Tuesday, March 13, 2012

Berwudhuk La Dengan Cara Yang Betul

Dalam ramai-ramai yang baca entri nie kan...berapa kerat je mengamalkan wudhuk dengan cara yang betul?? Jap...jap.....korang tau kan apa itu wudhuk? Bahasa kita nie.... air sembahyang... Mesti la tau kan..... Tapi masalahnya....betul ke cara yang korang duk buat tu sebenarnya?? 

Aku sendiri duk tengok....macam-macam jenis cara orang ambik wudhuk nie..... ada yang sampai bersembur sampai kena orang kat tepi la... ada yang pakai siram jer.... ada jugak yang buat laju giler....tah rata ke tak air tu dekat anggota wudhuk dia...... 

Dan dalam wudhuk bukannya alirkan air semata-mata... ada niat-niatnya.... Korang mesti tau kan time basuh muka ada niat tertentu kan.....Tau kan?? Kan? kan? Kalau boleh sepanjang berwudhuk tu mesti selalu niat ingin menyucikan anggota wudhuk kerana Allah Taala....bukannya berwudhuk sambil borak-borak gelak-gelak pastu habis macam tu jer.....

So.....kepada yang ingin tahu macam mana nak ambik wudhuk secara betul.... Korang boleh la bertanya kepada ustaz-ustaz yang betul-betul tau pasal ilmu agama.... atau pun korang boleh jer tengok video nie.... Saksikan dengan niat nak belajar ilmu......


Ok..... Jelas? Mesti ramai yang terfikir....."tak penah ku buat baca doa lepas ambik wudhuk".. atau "tak penah ku basuh kaki se detail tu"..... Atau pun..... "Macam nie ke sebenarnya? Jauh bebenor apa yang ku buat sebelum nie.."

So.....ubah jika ada yang salah...... perfectkan jika ada yang tertinggal.... Supaya kita tergolong dalam golongan yang cuba dengan sepenuh hati mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.... :) Sekadar perkongsian ilmu untuk semua.....Kalau nak share...silakan ajer....

P/S: Betulkan sikit-sikit.... Lama-lama insya Allah jadi antara golongan yang terbaik...

3 comments:

Nelly The Strange said...

tq berkongsi . nice !
:)

CIK MAY said...

i/Allah..sama2 perbaiki..

Sola Hadi said...

kadang-kadang tak perasan pun ada bnda yg melekat kat tapak kaki tu, mmg tak rasa ada sst yg melekat..dan org mmg sll amik mudah je bab kaki ni, cuma lalukan je air tu..padahal ada lekuk2 tapak tu yg tak kena air

Ping your blog