Friday, April 22, 2016

El Nino Penyebab Bil Eletrik Naik? Fakta atau Auta

Persoalan: El Nino menyebabkan bil eletrik naik. Ramai cakap sebab kompressor aircond dan peti sejuk terpaksa bekerja keras nak maintain kan suhu. Kalau aircond, aku sangat setuju. Sebab haba input mungkin dulu 30-35 Celcius dan sekarang cecah 35-40 Celcius atau lebih. Untuk dapatkan haba output (korang setkan termostatnya katelah 20 Celcius) tu akan memakan lebih banyak tenaga eletrik.

Tapi kalaulah sipulan tidak ade aircond dan bil eletrik tetap naik? Dikatakan pula kepada peti sejuk.. Ermm... Peti sejuk nie ada kaitan jugak ke dengan pemanasan di luar rumah? Bukan ke peti sejuk nie berasaskan "natural convection" di dalam kompressor ke.. Maknanya ia cuma memanipulasi liquid di dalam kompressor dan panel luar itu untuk menyahkan haba dari dalam peti sejuk. Maknanya jika peti sejuk itu kekal tertutup atau dibuka sekali sekala sahaja... penggunaan haba tidaklah banyak perubahannya..Jadi, TNB ada udang di sebalik batu ke? Jangan tuduh melulu... kita duduk, rileks kan diri dan kita kaji dulu.

Senang je kalau kita nak ramalkan penggunaan eletrik kita.. Kirakan semua penggunaan kita ke tahap maksimum.. contohnya aircond 1.5HP.. lebih kurang 1500W per jam.. itu setting maksimum.. gunakan itu dalam pengiraan.. cara kiraan asas: 1500W (1.5kW) x jumlah jam yang kita gunakan (anggaran korang) x 30 hari (sebulan) x tarif bil.
 
Tarif bil ada perubahan mengikut penggunaan. Contohnya 200kW pertama, tarif dia 0.218 sen per kW... contoh... Selepas tu bila dah cukup 200kW, tarif dia lain dah...katelah 0.248 sen per kW. So, kalau kiraan korang dah lebih dari 200kW, gunakan tarif bil yang seterusnya dalam pengiraan. Tapi kene ingat... jangan salah unit! Tarif gunakan kilo watt (kW) dalam pengiraan... 
 
Setiap alat eletrik di rumah ada dinyatakan jumlah tenaga eletrik maksimum untuk alat itu. Lampu, kipas, heater, seterika, semua ada. So, kalau korang rasa macam ada yang tidak kena dengan bil korang, cuba kiralah dan tengok berapa yang korang dapat. Anggaran penggunaan harus dilebihkan supaya kita tidak bias dengan diri sendiri...Maklum lah... biasanya kita nak cari salah orang kan.. Sekarang nie kita cuba jujur dengan diri sendiri... Kira mengikut apa yang kita gunakan.. dan lebihkan sedikit.

So, katalah korang dapat jumlah RM400++, dan bil korang dapat dalam RM450 atau RM350... kira ok la tu... Offset dalam RM50 mungkin disebabkan El Nino... Jika mengikut kiraan korang (secara jujur okeh) korang dapat RM400++ tapi bil sampai RM800..... Ada benda tak kene la tu... Tu dah bukan El Nino... itu Eii Nak Kene Ni...Tapi pastikan kiraan korang tu secara jujur... cek balik takut ada salah kat mana-mana... Korang tipu, korang cari penyakit jela...

Kelengkapan eletrik yang biasa banyak mempengaruhi penggunaan eletrik ialah seperti aircond, seterika, heater air, peti sejuk, dan stove (dapur letrik). Alat eletrik yang mengubah suhu sekitar dari sejuk ke panas atau panas ke sejuk. Alat eletrik yang lain seperti lampu, kipas, TV tidak sebanyak seperti yang disebut tadi tapi tetap boleh memberikan impak besar jika korang tidak menjimatkan penggunaannya. jadi, dalam anggara kiraan, fokus untuk kelengkapan utama itu dahulu. 

Bagi aku, el nino memang ada kesannya, tapi bergantung juga la kan. Sebab aku ingat dulu-dulu, mase masih duduk di kampung, apabila TNB menukar meternya yang baru, bil letrik naik tapi tarif tak naik lagi. So, pelik jugak la kan. Sebab itu aku pernah kira macam tu. Memang lain dari anggaran.. rupa-rupanya ada kes "curi line letrik".. aku pun tak faham mase tu...so aku iyekan jelah. TNB pun menolak duit lebih yang kitorang bayar itu ke dalam bil bulan depan. Jadi, baik korang kira sendiri anggaran dan tengok, betul ke tak kenaikan bil korang tu. Jika macam jauh sangat jumlahnya, mungkin boleh komen ke TNB dengan penuh berhemah, tak perlu nak viral sana sini tanpa usul periksa. Kita berbincang secara berhemah dan jujur... Jadilah masyarakat yang baik budi pekertinya, walaupun di musim El Nino... ehhh..

No comments:

Ping your blog