Tuesday, March 6, 2012

Aku Dipanggil Ustaz Lagi...

Ada orang bertanya secara personal kat aku guna email.... Dan tetibe aku dipanggil ustaz... erkkk... Alim bebenor ke aku nie? Aku rasa jauh lagi nak sampai ke tahap ustaz tuu.... Sebab aku nie masih banyak kekurangan... Tapi tu la yang terjadi...he he he. Mungkin persepsi masyarakat bila kita banyak bercakap pasal agama.... Mula dicop ustaz kot.... Alahai senangnyer nak jadi ustaz....:)

Dah banyak kali aku dapat personal email tanya soalan kat aku macam-macam... Dan kebanyakannya panggil aku ustaz.... Bangga jap diri yang kerdil nih...ha ha ha... Ops....ops...riak takkabur...kene elakkan....Astaghfirullah.... Untuk pengetahuan semua yang baca blog Wacanaku nie... Aku bukan seorang ustaz yer.... Aku cuma seorang orang kebanyakan yang biasa jer... Mungkin entri-entri aku ke arah ala-ala ustaz kot... Tapi aku bukan seorang ustaz....

Tak berani aku nak guna gelaran tuu... Ilmu seciput jer... Sekadar berkongsi pendapat boleh la.... Nak bagi hadis-hadis dan ayat-ayat Quran yang dihafal tuu.. Masih dalam pembikinan kot... Sebab bagi aku...taraf ustaz nie sangat tinggi.... Setinggi mane ek... Bagi aku...tinggi lagi dari artis-artis dan model-model terkenal tu...

Seorang yang betul-betul layak dipanggil ustaz ialah orang yang betul-betul paham akan ajaran Islam....dan jugak seorang yang betul-betul perjuangkan islam dengan seribu satu ilmu agama di dada dan mengamalkannya... bukannya copy paste dari mana-mana website...dan bukannya tau saje tapi tak amal... Dia betul-betul ingat dan faham akan sesuatu sehinggakan boleh berhujah tentang kebenaran agama tanpa skrip di depan khalayak ramai....dan menyebarkan ilmu agama itu di kalangan masyarakat ... Itu baru seorang ustaz.... Kirenye bawah sikit dari taraf wali la...

Tapi ramai ke ek memenuhi kriteria tu? Jarang kot.... Sekarang nie banyak ustaz celop jer.... APA CELOP!! he he he... Maksud aku.... seorang yang mengaku ustaz tapi agama baru tahap permukaan jer... tak mendalami sehingga ke dasar.... Ataupun tau ilmu agama.... tapi dia sendiri tak amalkan... Islam ajarkan kebersihan....tapi dia sendiri pengotor.... tu yang banyak kes ustaz tak tetap pendirian la... ustaz merogol la... ustaz menipu la.... ustaz kurang ajar la.... Sebab depa tu tak sampai ke tahap seorang ustaz yang sebenar! Gelaran hanya tinggal gelaran sahaja....

Sebab tu aku tak berani nak bawak title USTAZ .... L:agipun kalau ada title penolong ustaz ker... setiausaha ustaz ker.... AJK ustaz ker... aku tak sampai lagi ke tahap tu... he he he.... Aku cuma seorang manusia biasa yang hanya cuba berkongsi pendapat dan nasihat berguna supaya korang sumer dapat input hasil dari pembacaan blog-blog.... Kirenyer ada jugak benda berguna kan....takde la masa diisi dengan gosip-gosip  kosong jer.... Ye dak ?

Kepada yang bertanya tu.... Aku akan cuba kupas nanti pertanyaan korang sumer.... Tapi aku bukan seorang USTAZ yer.... Buat masa sekarang... aku tengah bergelut dengan masalah kesihatan.... Alhamdulillah.... kesihatan semakin pulih.... Aku akan kembali aktif lepas nie kalau takde aral melintang... :)

P/S: Terima kasih kepada yang menyokong dan membaca WACANAKU ini....

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum PW

Insyaallah....tak lama lagi layak dipanggil ustaz

moga bertabah baik kesihatan PW

Anonymous said...

benda baik orang doakan.. ameen... :)