....

P/S: Kalau si bapaknya duk ajar anak bercakap kasar.... Agak-agak si anak tu cakap sopan tak nanti? Aku rasa semua dah faham kan.... :)

Monday, September 19, 2011

Pokok Ajaib | Pokok Moringa

Pokok Moringa
Aku keluarkan entri nie bukan sebab aku ni asal dari UPM ok....(Sepatutnya UPM dah boleh stat develop research pasal tumbuhan nie) Tapi sekadar nak berkongsi pengetahuan pasal alam semulajadi kita nie.... Bukan tahu setakat dunia hiburan semata-mata atau nak melompat terkinja-kinja macam beruk mak yeh jer..... Perlu tahu akan nikmat semulajadi yang Allah dah bagi kat kita nie....Pernah dengar akan pokok Moringa?


Yang terbaru dan hangat di internet sekarang (bagi yang aware jer) ialah.... Pokok Moringa... Pokok nie dikatakan pokok ajaib atau omputeh nyer ialah... "Miracle Tree". Pokok nie mengandungi nutrisi yang baik dan dikatakan boleh menyembuhkan pelbagai jenis penyakit..... 

Kebanyakan penyakit berpunca dari kita sendiri.... Korang sendiri... sebab utama sekarang... malas nak exercise dan pemakanan yang tak sihat! Ye la... asyik duk minum air yang ada bikarbonat dan jugak makan junk food ajer.. Yang paling kronik....ROKOK! Otak pun boleh jadi mereng kalau duk jamu perut korang dengan makanan yang tah ape-ape tu... Sori cakap la kan... sememangnya takde doktor di dunia nie menggalakkan makan benda-benda tu atau hisap rokok.... Dan aku nie bukannya doktor... Aku cuma menulis berlandaskan kesedaran pasal kesihatan....

Jadi, langkah alternatifnya.... terpaksa la cari ubat atau inisiatif untuk mengelakkan korang tu ada penyakit... muda-muda pun dah ada penyakit kronik kan... Tu pun tak sedar-sedar lagi.... Bila ada keluarkan fatwa  HARAM.... maka ada la hujah-hujah yang tak masuk akal nak defend kan... Suka hati korang la... Jadi, oleh itu...maka saintis kesihatan pun buat la kajian demi kajian... akhirnya terjumpa pokok Moringa nie...

Ok....kita dah ada kurma.... kita dah ada buah Tin... buah zaitun.... Kita juga dah ada cendawan Mekah atau kulat Song.... kita juga dah ada Pokok Mas Cotek.... sekarang nie ada pulak Pokok Moringa.... Semuanya untuk pertingkatkan kesihatan kita.... Tapi kan... segala makanan kesihatan nie tak berguna kalau korang sendiri yang cari pasal.... Korang sendiri yang sengaja cari penyakit.....

P/S: Mencegah adalah lebih baik dari merawat... Jadi, sila jaga kesihatan anda dengan TINGGALKAN punca penyakit tu...

Saturday, September 17, 2011

Budak Loni Semua Barang "Besar-besar"

Apa yang besar? Lagu popular zaman kini.... Aku baru dengar dari abang ipar aku nih... Memang bes giler la.... he he he.. Korang nak layan jugak...layan la yer.... Aku nak pi Majlis pulak malam nie....


Amacam......Boleh tahan tak? ha ha ha..... Aku tergelak jugak la tengok video nie..... Sape like...share la dalam FB ke Twitter korang ker.... he he he... Penyanyi ni namanya Jeming Intan Berlian... Lagunyer Dr. Mental...Layan.....Zassss~~

P/S: Dikir moden nie.... ha ha ha...

Sudah Kencing Tapi Tak Mau Basuh Ker....Haiyya...

Kenyataan orang zaman sekarang nie ramai yang tak basuh kencing bile dah selesai kencing.... Kemalasan ker... atau dah terbiasa dengan ajaran gitu.... Ops.... kepada yang bukan Islam.... Agama Islam sememangnya menyuruh orang yang kencing tu membasuh kemaluannya itu selepas sudah kencing dan menyimbah mangkuk tandas itu selepas selesai membuat hajat.....Takde istilah kencing dan tinggal!

Oh Media

Apa? Alasan air tarak? Haiyya.....Tisu kan ada maa.... Kesat la kemaluan tu guna tisu.... Apa masalahnya.... Tapi jangan gesel di dinding tandas! Pengotor giler oit! Kalau yang kencing dalam hutan.... Kene kesat jugak guna dedaun yang agak kesat..... jangan guna daun yang berduri pulak! Berdarah habis la kemaluan korang yang disayangi tu....

Dah selesai basuh kemaluan... flush la tandas tu abang kakak sekalian.... Ye la... kate buang hajat dalam tandas awam.... Kene la jaga bersama... bukannya mengharapkan makcik cleaner jer yang tolong flushkan.... Flush rosak? Simbah la dengan air pili sebelah tu.... Kejap jer pun.... Bersihkan la dulu sebelum ada orang lain mengutuk najis korang tu...Korang jugak terkena tempias nanti...

Sekali si pengguna selepas korang tu menyumpah seranah empunya air kencing tu....sebab berbau hancing... Korang jugak yang kene bala nanti... Ye la.... kata-kata yang keluar di mulut tu ibarat doa... kalau dah banyak kali dikutuk.... Korang jugak yang hidup tak berkat.....

Senang je kan.... kencing....pastu flush... Takde flush....simbah dengan air.... Biler dah hilang bau... Selesai la tu... Jadi la masyarakat yang prihatin dan berfikiran waras...... Korang pandai buang.....pandai la bersihkan... Jangan jadi orang yang tak bertanggungjawab pulak kan.... 

P/S: Kencing kalau boleh duduk yer....jangan berdiri...he he he

Friday, September 16, 2011

Tips Bagaimana Nak Dapatkan Buffered Earning (BE) Dari Nuffnang

Dalam entri aku yang nie ( SINI ) ... ada yang cuba tanya pasal macam mana nak dapatkan BE dari Nuffnang... Haaa.... Senang jer... Kalau korang ikut step-step nie....Insya Allah....akan dapat la Buffered Earning dari Nuffanng tu nanti.....

Mula-mula....korang kene la mendaftarkan diri di bawah Nuffnang.... Biar blog korang ada dalam list dier dulu... Ok...lepas tu....korang kene la ikut arahan depa pasal nak letak iklan tu... Jangan tak letak pulak... Itu ler yang basicnyer.... Takde istilah tak tamak bab nak letak iklan Nuffnang... Letak je semua...he he he

Haaa.....lepas tu....keje korang....kene la aktif sikit... Biar hidup blog tu... Depa tau sape yang aktif dan tak aktif dalam berblogging.... Entri ada satu sehari pun dah ok bagi yang dah power... bagi yang baru....kene la banyak sikit... Ok....biler dah mengaktifkan diri tu... Korang kene la sampai target asas sebelum dapat BE...

