Thursday, December 19, 2013

Berlawak Sambil Menimba Ilmu | Cara Dakwah Kepada Belia

Dari Google..

Sebenarnya kan....susah nak ajak golongan muda-mudi nie berkumpul dalam satu majlis ilmu agama.... Seriously....susah sangat... Sebab golongan belia nie teramat banyak cabang hiburan masa lapang dia sampaikan hidupnya terlampau busy dah...takde mase atau slot dah dalam jadual kehidupan seharian dia nak diselitkan majlis ilmu agama nie.... Kenapa? Mengapa? Bagaimana cara nak menarik balik minat belia nak belajar agama? Sebab tu timbul satu cara iaitu.... berlawak atau diselitkan unsur jenaka dalam menimba ilmu.... Menyelitkan sedikit unsur hiburan dalam berdakwah...

Mungkin ada yang cakap... mana boleh!!! Nak belajar ilmu agama mana boleh gelak-gelak...kena serius! Merendahkan martabat masjid katenyer... Cara salah...Khurafat!! (Fuiyyo... agak-agak la kan nak over pon..) Kena baca kitab sepatah demi sepatah tanpa ada sedikit pun humor.... Serius.. Ajar ilmu agama kene serius... Terbersin pon tak boleh!! Amboi... Timbul satu soklan ringkas...Salahkah?? Atau ada yang kata macam tu sebab dia tu sendiri tak pandai nak berlawak sambil memberikan ilmu yang bermanfaat?? Dengan erti kata...jeles?? Jeles tengok orang lain berjaya hangpa tak seberjaya macam tu?? Dengan kata lain.. kome tu sendiri tak reti nak berlawak sambil memberikan ilmu...kan? Cemburu buta...he he...

Hmmm...Kalau betullah cara tanpa selitkan sedikit hiburan dalam menyampaikan ilmu agama adalah cara yang korang yakini betul dan tepat dengan arus belia sekarang..... Silalah buat... korang try la buat cara tu... aku rasa komfem tak sampai sebaris pun datang dengar bebelan kome tu... Yang ada pun golongan berumur yang memang dah takde khoje kat umah... Golongan yang dah tak ambil port dah bab-bab duniawi nih.... Harapkan belia datang.. Hmmm... Cakap la sorang-sorang... Last-last tinggal kome dengan tiang masjid jer... Haa....

Kalau bebudak tu memang minat ilmu agama takpe... masalahnya dari seratus belia zaman sekarang... sorang je minat... 99 lagi? Minat K-Pop... Minat Rock.... Minat Zizan.. Minat shopping... Minat bola... Minat berfacebook.. Kan? Jadi... Macam mana nak menarik yang 99 tu supaya tertarik nak dengar biarlah sikit pun...tentang ilmu agama nih?? Atau...sudah cukup sekadar nak mengajor seorang dari seratus tu sampai lebam?? Takde unsur nak meramaikan jemaah ker? Takde usaha nak cuba convert kan yang 99 tu ker? Haaaa.... itu yang nak dibincangkan dan diusahakan nie...

Bagi aku... cara berdakwah sambil berjenaka ni adalah salah satu cara berdakwah sambil berhibur... hiburan yang ringan sambil tak nak bagi mata mengantuk...berdengkur tidur tak dengar apa-apa... Selain tu jugak... cara nie memang terbukti berjaya menarik lebih ramai golongan belia mendekati agama pada zaman sekarang nie....Sebab remaja a.k.a belia nie sukakan HIBURAN!

Ambek contoh... hiburan jenaka sekarang sangat popular...Sangat ramai peminatnya.. Maharaja Lawak... tu ler satu contoh rancangan hiburan bercirikan lawak jenaka yang sangat diminati ramai tak kira tua dan muda... Lawak Ke Der... Super Spontan... Semua tu ada elemen hiburan berjenaka....hiburan ringan yang boleh membuatkan orang bergumbira kejap...lari dari kesibukan keje di ofis..stress belajor..stress jem...dan segala jenis stress meres lagi... memang lumrah manusia .... sukakan hiburan... so...berdakwah sambil berjenaka adalah salah satu strategi yang sangat tepat dan berkesan!

