Wednesday, December 29, 2010

Kelas Bahasa Kelantan Ep. 2 - Hukum Sabdu..



Salam Bahagia...Salam Ketenangan...Salam Ceria dari saye.....Prof. Sapo Blawok Ddoso... Yaaa..... Hari ni kita akan belajar sesuatu yg lagi penting dari penting itu sendiri...Memang penting sangat2 la...tiada yg penting selain dari yang penting-penting belake.... Bak kate pepatah.... harapkan pagar..pagar makan padi...( Pakar-pakar bahase....jangan marah yea..he he) yaaaa....

Hari ni kita akan belajar tentang "sabdu" dalam bahase klate... Sabdu ni bukan saje ade dalam Muqaddam atau kitab2 tetapi ade juge di dalam bahase klate... Bagi yang tak tau ape itu sabdu... Sabdu itu adalah yg berbentuk macam huruf "w" dalam Quran..... Hukum bacaan die kene double kan huruf kat situ atau tebalkan cara sebutan... Ala......mesti korang tau kan....mase sekolah2 dulu mesti dah blajar dlm kelas fardhu ain..he he.....................


......................
. . . . . . . . . . .
. . . . . . .
. . . .
. .
.
.


Harap2 tau la ye...huhu -_-"



Bahase Kelantan ni ade "sabdu" ni... Contoh ayat bersabdu:

"Demo nok gi mmano?" = "Ko nak g ke mana?"
"Kawe nok ppuluh ekor.." = " Saya nak sepuluh ekor"

Yang dimerahkan itu mesti dibace dengan bersabdu.... kalo tak...kitorang tau la korang bukan oghe Klate...(tak pun di cop orang Siam..hehe) Ok la....itu sahaje untuk hari ni... Selamat tengok bola Malaysia vs Indonesia dan Selamat beramal....:)

(Gambar Google je dik oi....)

4 comments:

Kamsiah said...

ambo nak turun ttanah metha...
hihi ambo mmg ore kelate...kg gunung,bachok..cuma dah 19 th jadi org kedah..

an nur said...

yeah. haha. chayokk2. aku ado n0tes, contoh tuk pelajaran kita ari ni....


http://www.facebook.com/#!/note.php?note_id=177557202255703

cahayalidaine said...

hahaha..nok ssuko baco entry neh... suko mmeta.. hahahahaa..adehh..

kaizen said...

ade hukum eh dlm loghat klate nih??

*ambo dok pham siket pong...

latest entry Andai dia Jodohku & Bila Perempuan KENCING BERDIRI

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785