Target asas dier....kene la Unique Visitor atau UV melebihi seratus sehari... Bukan page view ok.... UV yang kene lebih seratus.... Lepas tu cuba mentenkan selama beberapa minggu... Bagi blogger baru...susah la sikit....tapi kalau dah lama...senang jer tu....

Ok.... dah menten kan UV tu dalam seratus ke atas..... Korang tunggu je la ... Nanti ada la tu BE.... Haaaa.... korang kene jugak lengkapkan maklumat diri dalam Nuffnang.... Kene lengkapkan kesemua maklumat diri yang diminta....baru la dapat BE tu... Kalo tak....UV seribu pun tak dapat BE.... 

Satu lagi petua terbaru..... UV jangan banyak sangat (1000 ke atas) kalau nak BE dari Nuffnang....ha ha ha... Ni member aku cakap...bukan aku yang cakap..... Tapi....macam betul jer....hehehe.. Selamat berusaha dan selamat berblogging ok.....

P/S: Usaha tangga kejayaan...he he he

Nuffnang Suka Menipu !

Aku benci dengan Nuffnang.... Sebab Nuffnang nie suka sangat menipunyer.... Ada jer cara dier nak menipu... Aku kekadang dah fed up jugak dengan Nuffnang nie.... Mesti korang merasa perkara yang sama kan?


Tapi aku tak marah sangat dekat Nuffnang..... sebab tipu dier tu tipu-tipu manja gitu...he he he... Gurau jer ok... Nuffnang  TAK TIPU pun.... cuma tak puas hati jer... Tak puas hati bercampur gembira....erk... macam mana tu?

Aku baru dapat Buffered Earning baru.... awal-awal haritu dapat satu jer.... sekali cek pagi tadi... dapat TIGA beb! Muahaha..... THANKS NUFFNANG!! Tenkiu sebab sudi bagi BE lagi.... Baru ada semangat sikit cek akaun Nuffnang..... Dah lama giler aku tak dapat BE...Dekat dua bulan dah kot...

Tapi yang peliknya.... Time blog nie dapat UV 1400 ke atas haritu....takde pulak BE nyer.... Ingatkan dapat BE lagi banyak time tu.... Sekarang nie UV aku jatuh sikit sebab aku dah start bizi dengan kerja... Masa untuk blog dah dikurangkan... Dapat menten UV 500 ke atas tu pun dah kire ok dah..... Tapi time ni ler dapat tiga BE.... Haih...

Apa-apa pun.....THANKS Nuffnang..... Gua sayang sama Lu... Kalau ada projek apa-apa.....hulur-hulur la kat aku ni ek.... Akan aku promote kan habis-habisan.... Silap-silap cecah UV 2000 kot nanti.... he he he...

P/S: Rezeki di bulan Syawal.... Alhamdulillah....

Pelacur Bertudung

Zaman sekarang ni makin giler dan makin pelik.... Zaman yang semakin ke arah kebinasaan dari segi moral dan sosial... Rosaknya akhlak seseorang tak kira dah apa jenis pakaian yang dipakai nya.... Kali nie...aku nak citer pasal pelacur..... Kalau pakai nampak dedah sana sini mungkin dah jadi kebiasaan....Kali nie aku nak kupas pasal pelacur bertudung....Yess....memang wujud der....

Aku dapat tau pasal nie dah lama....cuma tak berani nak citer lagi...Takut ia cuma khabar angin jer....Tapi selepas aku terbaca komen seorang blogger nie... Maka aku rasa ada benarnya.... 

Oh Media
Amacam? Dapat baca tak? Kalau tak dapat baca....boleh besarkan dengan klik dekat gambar tu... atau boleh direct baca di Oh Media. Aku pun dapat dari sana....cuma nak tolong sebarkan keadaan pelacuran di Malaysia nie... Sebab mungkin ramai lagi yang tak aware keadaan tenat dan nazaknya moral dan sosial negara Malaysia nie...

Dah la jadi pelacur....merosakkan imej wanita bertudung labuh pulak tu... Bukan saje wanita bertudung....bahkan student IPT pun terkena tempias nyer... Ingat lagi tak aku citer pasal Perubahan Yang mungkin melanda student yang masuk IPT di SINI ?... Kan ada benarnye tu....

Aku agak sedih biler baca citer nie.... Apa nak jadi nie oi... Pemakaian dan ok....tapi kenapa sesat dan rosak sampai nak jadi pelacur? Kalau takde duit sangat pun.... Korang boleh gunakan saluran Islam...ZAKAT!! Ape yang bodoh sangat nie? Risaukan perut ker....risaukan kepuasan nafsu? Dari duk melacur sana sini tu....baik korang keje tolong-tolong makcik kat Cafe tu.... sekurang-kurangnya makan minum dah lepas....

Tak pun keje part time jadi cikgu tadika ker... Apa-apa yang HALAL... Seribu satu macam lagi keje halal boleh dicari... Kenapa melacur juga yang dipilih... Ni la sebab aku nak Pendidikan Islam diwajibkan dapat kredit sebelum masuk IPT ( SINI ) ....Dapat A lagi bagus.... Atau pun ubah cara pembelajaran pendidikan islam tu.... Biar banyakkan praktikal dari teori dalam kelas.... Perlukan perubahan drastik bermula dari sekarang....sebab keadaan dah tahap darurat dah nie!

P/S: Risau kan generasi masa depan...anak aku yang bakal lahir.... haih...

Thursday, September 15, 2011

Lelaki Perempuan Berdua-duaan di Bilik Adalah Perkara Biasa? | Dialog Kisah Benar

Ni aku sedut kisah benar (kot?) dari status member aku di FB....  Member aku tu tengah cari housmate baru...Maka dia pun buat la iklan di facebook dan jugak di kawasan perumahan kot... Member aku nie pempuan... Maka ada la sorang yang berminat nak jadi housemate dier.... Nama olok-olok dalam citer nie... Aku bagi Minah la kot... 

Minah : Assalamualaikum.... Ini Nisa ( Pun bukan nama sebenar) ker?

Nisa: Waalaikumussalam...Ye saya... Sape nie ek?

Minah: Saya Minah, berminat nak masuk rumah tu... Rumah tu macam mana yer?