Cuba tengok perubahan yang dibawa Ustaz Azhar Idrus... Tengok betapa ramai belia yang sekarang sanggup datang ke majlis ilmu bila dengar nama beliau... Tengok Ustaz Abdullah Khairi... Tengok Ustaz Kazim Elias.... Tengok Ustaz Bollywood.... Semuanya berjaya menarik golongan belia mendengar ceramah agama dengan cara berlawak dan berjenaka masing-masing.... Alhamdulillah.. Semakin ramai yang sedar dan berfikir betapa pentingnya ilmu agama dan semakin ramai yang amek tahu pasal agama.... Bukti cara dakwah nie adalah yang paling berjaya setakat nie kepada golongan belia yang sebenarnya amat dahagakan kesucian beragama nih!! Cuma sebelum nie.... belia anggap belajar ilmu agama nie suatu yang sangat boring...sangat tak best...dan sangat mengkremkan punggung masing-masing... Sekarang....learn with so much fun! Penuh keterujaan...Kan.....

Tapi kan..... adaaa jugak sesetengah golongan nie kata tak boleh... tak sesuai... tak patut gelak-gelak dalam masjid.. adohai... Pastu siap kutuk-kutuk ustaz-ustaz.. siap maki hamun lagi... Duk sibuk kata jangan fanatik...jangan percaya... Pastu sebar berita buruk yang entah betul ke tak.. Fitnah tak fitnah dah tak kesah...asalkan sampai hajat nak jatuhkan maruah depa.. Oi sedara sedari cikebum cikebum sekalian... Dari duk kutuk mereka yang banyak menyebarkan ilmu yang baik nie... Baik duk kutuk mereka-mereka yang sebarkan kebebasan bersosial yang melampau tu haaa.. Baik sindir golongan yang mempersendakan agama secara terang-terangan tu haaa... Sape? Sape? Ditujukan kat sape nie?

Artis kah? Menteri kah? Ahli politik kah? Blogger kah? Sape yang aku sedang tujukan nih? Ada unsur politik kah? ada unsur merendahkan martabat melayu kah? Ada unsur fata morgana kah? Fotosintesis kah? Foto kinetik kah? Atau... Fotografi kah? Sebenarnya soklan-soklan tu ditujukan kepada............ KITA SEMUA... DIRI SENDIRI! Ramai dari kita nie aurat sendiri tak jaga...tapi sibuk nak kutuk orang lain.... Ramai dari kita nie kutuk ustaz-ustaz tu... tapi sendiri bukannya tahu pun pasal agama... solat pun tak berapa betul... baca al-fatihah pun tak berapa nak kena... ada hati nak kutuk depa tu... Ramai dari kita suka sembang macam segala isi dunia nie dia tahu... Walhal nak suruh huraikan makna tersirat di sebalik syahadah pun tak mampu... Sibuk memperdajjalkan mereka yang cuba menyebarkan kebaikan... Padahal diri sendiri hampir sama buruk macam si Dajjal...

So..... shut your mouth.... istighfar bebanyak... dan pi dengaq apa ustaz tu kate.... belajar dan timba lah ilmu banyak-banyak... hormat depa tu macam hormat cikgu-cikgu....hormat orang tua.. bukannya kerana tinggi pangkat dan darjat baru nak hormat... Hormat kerana ilmu...bukan kerana harta dan pangkat... Belajar lah sambil beronok-ronok mendengar celoteh mereka... Jangan carik alasan duk kutuk.. Jangan jadi cam shetonirrojim.... Pi dengaq.. pi ketawa... balik rumah penuh ilmu di dada... Ada rugi? Tarak! Dapat pahala lagi..Buang yang keruh... ambil yang.... jernih... Pandai! =)

P/S: Ustaz..Mu Tunggu Aku Datang Masjid Pi Dengaq Ceramah Hang!! :)

1 comment:

Edo Hayra said...

Actually mmg btol pon.. Kita skarang dh tlalu lalai dgn byk hburan.. Bg edo, tak slah pon blawak sikit time bceramah asalkan jgn kterlaluan

Ping your blog