Sunday, January 13, 2013

Katakan TIDAK kepada Hasad Dengki !!


Dengki..... satu penyakit perasaan yang boleh mematikan jiwa kita... Satu penyakit hati yang lebih teruk dari segala jenis penyakit yang doktor duk bagitau hari-hari kat kita..... TB pun kalah... Hepatitis B pun kalah... Walaupun dua-dua tu takde kaitan dengan hati... Tapi aku bantai je... Nak kata teruknya hasad dengki nie.... Boleh....?? he he..

Macam mana timbul perasaan hasad dengki nie? Adakah kerana banyak minum coca-cola? Adakah sebab merokok? Tidak sedara-sedari yang dihormati sekalian bangsa... Dengki nie timbul bila orang lain dapat kesenangan.....kita pulak biasa-biasa je....ataupun kita di dalam kesusahan.... Takdenye nak dengki bila orang lain lebih susah dari kita kan.... Tu dengki bangang namanya.... 

Bila tengok orang lain senang.... Kita susah...Mula lah timbul rasa ketidakpuasan hati... Kenapa aku gini?? Kenapa dia dapat tu dapat nie? Padahal dia tu cenggini cenggitu jer... Haaa....Bila timbul persoalan camtu... Tu dah mula ada pucuk-pucuk dengki nak timbul... Bukan pucuk paku atau pucuk dicita ulam mendatang yer....

Bila dah ada persoalan gitu.... Mula lah rasa nak memburuk-burukkan depa kan... Mulalah ada ayat yang agak negatif kat individu tu.... Cuba mengajak kengkawan membenci sipulan tu... "ala.... dia tu begini begini begini... Bukannya baik sangat pun..." Haaaa......ayat popular geng hasad dengki nie...

Kekadang tu dia dengki bukan sebab apa pun... Sebab BUSUK HATI je... Sebab tak suka tengok orang lebih dari dia... Tak suka sebab dia tak jadi fokus pandangan masyarakat... Tak popular... tak trendy.... Ni masalah jugak nie.... Dapat kawan cam nie.... silap-silap kene jampi serapah.... Orang busuk hati nie tak fkir dah agama-agama nie.... Depa fikir... Asalkan depa dapat tengok orang lain susah...dia hepi..... Betul kan?

Ok....sesape yang ada perasaan hasad dengki.... Korang digolongkan dalam "orang-orang yang sakit tenat"... Sebab apa... korang nie sakit sebenarnya... Sakit hati... Jadi korang nie kena la berjumpa doktor pakar.... Doktor pakarnya adalah.... AGAMA ISLAM.... Belajar agama pasal bab dengki... Apa keburukannya... Dan apa akibatnya..... Kalau tak dijaga....Maka makin merebak ler wabak penyakit dengki tu.... 

Bila dah makin merebak...makin susah nak dirawat... Dengki nie macam kanser la... Bila dah makin teruk...makin teruk juga la memakan diri... Mungkin korang rasa hepi giler bila dapat buat orang lain susah... Tapi bila penyakit dengki tu dah menguasai diri korang... Komfirm korang kene balasan yang lebih teruk dari orang yang dianiaya oleh korang.... 

Kalau yang kene aniaya tu kene jarum...korang akan kena pisau... Kalau depa kene tumbuk..korang kene hentak ngan tukul dan kapak... Bukan saje kene kat dunia....kene lagi di akhirat... Jangan terhantuk baru nak terngadah... jangan sampai accident baru nak sayang kat kete dan kaki masing-masing... Say NO tu hasad dengki....

Bila orang lain gembira...kita tumpang sekaki... Kalau orang lain susah...kita bantu... Bila kita susah... Kita ikhtiar dan berdoa... Jika ada yang sudi membantu....Alhamdulillah... Pesan untuk diriku juga... Rencana sempoi dari Bro Wacana.....:)

P/S: Dah lama tak tulis entri cenggini... Otak dah clear, baru ada idea...hehe

3 comments:

afifudinsohaini said...

payah dengan orang phd ni..semua benda takpuas hati..

notainsan said...

betul tu..

Lindashariff Linda said...

betul betul

Ping your blog