Thursday, August 9, 2012

Nie Baru Imam Muda | Video Imam Kecil

Mulakan dengan ucapan salam.... Assalamualaikum para pembaca sekalian... Hari nie aku nak membebel pasal imam muda pulak... Bukan imam muda yang kat dalam Astro OASIS tu.... Tapi imam muda yang macam nie haa.... Cer tengok dulu video tu...


MasyaAllah.... baik.....apa yang aku nak sampaikan? Adakah nak bagitau yang nak jadi imam...kene baca sesedap nie ke? Atau nak jadi imam...kene pakai baju putih macam budak tu ker? Atau nak bagitau yang nak jadi imam kene budak-budak? 

Sebab ada yang salah faham.... ada yang cakap nie tanda-tanda akhir zaman....pentingkan kesedapan bacaan semata-mata.... Bukan tu maksud aku..... Lagipun dalam video nie...kita tak boleh nak memberi pengadilan yang betul pasal sape yang lebih berhak nak jadi imam.... Sebab kita tak tau keadaan di tempatnya... Korang tau kan syarat-syarat nak jadi imam? Macam mana hierarki susunannya sape yang lebih berhak nak jadi imam..... Korang tau kan? Mesti la tau kan.... Lagi-lagi yang komen pasal tanda-tanda akhir zaman tu....he he he....

Aku post video tu bukan nak citer pasal sape lagi berhak nak jadi imam.....Cuma aku terpesona dengan budak kecil tu.... Bacaannya bukan stakat sedap jer...Tapi betul bacaannya.... nahu dan tajwidnya lebih hebat dari sesetengah dari kita yang dah akil baligh nie.... Tak malu ke?

Maksud aku sebenarnya.... nak bagitau kat korang...DIDIKLAH ANAK-ANAK KITA BERTADARRUS SEJAK DARI KECIL LAGI..... Biar depa nie dah boleh baca Quran dah.... Kalau tak sehebat budak nie pun takpe....Budak nie dah siap hafal surah surah besar...Kita kalau boleh suruh anak kecil kita hafal surah-surah kecik pun dah ok dah.... Yang penting bacaannya betul dan fasih.. 

Ada yang cakap.... "Kesian kat budak tu...kecik-kecik dah kene hafal Quran....kecik-kecik time die main la..." Ada jugak yang cakap, "Mesti hidup budak tu penuh dengan kebosanan"... Atau "Kecik-kecik bagi tengok kartun la...bila besar baru suruh pi kelas fardhu ain..." Itu ler sesetengah pandangan masyarakat kita... Sangat jauh menyimpang... Kecik-kecik dah ajar sukakan hiburan...kan? :)

Segala-galanya bermula dari kecik... Kalau ye pun mak ayah dia tu agak sengkek ilmu agamanya.... Bagi la budak-budak tu tengok rancangan yang ke arah keagamaan sikit...terapkan nilai-nilai kesucian agama sejak dari kecil... terapkan minat.... Jangan menghalang.... Biar anak kita tu lebih baik dari kita.... Jangan disebabkan kita nie yang dah jahil....Nak jugak anak jadi jahil cam kita....

Bagi yang dah ada ilmu agama.... Jangan syok sendiri jer... Terapkan juga kat anak-anak... Jangan jadi alim sorang-sorang.... Iman bukannya boleh diwarisi.... Kene didik dan diajar sejak dari kecil lagi... Barulah generasi baru yang akan memimpin negara nie tidak sengkek ilmu agamanya......Kita mulakan dari rumah sendiri....Sama-sama kita ikhtiarkan caranya..... SHARE la kepada kawan-kawan...semoga semuanya ingin berubah ke arah yang lebih baik....:)

P/S: Nak ajar anak..bapak dan mak kena belajar dulu...Ye dak...hehe

3 comments:

Pearl Kaz said...

Alaaa.. tak dpt nk tgk video kt ofis.. Apa pun, setuju dgn entry ni.. Harap2 bile saya ada anak nnt, dptlah didik anak saya.. Lagi pandai dr saya pun takpe. Nanti saya minta dia ajar saya pula.. hee~

athirah said...

comel je budak tu jadi imam . heee.tapi boleh ke budak sekecik tu jadi imam untuk org dewasa?

visit here
http://athirahshariffudin.blogspot.com/2012/08/apa-la-sangat-bakti-siswa-ni.html

shafiqabdshukor said...

Insya ALLAH....