Tuesday, September 4, 2012

Fenomena Gangnam Style Sudah Dirancang?


Siapa yang tak tau pasal Gangnam Style? Sememangnya korang masih terselamat dengan fenomena yang tah apa-apa itu....he he... Tapi hakikatnya ramai yang sudah tahu dan kenal apa itu Gangnam Style... Termasuk aku! ha ha ha...

Aku dapat tahu pun dari member dan dari surat khabar Utusan (kalau tak silap).... Dikatakan lagunya menjadi satu fenomena baru di seluruh dunia....dan tempiasnya terkena kat negara kita nie...Malaysia... Kalau nak tahu....taip je dekat Youtube....memang berlambak orang duk buat video parody pasal gangnam Style nie.....

Apa itu gangnam? Aku dengar citer.... Satu nama tempat di Korea ajer... Sama macam Kampung Baru atau Putrajaya je kot.... Tapi kenapa ada Gangnam Style? Lantak pi ler kan.... Ada aku kesah? ha ha ha...

Tariannya pun dah tersangat popular sampai kat tempat keje aku pun semuanya tahu pasal Gangnam style.... Haih.... Ingatkan yang muda-muda je ambik tahu.... Yang dah lama-lama pun ambik tahu jugak pasal Gangnam Style nie.... Hebat......hebat.... Sesungguhnya era globalisasi nie sangat cepat perkembangannya.... Dan terdengar berita terbaru pasal gangnam Style nie.... Fenomenanya sememangnya sudah dirancang pihak tertentu? betul ker?

Dikatakan pihak Youtube dan pihak media massa peringkat antarabangsa merancang untuk mempopularkan Gangnam Style nie sehabis-habisnya.....kenapa? betul ker berita angin yang disebarkan melalui internet yang tidak berdasarkan angin semata-mata nie? 

Aku tak tahu.....Cuma kot-kot la ada pembaca yang tahu kan...aku cuma bagi persoalan jer... Kalau betul la kan.... Maknanya mesti ada sebab musabab kenapa dipopularkan kan.... Tapi ramai yang dah terpengaruh dengan gaya tarian ala menunggang kuda tu... Lagunya memang ramai yang suka.... Tariannya juga ramai yang dah suka.... Sampaikan video aslinya dah cecah hampir 90juta viewers dah! (sehingga entri nie di post).... Nampak kan populariti dia tu....

Yes...lagu dier agak bes....yes tariannya unik.... Tapi bila terdengar berita nie....Aku pun turut sama terfikir... Apa bezanya dengan yang lain kan... Sehinggakan menjadi satu fenomena baru dalam industri hiburan.... Mungkin ada benarnya....Mesti ada sebab dan faktor yang lain selain keunikan lagu dan tariannya...kan? Tak mustahil mungkin nanti ada guna Gangnam style dalam LAWAK...dalam majlis anugerah muzik....atau apa-apa event yang lain.... Kan? :)

P/S: Gangnam pun gangnam juga...Jangan sampai melampau dah ler...

2 comments:

Admin said...

bergangnam biar berpada hehe

Atiqah Wadiah said...

oppa gangnam style..hehe :D