Wednesday, April 27, 2011

Porcine - Gelatin Ada DNA Babi

Tadi aku tengok berita....tengok sambil update blog.... tetiba aku dengar pasal halal haram.... Aku muler la pasang telinga.... Tune bagi volume kuat sikit... Kasi dengar sama itu brita la.. Sekali dia cakap pasal haiwan yang takde leher daaa... Si khinzir....atau bahasa sopannya si babi.

Berita TV3 tu ada cakap pasal banyak ubat-ubatan dan makanan sekarang mengandungi unsur-unsur khinzir ni.... Ia dalam bentuk gelatin yang dipanggil PORCINE. Aku try jugak godek-godek dalam enchek Google....tapi banyak pasal ubat-ubatan. Tak jumpa lagi pasal dalam makanan lain. Ingat nak tengok la kan makanan ape yang ada unsur si oink oink nih. 

Orait....kenapa perlu sensitif pasal makanan nih? Sebab......nanti akan jadi darah daging kiter nanti....darah daging yang akan kekal sampai ke tua. Bukan pasal unsur oink oink jer... unsur duit yang diguna untuk beli makanan tu pun kene ambik berat gak. Walaupun makanan tu halal....tapi duit yang digunakan tu kenela halal jugak. Kalau yang tu haram...yang masuk dalam perut tetap haram... So.....soley soley la yer.... He he he.

Pasal PORCINE tu memang betul ada DNA babi....Kepada umat Islam...hati-hati la yer... Sebab banyak makanan yang ada sticker halal tak semestinyer halal...lagi-lagi sticker halal tu datang dari luar... Agak ragu-ragu la kan...  Gunakan lah kuasa pengguna kita ni yer.....Bijak memilih....bukan pasal harga dan sedap jer...pasal kandungan makanan pun kene jage...:)

Ermmm.....aku tengah tunggu blog-blog yang join segmen review dalam review aku ni.....banyak lagi tak hantar... Ingat nak update pasal tu je hari ni...Kepada pembaca sekalian..undilah saya...kalau tak nak undi dua-dua pun....undi Top LoL pun cukup lah...he he

P/S: Jangan Lupa UNDI saya untuk Blogger of The Year dan Top LoL (Humor) yer....:) 

1 comment:

Unknown said...

macam2 la skrg.... dah macam bkn dok mesia dah..T_T