Wednesday, February 1, 2012

Tidur Itu Sesuatu Yang Indah Jika...


Sape tak suka tidur? Sesungguhnya anda adalah seorang yang pelik...ha ha ha... Atau pun anda seorang yang berpenyakit insomnia..... Sebab tidur itu nikmat....Tidur itu sesuatu yang indah.... Bes giler kalau dapat tidur.....lagi-lagi time badan yang tengah penat kan.... Tapi Tidur itu sesuatu yang sangat indah jika....

Jika apa? Jika korang boleh tukar tidur itu kepada sesuatu ibadah yang mendatangkan pahala... :) Tidur pun boleh pahala? Yupp..... Sangat-sangat betul... Tidur adalah ibadah yang paling senang... Tapi kena ada caranya... Kat sini aku akan bagitau cara-cara nak menjadikan tidur itu sesuatu yang indah...Sesuatu yang korang dapat pahal free-free....

Tidur itu sesuatu yang indah jika korang baca doa dulu sebelum tidur..... Aku yakin ramai yang tak baca doa dulu sebelum tidur....Gelojoh! ha ha ha... sabar la dulu..... tak sabar-sabar nak baringkan badan di tilam yang empuk tu... bukannya lama pun baca doa tidur.... Lepas tu tidur la seperti biasa.... Apa itu doa tidur? Doa yang paling lazim dibacakan ialah yang nie... 


Itu la doa tidur yang biasa..... Tapi lebih molek dan selamat tidur kita jika ditambah bacaan tadi dengan bacaan Bismillah 21x, dan empat Qul.... Ini untuk melindungi diri semasa tidur dari gangguan jin dan syaitan...Dan dikatakan malaikat akan menjaga tidur korang sehingga korang bangun.... Tak ke indah tidur tu... Bunyi macam banyak je kena baca kan....Tapi semua tu dalam seminit dua jer... Tak lama... Kalau korang rasa lama dan malas nak baca tu.... Maknanya dalam diri korang dah ada setan duk melekat dalam hati! :D

Satu lagi perkara senang nak buat tidur itu sesuatu yang indah ialah....Tidur mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w... Macam mana? Tidur mengiring ke kanan dan tangan di bawah pipi... Kalau dah ada bantal...letak la bawah bantal... he he.. Ini dah terbukti dalam kajian sains sebagai tidur yang membantu peredaran darah dalam badan dan menyenangkan untuk bangun pagi... 

Nak lagi senang? Ambil la wudhuk sebelum tidur.... Tidur dalam keadaan berwudhuk... Lagi elok kalau korang gosok gigi dulu... Paling-paling tidak....berkumur sebelum tidur.. Dalam berwudhuk... secara tak langsung korang dah basuh kaki... Insya Allah korang tak bermimpi buruk la malam tu! 

Sebelum tidur jugak.... digalakkan korang bermuhasabah diri dulu... Mengingati kesilapan dan memaafkan kesalahan orang lain kepada korang dulu sebelum tidur... Damaikan diri...Jauhkan dari perasaan marah sebelum tidur... Bila dah habis bermuhasabah diri... Baru tidur... Kompem tidur korang hari tu nyenyak sampai tak hingat dunia dah... Entah-entah orang lain pulak yang tak nyenyak...Sebab korang nyenyak sampai berdengkur! Hihihi

Tidur itu indah jika korang bangun dari tidur...dan baca doa nie..Doa selepas bangun dari tidur.... Ini doanya bagi yang tak tau...


Korang baca doa nie sebab timbul rasa bersyukur dalam diri....yang korang masih hidup dan meneruskan kehidupan di hari yang seterusnya....dan jugak sebagai tanda yang korang bangun je dari tidur...Ingat kan Tuhan tu... Bukannya bangun-bangun duk ingat kat awek la....ingat kat keje la.... :)

Kalau korang buat semua di atas.... Indahnya tidur korang tu... Tidur yang bermanfaat....Tidur yang berfaedah.... Penuh barakah dan menjadi satu ibadah yang paling senang... tak perlu pitis...tak perlu duduk lama-lama atas sejadah.... Tak perlu berpeluh... Hanya tidur jer... Kena pulak tilam lembut sampai tenggelam sumer.....Pergh..... Nikmatnya tidur..... Zzzzzzz

Jangan jadikan tidur kita seperti nie....:D
P/S: Senangnyer nak dapat pahala....Tapi kenapa susah sangat nak buat? :)

1 comment:

atuk said...

Assalamualaikum PW

cuti2 ni sedap tidur...

Ping your blog