Saturday, April 30, 2011

Cara-cara Blogwalking

Sebelum tu aku nak tanyer la kan.... apa tu blogwalking? Yang dah tau takyah ler jawab.... nak bace jugak takpe....kot-kot la boleh tambah di ruangan komen tu...he he he. Kepada blogger baru....blogwalking ni adalah salah satu cara korang nak dapatkan traffic atau follower secara berusaha.... Maknenyer.... korang pegi ke blog orang lain dulu...dengan meninggalkan jejak kepada blog tu...dan jika bernasib baik...korang akan dapat traffic balik dari dier....dan mungkin dier folo korang.... Macam maner nak pastikan jejak tertinggal?

Aku tau ramai yang dah buat.... tapi aku nak buat jugak...sebab kadang-kadang aku selalu jugak tinggalkan jejak...tapi jejak aku tak dapat dikesan....T_T. Atau pun....korang tinggalkan jejak di blog aku....tapi aku pulak yang tak perasan...atau time tu sibuk.... Ye la....blog ni aku takde la ngadap 24 jam kan... Ni cara-caranya...

Melalui Komen dan Tinggalkan komen
Ni la jejak kekal yang korang boleh buat dan paling berkesan.... Dan jika datang ke blog aku....Ni ler cara yang paling berkesan... Komen pulak di entri terbaru....nak komen kene baca dulu entri yer.... tak nak SPAM! Sebab tu aku galakkan ruangan komen dipermudahkan.... Kalau boleh...dibuat pop up window....buang word notification... Sebab biler ade bender tu.... kenela pulak yang datang ke blog kite tu dah berblogwalking 30 blog....kompem dah malas nak tinggal jejak kat komen... 

Shotbox atau Cbox
Yang ni paling mudah dan cepat....tetapi kadang-kadang kurang berkesan... Bagi blog yang traffic dah agak tinggi...kadang-kadang jejak di shoutbox ni cepat je hilang....dan sesetengah blogger ni malas nak track balik jejak yang dah hilang tu.... Lagipun aku gune cara ni biler dah malas jer... Biler dah susah nak tinggal komen atau blog tu berat sangat....sampai nak tekan follow pun tak boleh! Tertekan di widget yang floating tuh! Last-last aku tekan je pangkah.....Opss... :)

Facebook
Dalam facebook ada banyak group blogger.....join jer sumer.... aktif kan diri...dalam tweeter pun dah ade kot....yang tu aku tak tau....sebab takde lagi. Join la group macam Sahabat Blogger.....Kami Si Blogger... Geng Blogger....dan banyak lagi.... Dalam tu pun korang dah boleh berblogwalking...

Group Blogger
Ada jugak group untuk blogger.....contohnyer gengblogger... Korang boleh ping kan blog ke sana.... Dapat la jugak menerjah blog-blog lain kan.... Tu pun salah satu saluran jugak.... 

Bloglist
Ni la salah satu kepentingan....bloglist juger salah satu tempat nak blogwalking....dari bloglist ni....korang boleh tau dier dah update ke belum...dan jugak salah satu cara paling pantas nak blogwalking... Dari blog yang dah diterjah...korang boleh ke blog lain dengan bloglist dier pulak... Tengok sape yang selalu update... baru tau sape yang masih di depan pc atau blog tu dah bersawang... kadang-kadang silap-silap terjah...blog tu dah lama bersawang.. 

Tu la sikit sebanyak caranya..... Jadi.... boleh la mengupdate bloglist korang dan jugak mengomen di ruangan komen banyak-banyak.... Kalau aku...aku suka baca di ruangan komen jer...sebab shoutbox aku tu kadang-kadang tak berfungsi dengan baik..internet sini kadang-kadang block shoutbox...aku pun tak tau kenapa.... Kalau aku sempat menjeling...maka aku terjah balik ke blog korang.... 

37 comments:

mas saari said...

tips yang bagus...TQ

pelesit budiman said...

owh...gud for newbie like me...

atuk said...

Assalamualaikum PW

tips yang baik utuk saya yg baru ni
terima kasih

Wassalam

bact. said...

tips yang membosankan!!