Nisa: Oooh.... Elok la tu... (Baik nie...Siap bagi salam lagi..memang sesuai la jadi housemate aku gamaknya). Ermm...rumah nie ada tiga bilik.... Sekarang nie ada satu bilik kosong... Kalau berminat... Bolehla duduk di bilik tu...


Minah: Bilik tu besar tak?

Nisa: Besar la jugak...siap dah ada almari, katil, meja solek... Sebab tuan empunya dulu malas nak bawak skali barang tu...dier kire tinggal jer.

Minah: Waa......bagusnyer... Kirenyer muat la untuk dua orang ek?

Nisa: Dua orang? Sape sorang lagi? adik ker?

Minah: Tak lah...... boyfriend I... Ermm.. ok la kalau gitu... Kire jadi la ek...

Nisa: Boypren? Boypren ke suami?

Minah: Boyfriend kak.... Takper...kami dah selalu tinggal bersama... Boleh yer kak? Kire Jadi la kan..

Nisa: TAK JADI!! (Hampeh tol... selamba badak dier jer nak bawak boypren...huh)

Memang dah jadi trend ke tidur bersama pasangan walaupun tak kawin lagi??? Kalau betul la macam nie.... teruk giler... Apa nak jadi nie.... Oh yer.... citer nie memang sah dari sumber orang Melayu!

Semakan Keputusan e-Rayuan IPTA/UPU 2011

Keputusan permohonan rayuan 30,414 pelajar bagi kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk Program Pengajian Lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sesi akademik 2011/2012 boleh disemak mulai 12 tengah hari ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi (JPT), Prof Datuk Dr Rujhan Mustafa, berkata keputusan e-Rayuan itu boleh diakses pelajar berkenaan melalui laman web Unit Pusat Universiti (UPU).

“Dasar pemilihan dalam proses e-Rayuan dikemukakan adalah kekal, berasaskan prinsip meritokrasi dengan mengambil kira 90 peratus markah akademik dan 10 peratus lagi markah kokurikulum. Perlu dijelaskan di sini persaingan dalam kalangan calon yang mengemukakan rayuan adalah sengit kerana terdapat ramai calon cemerlang, sedangkan bilangan tempat disediakan adalah terhad,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini semalam.

Rujhan berkata, pertimbangan sewajarnya sudah dibuat sebelum keputusan ini diambil dan hanya diberikan kepada pelajar yang membuat e-Rayuan berdasarkan bilangan kekosongan yang masih ada selepas proses pendaftaran semua pelajar baru selesai.

Pelajar yang ingin menyemak status rayuan mereka boleh menghubungi talian 03-88706755, 03-88706766, atau melayari laman web http://upu.mohe.gov.my.

Dipetik dari akhbar.
Aku rasa lepas pukul 12.00 tengah hari baru boleh kot.... LINK untuk ke sistem e-rayuan :

Gelagat Gempak Media Berbanding Situasi Sebenar

Ni citer benar ok.... Pasal gelagat media massa seluruh dunia... Dan ilmu nie la yang banyak digunakan bloggers termasuk aku..he he he... Nak tau apakah yang cuba aku sampaikan nie? Haaa.... cuba tengok situasi nie...

SITUASI : Seorang Pakcik YB bernama YB Pak Pandir pergi ke kedai untuk membeli ubi... Semasa ingin melintas jalan.... Pak Pandir dilanggar motokar berjenama Mercedes Benz..... mati di tempat kejadian.... Innalillah....

Maka berita nie pun disebarkan oleh akhbar-akhbar dan media tempatan.....

BULETIN UTAMA - Pak Pandir meninggal dunia.. Pemandu Mercedes Benz dicari..

HARIAN METRO - Hangat dan Panas!! Pak Pandir mati kerana ubi!

UTUSAN MALAYSIA - Kematian Pak Pandir tragis... Dilanggar Mercedes disyaki pembangkang

HARAKAH - Kami tiada Mercedes....

MALAYSIA KINI - Langgar lari Pak Pandir..Di mana keadilan?!

BERITA HARIAN - Kematian Pak Pandir kerana ubi dan pembangkang

SINAR HARIAN - Kematian tragis YB Pak Pandir kerana perjuangkan ubi

KOSMO - Kerana Ubi, Badan Binasa - Pak Pandir Meninggal.

BLOGGER - Video Kejadian Langgar Lari YB Pak Pandir [Takde video pun...]

BLOGGER PARANOID - Keraguan sijil halal ubi menjadi sebab Pak Pandir dibunuh.

MASTIKA - Misteri kematian Pak Pandir, Temubual bersama Hantu Bonceng

Inilah negaraku yang tercinta..... MALAYSIA...:)

Sasaran 2013 - Kereta Elektrik Dari Proton

Proton mensasarkan pengeluaran kenderaan elektrik pada tahun 2013 nanti.... Buat masa ini... 8  kenderaan elektrik Proton sudah sedia untuk dipandu uji.... Ini bukan cerita dongeng....ini cerita benar.... baru dilaporkan secara rasmi di Buletin Utama, TV3...

Proton nampaknya dah membuka lembaran baru lagi dengan kenderaan elektrik nie.... Ye la.... sekarang kan minyak dah mahal... Sah akan naik lagi nanti....tunggu masa jer... Nak harapkan harga turun... ermm....jangan mimpi ler.. Jarang sesangat barang yang naik harga akan turun harga balik.... 

Dengan adanya kereta berkuasa elektrik keluaran tempatan nie... Maka save la dari segi minyak.. Tapi harga kereta tu pulak yang mahal nyer.... Aku tak pasti berapa harga kereta yang ditetapkan....tapi memang komfem akan naik harga... Harap-harap harga kenderaan Proton tu takde la melebihi harga kereta Honda atau Toyota... Sebab sah-sah depa pilih kereta keluaran Jepun tu lagi kalau harga lebih kurang sama...

Apa-apa pun...usaha memajukan kenderaan tempatan patut dipuji... Semoga uji pandu kereta elektrik tempatan tu berjalan dengan lancar dan memuaskan semua pihak... Aku tunggu je la... Kalau harganya berpatutan....aku beli la nanti... Sekarang kumpul duit dulu... tak nak loan banyak-banyak...he he he

P/S: Kalau ada kereta berkuasa enjin angin kan bagus... makin laju makin save...he he

Wednesday, September 14, 2011

Aktiviti HARAM dan HARUS Di Waktu Petang..


Waktu petang nie sememangnya banyak manfaatnya... Tapi kalau disalah guna kan... rugi jugak.. Budaya sekarang nie aku tengok tak menggunakan waktu petang dengan sebaiknya.... Nampak remeh.... tapi benda remeh cenggini ler yang bagi effect kat hidup korang sumer....

