Tuesday, March 27, 2012

Bila Kita Dah Jadi Ayah Mak, Baru Faham Pengorbanan Mak Ayah Kita

Dah genap 50 hari jadi ayah nie..... Makin memahami erti pengorbanan mak ayah aku dulu... Semua benda yang dilalui depa dulu.....Aku dah mula menjejaki titi-titi yang sama pernah dilalui mak ayah aku dulu..... Baruu 50 hari kan... Tapi..... pergh.... Susah jugak kalau nak jadi seorang ayah yang betul-betul bertanggungjawab nie...

Kepada semua pembaca entri nie.....Sebelum korang marah-marah kat ayah mak korang.... Baik korang renung dulu apa yang pernah depa korbankan untuk korang dari kecik sampai besar..... Nak jaga korang sampai besar panjang sangat la susah dan mencabar.... Kena pulak yang banyak perangai......Haih....

Korang tau-tau dah dapat itu ini...... Masa kecik dapat toys itu ini kan....mintak sampai nangis-nangis terus dapat.... Bila dah besar.....semua nak....ikut perkembangan katanya..... Nak beli iphone la....nak beli gadget terkini la....nak beli baju baru la.....macam-macam....Semua nak sebab kawan semua dapat...Kawan dapat henfon baru...korang pun nak...kawan dapat boyfren baru...korang pun nak! Tapi korang pernah fikir tak macam mane mak ayah korang carik duit yang korang mintak tu? Pernah fikir tak apa perasaan mak ayah bila sesuatu diminta atau terjadi kat korang....walaupun perkara tu sekecil sakit demam ajer?

Dari korang kecik depa carik duit nak buat belanja korang..... ketika korang sakit....ketika korang lapar.... ketika korang nak pakai baju baru....ketika korang nak sambung belajar..... semua tu guna duit.... Dan semakin tinggi belanja tu....semakin banyak effort mak ayah korang dah ditagih.... Tu belum masuk pengorbanan masa lagi.....1001 pengorbanan depa kena lalui nak besarkan korang.....

Masa depa banyak untuk korang..... Korang pulak semua nak dan bila kene sekat sikit jer kebebasan tu....Pun dah merungut.....dah marah-marah sampai sanggup tinggikan suara..... Sangat kurang ajar dan bodoh bagi yang buat macam tu..... 

Korang tak dapat kebebasan cuma beberapa jam...atau beberapa hari..... tapi mak ayah korang dah hilang kebebasan depa sebab nak jaga korang tu......Dah berbelas-belas tahun.... Tanggungjawab depa nak besarkan korang sehingga segala kesenangan hanya untuk korang...bukan untuk depa....Ade ke depa bersungut atau marah-marah kat korang? Sangat tidak adil kan....[tetibe teringat lagu Yuna....he he] 

Aku dapat bayangkan sumer nie lepas aku sendiri dah jadi ayah selama 50 hari nie..... makin rasa sayang dan makin memahami akan pengorbanan mak ayah kita..... Sebab dalam 50 hari nie.......aku dapat 50 jenis pengalaman berbeza nak besarkan anak sendiri.... Tu belum ada adik-adik die lagi.....he he he...Dah start menggatal dah...ha ha ha

Baru 50 hari dah rasa 50 pengalaman....semua ada...kene muntah susu ade....kene kencing ade.... tak tidur malam ade.... Sampai sanggup tak pegi keje sebab nak jaga anak sendiri ketika demam.... Macam-macam hal.... Dan cuba korang bayangkan mak ayah korang nak besarkan korang selama umur korang sekarang..... Dan korang sanggup lagi nak menengking mak ayah sendiri?? Sanggup lagi lari dari rumah lagi lepas apa yang mak ayah korang buat itu ini kat korang? How selfish!!

Bagi sesapa yang dah kahwin.... tunggu la korang dapat anak sendiri.....Cuba jaga sendiri.....Bagi kat pengasuh tak aci la der.... Cuba jaga sendiri....Dari pagi sampai ke esok pagi... Mandikan dia...basuh berak dia... pakaikan lampin dia... bergurau senda dengan dia... Ajar didikan asas agama kat dia.... Segala-galanya sendiri... 

Bagi yang belum kahwin....cuba jaga anak kakak atau abang korang tu....Tak perlu lama.....jaga jer seminggu tanpa bantuan orang lain.... Cer tengok sanggup ke tak.... Dan cuba bayangkan yang anak kecil tu adalah diri korang....Dan korang yang duk jaga nie adalah mak ayah korang..... Korang jaga seminggu.....tapi depa jaga korang sampai seusia dengan umur korang.... Lepas dah habis buat eksperimen nie.... Apa yang korang rasa... :)

Harap kita sama-sama menghargai mak ayah kita masing-masing..... Hormatilah mak ayah korang tu.... Jangan tinggikan suara....Kalau ada ketidakpuashatian....Sila berbincang elok-elok.... Kadang-kadang keputusan depa menghalang apa yang korang nak tu pun untuk kebaikan korang jugak.... Sebab depa sayangkan korang....Risaukan keselamatan korang....Mak ayah korang la orang yang paling sayangkan korang.... Bukannya boyfren ataupun girlfren.... Bukannya BFF [best friends forever.....konon-konon la kan] korang... Semua tu berlakon depan-depan ajer! He he he...

Bagi yang tak tau cara-cara nak memahami ayah mak......Ni caranya.... Cara untuk korang memahami mak ayah korang..... selalu-selalu la bercakap dan berinteraksi dengan mereka.... Cuba kenali la diri mereka seperti depa kenali diri korang..... Aku yakin korang lebih cuba mengenali ciri-ciri peribadi boyfren/girlfren atau BFF dari mengenali peribadi mak ayah sendiri...... Dan aku yakin ramai antara korang nie tak memahami mak ayah korang seperti depa memahami korang.....:)

P/S: Sesape niat nak lari dari rumah sebab gaduh dengan mak ayah..... Tak payah ler....tu tindakan paling bodoh dan bangang yang akan difikirkan bagi seorang manusia....

5 comments:

wanda said...

thumbs up lahh !! sedih pulak tetibe bce entry ni..hihiii..btw,smoga mnjadi ayh yg terBAIK !! :))

azam said...

memang pun.....

susahnya nak memenuhi kehendak anak²...cuba yang terbaik je

YanaHime said...

pengalaman mematangkan fikiran kan? samalaa untuk kita jgk, bila dah beranak baru tau mcm mana jerih mak beranak kat kita dulu

aimaniman said...

yupp tindakan paling bangang dan bodoh jika lari dr rumah hanya kerana makan hati ngan emak.... semoga jadi abah yg terbaik,.. akak dah rasa, bila jadi mak orang baru akak taw bukan senang nak membesarkan anak jadi 'orang' nieh..

Mona Taslim said...

Hi. Nice blog. Sudi x kita btukar2 blog? Kalu sudi bgtau nyer nnt kita add blog awk sama. http://monataslim.blogspot.com/

Ping your blog