Monday, December 16, 2013

Lumrah Malaysia, Kitaran dan Putaran Roda Kehidupan Yang Sama

Sekarang ramai duk sibuk pasal kenaikan serba serbi barang di Malaysia.... Gula naik.. Minyak naik... letrik naik.... pastu tol pulak naik.... Yang tak naik-naik cuma gaji sendiri jer... Kalau serbuk penaik yang naik takpe la...tu lumrah dia sejak azali.... ni semua benda yang sepatutnya dijanjikan sebaliknya naik... Tu ramai yang bising tu...

Sebelum PRU takde la pulak kan letak dalam manifesto... JIkalau korang mengundi kami....kami akan menaikkan tol...menaikkan harga gula...menaikkan minyak... kan senang.... nie tak.. masa nak pancing undi... boleh la pulak bagi itu bagi ini... yang nak tarik balik takde pulak nak bagi tau kan?

Mungkin ada yang kata...Bodoh la dia nie...memang la tak bagitau...kalau tak sape nak undi??? Haaaa....tau pon... Maknanya sape yang tertipu? depa ke kita? Pastu boleh pulak bagi alasan caca marba... gula naik...tak payah makan gula... tol naik... guna jalan biasa tak payah guna jalan yang ada tol... Habis...Highway yang sampai tiga empat lane tu nak bagi sape yang lalu?? Hantu jalan? Adoi.... 

Tapi kan.... lumrah kat Malaysia nie memang macam tu pon .. dari sejak aku dah pandai sikit-sikit dan faham akan erti politik nie.... aku nampak trend dia sama jer.... Macam sekarang... semua duk geram dan benci sebab semua benda naik... Tunggu la 5 tahun lagi.. dekat-dekat nak PRU lagi... Semua benda nie dah dilupa dah... Komfem! Pastu yang ingat...perkara sementara masa dekat-dekat PRU tu... bagi tu...bagi nie... bonus banyak la... saman ditarik la.... Ada la drama kebaikan di sebalik keburukan tu...

Lepas PRU... macam hari nie balik la jawabnya...itu naik...ini naik... pastu marah-marah lagi... lepas 5 tahun lagi.... diulang perkara yang sama... Macam drama sebabak-sebabak je kan... Yang macai pejal lagi kering tu tak payah nak cakap la... Sokong tetap sokong... kene tindas la banyak mana pun...

Aku cuma sekadar bagi rumusan je nie... Bak kata Shuib.... "Pening arrrrr!!" Memang pening... sekarang ramai la duk benci... tapi lepas 5 tahun...tunggu la... semua duk puji balik... padahal yang diambil seguni...dibagi sekampit.... Komon la guys.... Matang la sikit memerhatikan keadaan... Jangan mata kita ditutup dengan parti jer... Please pandang dari pandangan helang..bukan pandangan si katak dalam tempurung... 

Kalau betul depa duk canang rakyat didahulukan...buktikan! Tu jer... aku cuma nak tengok dasar politik kita bersih dan tulus jer.... Bukannya nak sedut sampai kering darah semua rakyat jelata... Aku tau setiap parti politik ada agenda masing-masing...Ada baik buruk... tapi sekarang yang mana lagi banyak buruknya?? Sangat rindukan cara Islam yang sebenar... Memalukan ajer sekarang nie... dicanag sebuah negara Islam...tapi banyak yang tak bercirikan Islam...Masjid je besar... Iman? Wallahualam...

No comments:

Ping your blog