Waktu petang nie kirenyer lepas asar la kan.... Masuk je asar tu....haaa dah kira petang la... Kalau lepas zohor tu... kire ok lagi...tak termasuk dalam perbincangan dalam entri nie.... Kirenyer....kalau lepas asar....dalam pukul 4.30 ptg hingga la masuk waktu maghrib... Ada perkara yang harus dibuat dan kalau boleh JANGAN dibuat.... 

Waktu petang nie sepatutnya diisi dengan riadah... Riadah macam mane? tak kisah la macam mane pun... Korang nak berjogging ker.... nak ke gym ker.... atau sekadar berjalan-jalan di trek jogging... Janji mengamalkan kehidupan sihat... bagi ahli sukan...ni perkara wajib... Waktu cenggini la masa nak main bola... Bukannya main bola dua bijik tergantung tu! Erkk.... bagi yang tak faham....ignore jer.... Tak penting...lalala~~

Kalau rasa malas giler nak beriadah atau memang jenis kaki bangku atau tak minat bersukan dan berpeluh.... Korang boleh manfaatkan waktu petang nie dengan mengemas. rumah... kemas-kemas bilik ker... kemas rumah ker... bersihkan halaman rumah ker... waktu nie sesuai sebab matahari takde la panas sampai terbakor kulit tu kan.... Panas-panas suam kuku jer nie... Rumah pun cantik...badan pun sihat..

Perkara yang HARAM dibuat waktu petang lepas asar nie.... ialah TIDO! Jangan tidur lepas asar.... memang tak elok... Sebabnya.... badan korang akan cepat letih dan tak bermaya.... Sepenat mana pun badan korang... kalau boleh jangan tidur lepas asar.... Kalau nak tidur sangat....tidur sebelum masuk waktu asar... 

Sebab lain ialah.... tidur lepas waktu asar akan mengeluarkan satu cecair... Bukan tidur basah ok! Cecair ni bukannya meleleh keluar macam tu.... Cecair nie akan melembapkan otak korang.... maknanya sesape yang selalu tidur lepas asar.... Otak depa ni akan jadi semakin lembap dan makin slow.... Jangan nak salahkan sesape kalau korang tu susah nak hafal benda atau nak memorize something.... 

Benda nie basic jer... tapi amatla penting untuk kesejahteraan hidup korang untuk masa depan... Waktu petang adalah waktu untuk melepaskan tension korang... Pergila beriadah atau bermain dengan anak-anak.. Kalau malas sangat nak bergerak.... Main je la apa-apa game dekat komputer korang tu... elakkan tidur...

P/S: Kalau budak-budak, tidur petang nie akan buatkan depa tu ngigau atau buat perangai.....:)

Tuesday, September 13, 2011

Apesal Budak Sekarang Ramai Yang Senget Ek...

Budak sekarang ramai yang senget... Bukan senget bahu sebab cacat accident ke aper.... Tapi senget sebab ramai yang tak paham pasal etika dan moral kehidupan.... Senget yang bermaksud kurang ajar dan tidak bermoral.... Lagi-lagi budak melayu.... Kenapa yer?

Ni la komen original dari aku.... banyak faktornya.... pendidikan awal datangnya dari rumah.... Jika tak diajar secara proper....rosak la budak tu... Tapi aku tak nak komen banyak pasal pendidikan dari rumah nie... Sebab nie atas individu.....

Aku cuma nak komen pasal peranan pemimpin negara nie... Bukannya nak komen suka-suka...ataupun nak berpolitik..... takde masenyer aku nak berpolitik nih...tapi nie cadangan dari pemikiran seorang bergelar rakyat Malaysia untuk pembangunan insan negara tercinta nie.... Ada satu benda yang aku tak paham dan sampai sekarang tertanya-tanya.. 

Konsep etika dan moral nie sebenarnya berkait rapat dengan ajaran agama... Kalau sorang tu kuat pegangan agamanya.... maka moralnya pun komfem elok dan etika pun mesti dier paham... Jadi....sebagai peranan pemimpin... kenapa tak WAJIB kan PENDIDIKAN ISLAM di sekolah sebagai subjek wajib lulus untuk masuk Universiti atau Matrikulasi bagi student Melayu?

Aku rasa dah sampai masanya kerajaan mewajibkan pendidikan islam untuk masuk ke peringkat lebih tinggi dalam sistem pendidikan sekarang.... Sebab aku tengok budak zaman sekarang nie tersangat pentingkan sains dan matematik hingga terlupa perkara yang lebih penting....iaitu agama. Elok ke macam nie? Sangat la tak elok.... Keruntuhan moral dan budaya terjadi bila kita tinggalkan ajaran agama... Berjaya setinggi mana pun.... kalau agama hampeh... Tak ke mana jugak.... Sila berbalik kepada sejarah tamadun lampau... apa punca keruntuhan tamadun-tamadun besar dunia tu... Di mana silapnya..... Semuanya berkaitan keruntuhan pegangan etika dan moral..

Percaya atau tidak.... budak sekarang nie.... kalau tanya bab matematik.... sampai ke tahap Einstein pun boleh jawab..... Tapi kalau tanya bab pendidikan islam.... Level sekolah rendah pun kene pikir panjang... ape kes? Even yang paling mudah pun susah nak diamalkan.... Contohnya... beri salam... berapa kerat jer dari golongan melayu yang muda-muda nie yang bagi salam biler jumpa kawan atau pensyarah depa? Sorang dari berpuluh-puluh jer.... Tak ke teruk tu? Tu pasal salam... pasal yang lain? 

Takde dah istilah "LEK LUU" atau "WAKLU" pasal nie.... Bagi yang sokong isu nie... Aku nasihatkan sila sebarkan.... biar sampai ke telinga pemimpin atau orang yang ada kuasa nak perluaskan pasal hal nie... Sama-sama kita gemblengkan tenaga cuba bantu generasi masa depan yang makin kabur dan sesat nie...

P/S: Sape sokong sila LIKE.... Sharekan di Facebook dan Twitter pun bagus juger...

Awas 2012, Ribut Solar Akan Melanda

Sape kat sini tau pasal ribut solar? Kepada yang masih tak tau..... Matahari kita pun ada fenomena yang tersendiri.... Oleh kerana matahari nie adalah sebiji bebola gas yang sangat besar dan tumpat.... Pastinya ada jugak la kejadian tindak balas kimia dan kitaran semulajadi yang berlaku kat dalam matahari tu.... Matahari nie bukannya mentol besar atau lampu pendaflour yang macam kat umah korang tu.....


