Wednesday, November 7, 2012

Khasiat Kurma Untuk Ibu-ibu Mengandung


Lagi entri dari blog Wacanaku pasal petua ibu mengandung...dah macam blog untuk ibu-ibu dah kan...ha ha... Sharing is caring katakan...aku cuma dengar-dengar je...dan memang ada bukti yang kurma nie sangat bagus untuk ibu mengandung..... Kalau tak salah aku...ada satu hadis pasal kurma dan ibu mengandung...

Sabda Rasulullah s.a.w," Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan-santun dan cerdas pemkirannya"

Ok...aku tak tahu status kat atas tu macam mana... tapi banyak jugak yang dah aku baca dekat mana-mana risalah-risalah dan keratan majalah agama pasal sanda di atas.... So...kalau dhaif... boleh tolak tepi jela ek... Aku pun tak tahu sangat... Cuma tertarik dengan kaitan antara kurma dengan wanita hamil tu.... Sekadar intro entri nie...

Nie antara yang aku tahu la kan.... antara khasiat kurma kepada wanita hamil dan jugak lepas bersalin...
  • Amalan memakan kurma basah boleh mencegah daripada berlakunya pendarahan ketika melahirkan anak dan mempercepatkan proses pengembalian posisi rahim seperti sedia kala. 
  • Khasiat kurma tu sendiri sangat sesuai untuk nutrisi ibu mengandung kerana buah kurma mempunyai zat besi, kalsium, glukosa, potassium dan serat yang tinggi.
  • Buah kurma juga sangat sesuai dimakan sebagai diet untuk perempuan yang sedang dalam nifas, dikuatkan dalil ayat nie dari tafsiran surah Maryam ayat 25-26 (Sila rujuk ustaz tentang tafsiran ayat tu)
  • Mengandungi hormon Patuchin yang boleh mengurangkan pendarahan dalaman dan menggalakkan pengeluaran susu ibu dan hormon Oksitosin untuk membantu otot-otot rahim bagi melancarkan proses kelahiran dan pengecutan rahim selepas bersalin.
  • Tidak mengandungi kolesterol - sangat sesuai untuk semua golongan 
  • Kurma juga mengandungi anti-oksidan yang dikenali sebagai tanin - Mencegah kanser
Ada yang prejudis pasal kurma nie...kata ubat moden lagi baik... ubat yang lebih mahal dan popular lebih baik.... Alahai sedihnya... Sedangkan saintis barat pun dah mengakui yang kurma nie salah satu penawar yang paling hebat  dan buah yang mengandungi nutrisi yang sangat baik untuk manusia di muka bumi nie... bukan tu je.... kismis dan madu juga sudah diakui ada khasiat yang menjangkau ubat-ubatan moden yang ada sekarang nie... Semuanya tu favourite Rasul kita... :)

Bagi yang tak boleh makan buah kurma...rasa tak bes ke haper ke...boleh la mencuba menu yang kreatif sikit... Buat kek kurma ke...buat cekodok kurma ke... Buat kurma celop tepong ke... Bes aper....Yang penting....jangan ditelan bijinya...he he he... [ok..tak lawak...tau..]

Okeh...ibu-ibu mengandung....boleh la tu beli kurma... Buat makanan harian... Baik untuk anda...baik untuk baby yang sedang membesar dalam rahim tu... Semoga kalian sihat sejahtera bersama baby yang dikandung... Amin..:)

6 comments:

Mummy Akmar said...

Salam Kenal..

Cari info pasal BE Nuffnang sampai ke sini.

Apa2 pon DONE FOLLOW!

atuk said...

Assalamualaikum PW

Kurma terbukti makanan yg terbaik

Pearl Kaz said...

Kalau hadis dhaif sekalipun, tp kita niat mkn kurma sbb ikut sunnah nabi, insyaAllah dpt pahala kan? :)

akif12 said...

nak share pasal ni buah kurma.msa sy mgandung anak ke3 (time puasa) saya suka mkn ni kurma x kira la timenya sampaikn 1kg tu saya mkn cuma 2 hari jak..sya rasa btenaga bla memakannya. masa melahirkan pun saya tkejut tgok anak saya kuar bersih n kulitnya cantik sampai tu nurse pun mnegur yg anak sya bersih d lihat..

Anonymous said...

salam...saya baru pregnant 7 minggu anak pertama...jadi pengalaman tu memang kuranglah..saya banyak terbaca kurma tu elok diamalkan...cuma sy nak tnya,untuk yang baru lagi(kandungan macam 7 minggu tu) dah boleh mula amalkan makan kurma ke?saya dah siap suruh suami beli awal2 kurma tapi tak pernah makan lagi...huhu..mekasih... :)

syakirah shamsudin said...

alhamdulillah saya dan anak2 suka sangat kurma ni..tambah2 bila bland dengan mealshake,madu fuhh memang sedap...