Thursday, March 3, 2016

Bagaimana Ingin Menyusun Bajet Yang Berkesan Melalui Simpanan


Dulu saya dah buat satu entri berkenaan bagaimana ingin membuat bajet sendiri dengan efektif dan berkesan... Dah cerita panjang lebar dah dalam entri itu... Siap buat contoh kira-kira berdasarkan gaji hanya RM2500... Dalam entri ini, saya saje nak berkongsi lagi bagaimana nak menyusun bajet sendiri dengan berkesan melalui simpanan... Supaya takde la kene ikat perut di akhir bulan menunggu gaji baru masuk..

Perkara pertama perlu ada dalam diri... untuk berjaya membuat bajet yang berkesan... Kenela berdisiplin... Disiplin dalam perbelanjaan. Kalau kita tidak ada disiplin menyimpan duit... memang buat lah draf bajet guna apps power pun... tak ke mana... Kalau kita berdisiplin, guna buku 555 pun dah jadi bang...

Jika korang perasan kan... melalui entri saya yang lepas tu, saya menyarankan korang mengasingkan perbelanjaan wajib terlebih dahulu... contohnya, bila dah dapat gaji.. terus tolak dengan perbelanjaan tetap seperti sewa rumah, loan kereta, anggaran bil letrik, air, internet dan sebagainya... Kiranya kalau korang buat kiraan bajet perbelanjaan guna Excel, korang boleh letak yang tetap itu sebagai perbelanjaan tetap, ditolak siap-siap sebelum dibelanjakan duit korang untuk kegunaan harian... Nampak keyword di sini? Perbelanjaan tetap ditolak siap-siap sebelum kegunaan lain.

Katelah... dari gaji RM2500, dah tolak semua bagai... tinggal RM650... Itulah jumlah untuk korang belanja.. kalau rasa tak cukup... Boleh dikurangkan perbelanjaan tetap itu... pengurangan penggunaan letrik, air, internet... boleh menjimatkan perbelanjaan... Kereta pula ambil yang mampu milik je.. tak payah nak bergaya sangat tapi papa kedana duit dalam bank.. kalau nak guna kereta besar dan mahal semata-mata nak dapat pujian orang, nak dapat awek, baik tak payah...ingat...SEGALA PUJI HANYALAH MILIK ALLAH...  Awek yang melihat kereta dahulu sebelum diri kita, adalah awek yang tak bagus.. Senang citer, takde kereta... babailah korang. 

Perlu dibuat target berapa jumlah nak disimpan... Dan perlu istiqamah dalam keputusan yang telah dibuat... Katelah korang nak simpan RM500 sebulan.... Dari gaji RM2500... so, tolak awal-awal RM500 tu dari gaji korang... tinggal RM2000.... pandai-pandaila susun atur perbelanjaan menggunakan RM2000 tu jer... Jangan sekali-kali korang menggunakan dasar "terpaksa" dan "darurat"... Sebab kebanyakannya bukan sebab darurat sangat pun... 

Cuba tengok apa kes yang menyebabkan "darurat" itu... Kalau nak tolong perbelanjaan mak ayah di kampung.. atau ingin bersedekah untuk orang fakir... ok.. itu adalah sangat digalakkan... Tapi kalau disebabkan nak tukar henset baru... nak beli baju baru.. walhal henset baru je dibeli 5 bulan lepas, masih elok lagi... baju dah penuh almari.... baik tak payah.... Bukan berjimat... tapi itu dah termasuk dalam golongan orang yang membazir... Golongan materialistik... Jadilah seorang yang cerdik mindanya, bijak perbelanjaannya, suci hatinya... Barulah kita menjadi sebuah masyarakat yang dihormati..

Selalu mencatat pengeluaran perbelanjaan ke mana... Banyak habis disebabkan minyak kereta dan tol ke... banyak habis dek kerana rokok ke... Atau banyak habis sebab selalu makan di luar ke... Kita boleh tengok trend perbelanjaan kita... Catat bukan bermaksud cerewet.. tapi sekadar nak tengok di mana pengaliran wang kita... Kalau dicatat pengaliran takde ke mana pun..tapi asyik takde je duit...haa..kene curi dek toyol la tu.. 

Dengan mencatat...korang akan sedar ke mana pembaziran pengaliran duit korang... Kekadang benda tu kita tak sedar.. Kalau kita boleh mengubah sedikit sahaja paten perbelanjaan kita, kita mampu hidup tanpa berhutang...tanpa ikat perut dan tanpa GST.. eh... sori..tersasul.

Contohnya, dari catatan korang... Banyak ke arah makan di luar... Mungkin lepas nie boleh start masak di rumah sekali sekala... Kalau lah banyak di rokok... Mungkin boleh cuba kurangkan kadar putung rokok yang dihisap dalam sehari... Bukan setakat dapat meningkatkan kadar simpanan, korang pun makin sihat. Berhenti terus lagi baik... Bukan setakat ramai orang suka, bumi pun suka.. 

Hiduplah cara penuh kesederhanaan... RM2500 tu cukup kalau korang bujang... di bandar pun masih cukup... cuma sekarang makin sukar dan tak boleh hidup senang macam orang kaya dalam drama TV... Janganla kita amalkan kehidupan penuh bergaya tapi papa kedana... Janganlah kita amalkan hidup "ko ada, aku pun kene ada"...cermin diri dan muhasabah sebelum meniru gaya hidup seseorang... Janganlah kita amalkan kehidupan pentingkan pujian orang daripada pujian Ilahi... Tak ke mana pun puji dari makhluk bernama manusia nie... Puji hanya di mulut, dengki mungkin terbakar di hati... 

Dah la gaji RM2500 je... disebabkan nak folo gaya masa kini, hidup berhutang sana sini, pandangan mata sekeliling penuh hasad dengki, hati sendiri tak aman serba serbi.... Cuba fikir balik... renungkan diri... Apakah matlamat hidup di dunia ini.... Kenapa Allah jadikan bumi ini dan kenapakah kita dijadikan... Cuba belajar dari Rasul kita... berniaga bukan mencari kekayaan... berniaganya Rasul kita untuk mencari keredhaan Allah... 

Insya Allah RM2500 masih cukup... ikhlaskan hati dalam bekerja... optimumkan perbelanjaan untuk mendapatkan keredhaan Ilahi... Insya Allah hidup kita diberkati... Bila hidup kita berkat, hati kita akan sentiasa senang dan lapang... Allah cukupkan rezeki kita...

1 comment:

Diana Rashid said...

2500 TU MACAM TAKUT TAK BOLEH SIMPAN JE ..SEBAB RM500 TU BANYAK..LAGI2 ORANG MUDA..HEHEH..MAKLUM LA..KEHENDAK BANYAK SANGAT..KAN??EKEKEK...tAPI KALAU FIKIR MASA DEPAN MEMANG BOLEH BUAT NI..

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785