Wednesday, August 28, 2013

Bagaimana Membuat Bajet Sendiri Yang Efektif



Masyarakat kita nie sememangnya banyak yang ada masalah hutang.... Hutang sana...hutang sini... hutang sinun... Asyik berhutaaaaang jer... Apa? Tak cukup ke dengan gaji yang ada? Ramai yang selalu duk salahkan gaji kecik la... Tak mampu dengan gaji kalau nak hidup di dunia sekarang.... Betul ker? Ke salah bajet? Atau......langsung takde bajet sendiri? Jom kita tengok dan cuba rungkai dulu....

Sebelum nak citer pasal macam mana nak buat bajet... elok la dulu diberi sedikit fakta bukan auta yang sememangnya hangat diperkatakan pengkaji tempatan berkenaan pasal masalah kewangan masyarakat di Malaysia nie.... Mengikut kajian, masyarakat di peringkat umur 25-35 tahun adalah yang paling banyak mengalami muflis atau bankrupt dalam kewangan depa.... Mengapa? Sebab nak ikut trend...sebab tak pandai berbelanja mengikut bajet yang ada....baruu je keluar universiti.. dapat keje...mulalah gelap mata nak itu nak ini... Orang nak guna ipad...dia pun nak... orang guna kete besar...dia pun nak... orang beli rumah besar...dia pun nak... Orang ada bini besar...dia pun naaak! So... salah ke nak apa yang orang lain beli atau miliki? Tak salah...cuma tepuk poket dulu sebelum membeli... 

Ramai dari kita suka berbelanja.... tapi tak suka tepuk poket sendiri... Hanya suka tepuk kad kredit... tepuk poket orang lain... tepuk amai-amai dan sebagainya... he he.. Maksudnya cermin diri dulu sebelum kita berbelanja... Ok...aku bagi contoh... Katalah si bujang lapok nie dah keje di sektor kerajaan.. gajinya RM2500++ sebulan... Apa yang perlu dibuat sebelum dia pegi shopping? Buatlah bajet kendiri dulu...Ini contohnya...

Gaji : RM2500 (lepas tolak EPF, SOCSO dan zakat gaji)

Perbelanjaan tetap:
Bil tepon: RM90 (Elok dilebihkan jadi RM100)
Bil letrik dan air : RM80 ( Elok dilebihkan jugak.. katelah RM 100)
Bil Astro : RM100 
Sewa rumah : RM 500 

Perbelanjaan Kereta:
Loan Kereta : RM 600 ( yg nie tetap..senang nak estimate )
Minyak : RM 250 ( Kene jangka dulu.. Elok dilebihkan jugak sedikit)
Lain-lain : RM 300 ( maintenance, malas basuh pastu hantar kedai, tukar minyak hitam dsb )

Duit untuk Mak ayah di kampung : RM100 (jadikan amalan...ingat jasa-jasa mak ayah kita)

Jumlah Perbelanjaan Tetap : RM2050 !!!! 

So.... kiranya belanja yang korang masih mampu lepas gaji tolak perbelanjaan cuma tinggal RM450 ! Nampak tak ? So.... Nak makan... nak belanja awek... nak beli pakaian dan seluar dalam sendiri... atas RM450 jer la.... Baru nampak ke..... baru sedar? betapa ketatnya duit yang ada... Boleh lagi nak enjoy sakan pegi berjoli sana-sini?

So... bagi yang bergaji RM2500 nie... memang kena kurangkan perbelanjaan kalau nak menyimpan... Contohnya dekat bahagian kereta tu... Dah tau kita kan bergaji kecil jer... Carilah yang loan nya murah sikit... Perbelanjaan minyak dan maintenance nyer rendah sedikit... Contohnya beli kereta Viva... Rasanya dah dapat save dalam RM400 - RM500 sebulan... Duit yang simpan tu boleh buat simpanan kahwin kan? Tak pun buat simpanan sendiri...kot-kot la niat nak beli rumah... He hehe...

Nak selamat lagi... Rekod kan perbelanjaan kita secara harian.... Tengok kat mana banyaknya duit kita duk keluar... dekat bahagian salon ker.. dekat bahagian shopping jajan ke... dekat rokok ke... dekat pakaian ke... dari situ kita tahu kat mana sebenarnya kelemahan kita dari segi disiplin kewangan... baru selamat dan tak perlu berhutang... 

Bagi yang bergaji lebih dari tu... Korang boleh la belanja lebih sedikit berbanding yang bergaji macam kat atas... memang takkan sama level perbelanjaan kita....sebab tu je yang termampu kan? Jangan nak samakan dengan yang bergaji RM5000 kalau kita nie bergaji RM2500... Sakit kepala nanti nak membayar segala hutang piutang nanti... Hutang kad kredit la....hutang kawan la.... hutang adik-beradik la.... Kalau nak jugak beli gadget atau barang yang kita betul-betul nak.... Simpan sedikit bajet... dan pandai-pandailah jaga disiplin dalam urusan kewangan sendiri.... Buatlah bajet kendiri masing-masing... 

