Friday, September 6, 2013

Cara-cara Memohon Passport Malaysia Buat Pertama Kali | Terkini


Aku dan wife dengan buat pertama kalinya baru nak buat passport.... Saje je nak ada jugak passport....Duk tengok kengkawan buat passport kan... Aku pun nak jugak la...macam bes jer...he he.. Bukan apa.. kalau ada rasa nak jalan-jalan ke negara jiran ker... nak pegi mana-mana di luar negara untuk berjalan-jalan ker... sekurang-kurangnya aku dah ada passport kan.... Tapi nak buat permohonan passport nie... kene la ada persiapan sikit... Sikit jer... tak banyak...tapi kalau dah ada semua benda yang kene bawak nie...senang la sikit prosesnya.....

AL-FULUS a.k.a DUIT
Nie memang kene bawak... sebab nak buat passport nie bukan free bang... kene bayar.. Macam aku...aku mohon untuk 5 tahun terus... kene la bayar RM300.. Aku....pastu wife....anak aku.... habis la time tu dekat RM750! Gigil jugak la kan...haha. Anak bawah umur 12 tahun harganya RM150 untuk 5 tahun... So...kalau korang ada 4 @ 5 orang anak... bersedia lah....he he he...

DOKUMEN
Haaaa.....nie senang jer... bawak je MyKad korang... fotostet siap-siap... bawak satu copy jer... nak buat dua tiga pun ok jer... Bagi yang anak bawah 12 tahun nie... kene bawak MyKid, salinan fotokopi MyKid.. dengan surat beranak dia berserta satu fotokopi.... Kene isi borang paper tak? tak perlu dah... Semua dia cek dalam sistem jer... Dalam MyKad tu jer... senang kan? Cepat sikit proses tu....Pastikan ibu jari korang selamat dari segala luka dan kecomotan...

GAMBAR
Haaa.... Nie memang wajib ada....bawak sekeping sorang je..bawak lebih lagi elok... Gambar passport sekarang dah tak guna background biru dah.... Guna background putih... Pastikan masa nak amek gambar tu.... pakai baju kaler terang sikit bagi kontra dengan background putih.... Jangan pakai baju belang-belang ke bawah.... Nanti bila masuk dalam passport, dihitamputih kan... Jadi macam banduan pulak nanti...ha ha ha...

HENSET
Nie bukan untuk kegunaan mohon passport....tapi untuk mengelakkan keboringan masa menunggu proses nak buat passport nanti... ha ha ha... Bawak smartphone lagi ok...Install game bebanyak... main la lama-lama sampai nombor giliran korang dipanggil..Kalau tak bernasib baik.. ada la dua tiga jam....hihi

Tu jer... senang kan... Ok... proses nak buat passport nie ada tiga peringkat.. Pertama...amek nombor... Kalau nasib baik...takde orang.... kejap la kan... kalau lama... tu yang kene ada henset tu... he he... Lepas tu bila nombor giliran korang dipanggil... serahkan semua dokumen dan gambar tu... Akan ada la proses dia dalam 4 @ 5 minit.... Habis proses tu... tunggu dipanggil lagi untuk bayar pulak.. lepas bayar... pegi la melepak mane-mane sebab untuk ambek passport tu makan masa lame sikit.... Cam aku aritu, siap g sarapan pagi..tibai roti kosong dengan teh tarik...sambil layan tengok rancangan TV pepagi...

Dalam lebih kurang sejam lebih-lebih sikit... nombor korang akan dipanggil lagi...Kali nie amek passport je... Sediakan MyKad nak comfirmkan yang tukang amek nie tuan empunya diri... Pastu habis la.... Dah selesai.... sonang je kan.... Tapi yang tak berapa senang kebiasaannya...lama menunggu...huhu.

Okeh... selesai pasal passport... sekarang tibalah masanya check nak pegi mana..... Godek-godek website jalan-jalan cari cara nak habiskan pitih... Bandung.....Bali....Chiang Mai... Ho Chi Minh... Kota Bharu... Kuala Lumpur.... Ehh?? Semoga dipermudahkan....:)

P/S: Kalau setakat nak pegi negeri sobolah..tak payah passport yer.. Passport untuk ke luar negara jer.. Macam nak buat haji..kene la ado passport...

1 comment:

Dkna Abza said...

nak g mano?? nak join gak laa hehehee

Ping your blog