Apa-apa kejadian yang berlaku kat alam semesta nie...akan ada effect nyer dekat bumi.... Contohnya... kalau ada meteor besar melintas dekat dengan bumi.... akan ada kesannya dekat bumi.... Tarikan graviti meteor tu akan menyebabkan perubahan air pasang surut lautan dunia.... Korang tau kan.... air pasang surut kat bumi sekarang nie hanya akan berlaku kerana adanya bulan dan matahari?

Jadi.... kesannya lebih kurang sama dengan ribut solar nie... Ribut solar akan berlaku dijangka pada tahun 2012 atau awal tahun 2013.... Ia berlaku setiap kitaran 11 tahun.... Ribut solar nie akan melepaskan sinaran yang akan mengganggu elektromagnet bumi.... Nak tau kesan buruk dier?

Kesan buruknyer ialah... kemungkinan segala teknologi yang berunsurkan elektromagnet atau gelombang seperti hanset, satelit, dan lain-lain tak boleh nak guna dah.... Semuanya jadi hopeless... Segala radio komunikasi tak boleh digunakan dah termasuk GPS.... Tau kan apa impaknya.... Semua kemudahan kita sekarang nie bergantung harap kat teknologi nie.... Bila dah jadi macam nie... cuba bayangkan....

Sebelum nie memang berlaku ribut solar setiap 11 tahun... Tapi ributnya tak berapa kuat.... dijangka ribut solar yang akan melanda 2012 adalah yang terburuk kerana ada kaitan dengan kejadian semulajadi alam semesta...mungkin sebab penjajaran planet pada tahun yang sama.... 

Yang peliknya... ritual Zionis pun setiap 11 tahun.... Tahun kiraan kaum Mayan pun mengikut kitaran 11 tahun.... Apa kaitannya? He he... Sila baca pasal sejarah Mayan dan kaitannya dengan kitaran Matahari... Sememangnya sejarah Paleolitik, Neolitik dan Mesolitik tu bagi aku amat la mengarut dan tak boleh pakai... Manusia dari dulu lagi sudah bertamadun! Cuma cara mengadaptasi cara hidup je berbeza.... Ops.... lari tajuk sudaa....he he he...

P/S: Macam mana bila takleh guna teknologi ek... Agak-agak huru-hara tak manusia sekarang? :)

Safee Sali Ke Cardiff City

Akhirnya terjawab sudaaa..... Safee Sali akhirnya akan ke Cardiff City.... kelab liga Inggeris yang sekarang nie berada di tangga ke-6 dalam liga kejuaraan England.... Liga nombor dua tertinggi di England... Walaupun berita nie dah agak lapuk... Tapi aku cuma nak pastikan berita benar-benar terjadi.....

Diambil dari KOSMO
Cardiff City adalah kelab pertama yang dimiliki rakyat Malaysia.... kelab kedua ialah Queens Park Rangers... Sebelum nie Safee Sali ada dikhabarkan akan ke QPR juger... Tapi akhirnya memilih Cardiff City sebagai destinasi seterusnya selepas menabur kudrat di Pelita Jaya...

Safee Sali akan ke Cardiff City untuk menghadiri sesi latihan dan ujian yang pastinya melakar sejarah buat negara kita.... Masa depan Safee Sali bergantung pada keputusan latihan dan ujiannya itu.... Jika berjaya memuaskan Malky Mackay, iaitu pengurus kelab itu.... Safee Sali akan ditawarkan kontrak untuk bermain di kelab itu...

Safiq Rahim juger dikhabarkan akan ke England tetapi masih terikat dengan kontrak dengan Selangor untuk Piala Malaysia.... Jika benar la berita nie.... Maka Safiq Rahim juger mungkin akan menjadi pemain kedua yang akan bermain di sana...

Semoga semakin ramai la pemain negara kita yang akan terpilih untuk bermain di sana.... Aku rasa ramai lagi pemain yang mampu dan boleh menyinar jika diberi peluang bermain di sana... Sebab pemain kita sememangnya mampu untuk ke persada antarabangsa....cuma pendedahan jer yang tidak mencukupi...

P/S: Norshahrul Idlan Talaha takde orang nak beli ker.....he he

Monday, September 12, 2011

Tukar Mood Oooi.....

Hari nie adalah hari Isnin... permulaan bagi banyak bende... Bagi yang bekerja... hari ni la permulaan untuk depa bekerja untuk minggu nie....Sabtu dan Ahad tu kejap jer berlalu.... Rasa macam nak sambung lagi je kan... Biasa la tu.... bila dah masuk Isnin.... mula la rasa bermalas-malasan....

Hari nie jugak ialah hari permulaan bagi student UPM membuka lembaran baru.... Semua pelajar UPM akan start hari nie belajar balik... Dalam 4 bulan bercuti... Aku rasa semua otak-otak cerdik pandai nie dalam keadaan beku dan sejuk kot.... Sebab 4 bulan tu...Lama ooo bercuti....

Bagi student baru... hari nie depa baru nak belajar melangkah ke kuliah di universiti... Perubahan cara pembelajaran yang sememangnya dah ramai yang terkejut...Takleh nak adapt... Aku ingat lagi masa aku mula-mula masuk universiti dulu... Banyak peristiwa kelakar dan kekok yang aku buat...he he he...

Perkara pertama yang aku tengok similar dengan budak-budak baru nie... Pasal pakaian... Hari first...komfem macam pening nak pakai baju apa... Dan ramai yang pilih baju formal siap pakai tie!! He he he... Biasala tu... Sejak dari sekolah lagi diajar kalau nak belajar..kene pakai baju khas.... 

Hari nie aku sepatutnya ada kelas nak diajar.... tapi jadi instructor lab jer... Minggu pertama mungkin takde lagi kot.... Persediaan dan dibuat... Cuma aku jer....dah lama tak mengajar... rasa cam kekok la pulak....huhuhu.... Apa-apa pun.... Tukar mood oooi!! Kita bukak lembaran baru! 

P/S: Hari nie komfem bizi giler...

Sunday, September 11, 2011

Apa Itu Komunis ? | Asal-Usul Komunis

Sekarang semua duk kalut pasal isu Mat Sabu yang menyokong perjuangan komunis di Bukit Kepong.... Habis semua melenting marah kat Mat Sabu nie... OK.... Aku tak mahu sentuh pasal isu Mat Sabu nie.... Sebab ada dua perkara yang menyebabkan aku tak nak sentuh.... Satu, sebab aku masih tak tengok video ucapan Mat Sabu secara PENUH...Kedua, Aku tak nak masuk campur pasal isu politik kartun Malaysia nie....he he...

