Wednesday, November 23, 2011

Siapa Paling Kaya? Korang Ker..Mak Jah Kat Kampung Tu Ha...

Dalam dunia nie...siapa paling kaya? Ermm.....tak berapa kena soalan tu... Soalan yang lebih tepat... Korang rasa korang kaya ker? Mana kaya korang dengan pakcik makcik kat kampung tu.... Haaa.....Meh renung-renungkan dengan kartun di bawah nie....


Siapa setuju dengan kartun kat atas nie.... Sila la LIKE banyak-banyak.... Share lagi bagus... Sebab aku setuju dengan kartun nie.... Kekadang kita duk hina orang miskin kat kampung tu... Padahal aku rasa depa lagi kaya kot berbanding kebanyakan dari kita nie...

Macam aku... Aku ada loan jugak... Loan kete... Seb baik PTPTN dah habis bayar.... Kalau tak bertambah loan lagi.... Yang ada personal loan..... loan rumah lagi... hutang kredit kad lagi.... Tapi semua tu dah anggap macam kebiasaan kan... Semuanya sebab nak kejar status dan bergaya punyer pasal.... Keperluan? Sikit jer... Banyak yang nak nampak KAYA dan BERMEGAH-MEGAH jer..... 

Sebab tu banyak yang status hidupnya kaya.... Tapi tak tenang hidup dier.... Mungkin bercampur dengan keberkatan rezeki yang dicari.... Tapi kebanyakannya disebabkan hutang yang bertimbun.... Cuba tengok masyarakat kat kampung... Hidup di tanah sendiri... rumah macam biasa jer... Tak de la kaya...Cuma hidup dengan apa yang ada... 

Hutang? Kebanyakan takde la hutang sampai bepuluh ribu... kalau ade pun...hutang kat kedai kopi... Pagi-pagi minum teh O panas....Takdenyer kopi Starbuck nie... Sarapan pulut dengan ikan kering... Tengah hari makan nasi+ikan keli bakar (Ditangkap sendiri) + ulam-ulaman kat belakang rumah.... Hidup simple tapi bahagia.... :)

Korang pulak.... duk kejar kemewahan walaupun takde duit... Sebab kawan-kawan hidup bergaya di ibu kota... Maka korang pun nak jugak bergaya... Sumer pakaian nak branded... Mata pakai kontek lens warna-warni walaupun mata takde la rabun lagi... Makan sumer nak McD...KFC... Pizza Hut... Secret Recipe... Lagi-lagi student... datang kuliah dah sembur perfume berjenama separuh botol.. Minggu depan dah beli yang baru... Haih.... Kellaaaaassss Kau Maria!!

Hidup biarla bersederhana.... yang betul-betul kaya... biarla depa..Yang tak kaya yang nak suruh nampak kaya nie... Ni yang jadi masalahnyer... Pakai la pakaian yang termampu... hidup la dengan cara yang termampu... Jangan bebankan hidup dengan hutnag-hutang yang banyak... Kurangkan hutang... Kalau student yang buat loan tu... hargai la duit loan korang... Itu bukan duit korang... ITU DUIT KORANG BERHUTANG! Tolong la ingat... jangan membazir sana-sini...gunakan untuk keperluan sahaja... 

P/S: Jangan banyak hutang... nanti hidup tak berkat...

6 comments:

Munnafendy said...

btoi3!! setuju sgt!

efa said...

sokong!!

nurkaloi said...

hebaknye ptptn dah abes bayar
kaloi slmt tak pnjam ptptn ngeeee

kakchik@ella said...

btl3. stuju sgt2.

aizamia3 said...

betul.. bila hutang dah keliling pinggang hati pun jadi tak tenang..

encik Cool said...

biar papa asalkan bergaya!!huhu

Ping your blog