Thursday, July 18, 2013

Habib Syeikh | Solatul Bissalamil Mubin Beserta Lirik dan Maksud


Kepada yang sentiasa duk pasang TV AL-HIJRAH... Sudah pasti lagu nie sekarang selalu duk dengar kan... Lagu Solatul Bissalamil Mubin dari Habib Syeikh nie... memang bes dan sedap didengar... Dan kalau korang nak tahu...Maksudnya pun sesedap lagu nie... Ini bukan sebarang lagu atau qasidah...Tapi ini adalah satu bentuk selawat ke atas nabi.... Jom kita teroka lirik dan maksudnya...


Maknanya: 
Selawat serta salam ku persembahkan kepadamu wahai kekasihku

Sebagai bukti keteguhanku, wahai Nabi S.A.W (kekasihku)

Engkaulah sebenar-benarnya pemberi peringatan pada masa itu

Wahai kekasihku, wahai Rasulullah S.A.W yang bercahaya wajahnya penunjuk jalan kebenaran

Tak lekang selawat tercurah padamu wahai pembawa kebenaran

Laksana hembusan angin yang kencang...

Ni lagunya bagi yang tak penah dengar lagi....


Dalam berhibur, apa salahnya kita menyelit unsur-unsur berselawat, unsur menanam nilai-nilai murni, nasihat-nasihat berguna, atau apa sahaja yang positif dan baik-baik dalam lirik lagu tu sendiri.... Baru orang kata, berhibur secara sihat... Tak semestinya bila kita jadi umat Islam yang sejati, kita tak boleh berhibur kan? Ini salah satu contohnya.... Sambil berhibur...sambil hati kita berselawat...mengingati nabi kita...

P/S: Salah satu lagu kegemaran anak aku... huhu

3 comments:

siti ZAHARA said...

TIME KCIH..sronok dengr zikir yg dialun kn mnjadi lagu..=)

Ida Syuhada said...

Saya selalu dengar... syahdu sangat

fyna said...

bagus untuk dipraktikkan.

Ping your blog