Monday, November 5, 2012

10 Perkara Merosakkan Otak [FAKTA bukan AUTA]


Dalam sedar tak sedar, kita nie dah banyak buat benda yang merosakkan otak kita sendiri... Sebab tu sekarang dah makin banyak benda sewel dan tak masuk akal berlaku kat dunia nie... Benda yang tak sepatutnya terjadi, boleh terjadi sekarang nih.... Sebab dah ramai yang "short circuit" kat dalam otak tu... Nak tahu apakah perkara-perkara tu? Meh tinjau sat...

1) TAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI
Nie memang ramai... dengan tak sarapan pagi, boleh mengurangkan keaktifan otak pada hari tersebut dan banyak sel-sel otak mati... Cuba bayangkan kalau hari-hari tak sarapan... Dah berapa banyak sel otak yang dah mati.... Bila sel otak dah mati...macam mana mahu pikir guna otak? 
 
2) TERLEBIH MAKAN
Tak sarapan tak boleh, terlebih makan pun tak boleh.... Nie sebab banyak tenaga digunakan nak cernakan makanan dalam perut tu... kekurangan darah atau oksigen dialirkan ke otak... Pun jadi lembap jugak otak kita tu... Nie selalu kes berlaku untuk student Universiti... Nak save kan... makan "branch" terus... Breakfast+lunch..... Save money... but tak save otak...huhu
3) MEROKOK
Nie mesti ramai yang offense aku nanti.... Sebab ada yang cakap tak hisap, otak tak gerak.... Sebenarnya merokok melembapkan otak kita... Disebabkan pencemaran asap rokok tu yang masuk dari luar dan dalam. Anggapan korang boleh berfikir bila merokok sebenarnya banyak bergantung pada psikologi jer... Dan jugak psikomotor pergerakan badan..sama macam ada sesetengah orang kene bergedik kaki baru boleh fikir... kene pusing pen baru boleh fikir... korang sebenarnya kena pegang rokok..[Tanya saintis pasal benda nie kalau nak tahu lebih lanjut] Tapi hakikatnya, asap rokok memang melembapkan otak... Terima tak terima, itu FAKTA.

4) MENGAMBIL GULA BERLEBIHAN
 Bila gula banyak masuk dalam badan, sistem badan akan kurang ambik benda berkhasiat dari makanan [protein dan nutrisi]. Sebab gula lebih senang diserap dalam badan...dan gula jugak sukar nak digunakan oleh badan balik... Maka kekurangan penyerapan zat dan penggunaan tenaga berlebihan nak memproses gula menyebabkan kes yang sama macam makan berlebihan tadi... Kalau korang tak aktif, boleh mendatangkan kegemukan yang tak sihat! Kalau korang jenis banyak makan gula, aktifkan dirimu! 

5) MENGHIRUP UDARA TERCEMAR
Ni berkaitan dengan oksigen la kan... kurang oksigen, kurang effisien la otak kita... udara sekarang banyak karbon dioksida... memang tak boleh lari sangat dah pasal benda nie... Tapi boleh diusahakan penambah baikan... Kurangkan merokok juga dapat mengurangkan udara tercemar... Atau banyakkan menanam pokok di sekeliling rumah... Selalu bersihkan rumah...
6) TIDUR BERLEBIHAN
Tidur berlebihan memang diakui boleh melembapkan otak... Dan trend manusia sekarang memang banyak tidur.... Lagi-lagi pada waktu pagi lepas subuh...lepas asar... dan dekat maghrib... Semuanya waktu terlarang untuk ditidur... Kajian omputeh cakap...kita kene rehat [tidur] paling maksimum 8 jam je.. Tapi kena ingat...otak tak pernah tidur.. Otak tidur bila korang mati je.. Tidur nie cuma nak kembalikan tenaga badan je.. Bukan tenaga otak... Otak kita tak pernah penat... 

7) TIDUR DENGAN MENUTUP MUKA
Nie pun sebab oksigen dalam badan... dengan menutup muka, kurang la oksigen... Dan kita menyedut banyak gas karbon diosida hasil dari proses respirasi kita sendiri.... Jangan amal...
8) KURANG BERIMAGINASI
Berimaginasi tu penting untuk otak... Dalam pandangan terbaru, angan-angan Mat Jenin sebenarnya bagus.... Memang bagus... Cuma satu je kurang atau masalah Mat Jenin... takde USAHA... Kalau diusahakan sama kuat dengan angan-angannya... Mesti Mat Jenin dah berjaya...  Masalah kita nie... memang kuat berimaginasi... tapi berimaginasi benda lain je kan??

9) JARANG BERFIKIR
Otak nie macam otot dalam badan la... Jika selalu dilatih dan digunakan... makin kuat otot tu... Tengok atlit sukan kita... Training hari-hari.... Macam tu la otak pun... makin diguna, makin cergas la ia... Masalah kita nie... malas nak gunakan otak... Penat la...leceh nak fikir la... Bila dah berzaman tak guna otak... otak pun dah macam enjin keta buruk dah... bila dah masuk waktu nak guna otak... Mula la sakit sampai berdenyut-denyut kan.. So....selalu la berfikir.. 
10) TIDAK BACA AL-QURAN
Nie memang ramai yang tak buat...Kalau tahu pun ramai yang susah nak buat.... Bacaan ayat-ayat Quran memang berkesan nak merangsang otak kita untuk berfikir.... Amalkan bacaan quran kat anak-anak kita... Dari kecik lagi dah buat... Tengok apa kesannya... Ni kesilapan paling besar umat Islam di Malaysia nie... Kalau la dijadikan trend selalu melafazkan ayat Quran macam duk nyanyi lagu sambil buat kerja...sambil drive.. sambil kemas rumah... aku rasa tak lama lagi boleh la tengok anak Malaysia jadi seorang tokoh di dunia nie... 

P/S: Fakta nie aku dapat dari Facebook, tapi ulasan dari aku sendiri...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785