Wednesday, November 28, 2012

Orang Kahwin Bercerita, Si Bujang Melopong


Bila seseorang tu dah kahwin... Banyak yang berubah kan... Cara hidup....jadual hidup... Pastu yang duk serumah pulak kena kongsi ruang... Kongsi nie bukannya buat garisan tu bahagian ko ni bahagian aku...tak! Tapi berkongsi dari semua benda.... rancangan tv... ruang tidur.. ruang berehat...semua.

Kalau dulu boleh terbongkang kat depan tv dengan kawan-kawan...bila kahwin kadang-kadang ada isteri yang tak suka macam tu... Kalau dulu dapat conquer TV sorang-sorang....lepas kahwin kene consider rancangan bini jugak... Banyak la perubahan kan... So....anda bersedia berkongsi semua tu? he he

Tu kalau berdua jer... kalau ada anak....Laaaagi banyak ruang kena berkongsi.... Dah kena bahagi tiga... tu kalau anak satu...kalau lebih...lagi la banyak kena kongsi... Luang masa pun sama.... dulu boleh buat sesuka hati...dah ada anak bini....tak boleh beb... Kekadang nak keluar outstesen pun kena ada limit masa sebab anak.. Aku pasti yang bujang tertanya-tanya...Kenapa??

Tapi kan...yang paling penting...tanggungjawab menjaga isteri dan anak-anak.... Bila ada isteri...kita kena jaga...kalau pempuan...kena jaga suami tu juga..dan pabila ada anak....dua-dua main peranan... Ada tanggungjawab... Anak kecil bukan anak patung.... nak main...pi main...bila dah boring..tinggal macam tu je... Sangat jauh sekali perbezaan tu....Yang bujang faham tak nie? :D

Aku bukan nak cakap yang kahwin tu susah...tapi nak bagi persoalan... Kekadang kita duk citer pasal anak...pasal kisah hidup berumahtangga dekat kawan-kawan bujang.... Sekarang aku baru terfikir.... KAWAN-KAWAN BUJANG NIE FAHAM KE? Maksud aku... depa ni betul ke memahami keadaan sebenar keadaan orang yang dah berumahtangga?

Contoh la kan.. kita duk cite pasal susah senang jaga anak... Lagi-lagi anak tu jenis susah sikit...asyik nangis je... Pastu ada la kekangan nak memberi komitmen dalam sesuatu kerja...Mintak la tolong kengkawan yang bujang nie...Depan-depan depa cakap ok je...Belakang? Aku rasa ramai yang kutuk balik kan.... duk kata "anak dijadikan alasan" la...."dah berubah" la....Kan? 

Aku saje je bagi persoalan nie....sebab aku tengok ramai kengkawan bujang tak dapat memahami tanggungjawab dan susah senang seorang ayah atau ibu menjaga anak-anak.... bagi depa macam jaga anak kucing kot.... Bagi makan... gosok-gosok sikit...pastu tinggal buat keje masing-masing.... Kepala paip ko! Kalau tanya si pempuan yang dulunya bekerja pastu berhenti jadi suri rumah sepenuh masa...Pasti depa cakap...Jaga anak lagi penat berbanding bekerja yang dicampur sekali dengan OT!! Itu kenyataan beb.... Sebab jaga anak nie...perlukan 24 jam non-stop! Bukannya ikut mood...bukannya ada cuti rehat...bukannya boleh mengulor!

Bagi aku satu je la kot...nak citer lebih...bukannya depa faham jugak kan... Aku yakin ramai di kalangan geng-geng bujang...takkan faham citer rumahtangga....Jadi....Don't bother to tell about your story to them... Lagi-lagi yang cerita yang bermasalah...Buang masa je kot... Dan nasihat kepada yang masih bujang... Jangan rasa alam rumah tangga nie senang.. Perlukan banyak kesabaran, toleransi, dan LOTS OF PENGORBANAN... masa dan tenaga...Dan aku sangat yakin...Korang kahwin dulu....baru faham apa yang aku nak sampaikan....

P/S: Depan kita dia hangguk...belakang kita depa duk makan daging manusia (mengumpat)..harap korang semua tak jadi golongan camnie...

2 comments:

UpProfits said...

Skrg nih ramai juga yg bujang berlagak mcm org dh kahwin, yg dh kahwin pulak ramai yg berlagak bujang..haha

**Jk sudi, jom support saya dlm Contest iPhone 5 Gadget Impian..

1. Klik Entri Contest iPhone 5 Gadget Impian
2. Klik butang G+1 (Google Plus)

Mak Esah said...

Actually sy baru kahwin... Dan perubahan besar yang saya amat terasa sekali ialah tak dapat nak balik rumah parents dengan kerap. Kalau masa bujang, any weekend leh gamble je cari tiket bas terus balik.. Bila dah kahwin, kena dapat permission dulu.. Dan resultnya selalu negatif dgn pelbagai alasan..

One more thing, TANGGUNGJAWAB... Can u imagine seharian penat kat opis, after 5 terus balik, buka je pintu rumah terus masuk dapur siang ikan sayur bagai? Kalau masa bujang, balik keja je terus cari tilam.. Besar tanggungjawab ni.. Penat tapi seronok sebab kita dah buat sesuatu untuk membahagiakan dan membuatkan hidup lebih terancang.. @__@