Thursday, September 6, 2012

Kepentingan Dan Rahsia Garam


Garam nie banyak rahsianya.... Sejak dari mula-mula manusia menapak di muka bumi nie....garam sudah lama wujud.... Sebijak mana pun manusia....rahsia garam pun masih belum diterokai sepenuhnya.... Banyak sebenarnya kepentingan dan rahsia di sebalik kehalusan garam nie....

Antara rahsia yang telah berjaya dicungkil ialah......sesungguhnya garam itu masin...he he he... Ok...ok....serius....serius.... Rasulullah s.a.w mengamalkan pengambilan secubit garam sebelum dan selepas makan....Jangan la banyak sangat... Secubit jer...sekadar rasa masin-masin sikit je.... Dah dibuktikan para pengkaji sains... ia dapat menambahkan keberkesanan perut menghadam makanan dan menghindar dari penyerapan racun.....

Dari Anas bin Malik, Nabi kita bersabda, "Penghulu segala lauk pauk ialah garam."

Garam juga banyak digunakan sebagai ubat alternatif bagi menyembuhkan beberapa penyakit seperti gout dan sebagainya.... Bahagian yang terkena gout itu ditimbus dalam pasir pantai selama 1 jam - 2 jam...Kemudian mandilah air laut... Dipercayai boleh menghilangkan penyakit gout itu.... Jika berjauhan dari pantai... gorengkan segenggam garam kasar sampai kekuningan...pastu tuamkan segenggam garam tadi dengan dibaluti secebis kain...

Bagi yang senang mabuk kalau naik kereta ker....bot ker... kapal terbang ker.... Caranya dengan meminum madu dengan secubit garam atau air suam dan secubit garam sebelum memulakan perjalanan.... Nak tahu berkesan ke tak....cuba la dulu.... Dari duk makan ubat penahan mabuk tu kan... Ada kesan negatif jangka masa panjang.....

Garam juga digunakan bagi mengubati penyakit cirit-birit.... Caranya senang jer... masukkan secubit garam dalam air suam....kacau dan minum... Jangan diletaknyer garam tu banyak sangat.... Darah tinggi korang nanti.... hu hu hu....

Garam juga digunakan bagi mengurangkan kesakitan sakit gigi atau ulser mulut... Caranya.....larutkan sedikit garam dalam air suam...kemudian kumur dengan air garam tu... yang nie aku pernah cuba.... Menjadi jugak la kadang-kadang.... 

Mengelakkan dari daging mentah busuk juga boleh guna garam.... Bagi sesape yang nak mengembara dalam hutan ker....mana-mana ker yang menggunakan masa yang lama....dan korang teringin nak bawa bekal daging... Boleh guna cara nie... Perapkan daging mentah dengan garam yang dicampur dengan serbuk kunyit tanpa dibasuh.... Sebab air boleh mempercepatkan pembusukan daging mentah.... Pastu letak dalam bekas tertutup... Insya Allah daging tu tak busuk...:)

Banyak lagi kegunaan dan rahsia garam nie... Sesungguhnya garam adalah perkara yang wajib digunakan dalam apa jua masakan.... Tiada garam... tiadalah rasa... Ceewah...dah macam Master Chef dah nie....ha ha ha... Tapi ingat yer... Garam-garam yang dinyatakan di atas seeloknya garam bukit... Atau garam yang dibuat sendiri.... Atau garam kasar...Sebab garam halus yang dalam paket di kedai tu sememangnya tak elok... Terlampau banyak bendasing (bahan kimia) yang dah dicampur..... Kalau betul-betul nak jaga kesihatan... gunalah garam bukit...Atau garam kasar...

Haaaa.....itu baru sikit... Banyak lagi rahsia garam nie... garam juga dipercayai salah satu medium perantara dengan alam ghaib... Kalau korang selalu tengok atau pernah guna khidmat ustaz-ustaz halau jin...mesti depa mintak garam..... Sebenarnya ada kisah di sebaliknya.... Aku pun tak berapa arif pasal tu... sesape yang tahu boleh tambah di ruangan komen...

Garam jugak boleh dijadikan senjata... Kalau dah terdesak sangat kan.... Boleh dibaling ke arah mata dan kesannya sama macam korang baling pasir.... Kot-kot la masa duk kat dapur....pencuri masuk kan... Dah takde benda sangat nak dibaling...baling la garam tu.... Kalau ada batu lesung...lebih baik dibalingnya batu lesung... Hambik ko...ha ha

Okeh....kalau aku listkan sumer jenis rahsia dan kepentingan garam nie....Tak habis entri aku nie... Sememangnya banyak dan tak terjangkau maksudnya.... Itulah keindahan ciptaan Allah... baru bincang pasal garam jer... Pun dah tak tercapai minda kita nak cungkil kesemuanya..... Itu baru bicang yang dah tahu...yang masih kekal rahsia.... Sesungguhnya amat kerdil kita nie disisi Allah....

P/S: Bagi yang dah ada penyakit...ikut la saranan doktor dalam pengambilan garam dalam makanan....:)



4 comments:

MAY said...

TU LA..ARI TU BELI GARAM HALUS,RASA TAK SEDAP JE MASAK...SMLM BELI GARAM KASAR PLAK...BR SENANG ATI NAK MASAK..

Pearl Kaz said...

alaa.. dah terbeli pule garam halus.. eheh..

part baling lesung batu tu kelakar.. hahahahha

atuk said...

Assalamualaikum PW

terima kasih

aizamia3 said...

tang guna kat daging mentah tu biasa buat.. ;)

baling lesung kat pencuri tu yang tak menahan.. hehehe..