Thursday, April 25, 2013

Perkara Yang Selalu Ahli Politik Buat Ketika Berkempen | PRU 2013


Ahli politik... bila tiba je masa berkempen... Mesti adaaaa je topik yang dia nak huraikan... Kekadang tu topik tu kecik je.... tapi dia punya belit tu... kalah citer Hindustan... Pusing sana pusing sini sampai sejam setengah pasal benda kecik je... Kalau akulah yang disuruh hurai benda kecik tu...boleh bertahan 10 minit pun dah berpeluh-peluh dah kot.... Haa.... aku nak ajak korang baca pasal entri santai nie... Pasal perkara-perkara yang selalu dibuat ahli politik ketika nak berkempen...daru dulu sampai la laaa nii... 

TABUR DUIT MACAM TABUR DEDAK
Nie perkara biasa.... tabur duit dah macam dalam citer Ali Baba Bujang Lapok tu haaa... Duit yang banyak tuu... masa nie la banyak dibelanjakan... Tabur dekat kedai kopi.. tabur dekat post... tabur dari rumah ke rumah... Kalau bukan time berkempen atau lambat lagi nak pilihan raya....memang susah la nak tengok dia tabur duit macam gini... Tetibe je bila time berkempen...adaaaa je sebab dia nak bagi duit... Sebab menghargai jasa la... sebab menderma la.. sebab membantu orang miskin la...  Sebab ikhlas la Kan kan kan? Bagi kita-kia yang orang kebanyakan nie... time ni la nak dapatkan bonus PERCUMA...hihihi. Saya dahulukan terima kasih la yer... :D

MENANAM NEGATIVITI PIHAK LAWAN JIKA TAK PILIH DIA
Wow.....nie memang respek la kan... memang boleh kata semua ahli politik yang berjaya...komfem pandai putar belit ayat yang nie.... "Kalau saya tidak dipilih...begini begini begini...begitu begitu begitu.... " Kan? Kan? Siap huraikan pasal pihak lawan lagi tu.... "Dia nie bla bla bla bla.... Memang menyesal korang pilih dia nie... bla bla bla.." betul tak? he he.... Kalau dia mengotakan apa yang dibuat tak pe kan... Tapi kenapa sampai nak memburukkan pihak lawan sampai menyentuh hal peribadi? Sangat tak professional....Teeeeeettt!!

MENABUR JANJI MACAM MELEMPAR PUKAT DI LAUT
Sooooo banyak janji yang ditabur... kekadang tu sampai tak tahu dah mana satu janji mana satu auta... Pening beb... Lepas tu lupa semua...ha ha.. Seolah-olah macam nie la kan..."Saya berjanji kepada kamu, dengan sepenuh janji..jika kamu berjanji mengundi saya, saya akan berjanji buat tu buat ni dengan janji yang sangat pasti dan komfem jadi...Janji kamu menyokong saya! Janji tau! So saya pun berjanji jugak dengan janji-janji antara kita...Itu pun kalau kamu berjanji dengan saya! Janji?? Janji jugak kamu ikut cakap saya dulu..Kalau tak saya tak nak janji.. Janji yer.. Ingat tu janji kita.. Kalau tak aku janji korang akan menyesal"  Sila fahamkan ayat tu... No offense mana-mana pihak...Tapi kebanyakan macam nie kan? 

SEMUA TAHU SEGALA-GALA SAMPAI KISAH BAWAH KAIN DAN BANTAL
Ermmm..... yang nie aku rasa Malaysia je kot yang menjadi-jadi.... Dekat je Pilihan raya... tetiba banyak pulak kisah-kisah bawah kain dan bantal nie... Cam mane si lawan tu tahu tah... Pasang kamera dalam rumah orang ke haper ek sampai semua dia tahu... Cara dia terangkan tu macam dia tu dah biasa buat! Ni yang terkonfius nih... hehe. Kalau tak silap aku... cara berkempen macam nie dah tiru cara Yahudi dulu-dulu dah nie... Boleh cuba selongkar buku-buku sejarah empayar lama-lama kalau nak tahu pasal nie... Cara macam nie jugak la yang dibuat si perosak bangsa Rome dulu.. Cara nie jugak la si jahiliyah arab dulu duk buat nak jatuhkan musuh-musuhnya... Sebar berita palsu.. Berita yang direka-reka... FITNAH! Takkan nak tiru berkempen macam nie kan... Come on la ahli politik yang bijak-bijak..  Takkan si jahiliyah dan perosak satu empayar korang nak tiru kan... huhuhu

