Monday, July 1, 2013

Persediaan Kita di Bulan Ramadhan Al-Mubarak


Bulan Ramadhan dah makin dekat yo... Sedar tak sedar dah dekat dah bulan puasa nie... so..apa persediaan korang nak menyambut bulan puasa ni? Dah buat ke? Ke tak tahu nak buat apa? hehe... Ye ler... bulan mengundi bukan main meriah lagi persiapan kan... Siap berbagai-bagai lagi persiapan dibuat...habis ribu-riban pun takpe... Bulan Ramadhan??

Sebenarnya..ada bagusnya bulan Ramadhan nie... Banyak manfaat nyer... Bulan nie sebenarnya bulan "REFRESH" bagi seluruh umat Islam di dunia nie... Bulan "SCAN FOR VIRUS".... Ataupun bulan "DEFRAGMENT"...tu kalo diibaratkan macam komputer la kan... Macam tu la perumpamaannya.....

Kalau lah ditakdirkan takde bulan puasa nie... agak-agak macam mane muslim di muka bumi nie... Aku rasa ramai yang lalai dan sesat ke laut china selatan... takpun ke laut andaman atau terus hanyut ke lautan atlantik... Sebab takde masa nak RESET diri... takde masa nak memperingati diri sendiri... takde diberi peluang nak perbetulkan diri... Semua duk sibuk keje...keje...keje... sibuk berhibur...sibuk duk meloncat tung tang tung tang sana sini... sibuk duk kira duit kertas yang pada asalnya dari batang pokok je.... Kan?

Tah la...tu pandangan aku la kan.... Bulan puasa nie semacam satu bulan di mana Allah beri peluang kat kita nak bermuhasabah diri balik... Seolah-olah satu peluang kita diberi KURSUS JATI DIRI selama sebulan... Free dan tak diberi surcaj tambahan atau surcaj tersembunyi... Segala-galanya REWARD je.. Siap ada pakej lagi...satu hari adalah lebih baik dari seribu bulan ganjarannya.... Pergh..... 

Ibarat korang diberi masa satu task kerja...tempoh kerja tu sebulan... Sepanjang sebulan tu... kerja tu diberi gaji 3 kali ganda setiap hari.... Dan dalam satu hari dalam sebulan tu... Korang akan dijanjikan 1000 kali ganda gaji kalau korang melakukan kerja yang hebat pada malam itu... Kalo gaji korang tu RM2000... darab seribu agak-agak berapa dapat? Banyak kan? Kiranya boleh la tutup pintu-pintu hutang yang dah lama kita duk korek sana sini tu.... Tu kalau dicontohkan dalam bentuk duit la kan... Komfem nampak terang je kan.... Kalau ditukarkan dosa dan pahala? Agak-agak korang berminat tak.....

Tu ler contoh senang.... bulan Ramadhan nie bulan ganjaran pahala... satu bulan di mana segala ibadat dilipat gandakan pahalanya... Bulan untuk kita MEMBAYAR HUTANG DOSA-DOSA yang lalu... Tak yah tipu ler kita nie takde dosa... Manusia akhir zaman nie susah nak cari muslim sehebat zaman nabi... Ulamak sekalipun... mungkin hanya sehebat muslim sederhana saje di zaman nabi.... kita?? Yang selalu kene sebat...yang selalu kene denda kot... 

Ala....kita fikir je sendiri apa yang dah kita buat... Dosa-dosa tu kita pun boleh fikir... Duk berdengki...duk fitnah sana-sini... duk maki hamun... duk berfoya-foya... duk lepak-lepak membazir masa...duk mengular masa keje... Duk curi hak orang lain... duk tikam belakang kawan... duk mengata orang.. duk tengok aurat sana-sini.. duk tayang aurat sana-sini.... banyak....banyak sangat dosa-dosa yang terpampang depan mata kita nie.... Nak elak pun susah... 

So... sesape yang tak manfaatkan bulan Ramadhan yang bakal menjelma nie... AMAT RUGI baginya.... Sangat RUGI... Ibaratkan....orang pempuan yang tidak memanfaatkan hari PAKAIAN dan BEG BERJENAMA yang diagihkan secara PERCUMA! Hehehe.... betul la kan... Serius rugi... Dah la kita nie banyak hutang dengan Allah... kita tak manfaatkan peluang nak bayar hutang tu... Boleh kata...kita nie bodoh la kan... Aku kata kita...so..kalau aku tak buat..aku pun sama la... Ok la kan...huhu

Jom la kita....Moh la kita... Yok la kita.... Sama-sama manfaatkan bulan yang mulia nie... bulan yang penuh barakah... Kita sama-sama manfaatkan... Bayar segala hutang piutang kita... Buat yang terbaik... Kurangkan dosa-dosa kita... tambahkan pahala-pahala kita sebanyak yang termampu.... Insya Allah...kita akan tergolong dalam orang-orang yang Solehin.... AMinnn.....

P/S: Sebagai permulaan: Gantikan lagu kepada alunan ayat suci Al-Quran... :)

No comments:

Ping your blog