Thursday, June 21, 2012

Vaksin RotaTeq dan Rotarix Untuk Rotavirus Adalah Haram !!


Vaksin untuk penyakit rotavirus yang menyebabkan muntah dan cirit birit di kalangan kanak-kanak adalah HARAM ?? Betul ker? Sape yang cakap? Ok..... berita nie sudah disahkan oleh pihak JAKIM sendiri.... 

Sape sangka... vaksin yang digunakan untuk kes rotavirus difatwakan haram oleh JAKIM.... Vaksin yang dikenali sebagai vaksin RotaTeq itu dikatakan mengandungi unsur babi dalam proses penghasilannya.... Boleh dilihat di link yang diberi 


Selain itu juga.... vaksin Biothrax juga mengandungi unsur babi dalam proses penghasilannya.... Vaksin Biothrax nie digunakan sebagai imunisasi atau suntikan pelalian bagi membantu melindungi daripada jangkitan anthrax.

Hukum haram diberi kerana atas faktor berikut: 
  1. Tidak darurat
  2. Terdapat bahan alternatif lain selain unsur babi [Jika memang takde langsung, barula tidak haram]
  3. Tiada sokongan yang kuat membuktikan rakyat Malaysia WAJIB memerlukan kedua-dua  vaksin nie..
Fatwa nie sudah dikeluarkan pada tahun 2008 lagi... Tapi pada awal tahun 2012...ada banyak kes pasal rotavirus menular di kawasan Perak kalau tak silap... So...dicadangkan bayi yang baru lahir mengambil vaksin nie balik... Tapi adakah sekarang betul-betul memerlukan? Apa kata perkara nie dibincangkan balik... Ataupun silalah mengkaji dan mencari alternatif lain selain unsur babi nie... Tau la babi nie haiwan yang sangat produktif kan.... MURAH dan SENANG DIDAPATI!!

Ada satu lagi vaksin untuk Rotavirus nie.....Nama dia Rotarix... Tapi dengar citer sama juga kes nya.... ada unsur babi juga.... Haiya..... Semua ada babi.... Itu baru vaksin... Tak sentuh pasal minyak wangi lagi.... huhuhu

Untuk penjelasan lebih lanjut pasal fatwa tu.....boleh bukak link yang diberi kat atas tu..... 

P/S: Ini baru vaksin RotaTeq dan Biothrax.... Vaksin lain caner yer..... Rasanya banyak yang ada unsur babi nie... huhu

5 comments:

bukankosong said...

plak dah

Mrs Ledibet said...

abis tu..macamna kalau dah kena injet tu..

Edy Fee said...

byk betul unsur babi dlm dunia ni.pelik betul aku

IBU GEBU said...

thanks 4 the info... dunia sekarang ni mmg banyak yg syubahah

YanaMIB said...

alahai..abeh camne la kwn2 yg dh bg injection ni kt ank dorg kan..harap ko bley jelaskan nnt..eh aku x bg pn rotavirus ni kt ank aku tau..haha sbb harga vaksin ni agak mencekik jugak la kn..ngee~ =)