Wednesday, September 19, 2012

Prinsip dan Tunjang Kehidupan Sebenar Yang Dah Lama Kita Tinggalkan


Dengan mengambil beberapa minit aku sedang merehatkan diri dari melihat beribu-ribu nombor dalam Excel...Ada baiknya aku menaip entri dalam blog dari duk melepak di kaki lima... Ala...bukan pasal benda berat pun....cuma berkenaan prinsip kehidupan atau tunjang sebenar kehidupan yang dah lama manusia moden tinggalkan.....

Ramai duk kata...kalau korang lapar, makan...kalau korang dahaga...minum... kalau korang mengantuk....tidur... kalau nak berjaga malam...pekena la tongkat ali...he he... Tapi...benda nie sebenarnya takde kepastian dan kemestian.... Haaaa....sudah.... ape ke benda la pulak Bro Wacana nak merapik dan merepek nie...kan?

Betul la.... Prinsip kehidupan yang sebenar ialah.... Tiada apa pun yang terjadi tu...akan semestinya terjadi....Dan tiada jaminan benda tu akan terjadi kalau tidak diizinkan ia terjadi.... Itulah konsep prinsip kehidupan sebenar.... Konsep Ketuhanan.....:)

Doktor tidak boleh menyembuh pesakit.... Doktor cuma boleh ikhtiar untuk mengubati seseorang itu dengan kudrat dan ilmu yang telah diberikan kepadanya oleh sesuatu... Apa...ingat lahir je mamat atau minah tu..terus jadi doktor ek? Mane ade.....kene masuk sekolah dulu...masuk U dulu... belajaq 5 hingga 6 tahun...baru dapat keje jadi doktor...Ilmu tu datang dari mana?

Yes....ilmu tu cikgu-cikgu kita yang ajar....Tapi cikgu tu dapat dari mana ilmu tu.... Mestila dari cikgu depa pulak kan.... cikgu depa? Dapat dari mana? Jadilah cikgu-cikgi kepada cikgu-cikgi sekalian sehingga la ke zaman Nabi Adam.... Nabi Adam sape ajar? Malaikat.....Malaikat pulak sape ajar? Tepuk dada tanya iman....

Tu le contoh paling senang..... Segala apa yang kita lakukan nie....Takkan jadi jika tidak mendapat keizinan dari ALLAH Subhanahu wataala.... Kita kena berpegang teguh pada yang nie je dulu.... baru lah dapat elak dari syirik-syirik kecil yang akan mengganggu gugat hati sanubari kita yang rapuh nie..... 

Korang berpegang teguh pada prinsip kehidupan yang nie jer.... Insya Allah takde la yang nak jadi gay....takde la yang nak jadi lesbian...takde la yang nak buat maksiat... takde la yang nak BERZINA... takde la yang nak buang bayi sesuka hati.... Sebab apa?

Sebab korang akan rasa yang korang cuma menumpang sahaja di bumi Allah nie... Menumpang kasih...menumpang simpati...menumpang tempat untuk menjalani apa yang disuruh-Nya dan menambahkan amal ibadah sebanyak-banyaknya.... Sebab nanti korang semua nak masuk syurga.... Bagi yang tak nak masuk.... dipersilakan masuk ke neraka... Allah dah bagi PILIHAN kepada korang... 

Sama la macam tutup aurat.... solat ke tak...puasa ke tak.... bersyukur ke tak.... Semuanya Allah bagi pilihan... Kalau korang cerdik dan pandai... Mestilah memilih jalan ke syurga kan? geng-geng yang tak cerdik dan bengap sahaja akan memilih jalan ke neraka... 

Tanya balik diri kita.... Masih ingatkah prinsip kehidupan dan tunjang asal kenapa kita di dunia nie.... Adakah kerana duit? Adakah kerana pangkat? Adakah kerana nak rumah dan kereta besar sahaja? Atau kerana ia hanya satu tempat untuk kita memilih jalan mana yang kita nak lalui selepas nie? jalan syurga ke.....jalan neraka.... Korang pilih la sendiri... Aku dah pilih... Korang bila lagi...;)

P/S: Ringan ke berat entri nie ek....Aku rasa ringan je kan.... he he..

2 comments:

KY said...

yang penting berusaha, InsyaAllah...kalau usaha kita itu benar, kita pasti dapat kejayaan kan?

atuk said...

Assalamualaikum PW

usaha tangga kejayaaan
Insyaallah

Ping your blog