Wednesday, November 16, 2011

Nafkah Batin Tu Seks Jer Ker?


Sebenarnya ada isu lain yang aku nak kupas... Tapi isu tu aku nak dapatkan penjelasan dari pakar dulu. Sambil tunggu penjelasan dari pakar-pakar.... Maka aku buat la dulu pasal nafkah batin yang selalu dibincangkan bagi orang yang dah berkahwin atau yang nak berkahwin nie... Apa tu nafkah batin? Seks? Tu je ker?

Ramai yang salah faham pasal nafkah batin nie... Mentang-mentang ler dengar perkataan BATIN nie.... Semua duk pikir pasal seks jer lagi-lagi lelaki.... Kalau ikut yang aku paham... benda tu SALAH! Nafkah batin nie ada banyak..... Berbalik kepada perkataan batin tu sendiri...Apa itu batin? 

Kalau semua nak relate kan batin tu dengan seks.... Takkan MAAF ZAHIR BATIN tu bermaksud maaf zahir dan seks? he he he...... Adakah anda baru perasan? Biasa la tu.... Banyak benda remeh-temeh tak dipandang.... Tapi sepatutnya boleh difikirkan bersama....

Batin nie lebih kepada perasaan..... Maknanya....nafkah batin nie... lebih kepada nafkah kepada isteri atau suami berkenaan perasaan.... Yess... Seks adalah salah satunyer....Bukan SATU-SATUNYER ok.... Contoh nafkah batin yang lain ialah KASIH SAYANG.... SENDA GURAU.... pun tergolong dalam nafkah batin...

DENGAR LUAHAN isteri atau suami pun termasuk....Apa-apa benda yang dimahukan pasangan berkenaan perasaan....Tu semua nafkah batin... Bagi yang sebelum nie duk pikir pasal seks je memanjang.... Sila tuned kan otak fikiran korang balik.... Perkara nie kecik jer... Tapi boleh memesongkan pemahaman kita dan boleh menjurus ke arah perceraian kerana tidak faham akan maksud sebenar nafkah batin tu sendiri.... Harap boleh membantu.... kalau ada salah silap...harap diperbetulkan.

P/S: Kalau nak share, boleh ambik link dari facebook Wacanaku

7 comments:

Ujang9897 said...

camtu kau hutang batin dgn aku la...=)

batin kau terhadap aku cmner..hihi..=)

reen afny said...

haha betul la tu.. menjaga perasaan pasangan tu salah satu drp nafkah batin. haha

twu xpe. kalo org wish raya mesti cakap, selamat hari raya. maaf zahir je. batin takde. bg aku mcm kolot je pemikiran kau tu. tp mungkin pada dia nk bergurau kot ;)

Munnafendy said...

erm...tul jgk tu..nafkah batin, xpk lain dh..haha

delarocha said...

ramai yg dah salah faham perihal ni kan

ApiH said...

betul tu.. ramai salah faham maksud 'batin' tu.. kena buka kamus dewan bahasa kot..

Mr. Z dan Mis N said...

nafkah batin lebih penting..hahhaa

Jemputan khas singgah ke blog chegu zubirBLOG CHEGU ZUBIR
Santa 2011 xpakai rusa dah...dia pakai..
soalan killer buat lawyer
Libresse boleh jadi anak patung

waalllaa! said...

oo..cam tu kaaa... nape la saya lurus sangat smpai tak tau pun..ingat kan yang tu tergolong dalam zahir..hehehehe...

mekacih,...nanti saya gtau bakal suami..supaya dia reti..hehehe