Friday, November 9, 2012

Tahukah Korang? Tasik Semulajadi Bewarna Pink !!

Makin luas perjalanan, makin luas pemandangan dan pengalaman.... Memang sesuai la dengan topik entri kali nie.... Ada satu tasik di dunia nie....airnya berwarna pink! Bukan dibut-buat...bukan di edit dengan photoshope.... Nie betul-betul warna pink punyer.... 


Tasik nie dipanggil Tasik Retba (Lake Retba) yang terletak di utara semenanjung Bab Vert di Senegal. Ia disebabkan oleh populasi sejenis organimsa yang banyak dipanggil Dunaliella Salina yang ada dalam tasik tu.....Ada jugak informer cakap air pink nie terhasil dari kombinasi bakteria Cyanobacteria dengan kepekatan garam kristal dalam tasik tu sendiri... Subhanallah.... cantik sungguh ciptaan Ilahi....

Nie lagi gambar-gambar yang aku jumpa kat dalam internet nie....

Hensem kan? :D

Dari dekat..

Dari jauh..
Sape yang rasa nak mandi-manda di dalam air yang berwarna pink cenggini....boleh la ke Senegal... Masukkan dalam takwim pelancongan korang...Jangan risau...tak ramai nyer orang yang melancong ke sana...he he he...

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum PW

kalau ada peluang...hendak juga melancong kat sana

cik kumbang said...

Review Blog Wacanaku :)

http://kumbangmerahbintikhitam.blogspot.com/2012/11/blog-review-2-wacanaku-132.html