Jangan jadi puppet setan dah le...

SEMUA ORANG JADI ADIK BERADIK
Masa nie la.... semua orang kampung...orang kawasan...orang satu daerah... semua kaum... jadi macam adik beradik...Jumpa je...terus peluk-peluk tanda persahabatan yang rapat....KONON... Masa nie la rajin nak ziarah rumah orang-orang kampung...sanggup redah selut dan semak samun nak singgah ke rumah sipulan.. Sekali dalam 5 tahun je la kan... Lepas tu... Selut melekat di tayar kete pun dah maki hamun carut sana sini... Tu tak kena kasut lagi... hohoho...

PANDAI MAIN DENGAN EMOSI
Fuhhh....sebenarnya time berkempen la boleh tengok bakat-bakat pelakon terbaik.. Sebab ramai dari ahli politik nie pandai berlakon dengan emosi depa nie... Buat-buat sedih....buat-buat mintak maaf,,, buat-buat baik... buat-buat mesra bila ditegur dengan orang kampung... Tapi bila dah habis masa berkempen... Kita pegi tepuk bahu... Dibalas dengan penumbuk bertalu-talu di muka kita nie haa... Tu nasib baik penumpuk... kalau diberi bonus dengan penyepak sekali... Naya beb... Takde dah emosi sedih dan baik tu..garang dan sombong nak mampos je banyak... 

Cuba fahamkan...

Entri nie sekadar entri bersantai sambil memberikan point-point yang sekilas pandangan umum je... Tapi kalau korang perhatikan dengan teliti.. Ia seperti satu kenyataan yang ramai yang tak sanggup nak akui... Ramai yang menafikan...tapi dalam hatinya sepantas kilat mengiyakan keadaan yang diberitahu kat atas.. Kan? Sebab tu aku share kat korang... Supaya kita sama-sama fikir... Kenapa jadi gitu ek? Mana salahnya?

Tak kira la bila-bila atau PRU ke berapa sekalipun...macam nie la situasi dan perkara yang selalu dibuat ahli politik... tak kira di Malaysia ke..di Vietnam ke...di US ke.... sama ajer... Macam mana nak bezakan? macam mana nak dibuat penambah baikan? Hanya dengan satu perkara ajer.... HAYATILAH ILMU AGAMA...

Dengan agama la perkara kat atas tu boleh dibaiki atau ditambah baik dengan penuh ikhlas dari hati masing-masing... Hanya dengan ajaran agama sahaja... Kita akan dapat melahirkan pemimpin yang bersih, berkaliber, dan berilmu... Tanpa agama.... memang out la sistem politik itu... Bagi la secanggih mana pun sistem tu.. Takkan dapat menandingi sistem yang telah diatur oleh Allah S.W.T. So... kita sebagai orang yang memilih pemimpin nie... Berfikir la secara waras berlandaskan agama... Yang mana jauh menyimpang dengan agama... dekat-dekatkanlah diri anda dengan agama....Pilihlah pemimpin yang memberi kemakmuran di dunia dan di akhirat...Pemimpin yang boleh menjadi ketua yang membawa kita ke arah kebaikan di dunia dan akhirat... Ingat... Akhirat adalah alam yang KEKAL...Dunia hanya sementara...

P/S: Entri nie sekadar satu perkongsian secara santai dan melawak... Korang boleh share sekerap mana yang korang mahu.. Silakan.. Untuk kebaikan bersama

No comments:

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785