Saturday, December 22, 2012

Kebenaran Kaum Mayan | Kalendar dan Ramalan


Kesian aku tengok kaum Mayan nie...asyik kene kutuk je dua tiga hari nie... ye la kan... semua rasa bongkak dan sombong bila ramalan si kaum Mayan yang kononnya 21 Disember 2012 adalah tarikh kiamat.... Pastu dengan takdir Allah pada tarikh tersebut memang takde benda ganjil pun berlaku... Yang ada cuma hujan lebat je...he he...

Yang memang tak percaya kiamat tu wujud memang kaw-kaw la kutuk kan..... Yang percaya pun kutuk jugak... atas sebab kiamat memang tak boleh diramal... Ermm.... Tapi kan.... aku terfikir jugak... kalau betul yang si "iman kuat" nie memang tak percaya pasal ramalan kaum Maya nie.... kenapa depa nak menyibuk jugak nak sebarkan?? He he...KANTOI...


Aku tak kutuk kaum Mayan.... Walaupun ramalan yang dikatakan tu memang tak betul... Tapi kebijakan dan kepintaran depa dalam ilmu astrologi nie memang tak boleh dipertikaikan.... Cuba bayangkan.... depa nie takde teleskop...takde teropong...takde kompas.... tapi depa boleh mencipta TIGA jenis kalendar yang berasingan untuk menandakan hari-hari perayaan, hari bercucuk tanam dan hari kitaran alam semesta! Kita? Nak suruh buat kalendar sebulan pun jangan harap mampu kan kalau takde alat canggih... Duk sibuk main angry bird jeee... Duk tweet tweeeeet... Duk Instagram je keje kan.....

Sebenarnya yang mempopularkan ramalan kiamat tu bukannya kaum Mayan... tapi si pengkaji omputeh yang dungu dan takde iman tu.... Memang niat nak menyesatkan kot... atau depa nie memang betul-betul percaya yang depa boleh meramal hari kiamat...Dan ditambah pulak dengan geng-geng yang suka bergosip.... macam sesetengah dari kita nie haa.... Baru dengar berita panas sikit....mula lah ada rantai gosip ke sana ke mari... Betul ke tak... belakang kira... Gosip dulu!!

Sebenarnya kaum Maya nie bukan peramal kiamat.... depa cuma pengkaji pergerakan bulan dan bintang yang mahir.... Berakhirnya kalendar depa pada 21 Disember 2012 adalah sekadar menunjukkan berakhirnya satu kitaran besar dunia.... Ada orang kata kitaran nie bersamaan kitaran matahari kita mengelilingi pusat galaksi... ada juga kata akan lengkap satu kitaran menyebabkan satu unjuran planet berada selari dengan matahari... Dan ada juga mengatakan ia adalah kitaran umur bumi... 26,920 tahun... 


Mengikut kitaran bumi tu.... ia dikaitkan dengan hilangnya Atlantis... berlaku banjir besar Nabi Nuh.... dan lain-lain... Ia adalah kitaran peredaran dari satu zaman ke satu zaman..... Haaa.... yang nie ler yang pakat duk kalut duk sebar kata kiamat akan berlaku.... Walhal jika benar pun...ia cuma satu peralihan zaman... Mungkin berbalik kepada zaman pedang dan panah kot....Paling teruk... mungkin berlaku banjir besar lagi seperti zaman Nabi Nuh a.s.... Semuanya dalam kuasa Allah... Semua ada kemungkinan...:)

Dan yang paling bes..... Dalam banyak-banyak ramalan dan tanggapan tu....TIADA SATU PUN tafsiran dan taksiran pengkaji nie diyakini 100% betul dan benar... Ha ha ha ha... Yang duk percaya sampai ada yang bunuh diri tu apesal? Yang paling keji....duk kutuk-kutuk kaum Mayan nie kononnya tak percaya....Depa tak bersalah pun dalam hal nie.....adoi.... 

Kalau korang nak tahu lebih pasal Mayan nie.... boleh la cuba tengok sendiri kehebatan senibina dan ilmu kaji bintang depa yang memang hebat... Walaupun hidup takde ipad dan iphone, takde laptop dan komputer... Tapi depa boleh menanam secara sistematik pada musim yang tepat dan binaan bangunan depa selari dengan kitaran matahari dan bintang di langit.... Dan salah satu kalendar depa adalah lebih kurang sama dengan kalendar moden yang kita guna sekarang nie... iaitu berjumlah 365 hari! 


Cuma mengikut kajian scholar Islam... Kalendar Mayan memang ada maksud tersirat yang patut diambil perhatian... Ia termasuk dalam ilmu Esketologi dalam Islam... Tahu tak ape tu ESKETOLOGI? Kalau tak tahu....baik jangan duk ikut sedap mulut nak kutuk dan keji orang... Dari duk buang masa mengutuk..baik korang sendiri kaji di masa lapang.... Lebih baik dari tidur di waktu asar dan lepak goyang kaki di kaki lima....ataupun bergosip di Facebook dan Twitter... Aku cuma bagi hint... kalendar Mayan nie ada persamaan dengan banyak kajian lain di seluruh dunia... Kajian Borobudur... kajian Piramid mesir... kajian Surah Ar-Rahman.... dan lain-lain...Ia adalah salah satu kajian SEJARAH yang patut diterokai dan difahami untuk menambah kesedaran diri... :)

Pasal apa yer? Pasal apa??? Haaaa...... yang penting bukan pasal kiamat.... Ia cuma satu kajian saintifik berkenaan kaitan kitaran bulan dan bintang di langit dengan kesannya pada kehidupan di dunia nie.... Ia juga mengandungi sejarah yang lebih kurang sama dengan kebanyakan kaum lain... Satu kebenaran yang masih terkambus dan cuba ditutup oleh sesetengah pihak... yang akan memberi kesan kepada seluruh manusia di dunia...Kesan yang mungkin tidak dirasai secara drastik tetapi dapat dirasai bagi yang ada ilmu dan inginkan kebenaran di dunia nie.... Bagi yang hanyut dan menjauhi Islam...Korang takkan rasa...tahu-tahu je mati katak... Tahu-tahu je dah dalam alam kubur... Masa tu baru nak menyesal... Takde guna...Wallahuallam....:)

P/S: Cepat mintak maaf kat Mayan...he he he...

4 comments:

Scarlett O'Hara said...

Yang pegi percaya bulat-bulat tu kenapa? Omputieh ni pun kengkadang pelik.

YanaHime said...

Diorg jd mangsa eksploit org lain...pdhal kt ptt contohiuak mayan ni...segalanya perlukan ilmu kan? Jelas yg puak mayan ni sgt berilmu

Belalang hijau Perisik said...

itu la pasal... mayan sendiri pun x cakap yang abis tarikh tu kiamat. diorang maksudkan pusingan tu dah abis. ni mat salleh la memandai2... ngee :)

bukankosong said...

pengalaman buat kita celik mata ckit

Alhamdullilah syukur Allah masih panjangkan umur kita lagi

aminnn

Ping your blog