Yang aku nak sentuh kat sini.....Isu KOMUNIS... Baik..sebelum korang duk melenting sana sini.... Korang tau tak apa itu komunis? Apa yang korang terbayang kalau sebut komunis? Si mata sepet? Pengganas? Atau sekadar satu pahaman politik? Haa....jawab....jawab.....

Sebenarnya.... Komunis nie pada dasarnya diwujudkan atas dasar apa? Kenapa wujudnya komunis nie di muka bumi nie? Sebelum mau ulas apa-apa isu.... SILA BELAJAR SEJARAH SECARA MENYELURUH. Bukannya cedok dua tiga ayat dari buku skolah atau mana-mana komik ciptaan penjajah.... 

Komunis nie diwujudkan pada asalnya untuk melemahkan sistem beraja di Russia dan di China... Hasil dari karya Karl Marx dan Friedrich Engels iaitu Das Kapital dan The Communist Manifesto..Sistem beraja China berjaya dilemahkan.... Ajaran komunis jadi kitab rujukan Mao dan pemimpin-pemimpin Komunis yang lain untuk menundukkan rakyat China. Itu adalah permulaan cerita Komunis nie...

Menundukkan bangsa Cina dengan satu fahaman yang ekstrem adalah amat penting kerana ia lebih mudah bagi bangsa Cina yang berfahaman Buddha pada amnya...sebab agama Buddha tidak ajar sistem ekonomi.... Ini berbeza dengan agama Islam yang lengkap keseluruhannya dan telah ada sistem ekonominya yang tersendiri....

Fahaman Komunis ini sebenarnya digunakan sebagai alat untuk menjatuhkan raja-raja dan pemerintah....Sebelum digunakan ke atas China...Fahaman komunis dah digunakan ke atas Russia...kerana Tzar Russia (raja Russia) sememangnya menentang akan satu pahaman dari pertubuhan yang memang tak asing lagi di mata dunia.... Pertubuhan itulah dalang sebenar di sebalik penubuhan komunis nie... Apakah pertubuhan tu? Nanti aku bagitau... 

Siapakah yang membunuh Tzar terakhir...Tzar Nicholas II? Ia adalah perancangan petubuhan itu yang berselindung di sebalik Bolshevik Komunis...Sejarah penghapusan Maharaja terakhir Russia adalah sama dengan skrip yang digunakan ke atas Maharaja China....Oleh itu...selepas mencipta Komunis....masanya untuk menjalankan dasar DIVIDE and CONQUER nyer (Macam penah dengar kan dasar nie....he he) .... Gulingkan sistem beraja!!

Apakah pertubuhan dunia tu? Dalang di sebalik tertubuhnya pahaman komunis nie? Apa pertubuhan yang Karl Marx dah join? Ermm....  Aku rasa semua penah dengar pertubuhan nie.... Namanya ialah.... FREEMASON. Pertubuhan yang menyokong penuh gerakan Zionis di seluruh pelusuk dunia.... Jadi sapekah komunis pada asalnya? Komunis adalah puppet depa untuk menjatuhkan sistem beraja Russia dan China... Kenapa kita pun terkena pahaman Komunis? Sila baca sejarah...... Nak ulas...mau panjang berjela entri aku nie....

P/S: Jadi, apa jawapan bagi isu Mat Sabu? Jawapan dier.... SILA KAJI SEJARAH...he he

Saturday, September 10, 2011

Cendawan Mekah | Mud-mud | Kombucha | Kulat Song

Masa raya ari tu....aku dapat satu lagi benda baru dalam hidup aku... Ni baru bes.... sentiasa dapat pengalaman dan pengetahuan baru.... Aku dapat tau nie lepas pegi ziarah kubur datuk aku.... Lepas pegi kubur... pegi la ziarah sedara yang tinggal dekat situ... Maka layan la orang tua duk sembang... Last-last keluar pasal kulat song... Atau nama luarnya... kulat mud-mud...

Aku duk pikir-pikir la....menatang apa nie... Sambil duk pasang telinga depa duk sembang... maka aku tertarik la pasal satu topik... air dari kulat nie boleh menyembuhkan pelbagai penyakit termasuk dapat mengawal kencing manis.... Dan yang menariknya.... air dier tu hasil dari air teh yang ditaruk gula juga! 

Yang selaput putih tu la cendawan mekah atau kulat song tu...
Maka...rasa nak tau tu makin kuat la kan.... sekali ayah aku kata...memang ada dah kat umah... apa lagi....aku nak try la cam ner rasanya.... Terus mintak secawan ( cawan zam-zam tu jer)... Rasanya macam cuka epal... masam-masam gitu.... Not bad sangat la untuk kategori ubat.... 

Sampai je kat sini... aku rasa nak selidik lagi...sebab ayah aku tak tau asal-usul kulat nie... Maka aku godek-godek la dalam internet.... Maka dapatla sedikit info pasal kulat nie.... Rupa-rupanya nama sebenarnya ialah Cendawan Mekah....atau lebih popularnya... Kombucha... 

Kulat nie boleh menebal sampai beberapa inci..
Asal-usulnya.... ada kaitan dengan Manchuria...Tapi ada jugak yang kata kehidupan asal kulat nie di dalam air zam-zam... Aku tak pasti jugak.. Cuma yang agak pastinya.....dari sumber di SINI, air kombucha nie sememangnya menjadi minuman kesihatan di Manchuria pada zaman dahulu kala... Dan hasil dari rutin meminum air nie.... Takde sorang pun dari kalangan depa nie...ada penyakit kanser! 

Kirenye.... sapa yang nak try ubat yang murah dan sememangnya boleh re-fill nie... Sila la bela cendawan nie di rumah.... Ayah aku try...sememangnya kencing manis terkawal... yang penting...korang kene jaga kebersihan... Macam mane nak bela cendawan mekah nie?

Cara dier senang jer.... Bela kulat nie dalam air teh bergula di dalam balang kaca...kemudian tutup dengan kain... Kasi dier bernafas sikit... Pastu minum je air tu.... Bila dah nak habis..re-fill je la... Modal dier hanya serbuk teh dan gula jer.... GULA tu.... Dengan air teh bergula dibuat ubat kencing manis...tak ke ajaib tu...he he he... Selain kencing manis...dikatakan jugak boleh mengelakkan gout, mengurangkan kolestrol, asma, batuk, dan lain-lain.... Boleh baca dekat SINI.

