Friday, March 30, 2012

Nak Berak Pun Kena Baca Bismillah Ker?


Sebut pasal berak..... Sape tau apa itu berak? Soalan paling menduga iman kan...ha ha ha.... Ok......aku tau ler sumer penah berak.... Tapi berapa ramai yang sebut bimillah dulu sebelum berak? Dan persoalannya......Perlu ke baca bismillah?? 

Mesti ade yang kata..... " Eeeeee....berak nie benda kotor la.... tak perlu la baca bismillah"

Mesti ada jugak yang kata....."Baca dalam hati....nak baca secara lisan takut segan...hi hi hi"

Tapi sebenarnya macam mane yer? 

Aku takde la tau sangat kan.....tapi pendapat aku..... Perlu..... Tapi time nak baca bismillah tu..... Bukannya masa tahik dah nak terkeluar...Bukannya time korang dah bukak seluar tu..... Tapi masa korang nak masuk tandas lagi..... Sape ingat doa masuk tandas? Haaaa....... Yang tu ler..... 


Itu dah dikira baca bismillah...... Sebab mintak perlindungan dari Allah akan segala kekotoran yang ada dalam tandas tu...... Walaupun tandas tu dicuci 24 jam tanpa henti menggunakan antiseptik Dettol atau jenama lagi mahal sekalipun.... Tandas tetap tandas!

Dan bila korang dah puas membuang segala hajat di tandas..... Bila dah setel semua urusan uuk uuk korang tu.....Bila dah keluar dari tandas..... baca la doa keluar tandas...... Simple je kan... Tapi berapa kerat je yang buat? Semua duk pikir urusan dunia je kan.... Doa sepuluh saat nie pun tak mahu nak amalkan.... Apatah lagi nak solat dengan kusyuk selama 5 minit tu.... Setakat solat main-main....solat pikir nak tunjuk kat orang... lagi dibenci Allah ade ler...Sape ingat ayat Quran pasal nie? Haaa......berpesan-pesan la....

Dulu ustaz cakap....sesapa yang tak baca doa sebelum masuk tandas.... Setan akan tempek segala najis-najis korang tu di badan korang.... Maknanya...secara tak sedar... Badan korang selama nie dipenuhi tempekan najis! Cuma tak nampak dengan pandangan mata kita....Eeeeeee......kotoq giler!

P/S: Cuma amek masa sepuluh saat ajer..... Tak boleh jugak ker? Sibuk sangat ker? :)

5 comments:

Niza Romli said...

a'ah kan?terima kasih mengingatkan ;)

✿ pink velvet ✿ said...

selalu lupe baca doa masuk toilet ni, hahaha!

gdiss kepastian said...

sama laa slalu terlupa naa baca..thnkss ingatkan..

Edy Fee said...

lama tak bce doa msuyk tands..last time tadika kot

nawza said...

doa masuk tandas ok..kluaq slalu miss..hehe

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785