Tuesday, April 26, 2011

BEN ASHAARI KENANG MASA SEKOLAH

Nak Join...klik kat hidung Bro Ben..ha ha
Aku macam biase la....SIFU buat je segmen....aku akan join....kalau lepas syarat dan aku ade mase.... Dan jugak sebab Bro Ben ni kembar aku kan....kene la join...nanti merana jiwa si kembar....aku jugak yang terasa....ha ha ha.

Bro Ben nak aku citer masa zaman sekolah.... wohoho.....aku sebenarnya siap ada segmen khas untuk zaman silam di sekolah....banyak citer aku nak share... Maklum lah... skolah aku skolah ala-ala kampung dusun sikit... kuno la banding dengan sekarang.....bebudak sekarang mungkin banyak yang tak tau selok belok sekolah dulu....

Ok la....untuk segmen kembar aku ni....aku nak citer pasal sorang cikgu aku yang saaaaangat la femes kat sekolah aku. Bukan setakat di skolah aku jer.... satu PPD tau cikgu nih. Betapa femes nyer dier. Dier fmees sebab dua perkara.....sebab cikgu contoh.....dan jugak sebab coach hoki yang berwibawa....penah bawak team skolah kampung aku tu sampai ke tahap negeri. Anak didikan dier hampir separuh dalam team hoki negeri mase tu. Memang hebat la kan.

Cikgu ni ajar Math Tambahan.... Subjek yang paling susah untuk budak skolah kampung cam aku nih... Cikgu yang sangat garang dan paling rajin di skolah aku. Tapi bebudak skolah aku...termasuk aku... pemalas dan sangat la tak pandai math tambah ni... Dier terpaksa buat kelas tambahan dari pukul 2 sampai 6 petang setiap hari! Hari sabtu dan ahad pun ader.... 8 pagi sampai 12 tgh hari...sambung lagi petang 3 sampai 6... Hah....ambik ko! Ada kitorang merungut? Ade la....takkan takde kan....sampai cikgu lain pun merungut...sebab depa nak buat kelas tambahan pun tak boleh! ha ha ha. Tapi kitorang anggap tu sebagai cabaran jer.... Lagipun hujung minggu tu dua kali sebulan jer.... Nak jalan-jalan melepak.....jangan harap. Tak minat der.... kalau free jer... mesti join game bola sepak atau pegi tangkap ikan di sungai ker....parit ker.... Biase la kan... kat kampung. Kelas tambahan tu.....selalu penuh... boleh kire dengan jari jer sape yang tak datang.... malas....tapi hormat cikgu.

Yang paling bes.... cara die mendidik kitorang yang sengal....malas....bongok....macam-macam la... sampai ade la perkataan kesat dari dier... Tapi....ayat power dier yang paling aku ingat ialah..... "Korang ni kan [Sek mu ni key]... macam anak ayam [supo anok aye]....yang dah nak mati [hok nok mapuh] ...dah la nak mati [doh la nok mapuh]....kene hempuk lak dengan kelapa tua [keno te ko woh nyo kote pulok].... ".

Dialog tu aku dah tukar ke bahasa baku okeh...ha ha ha. Macam tu ler...dengar macam kasar.... tapi bagi kitorang.... tu la cara dier.. sebab kebanyakan kitorang dalam kelas tu dapat markah purata 40% jer kalau ade test.....ha ha ha. Tapi yang miracle nyer.... malas-malas kitorang pun.... overall semuanya lulus.... dalam 10 orang dapat A. Awal-awal......langsung takde sorang pun dapat A! Dan hampir separuh fail!

Sambil bercerita kisah silam ni....aku nak bagi nasihat la kat bebudak skolah sekarang..... jangan cepat melatah kalau cikgu berkasar... sebenarnya....cikgu yang garang tu la nanti kita akan selalu ingat dan kenang... Jangan terlampau manja dalam mencari ilmu.....Susah dulu pendapatan....susah kemudian takde guner... Bila dah biase susah nak capai sesuatu.... kita jadi lebih tabah dan kuat semangat...

Nama cikgu tu Cikgu Loo....chinese guy....  tapi dia galakkan kitorang berhenti belajar dan tunaikan solat dulu....sape tak pegi.....kene rotan! Buku latihan gune yang kulit tebal tu.... yang tebalnya 300 muka surat. Tapi buku tu pun sampai ade 7 atau 8 buah sorang nak habiskan pembelajaran dengan dier! Korang sanggup? he he he. Yang paling hebat.....buku tu la aku gune mase sambung belajar dekat matrik... Lagi lengkap dari buku matrik! Ha ha ha ha. Memang hebat la nota tu....dah macam Calculus of Math dah...level universiti kot... Definisi dan pembuktian rumus...sumer ader.... Sampai masuk Universiti pun masih gune buku tu untuk tahun pertama pengajian...

So, hormati la cikgu kiter.... jangan cepat nak melenting kalau cikgu marah, nasihat, atau tegur korang. Dengar la nasihat orang yang makan garam lebih dulu dari kite... Mungkin jiwa korang tak dapat terima..[jiwa remaja katakan...nak enjoy je keje].. Tapi baik untuk masa depan korang.... :)

Bro Ben.....kembar ku....aku rasa cukup kot 100 patah kata....he he he. Undi la Bro Ben dan jugak aku yer..hihi.

P/S: Jangan Lupa UNDI saya untuk Blogger of The Year dan Top LoL (Humor) yer....:) 

9 comments:

aizamia3 said...

betul.. jasa cikgu amat tinggi nilainye..
budak2 sekarang kena piat telinga skit dah kecoh.. janganlah 100% salahkan cikgu.. cikgu takkan marah kalau tak diprovok..

dulu cikgu garang macam mana pun, kita ngadu kat mak ayah, kita kena balik.. sekarang anak murid sikitpun tak takut dengan cikgu.. :(

mcm ni lah said...

aku pun ada join gak

IdaNurFieyda said...

nyo te ko woh nyo kote xtehe nyo..hahaha..skoloh mano dulu?supo kenal jah ayat cikgu tu..

Naz Al Yahya said...

bhsa ganeh giler yg telah di bakukan tu. hee... time sekolah mmg paling best kan? :)

::Mastura Zakaria:: said...

dop pehe gapo so hok baku tu..pehe hok demo kecek lagi..hehehe

Anonymous said...

tak join pun segmen ni..sob..sob :(

idafirdausi said...

rindunyeeeeeeeee zaman sekolah!

datang dari belog abang ben..

salam kenal.. ^_^

NiSha said...

Nisha x suk add Math sbb cikgu suka suruh Nisha wat kat depan .. dah la selalusalah jer.. benci betul..

Sal Saari said...

zaman sekolah memang byk kenangan pahit manis..
dah follow awk..
jom intai blog akak..