P/S: Sape berminat... boleh beli dengan ayah aku..he he

Friday, September 9, 2011

Cukai Topup ??

Sekarang nie semua sibuk pasal cukai... Cukai 6% untuk topup.... Agak-agak sape yang suka melompat bila dengar pasal nie? Sudah pasti la yang dapat hasil dari cukai nie kan... Yang kene bayar? Depa suka tak? Tapi.... Aku suka jer!!

Bukan betul-betul suka.... Tapi suka dalam duka nie oit.... Sampai topup pun kene cukai... Hadoi... Tau la ramai yang guna topup dari bil... Lagipun yang guna topup nie biasanya golongan yang sederhana...Yang tak mampu nak bayar bil tu... Takkan nak ambik duit depa jugak kot.... Bukan ker sepatutnya membantu keadaan ekonomi depa nie.....

Aku tak paham kenapa perlu adanya cukai topup... Jika difikir secara logiknya... Kalau topup pun ada cukai.... maknanya nanti mungkin SEMUA benda akan ada cukai... bayar parking pun ada cukai.... tol pun ada cukai... Sebab topup nie benda yang TAK SEPATUTNYA ADA CUKAI!

Aku tak tau la kot-kot ada yang pengguna topup yang setuju pasal benda nie... Sokong atas dasar ape...aku tak tau... Tapi aku nie bukannya menyokong bulat-bulat semua yang pemerintah buat... Sebab depa tu manusia jer.... Ada salah dan silap! Bab nie aku tak sokong.... Macam nak sedut duit rakyat jer... Sebab Pengguna topup nie bukannya dari golongan DATUK-DATUK atau DATIN-DATIN...Depa nie rakyat yang takde duit....golongan yang biasa-biasa jer.... golongan pakcik makcik kat kampung tu haa... golongan yang tengah mengumpul pendapatan macam aku nie.....Lain la kalau pengguna bil tu.... 

Mungkin ada yang kata cukai nie untuk pembangunan negara jugak.... Untuk kita jugak.... Sape yang cakap tu... banyak salahnya... sebab kalau dikatakan untuk pembangunan infrastruktur negara.... Bukan semua yang dapat merasa... Contohnya... buat bangunan tinggi-tinggi... Bukannya makcik pakcik kat kampung tu yang merasa.... hanya golongan yang tertentu je merasa....  Kalau dibuat tol.... walaupun dah guna duit cukai tu....Korang tetap kene bayar tol lagi! Takde nyer tol FREE!! ha ha ha.....

Mungkin nanti semua guna talian hayat je la... semua nak ada cukai... Guna emel je la.... tak pun gune mane-mane kawasan wi-fi free...guna skype...he he... Tak pun berhubung dengan family guna burung merpati cam dulu-dulu.... Kalau guna burung merpati pun kene bayar cukai....tak tau nak cakap ape la...he he he....

P/S: Emel mungkin menjadi mangsa seterusnya kot.....he he he...

Thursday, September 8, 2011

VLOG Anak Buah: Raya Di Pantai Irama [Video Paling Cute]

Masa raya kat Kelantan tempoh hari.....Aku dan wife sempat bawak anak-anak buah belah wife aku jalan-jalan.... Kitorang pegi Pantai Irama dekat Bachok jer.... Ingatkan sikit je manusia kat pantai time raya... Rupa-rupanya ramai giler... Ha ha ha.... Aku pulak first time beraya di pantai... Sebelum nie ziarah rumah sanak saudara jer....

Aku sempat la ambik video anak-anak sedara wife aku masa depa duk mandi tepi pantai.... Yang paling kelakar... yang paling kecik tu.... Namanya Hannan... Comel jer.... Paling rapat dengan wife aku... Sekarang nie rapat jugak dengan aku.... sikit-sikit nak naik kete aku...ha ha... Part paling bes video tu... "Saya Suka!!" hehe....

Layan la video kenangan tepi pantai kitorang nie.... he he he.... Bukan Vlog pun... Tapi video kenangan masa raya.... Bes jugak beraya buat piknik macam nie.....

video

P/S: Ada lagi video...aku nak upoad dekat 1tube jer.....:)

Susu Tetek Best..

Semalam aku bertapa di klinik kesihatan selama lapan jam.... Oleh kerana tersangat la boring duk menunggu wife aku buat check... Aku ni pun baca la semua poster yang ada dekat klinik tu.... Dan aku pun  terfikir la nak buat entri nie.... Ni bukan entri pasal tetek okeh.... Ni pasal susu tetek.. Atau bahasa sopannya.... susu ibu.... he he..

Banyak kelebihan susu ibu nie berbanding susu dalam tin tuu.... Ye la.... benda natural... komfem lebih baik dari benda yang dibuat oleh kita sendiri kan... Untuk pengetahuan semua... susu ibu atau susu dari tetek nie... Ada banyak khasiat untuk bayi-bayi.... Salah satunya....  kandungan proteinnya sangat tinggi berbanding susu proses tu....

Susu ibu jugak ada antibodi.... Maknanya anak-anak kecil tu nanti kalau selalu diberi susu dari badan nie.... Susah la sikit nak kene penyakit.... Selain tu jugak... boleh mengelakkan jangkitan usus bayi.... Senang citer.... cirit birit. ... Minum susu ibu nie takkan terkena cirit birit la kot.... Kalau bapak nyer yang minum...itu aku tak pasti...ha ha ha...

Selain tu jugak.... pemberian susu badan nie boleh mengeratkan hubungan anak dengan si ibu.... Ye la kan... si anak dapat kenyang...dan jugak pelukan ibu.... Kecik-kecik dah dapat pelukan ibu selalu.... Baru kukuh hubungan kekeluargaan....

Tapi kan.... aku dengar citer.... ibu-ibu sekarang jarang nak bagi susu badan kat anak..... kenapa ek? Ada yang aku dengar tu.... sebab senang nak tinggalkan kat rumah pengasuh.... Ada jugak aku terbaca dulu.... si ibu takut teteknya jadi jatuh sebab bagi susu kat anak.... Erkk.... Risaukan kecantikan lebih dari kesihatan anak ker? 

Aku terfikir jugak la kan.... Kan anak-anak muda sekarang nie banyak yang rosak akhlak kan.... Aku terlintas la kat fikiran nie... Mungkin salah satu sebabnya... anak-anak muda sekarang nie terlampau banyak minum susu lembu semasa awal bayi kot....Sikit sangat tumbesaran hasil dari susu tetek ibu sendiri..... Tu yang jadi perangai macam lembu tu.... he he he..... 