Baik...kenapa kat contoh kiraan bajet tu selalu aku galakkan lebih-lebihkan? Sebab nanti senang.... katalah korang ikut apa yang korang kira kat atas tu kan.... Lebihan dalam bajet tu nanti akan jadi lebihan duit dalam bank korang... Kiranya jadi simpanan secara tak langsung kalau takde apa-apa perkara berlaku... tu kiranya macam kontingensi plan la kan... Mana la tau.... dua tiga bulan akan datang, mak ayah datang nak berjalan-jalan tinggal rumah kita... Adaaa jugak lebihan duit nak belanja depa nanti..

Fikirkan planning kewangan kita setahun atau lebih ke depan.... jangan fikir bulanan je....Dari segi perbelanjaan kewangan...aku respek kebanyakan orang Cina... Sebab depa pandai bab-bab nie... Bab-bab pelaburan masa depan...bab-bab menyimpan duit untuk kesenangan masa depan...patut dicontohi... tengok keadaan rumah kebanyakan cina-cina biasa... barangan rumah depa biasa-biasa jer...meja plastik la kekadang... guna tikar getah je la kekadang... tapi anak-anak boleh sambung belajar tanpa guna PTPTN... Duit ayah mak je... Sebab apa? Depa sanggup hidup susah 10-15 tahun sekarang demi kesenangan anak-anak depa.. Tak payah berhutang.. tak payah nak fikir camna nak bayar hutang.... Hidup dengan penuh kesederhanaan mengikut kemampuan semasa.... Dan jugak sekaligus memikirkan masa depan anak-anak ... secara tak langsung mendidik anak-anak supaya tidak belajar berhutang... Hidup asalkan bahagia... dan kebahagiaan itu hampir pasti jika tak berhutang banyak.... :)

Dalam Islam kan ada jugak.... hidup lah dengan penuh kesederhanaan... Biarlah kita kaya.. jangan berlebih-lebihan... Jangan membazir.. dan perbanyakkan sedekah... Cuba cermin diri kita masing-masing.... part mana yang ter miss.... bab sederhana... ramai yang fail (gagal)... Bab berlebih-lebih... ramai yang suka berlebih-lebih (riak nak menunjuk kat orang)... Bab membazir.. bab sedekah... Cuba cerminkan diri.. tanya diri.. tepuk dada dan tepuk dahi.. tepuk la jugak Quran yang dah berdebu di rumah masing-masing tu... Cerminkan diri dan bacalah Quran (tetiba...hehehe)

Ok la tu... Bab bajet nie aku terpaksa buat...dan aku belajar dari abang aku.. sebab gaji aku ciput je kan... Pendapatan lain kekadang je ada... Tanggungan ada dua (anak dan isteri)... Memang kena pandai memikirkan bajet kendiri....kalau tak... memang susah..lagi-lagi hidup di kawasan Klang Valley nie... Syurga shopping.... Makanan agak mahal... Pergh.... Nak lagi selamat... bahagian nak simpan dari gaji tu.. kita simpan selepas masuk je gaji... Tu cara yang lebih selamat... semoga bermanfaat la yer... Elakkan mengalami masalah hutang yang teruk! Kita transform diri kita! Kita Ubah ! he he...Selalu fikirkan... "Perlukah aku dengan benda ni?" Setiap kali ingin membelinya... Insya Allah selamat..

P/S: Rasa nak share? Share kan ajer... semoga ramai dari kawan-kawan kita tak mengalami masalah hutang..:)

5 comments:

Ayumieka said...

Gaji - Simpan ----> belanja

tapi selalunya ini yang jadi

Gaji - belanja -----> simpan
(sebab tu nak simpan rm50 sebulan pun susah...)

(muhasabah diri)

Cikgu Hairul said...

bil letrik, tepon ngan astro tu boleh dikurangkan lagi. telefon tu guna je prepaid rm30 sebulan. astro ambik pakej paling murah RM49 dan bil letrik tu pakai sebijik lampu je waktu malam. peti sejuk dan tv pun tak payah. jimat banyak woo.. tapi duit lebih pun takleh bawak mati. guna je.. cuma seeloknya habiskan hutang dengan duit lebihan tu ye..

Ujang9897 said...

kesian aku yg bergaji bawah dari 2500..=(

lagi kena kau2 rancang

Ahsan Nur Mubarak Annuar said...

@Ujang9897: Tu gaji ko... campor gaji wife ko... pendapatan blog... kaya je kan.... :)

Music for life Editor said...

Gaji rm2500 elok pakai kete kecik cth axia. Bulanan 300, minyak jimat. Kete basuh sendiri, jgn mls2. Astro pakai basic package, rm50 sebulan..

Ping your blog