Monday, April 25, 2011

A350H - Kapal Terbang Jenis Baru Guna Cryogenic Hidrogen

Okeh....tajuk ni memang kena dengan bidang aku...bidang aeroangkasa. Dalam duk godek-godek website untuk Master aku.... sekali jumpa pasal ni..... Kapal terbang yang boleh berlepas secara menegak menggunakan bahan api Cryogenic Hydrogen.

Sebelum tu aku nak tanya la kan.... apa tu aeroangkasa? Bukan aeroangkasa ni ade kaitan dengan angkasa lepas? He he he.. Aerongkasa ni berkaitan dengan apa-apa yang ada kaitan dengan mekanik bendalir. Ape bende la pulak mekanik bendalir nih? Ha ha ha.....ok..aku bagi contoh simple kat korang yang nak tau.

Bendalir ni ada dua...cecair dan gas. Cecair ni macam air.... minyak.... laut.... Gas ni pulak udara.... dan segala jenis gas....gas kentut pun termasuk tau! Jadi... apa-apa benda yang berkaitan pergerakan dalam bendalir... semua tu termasuk dalam aeroangkasa. Jadi...pasal kapal....pasal kapal terbang...pasal basikal...pasal kereta... semua ada elemen aeroangkasa...Nampak?

Yang pasal kapal angkasa tu.... pasal vakum...itu termasuk jugak dalam aeroangkasa. Menarik kan? Kalau berminat nak belajar bab ni... pasal kejuruteraan aeroangkasa...daftar la di UPM... silap-silap dapat jumpa aku dan Ujang..ha ha.

Okeh...jauh menyimpang nih...pasal kapal terbang tadi....korang boleh ke LINK NI


Sape nak join segmen terbaru aku....KLIK SINI

P/S: Jangan Lupa UNDI saya untuk Blogger of The Year dan Top LoL (Humor) yer....:)

1 comment:

Mak Jemah said...

penin skejap..sbb bkn bidang akak..miahahaha...akak cuma reti jaga tepi kain bos jaa...gegege,,,