Tuesday, January 31, 2012

Ciri-Ciri Mangsa Fesyen | Konsep 3K Mengelak Diri Dari Tergolong Dari Mangsa Fesyen


Siapakah mangsa fesyen ?? Mesti ramai yang terbayangkan kaum wanita jer kan..... Errr.... bagi aku dua-dua la der... Lelaki dan perempuan sama-sama ada yang menjadi mangsa fesyen nie..... Kesian depa kan.... Sapekah yang dikatakan mangsa fesyen tuu?? Kita tengok ciri-ciri yang dikatakan mangsa fesyen nie...

Gemar Membeli Barangan Berjenama
Erkk.... Ramai yang tersentap ker? Rilek la dulu... Bukan semua  tak ok.... Sebenarnya nie bergantung kepada diri sendiri... Korang rasa selesa ke tak.... Korang mampu ke tak.... No babi-babi product...No doggy-doggy product... Kadang-kadang ramai yang kejarkan jenama tapi keselesaan tu letak tepi jer demi menjaga status pandai berfesyen nie... Takkan nak menderita selama berjam-jam demi tu kot... Korang menzalimi diri sendiri kot.... Pakai yang selesa sudaaa...

Terlalu Taksub Atau Kuat Nafsu Membeli-belah Sampai Sanggup Berhutang Ribuan Ringgit
Ni parah beb...... Takkan demi pakaian pun korang sanggup berhutang?? Takkan demi handbag berjenama nak berhutang derr... Takkan demi nak berfesyen untuk satu malam dinner ajer sanggup berhutang? Nie termasuk kategori yang guna kad kredit secara melampau yer.... Korang kena ingat.... Korang tu dah la banyak dah berhutang... Kalau pelajar... hutang dengan PTPTN!! Duit poket pun dari PAMA (Papa dan Mama) ajer... Kalau yang dah kerja... Hutang loan kete....Hutang loan rumah... hutang loan peribadi.... Macam-macam hutang lagi dah wujud dalam diri tuu.... Takkan demi fesyen pun sanggup menambah hutang lagi? Duuuuh...

Hanya Memakai Pakaian Atau Aksesori Trend Terkini Tanpa Mengira Sesuai Dengan Diri Atau Situasi
Nie lebih kurang macam kat atas.... yang first kot... Bagi aku la kan... katalah trend sekarang nie pakai baju ketat sendat sampai nak jalan pun susah.... Korang pulak jenis aktif nak pegi sana sini... Bukan ke tak selesa trend tuu... Tak payah la diikut sangat.... Pakai yang selesa sudah.. Biarla apa orang kata... Janji sedap dipandang dan selesa untuk diri sendiri... Katalah korang balik kampung... Korang pakai la baju trend terkini sambil bergaya depan kete Viva korang tuh...(Ye ler... duit habis banyak nak folo fesyen...kete Viva jer mampuu..) Ingat orang kampung bangga sangat ker? Menyampah ader ler... Baik nampak cool dan biasa... tapi orang respek!
Membeli Pakaian Yang Sempurna Dari Segi Rekaan Tetapi Tak Sesuai Bagi Anda
Ni banyak aku tengok.... Contoh....Kononnya trend sekarang ramai yang pakai legging ketat tuu... Kalau badan tu dah gempal...tak payah la nak ikut trend tuu... Hadoi yai... Buruk sangat nampaknya.... katalah pulak trend Pakai shawl yang lima enam kali belit tu... Kalau dah tak pandai sangat nak belit... tak payah la pakai! Pakai tudung yang siap pakai tu sudaaa.... Comel aper.... Lelaki pun sama.... Tengok fesyen lelaki pakai sluar londeh ala rap (contoh)... Sampai nak jalan pun hampir tersadung dengan kaki seluar tuu.. Seksa je nampak...Tapi fesyen punyer pasal... Sanggup merana demi kepuasan sementara? Erkkk....Tak sanggup aku... baik aku selesa sepanjang masa... Kaki tak sakit... badan tak sakit... Mata pun tak sakit!! Haih....

Dalam semua kategori tu kan.... Apa yang paling penting bagi aku.... Keselesaan dan kesederhanaan... Itu pun dah cukup berfesyen dah bagi aku.... Dan yang paling penting.... TUTUP AURAT ANDA!! Nak berfesyen ok.... Tapi sila la tutup aurat tuu.... Fesyen pakai short pant... Jangan didedahkan lutut tu wahai lelaki.... Fesyen perempuan.... Jangan macam membalut tubuh ajer.... Longgar la sikit... NO LEGGING PLEASE.... NO DEDAH-DEDAH PLEASE.... Kenapa susah sangat nak tutup aurat tu? Korang tau kan aurat perempuan dari mana ke mana? Bukan rambut sahaja derr.... Bukan ketat sahaja derr..... bukan dari pusat ke lutut derr..... Seluruh badan kecuali wajah dan tangan!! Berapa kerat jer yang ikut fesyen tapi tutup kesemuanya??? -_-"

Mangsa fesyen nie subjektif... Berlainan pendapat dan bergantung kepada interpretasi masing-masing...Bagi pendapat aku.... Aku rasa lebih umum dan lebih menjurus kepada keagamaan.... So... Atas korang la nak terima ke tak.... Adakah korang tergolong dalam definisi aku sebagai MANGSA FESYEN tu...Bagi aku... kalau korang ikut pedoman 3K aku nie... Sah korang tak jadi mangsa fesyen.... Apa tu 3K? 3K itu ialah...

KEAGAMAAN
KESELESAAN
KESEDERHANAAN

Kalau korang nak berfesyen.... Fisrt sekali korang kene cek... keagamaan... Boleh ke tak.... kedua... Keselesaan.... Selesa ke tak dengan pakaian tu... sesuai ke tak dengan situasi tu... Dan yang last.... Kesederhanaan.. Harga mengikut kemampuan... Tak terlampau mencapap... nampak rilek....nampak anggun.... Tapi still kelihatan bergaya dan menawan... Silap-silap... fesyen yang korang pakai tu nanti jadi rebutan...sape tau kan..:)

P/S: 3K tu hasil dari aku sendiri... No ciplak-ciplak... Sape nak share... Sila letak link asal..:)

5 comments:

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

nice entry.. :)

nasib baik satu pun tak kene batang hidung...

mOoN said...

alhamdulillah.. setakat ni tak penah lagi jadi mangsa... :)

Kira Kekuri said...

emmmm, maybe sya bkan mangsa fesyen, slalu beli yg murah2 je. paling murah baju kurung. heheh

mr.dinie said...

nsib jrang jadi kat laki benda ni..

zatul effa said...

very nice entry..sangat2 xsuka dengan orang yang pakai legging then bertudung..dia tu sebenarnya paham ke x mksud tutup aurat..hish2..wat sakit mata orang yg tengok je..bkn nk tgk tp tertengok sbb lalu depan kita..-_-"