A. said...

Bro, rasa mcm dah biasa jewp tips ni, apepown, thanks bro :) Jom bro baca sikit pasal K-POP Maaysia yang dibenci sgt tu, owh, pendapat anis lain sikit..

Browacana said...

@bact: Bosan sebab anda dah tau... ade je yang tak tau...:)

peNulis SeNjA said...

ty bro atas tips .. bagos share ngan newbie cem ps

anis zafirah : hohoho awak dah otai .. kami yang newbie nih tara tau .. jangn sombong ler

[n] ajiha fuz [i] said...

wah folower da 2011 ! i loikeeee nombor tu

Faez Rusni said...

singgah cni..cri tips..heheh

thanx yerr

harrazdani said...

tips yang berguna...tq bro.kebanyakannya saya dah cuba, alhamdulillah dapat trafik yang byk..cuma follower jer takder :-(

Budak Botak said...

He3, Bdk Botak blogwalking ke sini...

Entry terbaru Baerke van der Meij - Budak 1 Tahun Ditawar Kontrak Bola Sepak... (",)

^^nu[dd]yra^^ said...

yeah !....tips yg berguna...=)
sy pon mmg guna cara2 y dinyatakan dr semasa ke semasa....;p

Nelly Ixora said...

yg ats skalii tu paling stuju.kan kan.bile dok kat kotak melalak tu nti xpsan bile dh ke bwh2. tp kengkdng den buek jgk -_-"

Nan said...

Dah bace 2 entry sal blogwalking. Byk tips yang baik untuk pemula spt sye. APew2 pown, sye suke blog ni! Len kali, nak tgok entry yg baru..

FD. said...

superb tips :D

miss eimanhikmah said...

tips yg sgt bagus...hehe....nanti free nk jejak kt sumer2 blog yg ada...hehehe

myzziema said...

a'ah kadang2 tak jumpa shoutbox PW kat sni. hehe. mmg agak geram lah sape yang letak word verification tu =.=

Unknown said...

tips yang bagus...i dh buat entry about tips ni dlm blog N i credit to your blog...tq...

http://azura-abdrahman.blogspot.com/2012/11/cara-blogwalking-yang-berkesan.html

Unknown said...

terima kasih atas tip yang ringkas dan mudah nak ikut.sgt berguna utk org baru mcm sy ni

Hanina Sulaiman said...

TQ...Tips yang mudah dan ringkas untuk newbies cam kami. Mintak halalkan ilmu ye.. ;)

Hanina Sulaiman said...

Tips yang ringkas dan mudah difahami. tq ye... mintak halalkan ilmu... ;)

Unknown said...

salam..tq for the tips..nice sharing,....

nurizan ahmad said...

masa tuk blogwalking..hihi.. jemput singgah blog izan..hihi

Unknown said...

nice entry...sgt bermanfaat utk blogger bru mcm sy. jemput singgah di http://khalifahdimukabumiforever.blogspot.com/

Izyan said...

good tips
jemput singgah ya
http://nutriemom.blogspot.com/

fazliana said...

makasih for sharing.bisa tinggalkan jejak d sini ya ;)

Tengku Sofia said...

Terima kasih atas tips. Jemput ke blog saya http://itsallaboutthevits.blogspot.com

Aisyah A. Bakar said...

nice sharing bro..ilmu yg berguna utk new blogger mcm sy.. jom singgah blog sy:)

Unknown said...

tips yang bagus..
jemput singgah blog saya www.cintahatimama.com

sher benyahya said...

yes good for me.. ;0

sher benyahya said...

im new

Bro Ley said...

Bosan ke? Tips kat sini confirm tak membosankan. Serius menarik.

Bro Ley said...

Tips menarik untuk blogger baru macam saya. Jemput singgah blog saya: cas psoitif

Unknown said...

Tips menarik.. Jom singgah blog saya

Budak History said...

Terima Kasih, perkongsian yg menarik...sila beri tunjuk ajar....budakhistory.blogspot.com

Anonymous said...

thanks for the tips. sangat berguna.

http://eykhaz.blogspot.my/

ayumiera said...

Terima kasih atas tips ini :-)
info yang berguna