P/S: Penjagaan sejak dari kecil penting untuk pembentukan jiwa anak-anak....:)

Wednesday, September 7, 2011

Fakta Penting Perubahan Pelajar Baru Ke Universiti

Akhirnya aku dah selamat pulang ke Selangor.... Semalam baru sampai... sebagai permulaan tanda nak aktif balik..... ni la entri sempena budak-budak baru masuk universiti....semoga menjadi iktibar....Fakta penting perubahan pelajar baru bila dah masuk U... 

FAKTA NEGATIF:
  • Banyak pelajar bertudung berubah ke tidak bertudung masa di universiti... Mak bapak tak tau sebab bila balik ke kampung...imej bertudung kembali digunakan.... 
  • Ramai kapel start berputik masa di alam universiti.... Kapel saje ok lagi....tapi kebanyakan menuju ke arah kemaksiatan.... Check-in hotel sana sini.. Sebab utama: Terpengaruh kehidupan barat kot.....
  • Anak luar nikah jugak banyak terjadi kepada pelajar universiti.... Penyebaran berita dikurangkan demi menjaga maruah si mangsa... Penyelesaian: Sila jaga diri anda...bukan salah universiti
  • Ramai pelajar mula tinggal solat subuh semasa di universiti... Akibat berjaga malam....subuh habis tertinggal.... 
  • Perkataan mencarut semakin menjadi perkara biasa dalam percakapan...... Pengaruh kawan sekolej... 
  • CD lucah makin menjadi kegemaran.... tak kira lelaki atau perempuan... Mungkin terbawak-bawak dari alam persekolahan kot...
  • Kebanyakan ilmu agama pelajar berkurangan  kerana semakin diabaikan...yang dikejar hanyalah ilmu dalam silibus pengajian..
FAKTA POSITIF
  • Sesetengah pelajar mula  meningkatkan soft skill nyer... Lebih-lebih lagi dari segi pembentangan kertas kerja dan leadership skill.....
  • Pertuturan bahasa inggeris meningkat..Daya pemahaman pun meningkat...
  • Belajar berdikari dalam mencari penyelesaian masalah hidup.... 
  • Bagi yang aktif, dapat memanfaatkan kelebihan sebagai pelajar dengan menjoinkan diri dalam aktiviti kelab atau persatuan dengan benefit yang lebih..
  • Menambah kawan dan mematangkan diri...
Itu la sebahagian fakta-fakta menarik yang boleh dijadikan rujukan dan panduan buat semua pelajar universiti.... Fakta ni aku kupas berdasarkan pengalaman dan pemerhatian..... Kenapa banyak yang negatif? Erm...itula maknanya ramai yang takleh nak menyesuaikan diri di alam universiti.... Ramai yang terkandas dari segi pembentukan rohani dan keutuhan iman walaupun semuanya berjaya grad!! 

Sila jadikan fakta positif sebagai target korang bila nak grad.... dan cuba elakkan fakta negatif tu.... sebab aku tak nak nama korang terpahat di dalam list orang-orang yang GAGAL adapt untuk kehidupan baru di universiti... Rosak akhlak korang... rosak la generasi masa depan.... Dan negara pun akan semakin menuju ke arah kebinasaan...Sila aware benda nie...

P/S: Nak selesaikan masalah rasuah, sogokan, anak luar nikah.... semuanya berpunca dari awal.. DIRI ANDA SENDIRI

Friday, September 2, 2011

Persediaan Nak Masuk Universiti

Dalam 7hb September nie.... Semua pelajar baru universiti akan mendaftar masuk ke universiti.... Dunia baru bagi student baru nie....Bagi yang duk dekat-dekat tu....tak de masalah la kan... Tapi bagi yang duk jauh merantau.... Kekadang masalah jugak kalau tak buat preparation awal-awal...

So.....perkara pertama yang korang kene lakukan... Sila isi semua borang yang disediakan tu awal-awal.... Ni nak elak kalau ada permasalahan nanti....X-ray.... medical check-up... Yuran.... kalau boleh cuba setelkan awal-awal... Jangan bila masa nak daftar tu baru nak berkalut sumer tu.....Korang jugak pening nanti...

Ok....dah setel yang tu... yang keduanya.... korang listkan semua benda yang korang nak bawak.... LIST kan.... Jangan kata benda ni remeh... Keadaan jalan dan kedai kat kawasan universiti tak sama dengan kawasan kampung korang... Mungkin susah nak carik atau time tu jalan jem... Biler dah list....susah dah korang nak tertinggal barang masa datang ke universiti nanti.... 

Bagi yang datang jauh dari kawasan universiti...Biasanya depa tak biasa dengan jalan....tersesat la...ape la... So....nak elak perkara macam nie...Sekarang dah ada teknologi GPS... Setting awal-awal.... bagi yang takde GPS.... Cek awal-awal lokasi penginapan sementara korang ke tempat pendaftaran guna Google maps... Bagi yang takde internet kat umah....pegi ler Cybercafe kejap...amik pete....sekurang-kurangnya ada guideline...

Ok...yang kat atas tu preparation nak mendaftar.....Tapi ada satu lagi preparation korang patut buat lebih awal....preparation mental... Korang jangan anggap duk di Universiti nie sama dengan duk di sekolah atau di rumah.... Korang nanti akan hidup secara independent.....Belajar secara independent.... Maksudnya... Dah takde suapan dari cikgu-cikgu... Apa yang korang tak tau....korang kene carik sendiri.... Cara pembelajaran dah berubah.... 

Perkara yang paling penting untuk persediaan masuk universiti ialah.....Sila kuatkan iman sekuat-kuatnya... Pertambahkan amalan diri....sebab dugaan semakin kuat dan hebat....Takde dah larangan ibu bapa kalau dah masuk sini.... Kalau korang hanyut....hanyut la korang sampai ke tengah lautan... Tunggu masa je kene siat hidup-hidup dek burung seagull tu... Itu la cabaran paling hebat bila masuk ke alam universiti....

Jika rajin....korang boleh cuba baca apa-apa pengetahuan basic subjek sekolah dulu sebelum melangkah ke universiti... Sekurang-kurangnya ilmu basic dah ada.....Cuma nak tambah jer lagi.... Takde la lost sangat nanti... Tambahkan pengetahuan umum..... Cuba pertingkatkan self-esteem dalam diri.... sebab di alam universiti nie... Hanya orang yang berani ke depan je mampu betul-betul berjaya... Kalau tak...tenggelam la

P/S: Kalau nak tau fakta penting pasal perubahan pelajar bila masuk ke alam universiti.... Baca entri lepas nie...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785