Tuesday, November 8, 2011

Haji Tak Sah? Tak Dapat Haji Mabrur?

Sebelum aku start nak melalut... aku nak ucapkan Selamat hari Raya Haji kepada seluruh pembaca entri nie terutama kepada yang bergama Islam.... Semoga mendapat keberkatan.... Pada hari raya haji nie...banyak la lembu ditumbangkan la kan.... Walaupun lembu dah makin mahal...tapi ramai jugak yang mampu menumbangkan sekor lembu.... Alhamdulillah.... Tapi....kat sini aku nak citer pasal Haji... Ramai orang kita sekarang dikatakan tak dapat Haji Mabrur...iaitu haji yang sempurna... Kenapa ek?

Ok.....sebelum tu....aku bagitau dulu rukun haji..... Rukun haji nie ada ENAM PERKARA... 
  1. Niat ihram mengerjakan haji
  2. Wukuf di Arafah
  3. Tawaf di Kaabah
  4. Sa'ie di antara Bukit Safa dan Marwah
  5. Bergunting atau bercukur rambut
  6. Tertib mengerjakan rukun haji
FIrst sekali...niat nak kerjakan haji... Bukan nak pi jalan-jalan yer... Niat dah kene betul dah... Bukan nak menunjuk-nunjuk...bukan nak tunjuk baik dak... Niat ikhlas nak sempurnakan rukun Islam... Ok... pastu Wukuf... Wukuf di padang Arafah nie masanya jugak bukan suka-suka hati... kene buat masa antara zohor hari 9 Zulhijjah ( Sabtu, 5 Nov 2011) hingga sejurus sebelum fajar 10 Zulhijjah (Ahad). 

Tawaf pulak ada banyak jenis...Ada enam kalau tak silap... Apa dia? Haa....korang cari ler.... Ada cara masing-masing.... Kemudian kene Sa'ie antara bukit Safa dan Marwah... Sa'ie nie korang kene travel dengan berjalan kaki dari Bukit Safa ke Bukit Marwah dan patah balik sebanyak 7 kali.... Jaraknyer takde la jauh sangat kot bagi yang suka pusing shopping mall One Utama atau Midvalley dari pagi sampai malam.... No hal laa... he he he..
Bercukur.... Kalau tak silap...gunting sikit pun dah memadai...Tapi bila dah kene gunting sikit tu....sopek la jadinye kan.... Maka botak kan je la...Apa susah... Jadi... agak pelik bagi sesape yang buat haji tapi rambut nyer masih kemas dan elok macam sedia kala....

Selain rukun-rukun di atas.... ada lagi yang kene buat.... Seperti bermalam di Muzdalifah dan di Mina... Melontar tiga jamrah... Semuanya akan dilakukan dengan penuh rasa keinsafan dan mesti tau maksud sebenar di sebalik perbuatan tu... Bukan buat ikut suruh tapi buta info kenapa dan pasai apa kene buat semua tu.... Contohnya melontar tiga jamrah.... apa simbolik di sebalik ibadat tu... Sa'ie... apa simboliknya... kene ambik tau yer...

Ni orang kata....bagi sesape yang dapat haji mabrur... AKAN ADA PERUBAHAN PADA DIRINYA... dari pemarah akan jadi penyabar.... dari boros kepada pandai berjimat cermat.... Dari BERSOSIAL KEPADA MUKMIN SEJATI.... Dari TAK TUTUP AURAT KEPADA TUTUP AURAT... Akan ada perubahan positif yang akan berlaku pada dirinya... 

Sebab apa? Sebab segala ibadat yang dilakukan di Tanah Suci tu.... Tujuan utamanya...untuk MENGHAPUSKAN DOSA dan MEMBENTUK DIRI SUPAYA BERIMAN KEPADA ALLAH.... Jadi....amatlah pelik kalau seseorang tu selesai je buat haji...tapi masih di takuk lama... Aku rasa korang pun boleh tau kot... sape yang dapat haji mabrur dan sape yang tak... kan? Hanya Allah saje yang benar-benar tau akan niat sebenar seluruh hamba-Nya... :)

P/S: Kalau balik haji pastu bukak aurat balik... dedah sana dedah sini...perangai cam setan balik... tak tau nak habaq apa lagi laa......hehehe

No comments:

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785