Sunday, April 15, 2012

Melayu Mudah Lupa ? Aku Tak Setuju!!


Pernah dengar tak ungkapan "Melayu mudah lupa" ? Sape yang pertama sekali yang bagitau pasal nie? Sape tau? Haa...... Orang yang pertama sekali mengungkap pasal nie ialah.... seorang tokoh melayu lama [mengikut kawan aku yang kerja di arkib negara]... Dan dipopularkan oleh Tun Dr. Mahathir..... 

Sape tokoh tu? Aku dah tanya kawan aku tu.... Dia kata dia lupa nama tokoh tu....Sebab dia pun melayu! Melayu kan mudah lupa....he he he...Tak tau la ini adalah satu troll ke haper kan.... Tapi betul ke melayu JER yang mudah lupa? Atau lebih tepat elok diganti MANUSIA MUDAH LUPA? Kan ??

Perkara nie aku terfikir sebab beberapa hari yang lalu.... Bila aku skodeng status-status facebook korang.... Perubahan demi perubahan dan berpuluh-puluh status yang di post kan di WALL masing-masing..... Ingat lagi pasal amaran tsunami beberapa hari lepas? Haaaa...Situ ler bermulanya....

Banyak-banyak tempat, masjid je terselamat..Renung-renungkan...
Bila amaran tsunami dinaikkan....Semua status kat facebook jadi baik.....Mulia..... Sopan santun.... Sumer duk berdoa takut dilanda tsunami.... Yang duk atas Cameron Highland pun turut berdoa...Takut DIA terkena tsunami... Apatah lagi yang duk di tepi pantai nie kan.... Sumer kaum duk berdoa..... Melayu, Cina, India, mahupun kaum-kaum yang lain.....

Pap pap....Tsunami tak jadi.... Sumer gembira....status banyak bersyukur atas nikmat-Nya..... Waaah.....bagusnyer.... satu amaran olok-olok dari Allah dah menginsafkan semua manusia di Malaysia mahupun di seberang..... Sangat bagus nie..... Tapi...........bila dah tau yang depa nie tak kena tsunami...... Mula lah kembali kepada asalnya....

Yang sana mencarut....yang sini sibuk duk bergosip.... yang sinun sibuk pasal artis lucah dan bogel.... yang situ sibuk mengupload gambar terdedah aurat.... Aiikkkkkk??!! Kejap je insaf?? Tak sampai sehari baru duk post status baik-baik.... tetiba gali lubang dosa balik?? Ape celop tok??? Ape ke jadah nyer sumer ini!!??

Walaupun amaran tu aktif selama 48 jam.... Tapi tak sampai 48 jam korang dah mula kembali ke perangai asal.... Siap ada yang meng'anjing' kan pasal tsunami lagi..... Duk upload gambar tipu pasal tsunami.... Duk buat lawak pasal tsunami.... Kejap je perasaan insaf tu datang... Nampak sangat depa nie takut nak tinggalkan dunia...sayang nak tinggalkan maksiat-maksiat yang depa tengah buat....Takut nak berjumpa Allah ker?

Aku nak bagitau la sikit.... dalam korang kembali duk lupa pasal ngerinya tsunami tu.... Dalam beberapa hari nie.... Dah berlaku banyak gempa bumi di seluruh dunia yang berskalar lebih dari 5.0 skala Richter... Antaranya ialah di Mexico yang berskalar 7.5 dan di Pulau Vanuatu dekat Australia dengan ukuran 6.5 skala Richter.... Mengikut kajian susulan di Indonesia... Kemungkinan besar akan berlaku lagi gempa bumi yang berskalar besar di sana...

Dan.....sila baca kisah tsunami di Acheh....macam mane ia berlaku.... Aku rasa sebelum berlaku tsunami dahsyat tu....pernah berlaku gempa bumi macam nie dulu....pastu amaran tsunami ditarik balik sebab takde tsunami....kemudian gempa bumi sekali lagi...lepas tu tsunami datang! Kalau tak kenapa ramai yang tidak menyangka nyer kan? 

Dan jugak.... dalam kedahsyatan tsunami di Acheh tuu.... Cuba korang Google kisah pasal tsunami di Acheh.... Kebanyakan yang terselamat tuu....depa berlindung di dalam Masjid... DI DALAM ok... bukan atas masjid.... Kebanyakan masjid di sana terselamat dari bencana tsunami... Macam mana tu? Tak logik dari fikiran akal? Belajaq la dulu ilmu agama.... baru fikir logik tak logik....

Aku bukannya nak tsunami tu berlaku lagi... Tapi sila la bertaubat bagi yang belum bertaubat.... Amaran itu cuma bagi masa korang nak bertaubat jer sebelum menemui ajal.... Ke korang nie spesis yang mudah lupa? Time nak hadapi susah....bermacam-macam doa keluar kan...tak hafal pun takper....baca jugak doa dalam bahasa masing-masing..... Tapi bila dah senang balik....pergh.... Kertas buku doa tu siap dijadikan tisu buat basuh berak ajer! [andaian bagi yang mudah lupa nie]... Tak nak tengok dan tak nak amal punyer pasal... Sampai nak termuntah nak buat ibadat... Muntah terlebih minum arak takper.... dah biasa....ye dak?

Entri nie cuma satu peringatan.... Kalau boleh jangan lalai ler dengan dodoian duniawi nie.... Amaran dah diberi.... Apa salahnya kita sebagai manusia yang ada otak nie berfikir kejap.... Macam nie la ibaratnyer.... Korang tengah main api....tetiba api tu jadi besar jap sebab kawan korang tersimbah minyak sikit...Pastu terbakar la sikit dekat tangan..dah siap melecur dah... Ada korang nak main api tu lagi? Budak bodoh je main lagi.... kan? :)

P/S: Jangan takut dekat tsunami je....Takut kepada Allah yer....:)

No comments:

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785