Monday, August 13, 2012

Iklan JANGAN Merokok Terbaik Pernah Aku Tengok

Iklan terbaik yang pernah aku tengok pasal jangan merokok..... Jom saksikan iklan nie... Dan silalah berfikir selepas tengok iklan nie....


Aku kate dah.....jangan merokok...jangan merokok.... Korang nak jugak merokok..... Haih... Dah cakap macam-macam pun tetap jugak nak merokok....Dah bermacam jenis cara dah kerajaan cuba nak atasi gejala merokok nie....Tapi last-last korang tetap jugak dengan pendirian nak merokok tu....

Masalahnya....si perokok tu sendiri sedar...yang perbuatan tu MEMBUNUH diri sendiri... dan jugak secara tak langsung dia jugak MEMBUNUH orang di sekitarnya dengan asap rokok tu.... Tapi kenapa dihisap juga.... Nak tau kenapa...kena lah tanya si perokok-perokok sekalian....

Sedangkan si pencipta rokok pun tak nak hisap rokok tu... Adakah ianya trend? Adakah ianya satu persepsi masyarakat yang merokok adalah suatu yang sangat macho? Aku yakin semua perokok tahu isi kandungan yang ada dalam rokok tu.... Depa tahu rokok nie bahaya.... Tapi kenapa nak merokok juger?

Macam nie la contohnya.... Korang tahu di tempat A tu ada peragut dan pembunuh... Bahaya dan boleh membawa kepada kematian...Tapi korang tetap jugak pergi ke tempat A tu.. Padahal tempat A tu takde apa benda pun.... Tapi tetaaaap jugak nak pegi.... Apa orang panggil kalau begini keje korang? Keje bo....... sambung ler sendiri....

Maaf la perokok-perokok sekalian.... Nie nasihat ikhlas... Tak sebut sape-sape kan...Umum nie.... Kepada semua perokok di luar sana.... Jangan tahu nak nasihat orang lain jer....Diri sendiri bila nak korang jaga? Korang nak ker tengok anak-anak korang hisap rokok ? Korang nak ker tengok isteri korang hisap rokok? Korang nak ke tengok bakal menantu korang tu hisap rokok ? Pikir-pikirkanlah.....

P/S: Kalau nak berubah...berubah la sekarang...Jangan ditunggu-tunggu...Takde istilah sampai seru dalam bab nie... Pilihan terletak di tangan anda...

7 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

hurm..sgt susah nak meminta mereka berhenti walaupun dah lakukan pelbagai cara.... :)

Iffah Afeefah said...

like laju2 entry ni

QasehSuci said...

terbaik!!!

siti rokiah said...

wahhh betul lah terbaekkkkk

Anonymous said...

jgn lah kau membenci perokok keterlaluan..kelak anak mu,saudara mu nanti pasti ada yg terjebak...

Pembawa_Wacana said...

Anon : Jika anda perokok, anda mahu ker anak anda hisap rokok? Anda lah contoh kepada generasi muda... Sila tny diri sendiri... AKu sememangnya tak nak merokok...aku berdoa keluarga aku bebas dari merokok... Bukan membenci, menasihati... Jika kalian tak nak jugak berubah...suka hati anda....:)

P/S: Kenapa jadi anon ? :)

Blog Asyraf said...

mesti berkesan :D

Ping your blog