Thursday, June 21, 2012

Islam Mundurkan Perkembangan Pembangunan dan Teknologi !!


Sains dan teknologi adalah satu perkara yang sangat femes pada zaman sekarang.... Kebanyakan ibubapa berbangga jika anak-anaknya hebat dalam dunia sains dan teknologi.... Sehinggakan ada yang sanggup meninggalkan ajaran agama Islam demi mengejar ilmu sains dan teknologi... Alasan depa... Sains dan Islam tiada kaitan! Dan lagi teruk...ada di kalangan depa nie mengatakan....yang Islam nie memundurkan perkembangan pembangunan dan teknologi!! 

Sedara-sedari adik kakak cikebum cikebum sekalian.... Sangat SALAH kalau itu yang korang fikir... Kalau dikatakan sains dan teknologi nie tidak selari dengan agama.... Sangat la SALAH.... Sebab.... Ideologi yang sebenar-benarnya ialah.... Sains dan teknologi adalah salah satu cabang ilmu yang sangat digalakkan dalam Islam... Dan sangat berkait rapat....

Kenapa diriku yang hina nie kata macam tu sedara sedari cikebum cikebum sekalian.... Sebab sememangnya ilmu sains dan teknologi ada dinyatakan dalam Quran..... Kejadian bulan dan bintang.... kejadian langit dan bumi.... peredaran matahari... kejadian awan dan kilat... teknologi pembangunan infrastruktur.... semuanya ada dinyatakan... Cuma menunggu kalian semua menterjemahkannya untuk dijadikan sumber ilmu sains dan teknologi....

Masalahnya.... kita semua tak cuba nak kaji ilmu yang dah buta-buta termaktub dalam Quran yang suci tu... Ramai yang anggap.... baca Quran nie cuma satu amalan ibadah semata-mata... Anggap tak perlu nak mendalami sangat kalau nak jadi engineer atau bidang kerja yang selain bidang agama.... Sesape yang nak jadi ustaz jer yang patut mengaji lebih pasal Quran.... SALAH la der! SALAH! 

Golongan cerdik pandai zaman kegemilangan Islam dulu.... Semuanya hebat dalam bidang masing-masing seperti bidang perubatan, kejuruteraan dan matematik... Dan juga mereka hebat juga dalam ilmu agama termasuk dapat menterjemahkan Quran dengan sebaik-baiknya... Sebab tu kebanyakan dari mereka juga dikatakan AHLI FALSAFAH terulung.... Sebab mereka juga hebat dalam ilmu di dalam Quran.... Kenapa mereka hebat dalam bidang masing-masing tu?? Sebab mereka mengkaji bermula dari ilmu yang dijumpai dalam QURAN!! 

Nampak tak senario yang sangat berbeza dengan zaman kita nie.... Cendekiawan dulu memulakan research atau mendalami ilmu mereka bermula dari maksud yang tersirat di dalam Quran.... Bermulanya pencarian ilmu duniawi selepas mereka mendalami Quran... Sebab Quran juga adalah satu kitab ulung... raja segala ilmu... jurnal segala jurnal... ensiklopedia segala ensiklopedia.... Tapi sekarang lain...cuba korang letak dekat rujukan asal tesis atau hasil kerja korang tu... Dari Quran.... Mesti ramai yang cuba bangkang kan? 

Ok.... tu pasal Quran.... Ada jugak yang cakap.... Bila dah mendalami ilmu agama... Korang akan tinggalkan pembangunan dan teknologi... Semua dah tak penting... Semuanya akan jadi mundur.... Apa jawapan aku..... IT IS NONSENSE!! Mengarut.... Bull..... Bull ape dah.... bullsh..... bullsh..... Haa.... Red Bull!! Islam tak menyuruh umatnya jadi mundur.... Tak menyuruh umatnya jadi ketinggalan zaman..... Jangan ditipu dengan agenda barat yang cuba mengasingkan ilmu sains dan teknologi dengan agama.... 

Di mana buktinya? Kita berbalik ke zaman kegemilangan Islam... zaman empayar Uthmaniyyah.... Perkembangan teknologi pada masa itu sangat pesat di dalam dunia Islam berbanding dunia barat.... Di Eropah masih lagi dalam era Dark Age... Sedangkan di dunia Islam.... ia adalah zaman Golden Age... Zaman kegemilangan ilmu sains dan teknologi..... Sape tau? Sebab tu pentingnya tau sejarah....

Pada zaman Golden Age nie.... zaman pemerintahan Islam yang tidak berlandaskan sistem barat lagi [demokrasi, autokrasi, birokrasi, dan segala jenis si-si nie...semua tak wujud lagi di dunia pemerintahan Islam].... Zaman pemerintahan Islam di bawah satu kerajaan hampir satu pertiga dari keluasan bumi nie... Zaman nie la banyak ciptaan-ciptaan kejuruteraan baru direka... Zaman nie la ilmu perubatan pesat berkembang.... Zaman nie la teori-teori algorithm banyak dirumuskan.... Zaman nie juga banyak ilmu arkitek terbina dengan gahnya... Senibina Islam yang ada sekarang kebanyakannya lahir pada zaman ini.... Ilmu astronomi banyak diterjemah untuk kegunaan semua manusia....Bukan untuk orang Islam semata-mata.... Mana nak letak alasan Islam itu mundur??

Kita perlu faham.... Segala ilmu yang kita belajar ada kaitannya dengan agama.... Segala apa yang dinyatakan dalam Quran ada maknanya.... yang tersurat dan yang tersirat... Hadis pun sama.... Memang salah jika ada yang kata.... Nak jadi engineer...tak perlu alim... Nak jadi arkitek...tak perlu alim dalam agama... Nak jadi peguam...tak perlu alim juga....Nak jadi ustaz baru boleh alim.... Sesape yang berpandangan macam nie... Korang SUDAH DIRACUNI HASUTAN GOLONGAN ANTI-ISLAM... 

Bagi aku... korang nak jadi apa pun..tak kira la bidang professional ker tak... Sekadar jadi petani je ker... atau sekadar menoreh getah....Semuanya kena ALIM dalam ilmu agama.... Sebab ilmu agama WAJIB diketahui oleh semua golongan..... Dan ironiknya.... Lagi tinggi jawatan kita [ tinggi ilmu dunia] ...... sepatutnya .... lagi tinggi ilmu agama kita... Tapi sekarang.....lagi tinggi ilmu dunia [jawatan tinggi]...lagi rendah ilmu agama.... Satu perkembangan yang patut diubah demi kemakmuran generasi akan datang....

P/S: Masih belum terlambat nak mendalami agama... Belajar slow-slow...Insya Allah :)

3 comments:

Hidayati Mohamed said...

100% setuju ngan n3 ni. Kembang bulu roma kak bacanya. Bagus dek! Satu n3 yang betul2 membuka mata!

Herma Julianny said...

Saya setuju!=)

iyou said...

sbb tu ada quote ISLAM is the way of life.. apa yg kita buat berprinsipkn ISLAM, buka ISLAM hanya pada solat, puasa dan ibadah2 yg nyata jer..

keep it up on this kind of entry!

Ping your blog